Ringtrycket är 2.2 fram och 2.4 bak. Rätt eller fel? Något lägre ringtryck bör ju ge mer gummi i asfalten i alla fall.
Vad säger däcktillverkaren (vad är det för däck?). På mina Pilot Power (samma på Pilot Road) kör jag 2,5 bar fram & 2,7 bar (bak). På semester med packning och autobahn kör jag 2,9 bar bak & 2,5 bar fram.
Ju lägre ringtryck desto varmare går däcket eftersom det "knådas" mer. Om det ger störra nläggningsyta eller ej skall jag dock låta vara osagt. Skulle tro att skillnaden mellan ex. 2,5 bar fram och 2,3 bar ger en marginell skillnad i anläggningsyta!
För lågt gör väl att däcket krängs av?
Japp, men du skall nog (jag skriver nog för jag har inte testat
) ner på rejält lågt ringtryck OCH samtidigt belasta däcket ganska hårt i sidled (kurvtagning). Har varit med om att provköra en demohoj som visade sig ha 1,4 bar fram och inte krängde det däcket av, men det var satan tungstyrt!
Fjädringen är inte det lättaste att ställa in. Fram har jag aldrig rört. Bakdämparen däremot har jag pillat på ibland. För hårt, då får däcket inte kontakt med marken ifall det är ojämnt? För löst, då blir variationen mellan större och mindre tryck på däcket mot vägbanan större när det fjädrar?
Hmm, att ställa in en stötdämpare/gaffel är till att börja med ALLTID en kompromiss! För ena stunden kör man på en hoppig svensk 70-väg för att nästa gång köra på Tyskt salsgolv. Och skall man ha optimalt inställd dämpare/gaffel för alla situationer skulle man inte göra annat än skruva och justera och dessutom i en sådan takt att man inte hinner köra många meter emellan!
Till att börja med skall man kontrollera och ev. justera gaffel/bakdämpare utifrån en sk. grundinställning (hur man gör det vet jag men orkar tyvärr inte skriva ner hela proceduren men det finns beskrivet bra på tex. Öhlins hemsida).
Därefter justerar man, förslagsvis, in returdämpning och kompressionsdämpning (i den mån det finns justermöjlighet för kompression) utifrån handboken/manualen. Eller, om man har lite känsla för det, så kan man justera åt minstånde returdämpning utifrån erfarenhet och vad man ser när ägaren hoppar "upp och ner" på hojen. Det viktiga i justeringen av returdämpningen är att gaffel och bakdämpare returnerar lika snabbt/långsamt upp (dvs. rörelsen skall vara "parallell") OCH man skall ställa (till att börja med i alla fall) returdämpningen så att gaffel/dämpare fjädrar upp relativt snabbt.
Det är här många stryper returdämpningen lite för mycket vilket gör att gaffel/dämpare inte hinner fjädra upp till samma nivå (grundinställningen) innan nästa ojämnhet i vägbanan vilket gör att gaffel/dämpare succesivt jobbar sig längre och längre ner och till slut känns gaffel/dämpare "stum/hård". Vilket i sin tur resulterar i avsevärt sämre väggrepp OCH ökar belastningen på däcket med ökat däckslitage som följd! Dvs. det blir både farligare och ger kortare livslängd på våra dyra däck!
1800-2000 mil, då antar jag att du kör relativt lugnt med VFR:en?
Hmm, vad vill du jag skall svara på det här då!? Dels är det relativt (dvs. vad anser du lugnt/vad anser jag lugnt)? Dels skall jag ju föregå med gott exempel i egenskap av instruktörpå SMC:s kurser, så...
Nej, skämt o sido jag står för den jag är och jag kan både köra på lite gran samtidigt som jag kan välja rätt ställen/situationer var och när jag gör det så...
Ja, jag kör lugnt med min VFR! Brukar väl ligga på +25-30km/h och gillar kurvor så där används gaskontroll genom HELA kurvan. Kommer jag på favoritvägen och det är torrt, bra sikt OCH jag känner att jag har full koncentration på min körning (ibland har vi sämre dagar) och det är fritt från övrig trafik (så långt jag ser i alla fall) då kan det gå fortare!
Vissa anser nog att jag kör lugnt andra inte! Var det svar på din fråga?
Har också den känslan, att BKK är mer basic och att det är en SH-kurs jag ska gå.
Japp BKK är basic! BKK innehåller de grundläggande körteknikerna som SMC (dvs. vi) lär ut och gäller för ALLA 2-hjuliga motorcyklar som färdas i högre hastighet än promenadtempo (+20 km/h).
Dvs. det som lärs ut, och som har med körteknik att göra, är "gaskontroll", "motstyrning", "blick", "sittställning" mm. mm..
Blick har ju inte med motorcykeln att göra så den kan vi "ta bort". "Gaskontroll" skall utföras på samma sätt på en sporthoj / touringhoj eller custom "what ever" på 2 hjul och som har fjädring så den är samma "bort, bort, bort...som Brasse sa!
Motstyrning"...tja får man en custom att luta på annorlunda sätt än en touringhoj? Lutar man en touringhoj på annorlunda sätt än en sporthoj?...nä, så...bort, bort, bort...med den också.
Kvar som skiljer mellan BKK och Sporthojskurs är...(trummvirvel), sittställning. Vissa hojmodellen KAN man inte hänga ut på. Andra går det nästan inte att låta bli!
En tredje hojmodell får man inget knäslut som funkar andra sitter knär/låret som klistrat och det utan stompgrip´s.
Nu brukar ju det komma olika hojmodeller BÅDE på BKK och på SHK (sporthojskurs) så vi som är instruktörer måste således lära ut vad som funkar på resp. deltagares hoj, dvs. vi måste vara anpassningsbara och flexibla men det måste vi vara på SHK lika väl som på BKK.
Vad är då skillnaden då?
Namnet och i viss mån, fast det skiljer mycket mindre än vad man skulle kunna tro, andelen sporthojar som anmäler sig. Till en SHK är andelen något högre men det kör sporthojar på BKK också och de får ut lika mycket på en BKK som på SHK, förutom möjligtvis antalet knuttar/knuttor med lika dan typ av hoj att snacka med/titta på!
Hmm, funkade min ironi!?
Blev ju en diskussion om det där med accelerationer och inbromsningar. Lär väl ta en vända in till Malmö och ut till Värpinge i alltför hög hastighet någon fin dag, när det är soligt ute och asfalten håller en någorlunda hög temperatur.
På landsväg kör man ju inte riktigt riktigt fort, det behövs liksom inte. Utan det viktiga i resonemanget vi hade om acc./ret (värma däck) är att man tar det piano i inbromsningar och i kurvor samt accelerationer ut ur kurvor. Temperaturen i däcken kommer förr eller senare upp i bra arbetstemp i normal landsvägsfart ändå. Så skillnaden mellan landsväg och bana är att där kan man (på ett säkert sätt) få värme i däcken snabbare eftersom man där kan köra fortare på raksträckorna (utan att det blir farligt för andra). Comprende!?
Mvh!
// Niklas