Är jag en mes och/eller fegis?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Tjena Niklas!

Jag tror att vi pratar samma sak. Jag skrev ordentliga acc/inbromsningar inte kraftiga. När du skriver MEN kör fort rak fram tolkar jag det som ordentlig acceleration ut på raka. Min teori är inte att tokköra/bromsa med kalla däck. Jag skrev heller inte att det räckte för att få full arbetstemperatur utan att det förkortade tiden det tar att få upp temp. Jag tror som sagt att vi menar samma sak men använder olika ord och du tolkar mig på ett sätt som jag inte avsåg.

Ha det bra!:)

:tummenupp

Vad jag ville påpeka/få fram var att det var inte acelerationen i sig ELLER inbromsningsfasen som man skall/bör lägga vikt på för att värma däck utan hög hastighet som bör skapas med mjuk acceleration för även med mjuk acc. kommer man förr eller senare upp i hög hastighet!

Trevlig helg!
// Niklas
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Däckslitage beror på så många olika saker att man varken kan eller skall jämföra rakt av olika hojar, olika körstilar, olika ägare/brukare osv. Här är några faktorer som påverkar:

1.) Ringtryck
2.) Inställning av fjädringskomponenter
3.) Körstil (tävling/bankörning/touring/passagerare & full packning/Autobahn +200km/h osv.)
4.) Gummiblandning
5.) Motorkarraktär (nåja, mer hur föraren använde gasen sk. gaskontroll men vissa motorer är lättare att köra med lågt däckslitage än andra).
... osv.

Jag kör, på min gathoj (VFR 750) ca. 1800-2000mil på en uppsätning Michelin Pilot Power. Och banhojen (CBR600) rullar, lite beroende på vilken bana man kör mest på och om man kör som instruktör eller för ega höga nöjes skull, ca. 4-5 hela bandagar innan jag måste byta bakdäcket och fram...tja det rullar på minst det dubbla. Medan jag vet att vissa kör slut på ett bakdäck (motsvarande Pilot Road på 300-400 mil med sin 180hk maskin och då endast gatkörning till/från jobbet samt en massa rödljusgasningar/bakhjul i centrala stan osv. osv.

Största inverkan, av de jag nämnt ovan, är dock inställning av stötdämpare samt korrekt ringtryck. Ibland skruvar folk bort sig på dämparna vilket sliter oerhört mycket däck (ofta stryper man returdämpningen för mycket) och därefter ringtrycket. Antingen kör man med konstant fel ringtryck (kolla med däcktillverkaren vad de rekommenderar BÅDE vid gatkörning och bankörning, det gäller bara att få tag i rätt person) eller så har man ett litet läckage och kollar ringtrycket alldeles för sällan. På en gathoj som brukas varje dag bör man kolla ung. en gång/vecka.

Mvh!
// Niklas

Ringtrycket är 2.2 fram och 2.4 bak. Rätt eller fel? Något lägre ringtryck bör ju ge mer gummi i asfalten i alla fall. För lågt gör väl att däcket krängs av?

Fjädringen är inte det lättaste att ställa in. Fram har jag aldrig rört. Bakdämparen däremot har jag pillat på ibland. För hårt, då får däcket inte kontakt med marken ifall det är ojämnt? För löst, då blir variationen mellan större och mindre tryck på däcket mot vägbanan större när det fjädrar?

Körstilen är väldigt varierande. Ibland går det riktigt undan, medan andra gånger så går det lite lugnare. Som för de allra flesta skulle jag tro. Att accelerera och komma iväg snabbt från rödljus är i alla fall alltid kul. :)

1800-2000 mil, då antar jag att du kör relativt lugnt med VFR:en?

Var ute i god tid nästa säsong. Det finns specifika sporthojskurser och de körs i 3 steg. Det finns dessutom ofta åtm en hel helg på t ex Gelleråsen där du kan köra 2 dagar i rad. Jag vet inte vart du bor men det är definitiv värt att ta sig ner till t ex Gelleråsen (jag bor i Sthlm) och köra där så att man plockar upp tekniken och sedan kan själv finslipa. Personligen kör jag 3 st kurser per säsong och då den första direkt efter vintern, typ som avrostning och då på Gelleråsen. Du är ju kanske med i Ducce klubben också och då kan du haka på klubbkörningar som finns lite här och var. Det är prisvärt och även om det inte finns några instruktörer så finns det grupper som passar alla och det finns ofta en och annan riktigt bra banräv på plats som säkert kan ge dig tipps och fingervisning om saker som blick, spårval osv. Vill du utveckla din körning så är det ju bara du som sätter ambitionsnivån liksom...Vill du sedan vässa till ytterligare finns det ju California SBK school, men det har jag inte testat så jag vet inte om det är värt pengarna. Jag har dock testat deras svängpunkts kryss på Gelleråsen och fan..de satt evrkligen på rätt ställen, så nog verkar de veta vad de gör. Jag har aldrig provat BKK kurs så jag vet inte men jag tror att den är mer basic och allmän än sporthojskurs.

Vad däck beträffar så vet jag nog inte ens på rak arm vad jag har på resp hoj. På den nivå jag kör gör det nog varken till eller från så länge jag håller mig till något sånär bra fabrikat. Tror nog att många som kör på gatan överskattar däcken betydelse för deras i sammanhanget inte så krävande körning och jag har hört en och annan skylla brist i deras teknik och rutin på "däcket det ena och däcket det andra". Du KAN köra riktigt bra på "vanliga" däck, som inte slits så fort...I Ryssland har vi ett ordspråk..."En dålig dansare klagar tom på att hans egna kulor är i vägen" he he. Skit i däcken än så länge och träna istället så blir det bra.

Kul ordspråk. :)

Har också den känslan, att BKK är mer basic och att det är en SH-kurs jag ska gå.

Till Gelleråsen har jag ca 52 mil, så det känns inte riktigt aktuellt. Får kolla upp till nästa säsong om det finns något lite närmare.

Ducce-klubben är jag inte medlem i. Hmmm... Borde jag kanske bli? :va

Tjena!

I ditt ursprungsinlägg finns en fråga om du kan fortsätta köpa samma däck som du har och ändå öka nedlägget. Mitt svar är absolut. Kör själv med Pilot Road 2. Gillar kurvor och kör ibland bana. Utnyttjar hela däcket utan att köra som en idiot i trafiken. Däcken räcker absolut för dig. Jag tror (när jag ser dina bilder och tolkar vad du skriver) aldrig att du får dom att släppa på torr och ren väg/bana med varma däck. Du behåller då också livsländen du har nu.

Ta det dock försiktigt om du nu när hösten kommer har för avsikt att passera mentala spärrar. Lägre temperatur i luft och vägbana kräver lite mer tid att få upp temp i däcken. 3-4 ordentliga accelerationer för bakdäck och lika många ordentliga inbromsningar för framdäcket är alltid att rekomendera för att korta den tiden.

Ha det bra och kom ihåg regel nummer 1. Se till att du kan gå till jobbet på måndag också.

Måndagar är tråkiga. :gnissla

Blev ju en diskussion om det där med accelerationer och inbromsningar. Lär väl ta en vända in till Malmö och ut till Värpinge i alltför hög hastighet någon fin dag, när det är soligt ute och asfalten håller en någorlunda hög temperatur. :tummenupp
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vetenskaplig rapport, del 1

Ingenjör som man är och till på lika halv-wannabe-akademiker, så ska den här frågan självklart behandlas på ett kvasi-vetenskapligt sätt. :rolleyes:

Efter tvätt av hojen i lördags så applicerade jag två långa röda linjer på däcket, ca 30 mm långa, med lite målarfärg (se bilder).

Under lördagen och söndagen körde jag runt lite grand som jag brukar och därmed finns det nu ett faktaunderlag jag helst velat mörka för allmänheten och framför allt medlemmar på SH. :gnissla

Vänstra sidan har nu ett rött streck om 20 mm och den högra 22 mm. :näsblod

Man ser också ganska tydligt att jag någon gång i tiden haft lite större nedlägg åt höger än jag nu hade under mina små rundturer.

Det ska bli spännande att se ifall jag kan skala bort några millimeter, då jag ger mig i kast med större nedlägg i väl valda kruvor. :tummenupp
 

Bifogat

  • v_bak_20.jpg
    v_bak_20.jpg
    42.8 KB · Visningar: 67
  • h_bak_22.jpg
    h_bak_22.jpg
    42.2 KB · Visningar: 57

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ringtrycket är 2.2 fram och 2.4 bak. Rätt eller fel? Något lägre ringtryck bör ju ge mer gummi i asfalten i alla fall.

Vad säger däcktillverkaren (vad är det för däck?). På mina Pilot Power (samma på Pilot Road) kör jag 2,5 bar fram & 2,7 bar (bak). På semester med packning och autobahn kör jag 2,9 bar bak & 2,5 bar fram.

Ju lägre ringtryck desto varmare går däcket eftersom det "knådas" mer. Om det ger störra nläggningsyta eller ej skall jag dock låta vara osagt. Skulle tro att skillnaden mellan ex. 2,5 bar fram och 2,3 bar ger en marginell skillnad i anläggningsyta!

För lågt gör väl att däcket krängs av?

Japp, men du skall nog (jag skriver nog för jag har inte testat :D ) ner på rejält lågt ringtryck OCH samtidigt belasta däcket ganska hårt i sidled (kurvtagning). Har varit med om att provköra en demohoj som visade sig ha 1,4 bar fram och inte krängde det däcket av, men det var satan tungstyrt! :D

Fjädringen är inte det lättaste att ställa in. Fram har jag aldrig rört. Bakdämparen däremot har jag pillat på ibland. För hårt, då får däcket inte kontakt med marken ifall det är ojämnt? För löst, då blir variationen mellan större och mindre tryck på däcket mot vägbanan större när det fjädrar?

Hmm, att ställa in en stötdämpare/gaffel är till att börja med ALLTID en kompromiss! För ena stunden kör man på en hoppig svensk 70-väg för att nästa gång köra på Tyskt salsgolv. Och skall man ha optimalt inställd dämpare/gaffel för alla situationer skulle man inte göra annat än skruva och justera och dessutom i en sådan takt att man inte hinner köra många meter emellan!

Till att börja med skall man kontrollera och ev. justera gaffel/bakdämpare utifrån en sk. grundinställning (hur man gör det vet jag men orkar tyvärr inte skriva ner hela proceduren men det finns beskrivet bra på tex. Öhlins hemsida).

Därefter justerar man, förslagsvis, in returdämpning och kompressionsdämpning (i den mån det finns justermöjlighet för kompression) utifrån handboken/manualen. Eller, om man har lite känsla för det, så kan man justera åt minstånde returdämpning utifrån erfarenhet och vad man ser när ägaren hoppar "upp och ner" på hojen. Det viktiga i justeringen av returdämpningen är att gaffel och bakdämpare returnerar lika snabbt/långsamt upp (dvs. rörelsen skall vara "parallell") OCH man skall ställa (till att börja med i alla fall) returdämpningen så att gaffel/dämpare fjädrar upp relativt snabbt.

Det är här många stryper returdämpningen lite för mycket vilket gör att gaffel/dämpare inte hinner fjädra upp till samma nivå (grundinställningen) innan nästa ojämnhet i vägbanan vilket gör att gaffel/dämpare succesivt jobbar sig längre och längre ner och till slut känns gaffel/dämpare "stum/hård". Vilket i sin tur resulterar i avsevärt sämre väggrepp OCH ökar belastningen på däcket med ökat däckslitage som följd! Dvs. det blir både farligare och ger kortare livslängd på våra dyra däck!

1800-2000 mil, då antar jag att du kör relativt lugnt med VFR:en?

Hmm, vad vill du jag skall svara på det här då!? Dels är det relativt (dvs. vad anser du lugnt/vad anser jag lugnt)? Dels skall jag ju föregå med gott exempel i egenskap av instruktörpå SMC:s kurser, så...:D

Nej, skämt o sido jag står för den jag är och jag kan både köra på lite gran samtidigt som jag kan välja rätt ställen/situationer var och när jag gör det så...

Ja, jag kör lugnt med min VFR! Brukar väl ligga på +25-30km/h och gillar kurvor så där används gaskontroll genom HELA kurvan. Kommer jag på favoritvägen och det är torrt, bra sikt OCH jag känner att jag har full koncentration på min körning (ibland har vi sämre dagar) och det är fritt från övrig trafik (så långt jag ser i alla fall) då kan det gå fortare!

Vissa anser nog att jag kör lugnt andra inte! Var det svar på din fråga?


Har också den känslan, att BKK är mer basic och att det är en SH-kurs jag ska gå.

Japp BKK är basic! BKK innehåller de grundläggande körteknikerna som SMC (dvs. vi) lär ut och gäller för ALLA 2-hjuliga motorcyklar som färdas i högre hastighet än promenadtempo (+20 km/h).

Dvs. det som lärs ut, och som har med körteknik att göra, är "gaskontroll", "motstyrning", "blick", "sittställning" mm. mm..

Blick har ju inte med motorcykeln att göra så den kan vi "ta bort". "Gaskontroll" skall utföras på samma sätt på en sporthoj / touringhoj eller custom "what ever" på 2 hjul och som har fjädring så den är samma "bort, bort, bort...som Brasse sa! :D Motstyrning"...tja får man en custom att luta på annorlunda sätt än en touringhoj? Lutar man en touringhoj på annorlunda sätt än en sporthoj?...nä, så...bort, bort, bort...med den också.

Kvar som skiljer mellan BKK och Sporthojskurs är...(trummvirvel), sittställning. Vissa hojmodellen KAN man inte hänga ut på. Andra går det nästan inte att låta bli! :tummenupp En tredje hojmodell får man inget knäslut som funkar andra sitter knär/låret som klistrat och det utan stompgrip´s.

Nu brukar ju det komma olika hojmodeller BÅDE på BKK och på SHK (sporthojskurs) så vi som är instruktörer måste således lära ut vad som funkar på resp. deltagares hoj, dvs. vi måste vara anpassningsbara och flexibla men det måste vi vara på SHK lika väl som på BKK.

Vad är då skillnaden då?

Namnet och i viss mån, fast det skiljer mycket mindre än vad man skulle kunna tro, andelen sporthojar som anmäler sig. Till en SHK är andelen något högre men det kör sporthojar på BKK också och de får ut lika mycket på en BKK som på SHK, förutom möjligtvis antalet knuttar/knuttor med lika dan typ av hoj att snacka med/titta på! :D

Hmm, funkade min ironi!? :D

Blev ju en diskussion om det där med accelerationer och inbromsningar. Lär väl ta en vända in till Malmö och ut till Värpinge i alltför hög hastighet någon fin dag, när det är soligt ute och asfalten håller en någorlunda hög temperatur. :tummenupp


På landsväg kör man ju inte riktigt riktigt fort, det behövs liksom inte. Utan det viktiga i resonemanget vi hade om acc./ret (värma däck) är att man tar det piano i inbromsningar och i kurvor samt accelerationer ut ur kurvor. Temperaturen i däcken kommer förr eller senare upp i bra arbetstemp i normal landsvägsfart ändå. Så skillnaden mellan landsväg och bana är att där kan man (på ett säkert sätt) få värme i däcken snabbare eftersom man där kan köra fortare på raksträckorna (utan att det blir farligt för andra). Comprende!? :D

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag bytte från gatdäcken som jag använt till att få åka en SMC-kurs på vad som kan bli våran nya hemmabana i Fällfors, till state of the art racingslicks som jag brukar åka på. Så då man höll på kom man ihåg den här tråden och sprang in och hämtade kameran.

Till vänster på bilden ser ni ett Bridgestone BM01Z 16,5" supermoto racing slick och till höger ser ni ett Bridgestone BT014 17" sport däck

En liten skillnad är det va? ;)
 

Bifogat

  • IMG_6883 (Medium).JPG
    IMG_6883 (Medium).JPG
    57 KB · Visningar: 136
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Tjo, vilket långt svar! :)

Vad säger däcktillverkaren (vad är det för däck?). På mina Pilot Power (samma på Pilot Road) kör jag 2,5 bar fram & 2,7 bar (bak). På semester med packning och autobahn kör jag 2,9 bar bak & 2,5 bar fram.

Inte en aning. I instruktionsboken stod det 2,2-2,4 fram och 2,4-2,6 bak, men det är väl med "original"-däcken (Pirelli tror jag det är, eller möjligtvis Bridgestone). Har nu 2,2 fram och 2,6 bak.

Ju lägre ringtryck desto varmare går däcket eftersom det "knådas" mer. Om det ger störra nläggningsyta eller ej skall jag dock låta vara osagt. Skulle tro att skillnaden mellan ex. 2,5 bar fram och 2,3 bar ger en marginell skillnad i anläggningsyta!

Ok, men skillnaden mellan 2,5 och tex 0,2 i däcket borde ge en markant förändring gällande anläggningsytan. :hihi

Hmm, att ställa in en stötdämpare/gaffel är till att börja med ALLTID en kompromiss! För ena stunden kör man på en hoppig svensk 70-väg för att nästa gång köra på Tyskt salsgolv. Och skall man ha optimalt inställd dämpare/gaffel för alla situationer skulle man inte göra annat än skruva och justera och dessutom i en sådan takt att man inte hinner köra många meter emellan!

Till att börja med skall man kontrollera och ev. justera gaffel/bakdämpare utifrån en sk. grundinställning (hur man gör det vet jag men orkar tyvärr inte skriva ner hela proceduren men det finns beskrivet bra på tex. Öhlins hemsida).

Därefter justerar man, förslagsvis, in returdämpning och kompressionsdämpning (i den mån det finns justermöjlighet för kompression) utifrån handboken/manualen. Eller, om man har lite känsla för det, så kan man justera åt minstånde returdämpning utifrån erfarenhet och vad man ser när ägaren hoppar "upp och ner" på hojen. Det viktiga i justeringen av returdämpningen är att gaffel och bakdämpare returnerar lika snabbt/långsamt upp (dvs. rörelsen skall vara "parallell") OCH man skall ställa (till att börja med i alla fall) returdämpningen så att gaffel/dämpare fjädrar upp relativt snabbt.

Det är här många stryper returdämpningen lite för mycket vilket gör att gaffel/dämpare inte hinner fjädra upp till samma nivå (grundinställningen) innan nästa ojämnhet i vägbanan vilket gör att gaffel/dämpare succesivt jobbar sig längre och längre ner och till slut känns gaffel/dämpare "stum/hård". Vilket i sin tur resulterar i avsevärt sämre väggrepp OCH ökar belastningen på däcket med ökat däckslitage som följd! Dvs. det blir både farligare och ger kortare livslängd på våra dyra däck!

Tack för en lång bra utläggning om dämpare! :) Lät dock alltför komplicerat, så jag behåller nog inställningen jag har just nu. :tummenupp

Hmm, vad vill du jag skall svara på det här då!? Dels är det relativt (dvs. vad anser du lugnt/vad anser jag lugnt)? Dels skall jag ju föregå med gott exempel i egenskap av instruktörpå SMC:s kurser, så...:D

Nej, skämt o sido jag står för den jag är och jag kan både köra på lite gran samtidigt som jag kan välja rätt ställen/situationer var och när jag gör det så...

Ja, jag kör lugnt med min VFR! Brukar väl ligga på +25-30km/h och gillar kurvor så där används gaskontroll genom HELA kurvan. Kommer jag på favoritvägen och det är torrt, bra sikt OCH jag känner att jag har full koncentration på min körning (ibland har vi sämre dagar) och det är fritt från övrig trafik (så långt jag ser i alla fall) då kan det gå fortare!

Vissa anser nog att jag kör lugnt andra inte! Var det svar på din fråga?

Ja, det vet jag inte? Vad tycker du? Ska vi för enkelhetens skull bestämma oss för att det var det? :)

Japp BKK är basic! BKK innehåller de grundläggande körteknikerna som SMC (dvs. vi) lär ut och gäller för ALLA 2-hjuliga motorcyklar som färdas i högre hastighet än promenadtempo (+20 km/h).

Dvs. det som lärs ut, och som har med körteknik att göra, är "gaskontroll", "motstyrning", "blick", "sittställning" mm. mm..

Blick har ju inte med motorcykeln att göra så den kan vi "ta bort". "Gaskontroll" skall utföras på samma sätt på en sporthoj / touringhoj eller custom "what ever" på 2 hjul och som har fjädring så den är samma "bort, bort, bort...som Brasse sa! :D Motstyrning"...tja får man en custom att luta på annorlunda sätt än en touringhoj? Lutar man en touringhoj på annorlunda sätt än en sporthoj?...nä, så...bort, bort, bort...med den också.

Kvar som skiljer mellan BKK och Sporthojskurs är...(trummvirvel), sittställning. Vissa hojmodellen KAN man inte hänga ut på. Andra går det nästan inte att låta bli! :tummenupp En tredje hojmodell får man inget knäslut som funkar andra sitter knär/låret som klistrat och det utan stompgrip´s.

Nu brukar ju det komma olika hojmodeller BÅDE på BKK och på SHK (sporthojskurs) så vi som är instruktörer måste således lära ut vad som funkar på resp. deltagares hoj, dvs. vi måste vara anpassningsbara och flexibla men det måste vi vara på SHK lika väl som på BKK.

Vad är då skillnaden då?

Namnet och i viss mån, fast det skiljer mycket mindre än vad man skulle kunna tro, andelen sporthojar som anmäler sig. Till en SHK är andelen något högre men det kör sporthojar på BKK också och de får ut lika mycket på en BKK som på SHK, förutom möjligtvis antalet knuttar/knuttor med lika dan typ av hoj att snacka med/titta på! :D

Hmm, funkade min ironi!? :D

Det gjorde den alldeles säkert! :tummenupp En annan skillnad mellan en vanlig BKK och en SH-kurs kan kanske vara, att vid en SH-kurs så slänger ni in ett, i varannan mening, "och håll hastighetsgränsen", varvat med ett par, "och kör inte för fort." :hihi

Då tar jag den kurs som passar bäst vad gäller tid och plats, om de nu är så pass lika. :tummenupp

På landsväg kör man ju inte riktigt riktigt fort, det behövs liksom inte. Utan det viktiga i resonemanget vi hade om acc./ret (värma däck) är att man tar det piano i inbromsningar och i kurvor samt accelerationer ut ur kurvor. Temperaturen i däcken kommer förr eller senare upp i bra arbetstemp i normal landsvägsfart ändå. Så skillnaden mellan landsväg och bana är att där kan man (på ett säkert sätt) få värme i däcken snabbare eftersom man där kan köra fortare på raksträckorna (utan att det blir farligt för andra). Comprende!? :D

Japp! :)

Tack än en gång för ett långt och bra svar! :tummenupp

Jag bytte från gatdäcken som jag använt till att få åka en SMC-kurs på vad som kan bli våran nya hemmabana i Fällfors, till state of the art racingslicks som jag brukar åka på. Så då man höll på kom man ihåg den här tråden och sprang in och hämtade kameran.

Till vänster på bilden ser ni ett Bridgestone BM01Z 16,5" supermoto racing slick och till höger ser ni ett Bridgestone BT014 17" sport däck

En liten skillnad är det va? ;)

Så brukar mina däck se ut, som det till vänster, när jag byter. Men uppenbart, med tanke på att tråden skapades, bara i mitten. På sidorna ser de ut som nya. :D
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vetenskaplig rapport, del 2

Wow!

Det är så fantstiskt, att jag inte vet riktigt var jag ska börja! :banana

Eller jo, det vet jag. En öl är redan öppnad för att fira den helt igenom stora händelsen! :öl

Ibland går livet som på räls, man känner att man är oövervinnelig, att man kan plocka ner månen och flytta berg! Man tar små steg, där skillnaden i framgång är hårfin, men tittar man på helheten ser man att steget varit ett sjumilasteg!

Så här många utropstecken i en och samma text var det längesedan jag använde! :3freak

Men om jag temporärt landar med fötterna på jorden ska jag nu delge er bakgrunden till denna lycka.

Som ni kanske minns i "Vetenskaplig rapport, del 1", var de målade linjerna för vänster sida 20 mm och höger dito 22 mm.

Var nere och mätte efter dagens runda, där jag bland annat kört ett par gånger genom kurvorna i Värpinge och fick följande helt enastående resultat: Vänster sida 18 mm och höger 19 mm. :rolleyes:

Så korka upp champagnen, kära vänner, och låt oss alla utbringa en skål! Eller nåt. :gnissla
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
En liten skillnad är det va? ;)

You bet! :D

Som man tydligt ser på din bild skiljer sig profilen på däcken vesäntligt åt där slicks:et (hmm, heter det så?) har en mer spetsig profil vilket ger större anläggningsyta vid nedlägg än gatdäcket!

Förutom detta skiljer sig ju naturligtvis mösnter, syns tydligare, men också något som inte alls syns nämligen gummiblandningen där ett slick´s i regel kräver högre arbetstemperatur för att ge fullt grepp, inte ovanligt med 85-95 grader medan ett sportgatdäck ligger på 65-70 grader och ibland lägre.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ok, men skillnaden mellan 2,5 och tex 0,2 i däcket borde ge en markant förändring gällande anläggningsytan. :hihi

Japp, ut och testa! Glöm inte meddela oss andra vad resultatet blev! :D

Det gjorde den alldeles säkert! :tummenupp En annan skillnad mellan en vanlig BKK och en SH-kurs kan kanske vara, att vid en SH-kurs så slänger ni in ett, i varannan mening, "och håll hastighetsgränsen", varvat med ett par, "och kör inte för fort." :hihi

Nope, ingen skillnad där inte! Vi ber deltagare tagga ner ENDAST om de börjar göra misstag och misstagen kommer lite väl tätt eller är FÖR stora. Gör man inga misstag får man köra hur fort man vill! Finns ingen hastighetsbegränsning på banorna vi använder!
:yoparty

Då tar jag den kurs som passar bäst vad gäller tid och plats, om de nu är så pass lika. :tummenupp

Låter som en alldeles utmärkt idé!


Mvh!
// Niklas
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nope, ingen skillnad där inte! Vi ber deltagare tagga ner ENDAST om de börjar göra misstag och misstagen kommer lite väl tätt eller är FÖR stora. Gör man inga misstag får man köra hur fort man vill! Finns ingen hastighetsbegränsning på banorna vi använder!
:yoparty

Tänkte nog mest på att det var en lärdom de skulle ta med sig ut i trafiken. :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Tänkte nog mest på att det var en lärdom de skulle ta med sig ut i trafiken. :)

Sorry, inte ens det är grundtanken med våra utbildningar utan mer:

1.) Lär känna/förstå dig själv och hur du/vi alla fungerar när vi blir skrämda!
2.) Lär känna/förstå på vilket sätt våra reflexer påverkar motorcyklen i en kurva.

Och allt baseras på körteknik för 2-hjuliga motorcyklar med fjädrande stötdämpare/gaffel!

Vilken slutsats resp. deltagare drar är upp till var och en men NÄR vi väl blir skrämda reaerar vi reflexmässigt dvs. vi styr inte våra handlingar. Om vi lär känna dessa signaler blir det lättare att fatta ett klokt beslut INNAN vi försätter oss i en situation där vi reagerar med nedärvda reflexet vilket KAN resultera i krasch.

Och mitt i alltihop tycks alla, inklusive mig, ha skitkul på våra kurser för man träffar en massa likasinnade OCH får köra hoj! :tummenupp


Nåja, nog om detta, anmäl dig och bilda dig en egen uppfattning vettja! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Sorry, inte ens det är grundtanken med våra utbildningar utan mer:

1.) Lär känna/förstå dig själv och hur du/vi alla fungerar när vi blir skrämda!
2.) Lär känna/förstå på vilket sätt våra reflexer påverkar motorcyklen i en kurva.

Och allt baseras på körteknik för 2-hjuliga motorcyklar med fjädrande stötdämpare/gaffel!

Vilken slutsats resp. deltagare drar är upp till var och en men NÄR vi väl blir skrämda reaerar vi reflexmässigt dvs. vi styr inte våra handlingar. Om vi lär känna dessa signaler blir det lättare att fatta ett klokt beslut INNAN vi försätter oss i en situation där vi reagerar med nedärvda reflexet vilket KAN resultera i krasch.

Och mitt i alltihop tycks alla, inklusive mig, ha skitkul på våra kurser för man träffar en massa likasinnade OCH får köra hoj! :tummenupp


Nåja, nog om detta, anmäl dig och bilda dig en egen uppfattning vettja! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Men... Jag skojade ju mest lite. :(

Får man förresten bättre reflexer med reflexväst? :crash
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
See U man!
// Niklas

Japp! Anmäler mig till kurs nästa säsong! Och tack för alla tips! :tummenupp

----------------------------

Det kommer nog inte hända så mycket mer i den här tråden för tillfället - det börjar det bli lite småkallt ute - men antagligen plockar jag fram den igen nästa säsong, så får vi se ifall jag lyckas bättre då med att sudda bort de röda strecken! :) I värsta fall få jag väl prova med lite sandpapper. :gnissla

Tack till alla för alla svar hittills!
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hur slutade då förra säsongen? Fanns det röda streck kvar på däcket som matchade kåporna?

Svaret är ja. :rodnar

De försvann alltså inte helt och hållet, men från de ca 21-22 mm jag hade då jag målade dit strecken var de ca 7 mm i slutet av säsongen. Tyvärr finns inget bildbevis. Glömde ta foto på spektaklet då jag bytte däck. :(

Den här säsongen, efter däckbytet, har det inte blivit mycket bättre. Fegranden är i nuläget ca 13 mm.

Det var mycket prat om BKK och liknande i tråden, men tyvärr har jag inte kommit iväg på någon hittills. Är i alla fall numera registrerad på Sydskånes EmSe och planen är att köra en sväng på Sturup Raceway i augusti. Jag hoppas planen går i lås. :tummenupp
 

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Ort
På landet
Hoj
Ducati 848
Bandag på Kinnekulle 27/7

Ser att du kör Ducce...Klubben har bandag bokad på Kinnekulle 27/7-28/7 och det finns platser kvar i långsamaste gruppen...

Bara att anmäla dig!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top