Är jag rökt, eller har jag en chans?

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Rätten till prövning är inte bara till för de som är oskyldiga, utan även den termometer som är grunden för framtida lagändringar. Eftersom lagar kontinuerligt ändras så är det per definition sant att de inte alltid är korrekta från början. Att låta pröva ett mål, även om man per definition är skyldig är det enda sättet att skapa grund för framtida ändringar.

Gällande juridikkunskap läser både ekonomer, PA:are, socionomer och en massa andra betydligt mer juridik än poliser (baserat på att deras utbildning är kort och sannolikt inte består av 70% juridik).

Jag ifrågasätter som sagt inte rätten till prövning. Jag är väl inbegripen med principen och varför den finns. Det jag ifrågasätter är hur TS brukar den. Jag personligen anser att det brott som har begåtts inte är intressant att pröva, just på grund av att TS redan har erkänt ett brott han är väl medveten om att han begått.

Kanske ska tydliggöra min ståndpunkt. Se Bushidos inlägg ovan, det täcker det mesta som bör sägas.

Juridiken som ekonomer och socionomer med flera läser är väl knappast relevant i detta fallet eller?
Poliser läser straffrätt och polisiärrätt, för de har de användning för.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ifrågasätter som sagt inte rätten till prövning.

Och om man vill använda det som en protest mot hastighetsbegränsningarna och/eller polisernas flitiga jakt på fartsyndare?

Man ska ju vara medveten om att väldigt många lagar ändrats just för att folk slutat respektera dom och bryter mot dom till den grad att polisen slutar bry sig eller rent av själva börjar göra likadant.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ang "Rådrum"

Hittade två artiklar i "Vi bilägare". I den första svarar en polisinspektör vad som händer om man inte erkänner. Skribenten frågar även om rådrum. På det svarar trafikpolisen i fråga:

Polisen har inga rutiner för rådrum. Begär man det när man blir stoppad så skriver polisen en rapport till åklagare i stället. Rådrum finns alltså inte i verkligheten.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vad-hander-om-man-inte-erkanner-29997

Artikeln nedan är en uppföljning på frågan om rådrum. Man skriver att trafikpolisen som svarat i artikeln ovan har fel efter något påtalande (säkert någon läsare). Det finns inskränkningar hur "rådrum" användas i praktiken enligt artikeln.

Om du blir stoppad av polisen och delges misstanke om ett trafikbrott begär polisen ofta att du på platsen ska ta ställning till om du erkänner eller förnekar brott. En läsare frågade i nummer 18/10 om man i detta läge hade rådrum, det vill säga betänketid för sitt ställningstagande.

Svaret blev att det har man inte. I praktiken tillämpar polisen den metoden att den misstänkte då förnekar brott och får ta diskussionen senare med åklagaren.

Nu har vi fått det påtalat att det i Rikspolisens författningssamling noga finns beskrivet hur rådrum ska hanteras. Det är framför allt vid större trafikförseelser där den misstänkte kan vilja ta kontakt med en advokat innan han eller hon svarar.

Det kan också vara när en omyndig vill rådgöra med exempelvis föräldrar. Med andra ord: rådrum finns och Bilfrågan har med detta försökt bringa nytt ljus över frågan.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/polisen-hade-fel-radrum-finns-30582

Åkte själv fast för fortkörning här om året utanför Falkenberg på väg mot Göteborg. Hade satt farthållaren på 150 km/h på en 120 väg. Erkände och betalade på plats med kreditkortet för att få saken ur värden. Polismannen var lite konfunderad över att jag utan omsvep ville betala och skriva på. Funderade själv på om han hade tänkt sig att jag skulle begärt rådrum. Om jag tyckt att det fanns några oklarheter hade jag antagligen inte valt att skriva under, men jag visste ju att jag haft farthållaren på +30 km/h hela vägen från Helsingborg. Det var en kalkylerad risk jag tog från min sida och körkortet satt knappast löst. Såg ingen anledning att göra det här mer invecklat än det var.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
På nåt sätt undrar jag hur ni gör. Nu förtiden leker jag "driving miss Daisy" mest hela tiden.. men jag har nog typ 30k mil åt helvete för fort bakom mig och har aldrig fått en bot, en utskällning av en blå (syftar på ansiktsfärgen) konstapel en gång, men han hade ingen bevisning öht så det stannade där.

Är man lite med och ser sig om hinner man ju oftast ställa sig på bromsen. På köpet med att man kommer fram i tid blir man då alltså även mkt mer uppmärksam på sin körning. Win-win ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
:va Har polisen börjat ta betalt på plats nu? Det är tydligen länge sedan jag fick en bot... och landet liknar mer och mer en bananrepublik

Jag bad uttryckligen att få betala direkt. Tyvärr accepterade de inte AMEX. Det hade suttit fint om några procent dragits av och hamnat på kortbolagets konto i det här fallet. Det var en syn för gudarna att se polismännen använda kortläsaren. Lätt värt boten! Man märkte att det inte hörde till vanligheterna att någon uttryckligen bad att få betala omgående. Det är väl mest tänkt för utlänningar som åker fast kan jag tänka mig och dem släpper de nog igenom för att slippa använda sig av sina bristfälliga språkkunskaper.

En kompis som är utlandssvensk åkte fast för en del år sedan och han körde en utlandsregistrerad bil med utländskt körkort som han visade upp och så pratade han flytande franska och låtsades inte förstå engelska (eller svenska). Polismännen lät honom slinka förbi och då hade han kört 180+. Helt enkelt för mycket extraarbete för polismännen i fråga. Han har återgivit deras samtal med varandra och man fick helt klart en bild av att det var två latmaskar som ville göra det enkelt för sig. Nästan så att man önskar att min kompis hade en dold kamera i bilen.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Och om man vill använda det som en protest mot hastighetsbegränsningarna och/eller polisernas flitiga jakt på fartsyndare?

Man ska ju vara medveten om att väldigt många lagar ändrats just för att folk slutat respektera dom och bryter mot dom till den grad att polisen slutar bry sig eller rent av själva börjar göra likadant.

Jag anser att det inte är rätt sätt att så kallat protestera. Vill man motsätta sig lagar och regler så gör man det bättre i andra forum. Engagera sig politiskt, utbildad dig, ja listan kan göras lång.

Lagar ändras oftast på grund av att de rent praktiskt redan ersatts av en annan lag, eller att de helt enkelt inte fyller en funktion då till exempel straffet är avskaffat. Vill man protestera mot hastighetsbegränsningarna så är inte fortkörning och felaktiga omkörningar av poliser rätt sätt att gå.

I detta fallet anser jag att saker och ting är solklara. TS har ju erkänt att han de facto körde för fort, fullt medveten om det dessutom.

If you can´t pay for paint, don´t scratch the car!:fakta
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag anser att det inte är rätt sätt att så kallat protestera. Vill man motsätta sig lagar och regler så gör man det bättre i andra forum. Engagera sig politiskt, utbildad dig, ja listan kan göras lång.

Lagar ändras oftast på grund av att de rent praktiskt redan ersatts av en annan lag, eller att de helt enkelt inte fyller en funktion då till exempel straffet är avskaffat. Vill man protestera mot hastighetsbegränsningarna så är inte fortkörning och felaktiga omkörningar av poliser rätt sätt att gå.

I detta fallet anser jag att saker och ting är solklara. TS har ju erkänt att han de facto körde för fort, fullt medveten om det dessutom.

If you can´t pay for paint, don´t scratch the car!:fakta

Läs lite historik om hur lagar brukar ändras. Du kan välja 5 valfria fall och läsa förstudierna så tror jag du kommer hitta ett som grundar sig i ungefär sånt här.

Och ärligt. Ska jag skola om mig från civilekonom till jurist, sitta ting några år, slicka röv och bli advokat, för att sen göra 10+ år karriär för att få en chans att KANSKE (högst osannolikt) hamna i en position där jag kan påverka lagstiftandet direkt? För att jag tycker att 60 km/h på ståthögaleden är larvigt lågt?

Ska jag byta karriär igen sen och bli stadsplanerare om jag tycker att kommunen gör fel i att bygga industrilokaler nära bostadsområden eller?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag anser att det inte är rätt sätt att så kallat protestera. Vill man motsätta sig lagar och regler så gör man det bättre i andra forum. Engagera sig politiskt, utbildad dig, ja listan kan göras lång.

Lagar ändras oftast på grund av att de rent praktiskt redan ersatts av en annan lag, eller att de helt enkelt inte fyller en funktion då till exempel straffet är avskaffat. Vill man protestera mot hastighetsbegränsningarna så är inte fortkörning och felaktiga omkörningar av poliser rätt sätt att gå.

I detta fallet anser jag att saker och ting är solklara. TS har ju erkänt att han de facto körde för fort, fullt medveten om det dessutom.

If you can´t pay for paint, don´t scratch the car!:fakta

Håller inte med där! Man har alldeles för mycket annat i livet att ta hand om än utbilda sig inom alla områden där det sker felaktigheter eller elände för att försöka "rädda" världen. Alldeles för lång väg att gå, därför man i ett demokratisk samhälle väljer de som ska föra ens talan, men där har det visat sig att de jobbar bara med områden som intresserar dem själva och gynnar deras plånbok eller pensioner.
Alla dessa idiotiska hastighetsbegränsningar och nollvisionen låter bra i en fantasi värld men i verkligheten bidrar det bara till elände i folks liv. Att nån enstaka dör eller blir skadad är sånt man får räkna med i livets gång, men att förpesta folks liv dag in och dag ut för att rädda det livet är fan idiotisk, den personen kanske vart räddad av att hastigheten var 10km/h lägre men året därpå tar livet av sig eller får hjärtattack.

"If you can´t pay for paint, don´t scratch the car!" eller ska jag säga: Om du inte vill dö, så varför ens leva! :arsele
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag anser att det inte är rätt sätt att så kallat protestera. Vill man motsätta sig lagar och regler så gör man det bättre i andra forum. Engagera sig politiskt, utbildad dig, ja listan kan göras lång.

Lagar ändras oftast på grund av att de rent praktiskt redan ersatts av en annan lag, eller att de helt enkelt inte fyller en funktion då till exempel straffet är avskaffat. Vill man protestera mot hastighetsbegränsningarna så är inte fortkörning och felaktiga omkörningar av poliser rätt sätt att gå.

I detta fallet anser jag att saker och ting är solklara. TS har ju erkänt att han de facto körde för fort, fullt medveten om det dessutom.

If you can´t pay for paint, don´t scratch the car!:fakta

Jag tycker du ska läsa på lite om civil olydnad, jag skulle nog vilja säga att det är ett betydligt effektivare sätt att ändra lagar än att försöka sig på någon slags politisk karriär. Vilket har visat sig i historien så jag föreslår att du googlar lite kring "civil olydnad".

Ska man få nåt att säga till om politiskt måste man göra politisk karriär och för det krävs att man blir en menlös jasägare som bara följer med strömmen och håller med partiledningens riktlinjer.

Och hur man ska kunna påverka några politiska riktlinjer genom att utbilda sig förstår jag då rakt inte? Politikerna är ju i princip outbildade muppar allihop?
Jag är dels ingen hora som följer strömmen och jag är dessutom inte så talanglös att jag vill slösa bort mitt liv inom politiken. Jag skulle må illa inombords 8 timmar om dagen då jag tvingades agera efter partilinjen istället för efter min ideologiska tro.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Och hur man ska kunna påverka några politiska riktlinjer genom att utbilda sig förstår jag då rakt inte? Politikerna är ju i princip outbildade muppar allihop?
Jag är dels ingen hora som följer strömmen och jag är dessutom inte så talanglös att jag vill slösa bort mitt liv inom politiken. Jag skulle må illa inombords 8 timmar om dagen då jag tvingades agera efter partilinjen istället för efter min ideologiska tro.
Tror nog medelpolitikern har högre intelligens än medelsporthojsägaren...

Det är synd att du har en sådan syn på politiken. En fungerande demokrati bygger på att medborgarna intresserar sej för och försöker påverka politiskt. Att bara sitta vid sidan om och muttra leder inte till nåt positivt. Tycker du själv borde engagera dej i det parti som ligger närmast din egen ideologi och försöka påverka i rätt riktning, det är bara så förändring kan ske.
Jag gör så själv då jag inte anser att något (riksdags) parti ligger helt rätt i sin politik.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tror nog medelpolitikern har högre intelligens än medelsporthojsägaren...

Det är synd att du har en sådan syn på politiken. En fungerande demokrati bygger på att medborgarna intresserar sej för och försöker påverka politiskt. Att bara sitta vid sidan om och muttra leder inte till nåt positivt. Tycker du själv borde engagera dej i det parti som ligger närmast din egen ideologi och försöka påverka i rätt riktning, det är bara så förändring kan ske.
Jag gör så själv då jag inte anser att något (riksdags) parti ligger helt rätt i sin politik.

Gud-troll-häxor-väsen och kosmiska krafters-parti?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag förstår inte detta tjafs om att "stå för vad du gjort", kan man slippa undan böterna så försöker man väl göra det? Eller brukar ni stanna till på polisstationen efter varje gång ni kört för fort och berätta för dem om er hastighetsöverträdelse? Tjalla på sig själv känns ju inte överbegåvat, låt dem göra sitt jobb och försöka bevisa att du gjort fel, misslyckas dem så slipper du betala och de kommer tillslut att få en vink om att de bör göra ett bättre jobb...
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror nog medelpolitikern har högre intelligens än medelsporthojsägaren...

Det är synd att du har en sådan syn på politiken. En fungerande demokrati bygger på att medborgarna intresserar sej för och försöker påverka politiskt. Att bara sitta vid sidan om och muttra leder inte till nåt positivt. Tycker du själv borde engagera dej i det parti som ligger närmast din egen ideologi och försöka påverka i rätt riktning, det är bara så förändring kan ske.
Jag gör så själv då jag inte anser att något (riksdags) parti ligger helt rätt i sin politik.

Förstår inte varför jämförelsen med den genomsnittlige sporthojaren? Det är ju inte direkt någon merit att ha högre intelligens än honom som torde utgöra en ganska normalintelligent varelsen och möjligen är väl våra riksdagspolitiker intelligentare men jag är inte ens säker på det. Men ser man på den genomsnittlige politikern så sänker ju landets kommunpolitiker intelligensnivån några pinnhål därifrån.

Och nej, jag tänker inte slösa bort mitt liv som kommunpolitiker och högre skulle jag aldrig komma oavsett hur medgörlig jag är då jag har lite för många lik i garderoben. Politikerna får hålla på hur dom vill jag anpassar mig och gör det för mig bästa av situationen. Så håller jag mig lyckligast.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Polisen har fullt upp med att hjälpa till för att jobba mot Dingströms nollillusion så medborgarna får ta över att sköta polisens viktigare arbetsuppgifter.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvunnen-nioarig-flicka-hittad

Ja, jag vet att det trafikpoliser inte sköter sådana arbetsuppgifter men någonstans högre upp bestämmer våra politiker hur många av våra poliser som ska vara trafikpoliser.
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top