rallyfisken
Eleganten i från vidderna.
Rätten till prövning är inte bara till för de som är oskyldiga, utan även den termometer som är grunden för framtida lagändringar. Eftersom lagar kontinuerligt ändras så är det per definition sant att de inte alltid är korrekta från början. Att låta pröva ett mål, även om man per definition är skyldig är det enda sättet att skapa grund för framtida ändringar.
Gällande juridikkunskap läser både ekonomer, PA:are, socionomer och en massa andra betydligt mer juridik än poliser (baserat på att deras utbildning är kort och sannolikt inte består av 70% juridik).
Jag ifrågasätter som sagt inte rätten till prövning. Jag är väl inbegripen med principen och varför den finns. Det jag ifrågasätter är hur TS brukar den. Jag personligen anser att det brott som har begåtts inte är intressant att pröva, just på grund av att TS redan har erkänt ett brott han är väl medveten om att han begått.
Kanske ska tydliggöra min ståndpunkt. Se Bushidos inlägg ovan, det täcker det mesta som bör sägas.
Juridiken som ekonomer och socionomer med flera läser är väl knappast relevant i detta fallet eller?
Poliser läser straffrätt och polisiärrätt, för de har de användning för.