Är k-sprit och E85 exakt samma sak??

GixxerJensa:
Jag har inte koll på vad K-sprit innehåller men all sprit blandar sig gärna med vatten i tanken.
Både etanol och metanol är ju spriter, dock tillverkade på olika råvaror. Vad K-sprit består av är jag inte hundra på men Flummo föreslog isopropylalkohol, är det kanske nån variant av etanol eller så? Sprit är det i alla fall, dvs kinkigare än så tror jag inte vi behöver definiera ämnet här.

För övrigt brukar sprit även extra lätt blanda sig med Red Bull, Coca Cola, Grape etc.
(sorry, kunde inte låta bli :fyllisar :hihi )

Robban_C skrev:
...Enda undantaget som kan göra att det funkar på nyare bilar är att många katbilar bara kan förändra blandningen en viss mängd från den ordinarie mappningen (dvs inom ett "fönster"). Om man då pytsar i friska mängder E85 så kan det bli så mycket att sprutets programmering inte tillåter sprutet att ställa på _ännu_ mer soppa (dvs man når kanten på "fönstret"). Då kan man teroetiskt sett få stil på avgasvärdena. Eller så kan man få en okörbar bil. Det är ju liksom inte säkert att den nya soppan och sprutets "fönster" ger rätt blandning i alla situationer. Det är snarare rimligt att blandningen _inte_ stämmer i de flesta situationer eftersom det är så många parametrar som påverkar...

Tänds inte lambda-lampan när man hamnar utanför fönstret? Det borde de inte heller gilla på bilprovningen...

Fixade det problemet på en importerad v70 där man hade bytt till fel spridare och därför fått fel blandning.

Rätt skönt att man slipper besiktiga sina fordon här... :D

Robban_C skrev:
Nej, det är just det som oftast INTE fungerar på bilar med modernt sprut. Precis som jag skrev ovan. Feedbacken gör att ändring av bränsletyp inte påverkar avgasvärdena.
Om ex vis felet är att lambdan ger fel/långsamma värden så kvarstår felet och sprutet ökar bara ner tiderna till insprutningsmunstyckena för att åter få _samma_ (dvs felaktiga) värden från lambdan.
K-sprit, etanol, metanol etc _kan_ teoretiskt fungera på katbilar men då jag säljer metanol här i Eskilstuna så har jag kommit i kontakt med åtskilliga som köpt en dunk av mig och mig veterligen har ingen fått stil på avgasvärdena på katbilar den vägen. Inte jag heller (innan motorrenovering). Jag slog i massor av metanol, tills bilen knappt gick att köra men fick samma avgasvärden i alla fall. Varför då? Jo, därför att feedbacken från lambda till dator gör att tiderna för sprutet justerades om till samma blandning. I mitt fall var alltså felet att ringarna satt fast, det var inte fel på sprutet.

Däremot hjälper sprit på bilar från the golden stoneage men på dom är det å andra sidan lätt (och oftast lönsamt även på kort sikt i form av mindre förbrukning) att åtgärda felet på rätt sätt.

Enda undantaget som kan göra att det funkar på nyare bilar är att många katbilar bara kan förändra blandningen en viss mängd från den ordinarie mappningen (dvs inom ett "fönster"). Om man då pytsar i friska mängder E85 så kan det bli så mycket att sprutets programmering inte tillåter sprutet att ställa på _ännu_ mer soppa (dvs man når kanten på "fönstret"). Då kan man teroetiskt sett få stil på avgasvärdena. Eller så kan man få en okörbar bil. Det är ju liksom inte säkert att den nya soppan och sprutets "fönster" ger rätt blandning i alla situationer. Det är snarare rimligt att blandningen _inte_ stämmer i de flesta situationer eftersom det är så många parametrar som påverkar.
Här finns det alltså gott om utrymme för experiment för den som orkar. Själv skulle jag tro att experimenterandet tar minst lika lång tid som att hitta felet. Som sagt, det kanske bara är "goja" i katten. Alex, ut på närmsta motorväg och visa bilen var skåpet ska stå!

Alex, vad är det för bil?

Du har rätt. Jag var lite otydlig, jag tänkte gammal hink.

Enligt Kemetyls säkerhetsdatablad för K-sprit så innehåller dito:

etanol 60-100 %
2-propanol 10-30 %
1-propanol 1-5 %

Varför skulle man då inte kunde hälla i en slurk E85 för att få ungefär samma resultat som med K-sprit? (Oavsett vad man behöver för effekt: SPB, anti-is-i-fuggen etc) Eller finns det fler än en typ av etanol?? Nee...:va

Kemetyls datablad för K-sprit (PDF)

timm skrev:
Varför skulle man då inte kunde hälla i en slurk E85 för att få ungefär samma resultat som med K-sprit? (Oavsett vad man behöver för effekt: SPB, anti-is-i-fuggen etc) Eller finns det fler än en typ av etanol?? Nee...:va
anti-is-i-fuggen i fuggen får du, men det är inte säkert att det hjälper för att sänka CO-värdet, och det skulle inte K-sprit gjort heller i de fallen det inte hjälper.

Varför hälla i något för dyra pengar som redan finns i bensinen?
Enligt bensinbolagen tillsätter man upp till 10% etanol i 95okt.
Lagtexten tillåter upp till 30% utan att kalla det något annat än blyfri95.
Det har pågått drygt tio år.

Hur vet man det här då?
Brandförsvaret tvingades ersätta skumsläckmedlet mot något som även tålde etanol när man skulle släcka bensinbränder...

Etanol i K-sprit, i E85 är samma som avnjuts till sillen om det nu var någon som tvekade. Den till sillen är ofta kryddad och utspädd med vatten. :fyllisar

Till trådskaparen. Ja, K-sprit och E85 är i detta fall samma sak men inte exakt. ;)

Last edited:
Alex 6R skrev:
Ja som rubriken lyder, är det samma exakt samma ämne lr liknar det bara varann väldigt mycket.

tänkte slänga i en skvätt i bilen inför besiktningen och kört med k-sprit innan och nån sa att E85 var samm sak..

alex
du kan hella i fem liter t röd ... funkar jag lovar ha typ fem bensin fem t röd = bra värden ,, luktar lite men funkar .. besiknings mans tips....... :tummenupp

Chronic skrev:
Du har rätt. Jag var lite otydlig, jag tänkte gammal hink.
Lätt hänt. :)
Och ja, jag håller helt med vad gäller gamla hinkar.

steff71 skrev:
du kan hella i fem liter t röd ... funkar jag lovar ha typ fem bensin fem t röd = bra värden ,, luktar lite men funkar .. besiknings mans tips....... :tummenupp
Missat att läsa tråden?:)
Ledtråd: T-sprit är mestadels etanol (som vi ju redan har diskuterat) med lite färgämne och kräkämne.
Och jag törs lova att puffran får synnerligen dåliga köregenskaper med 50/50 bensin/etanol (eller vad det nu står för namn på etanolflaskan) eftersom den kommer att gå synnerligen magert. Som exempel kan nämnas att åtskilliga katbilar blir mer eller mindre okörbara på 50/50 E85/95 eftersom sprutet trots feedback från lambdan inte klarar av att korrigera tillräckligt långt. Är det sen en bil utan feedback (dvs ej kat) så blir det ännu värre eftersom den inte ens försöker kompensera. Tro mig på denna punkten, det är välkänt bland alla som provat E85 i bil ej avsedd för E85.
Men man kan självklart tanka 50/50 om det finns tillräckligt mycket bensin i tanken från början, då blir det ju inyte 50/50.
Är du besiktningsman så känner du till allt detta men jag antar att du inte är det och att du fått tipset av nån som är besiktningsman och att det då gällde äldre än kat.

Robban_C skrev:

Tackar för alla tipsen!!! :)

bilen är en Ford sierra 90:a med insprut och DOCH

Jag ska testa det ni sa, har inte varit inne hos BP än men ska vl det i februari.

För ett par års sen hade jag en Golf GTI 8v 90:a som inte gick igenom pga av att katten var sönder, hade importerat bilen själv, dagen efter BP så åkte jag dit igen med ca 8 liter bensin och 5 liter k.sprit i tanken, då gick den igenom utan problem, besitkingsmannen undrar vad jag hade gjort :rolleyes:

Förra året då jag besiktigade forrden så slängde jag i en skvätt ( ca 2 liter i 10 liter soppa ) i bilen och då gick den igenom på första försöket, men detta var dock i förebyggande syfte då detta var första gången jag besiktigande den i min ägo.

alex

På Sierra (dock med enkelkamsmotorn) har jag varit med om ett par trasiga databoxar. Inga som helst symptom alls förutom höga avgasvärden. Jag vet inte med säkerhet om boxen är en sjuka på dessa bilar, jag har så att säga inte så stort underlag att jag kan uttala mig med säkerhet. Dessutom vet jag inte om samma sak gäller dubbelkamsmotorn men du kan ju se det som en idé i alla fall.
I övrigt gäller som vanligt att se till att man har frisk lambda och rejält varm kat. Sen har jag inga fler tips gällande just Sierra. Förutom då att ställa undan dom då första halkan kommer på hösten men det är ju för sent nu och har dessutom inte alls med avgasvärden att göra, snarare med vintervägsegenskaper. :D
Att Golfen gick igenom med sprit i tanken måste bero på att sprutet så att säga ställde på ända tills det nådde "fönsterkarmen" i mappningen, dvs så mycket extra som sprutet tillät.
Lycka till!

Men om lambdasensorn är helt paj då? det kan ju vara en anledning till höga värden. Då finns det ju ingen sensor som säger att den går snålare, i så fall borde väll "urtunning" med etanol hjälpa även på insprutare?

Så kan det säkert vara. Om lambdan eller någon annan givare inte ger några värden alls så brukar ju spruten gå in i "limp-mode", vilket i princip blir motsvarande dom sprut som fanns på 80-talet före katens tid. Oftast går då puffran fortfarande utmärkt men med lysande miljölampa om sån finns.
I det läget kan sprit säkerligen hjälpa. Å andra sidan är lambdan rätt billig (om man skippar dyrare originalvarianter) och påverkar soppaförbrukningen så pass mycket att det oftast är rent ekonomiskt lönsamt att byta lambdan även sett på kortare tid.

Jag ska dock nämna att jag aldrig har varit med om att en lambda har varit _helt_ paj men det utesluter ju inte att det kan ske. Däremot blir ju lambdorna belagda med skit av nåt slag med tiden och den skiten minskar ju rimligen lambdans möjlighet att göra sitt jobb. Jag har hört att lambdan då reagerar långsammare men jag har inte fått det verifierat nånstans. Dessutom har tidigare diskussioner här på SH konstaterat att det inte finns nån fördröjning i lambdan men då kanske det har gällt nya lambdor?

Jag har i alla fall haft ett par Chrysler Voyager, båda rätt törstiga. Enbart byte av lambda sparade flera dl/milen och detta på puffror som _inte_ hade problem med avgasvärdena. Nu hör det väl iofs till saken att voyorna är rätt törstiga ändå men runt 1,8 liter milen är ju häftigt i alla fall. Nu minns jag inte exakt vart det landade men jag har ett svagt minne av att jag kom ner till 1,3-1,4 liter (3,0 (kort skåp) respektive 3,3 liter (långt skåp), båda med automat), är dock inte helt hundra säker på de exakta siffrorna, detta var 6-7 år sen.
Fan vad tiden går fort! :va :)

Jag har faktiskt varit med om att en lambdasensor pajat. Motorn gick väldigt konstigt. Den kunde sura ner sig på låga varv så man fick hålla den vid liv med gasen. Ibland började den bluddra massa på motorväg och tappa nästan all fart. Sen plötslig kunde den gå bra igen. Snittförbrukningen var ca 1.5 l/mil på en Renault 5!
När jag tog bort lambdasensorn skramlade det när jag skakade den. Antagligen hade den legat och glappat under gång. När den glappade isär gav den 0 V, sprutet trodde att motorn gick snålt och fetade på.

Bearing skrev:
... Renault 5! ...
Ahhh, säg inte så! Jag åker ju Renault Express, dvs samma sak men med _något_ större bagageutrymme.

Jaha, vad lär vi oss av detta då? Jo att sprutet i R5/Express tydligen inte har nåt vettigt limp-mode. Det var ju inga bra nyheter. Tur att jag bytte lambda i samband med motorrenovering då (ca 6000 mil sen). :)
Jag trodde faktiskt att alla någorlunda moderna sprut har limp-mode. Tattigt att inte ha det. Å andra sidan går den ju utmärkt ändå. :hihi

Undrade just hur denna tråd kunde leva ff, och att det skulle behövas 35 svar för att säga NEJ! ;)

Men det fanns ju en massa annat intressant här! :tummenupp

Robban_C skrev:
Nej, det är just det som oftast INTE fungerar på bilar med modernt sprut. Precis som jag skrev ovan. Feedbacken gör att ändring av bränsletyp inte påverkar avgasvärdena.
Om ex vis felet är att lambdan ger fel/långsamma värden så kvarstår felet och sprutet ökar bara ner tiderna till insprutningsmunstyckena för att åter få _samma_ (dvs felaktiga) värden från lambdan.
K-sprit, etanol, metanol etc _kan_ teoretiskt fungera på katbilar men då jag säljer metanol här i Eskilstuna så har jag kommit i kontakt med åtskilliga som köpt en dunk av mig och mig veterligen har ingen fått stil på avgasvärdena på katbilar den vägen. Inte jag heller (innan motorrenovering). Jag slog i massor av metanol, tills bilen knappt gick att köra men fick samma avgasvärden i alla fall. Varför då? Jo, därför att feedbacken från lambda till dator gör att tiderna för sprutet justerades om till samma blandning. I mitt fall var alltså felet att ringarna satt fast, det var inte fel på sprutet.

Däremot hjälper sprit på bilar från the golden stoneage men på dom är det å andra sidan lätt (och oftast lönsamt även på kort sikt i form av mindre förbrukning) att åtgärda felet på rätt sätt.

Enda undantaget som kan göra att det funkar på nyare bilar är att många katbilar bara kan förändra blandningen en viss mängd från den ordinarie mappningen (dvs inom ett "fönster"). Om man då pytsar i friska mängder E85 så kan det bli så mycket att sprutets programmering inte tillåter sprutet att ställa på _ännu_ mer soppa (dvs man når kanten på "fönstret"). Då kan man teroetiskt sett få stil på avgasvärdena. Eller så kan man få en okörbar bil. Det är ju liksom inte säkert att den nya soppan och sprutets "fönster" ger rätt blandning i alla situationer. Det är snarare rimligt att blandningen _inte_ stämmer i de flesta situationer eftersom det är så många parametrar som påverkar.
Här finns det alltså gott om utrymme för experiment för den som orkar. Själv skulle jag tro att experimenterandet tar minst lika lång tid som att hitta felet. Som sagt, det kanske bara är "goja" i katten. Alex, ut på närmsta motorväg och visa bilen var skåpet ska stå!

om datorn skall kunna reglera så stora spel som vi snackar om förutsätts det att det sitter en bredbands lamda på bilen(sällsynt vad jag kommit fram till)

så visst funkar det o tanka sprit o få ner hc värdena,,har själv gjort det på en gammal 626 jag köpte billigt för den inte gick igenom med avgasvärdena (hc halten)
körde tanken tom blandade 1 liter sprit med 4 liter bensin ,körde o besigtigade o fick 00 i hc :banana

Robban_C skrev:
Alla kat bilar har inte lambdalampa.
o dom som har kan man rycka lampan på,,sbp e inte så noga med o kolla kontroll lampor :tummenupp

Då fungerar det uppenbarligen på vissa bilar men det fungerar inte på alla. Jag har som sagt sålt metanol till ett flertal som "ska åtminstone prova" men som sen har rapporterat att det inte har påverkat avgasvärdena alls.

Jo, rycka lampan kan man säkerligen. Dom ska ju iofs kolla alla instrumentlampor men gör mig veterligen nästan aldrig det. Jag tror inte att jag har varit med om att dom gjort det en enda gång.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick