Nej, det är just det som oftast INTE fungerar på bilar med modernt sprut. Precis som jag skrev ovan. Feedbacken gör att ändring av bränsletyp inte påverkar avgasvärdena.
Om ex vis felet är att lambdan ger fel/långsamma värden så kvarstår felet och sprutet ökar bara ner tiderna till insprutningsmunstyckena för att åter få _samma_ (dvs felaktiga) värden från lambdan.
K-sprit, etanol, metanol etc _kan_ teoretiskt fungera på katbilar men då jag säljer metanol här i Eskilstuna så har jag kommit i kontakt med åtskilliga som köpt en dunk av mig och mig veterligen har ingen fått stil på avgasvärdena på katbilar den vägen. Inte jag heller (innan motorrenovering). Jag slog i massor av metanol, tills bilen knappt gick att köra men fick samma avgasvärden i alla fall. Varför då? Jo, därför att feedbacken från lambda till dator gör att tiderna för sprutet justerades om till samma blandning. I mitt fall var alltså felet att ringarna satt fast, det var inte fel på sprutet.
Däremot hjälper sprit på bilar från the golden stoneage men på dom är det å andra sidan lätt (och oftast lönsamt även på kort sikt i form av mindre förbrukning) att åtgärda felet på rätt sätt.
Enda undantaget som kan göra att det funkar på nyare bilar är att många katbilar bara kan förändra blandningen en viss mängd från den ordinarie mappningen (dvs inom ett "fönster"). Om man då pytsar i friska mängder E85 så kan det bli så mycket att sprutets programmering inte tillåter sprutet att ställa på _ännu_ mer soppa (dvs man når kanten på "fönstret"). Då kan man teroetiskt sett få stil på avgasvärdena. Eller så kan man få en okörbar bil. Det är ju liksom inte säkert att den nya soppan och sprutets "fönster" ger rätt blandning i alla situationer. Det är snarare rimligt att blandningen _inte_ stämmer i de flesta situationer eftersom det är så många parametrar som påverkar.
Här finns det alltså gott om utrymme för experiment för den som orkar. Själv skulle jag tro att experimenterandet tar minst lika lång tid som att hitta felet. Som sagt, det kanske bara är "goja" i katten. Alex, ut på närmsta motorväg och visa bilen var skåpet ska stå!
Alex, vad är det för bil?