Är KTM 640 nått att ha?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hejsan!

Tänkte sälja min Dr till våren, om nån vill ha den vill säga, och köpa en lite mer renodlad motard.
Har inte tillräckligt med stålar för att köpa mig en 690, så siktet är riktat mot 640 istället, 03a och uppåt.

Men är de nått att ha när dom har rullat 2-3000mil eller är alla skruvar lösa...? Och hur är det med dessa vibrationer, är dom verkligen så påtagliga som alla säger eller är det bara ovant folk som går från sina radfyror som påstår detta?

Någon som vet nått annat problem med dessa hojar eller bara vill ge sin recension?

Husa eller dylikt är inget alternativ, har inte ork med dessa ständiga oljebyten.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Nu har ju jag en 660, inte 640 men det är ju näst intill samma hoj. Min har säkert gått över 3000 mil vid det här laget. (Mätaren blev stulen vid drygt 1400) Visst har man stött på en del problem på vägen men det har gått att lösa relativt smärtfritt. Kolvbyte och ny cdi-box är det tråkiga. I övrigt i princip bara vanlig service.

Vibrationer ser inte jag som något problem men jag har å andra sidan kört motard sen jag tog kortet. Jag tycker rc8:an är som en babyrumpa i jämförelse. Den tycker jag går mjukt och fint. Så det beror nog på vad man har för referenser. :)

Tycker det är en hyfsat bra allroundhoj ändå, om man bortser från att pendla längre sträckor. Rolig i stan, på småvägarna, gocartbana och stor bana (har inte testat Mantorp eller Anderstorp då jag tror att de har något för långa rakor för motard. Men Gotland, sviestad och gelleråsen är inga problem). Har som längst kört drygt 30 mil på en dag så visst funkar det att köra långt men då snackar vi inte motorväg precis :tummenupp
 

Japanviking

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tokyo/Stockholm
Hoj
KTM 400EXC, 1200GS
Hej,

Jag har haft ganska många Lc4:eek:r. Om jag skulle köpa en idag så skulle jag kika efter en 625:a eller en 660. Dessa hojjar har FCR förgasare som gör att dom blir mycket roligare och piggare att köra. Tror att de senare årsmodellerna återgick till den vanliga Mikuni förgasaren....minns inte vilket år.

De vibrerar en hel del. Hur vibrationerna upplevs beror en del på vad för sadel som sitter på hojjen, högre är bättre :)

Jag kan rekommendera att alltid lägga en droppe blå Loctite på alla skruvar du har loss. Vibrationerna brukar annars kunna leda till att skruvar gängar ur sig och saker ramlar av.

Har ju sålts massor ev dessa modeller vilket borde ge en bra tillgång på beggade delar om det behövs.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jag har haft både en 640 och en 625a.
Skulle jag köpa en igen hade jag gått på 625an.

Vad jag gjorde med min 640 var att jag bytte till en "riktig" förgasare. Jag körde på snålvarianten HSR42, men hittar du en FCR på Ebay el. liknande kanske det är att föredra. Då blev min 640 nästan en 625a.

Helt rätt tänkt att inte gå på en äldre än 2003. Om jag inte minns fel kom den nya high flow-toppen då nämligen.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Köpte en 640 LC4 -03 för några månader sedan och den har rullat ungefär 2200 mil men fungerar som en klocka. Vibrationer jovisst första gången domnade både händer och röven och jag hade svårt att se bilmodeller osv på 100 m håll men bara att lyfta fötterna om man spanar kopps. Annars är det en jätteskoj maskin som jag inte ångrar.. än så länge. Glädjen blev ju inte mindre när jag investerade i ett par endurofälgar och satte isdäck på förra veckan :D
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Köp en riktig hoj istället för en liten plastmoppe.. Gillar du KTM så varför inte en 950/990SM då istället med en riktig motor i som inte vibrerar upp varenda liten skruv i hojen och domnar av fötterna efter 2 mil... Mina 50 öre ang KTM.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Faller "kolvbyte och ny cdi-box" inom kategorin "smärtfritt" i KTM-sammanhang? :tungan

Vad är det för åkning du primärt tänkt dig? Dual-sport (med grus) eller bara asfalt?

640 är väl lite av den sansade kompromissen mellan 625-660-690. Elstart, okej tankstorlek och slippa oljebyte varannan tankning är ju rätt skönt. Om du är ute efter mer "ready to race" så är ju steget till 625/660 ganska litet prismässigt. Effekt får man ju aldrig för lite av om man bara ska köra asfalt :)

Har bara personlig erfarenhet av 625, men alla dessa hojar vibrerar ju satan och är en pina att åka längre sträckor på.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Jag skulle nog rekomendera dig att skrapa ihop till en 690 då den är otroligt mycket bättre på alla punkter mot den tidigare LC4an.

Jag har en 690 Enduro -08a till salu ifall du är intresserad ;)
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Faller "kolvbyte och ny cdi-box" inom kategorin "smärtfritt" i KTM-sammanhang? :tungan

Vad är det för åkning du primärt tänkt dig? Dual-sport (med grus) eller bara asfalt?

640 är väl lite av den sansade kompromissen mellan 625-660-690. Elstart, okej tankstorlek och slippa oljebyte varannan tankning är ju rätt skönt. Om du är ute efter mer "ready to race" så är ju steget till 625/660 ganska litet prismässigt. Effekt får man ju aldrig för lite av om man bara ska köra asfalt :)

Har bara personlig erfarenhet av 625, men alla dessa hojar vibrerar ju satan och är en pina att åka längre sträckor på.

"Kolvbyte och ny cdi-box är det tråkiga. I övrigt..." Så, nej.

Ang. 690 så tycker jag att den är jävligt tråkig jämfört med 660. Jag är inte så imponerad, den vibbar inte lika mycket och den har en växel till men den känns inte lika brutal som 660. När jag säger att den är tråkig så är det främst registret jag pratar om. Inget som tilltalar mig iaf.
Känns som effekten är mer utspridd över hela registret istället för att det ligger mycket i botten som det gör på 660.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
640 eller 625 spelar mig mindre roll bara jag slipper 660, har ingen erfarenhet av att kicka så här stora stånkor så jag har gärna elstart till hands.

Anledningen till att jag vill ha motard är körställningen och smidigheten, jag är inget fan av att köra på ett hjul, varken fram eller bak, utan jag gillar helt enkelt konceptet.
Dessutom gillar jag hojar med så hög sitthöjd som möjligt för jag är 204cm lång.

Coolz1000: Det är inte just KTM jag är sugen på utan mer fabriksklara motarder med långa serviceintervaller, mig veterligen är det bara KTM och Suzuki som har sådana hojar i sortimentet och jag vägrar köpa en Suzuki igen. 950/990SM är för dyra i drift för min ekonomi. 22år och student är ingen hit om man vill ha en sådan hoj.

Snowman89: 690är säkert bättre, allt annat vore knasigt att påstå, men det behöver inte betyda att 640/625 är dåliga.

Loy: Ska jag ha en Xr kan jag lika väl behålla min Dr. Den största anledningen är att Xr också saknar USD-gaffel vilket är ett måste med nästa cykel. Vettiga dämpare är A & O!
 

Snowman89

Guest
"Kolvbyte och ny cdi-box är det tråkiga. I övrigt..." Så, nej.

Ang. 690 så tycker jag att den är jävligt tråkig jämfört med 660. Jag är inte så imponerad, den vibbar inte lika mycket och den har en växel till men den känns inte lika brutal som 660. När jag säger att den är tråkig så är det främst registret jag pratar om. Inget som tilltalar mig iaf.
Känns som effekten är mer utspridd över hela registret istället för att det ligger mycket i botten som det gör på 660.

Jo där kan jag faktiskt hålla med. KTM 660 upplevs som brutalare då den har mycket mer mos i botten. Däremot så tycker jag inte det händer så mycket mer när man gasar vidare. 690n vibrerar som du säger mycket mindre och sedan är den mer lättkörd då den är lugnare i gången och mindre effekt direkt vid väldigt låga varv.

Största anledningen till att jag skulle rekomendera dig att kika på en 690 före en gammal LC4a är pga servicen.. En 690 går utan problem 5000mil om man bara sköter oljebytena, medans en gammal LC4a verkar behöva renoveras vid 1500-2000mil om man vill undvika ett haveri..

Jag har haft KTM 640 Enduro , 660 SMC, XT660R, 690 Enduro.

Skulle jag skaffa mig en motard för att enbart busa i stan eller åka kortare sträckor så skulle jag köpa en 660, om jag hittade en i bra skick för rätt peng. Skulle jag vilja åka lite längre så går 660 bort direkt pga vibrationer, liten tank samt servicen..
 

Snowman89

Guest
640 eller 625 spelar mig mindre roll bara jag slipper 660, har ingen erfarenhet av att kicka så här stora stånkor så jag har gärna elstart till hands.

Anledningen till att jag vill ha motard är körställningen och smidigheten, jag är inget fan av att köra på ett hjul, varken fram eller bak, utan jag gillar helt enkelt konceptet.
Dessutom gillar jag hojar med så hög sitthöjd som möjligt för jag är 204cm lång.

Snowman89: 690är säkert bättre, allt annat vore knasigt att påstå, men det behöver inte betyda att 640/625 är dåliga.

Det är inga problem alls att kicka igång en 660. Har du bara lite vana att kicka normala hojar så lär du dig fort att kicken sitter på fel sida.

Om du inte är på jakt efter någon busmaskin så kanske du ska kika på en XT660X?
Den är tung och slö jämfört med liknande KTM'er, men hojarna är billiga så du får en ganska ny för inte alltför mycket pengar. Sen är motorn i princip skottsäker samt att du kan ner i europa och åka ifall du vill utan att behöva tanka eller byta olja hela tiden.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Körde motard en sommar mest för att testa (alla såg ut att ha så kul). Ingen pendling etc utan ren nöjeskörning på gata. Mitt val blev just en 640 LC4 (en 05 med 500 mil på mätaren) eftersom jag tyckte den var mest kraft, körbarhet och driftsäkerhet för pengarna. Yamaha XT660 var för tung och slö, 660 saknade kick (rätt skönt att ha om man är mör efter ett långt körpass....) och rena tävlingsmaskiner där man ska serva vad 10 timme gick bort (många av dem var också påfallande risiga...)

Tog inte många rundor innan jag insåg att detta inte var min grej alls. Ok det var kul 20 min åt gången på kurviga vägar men i alla andra situationer är vilken sporthoj som helst överlägsen. Framförallt vibrationerna (de vibrerar mkt), den totala avsaknaden av komfort och klent mos var det jag störde mig mest på.

Hojen funkade annars klockrent men jag kan inte påstå att den fick jobba jätthårt. Och visst har KTM en bit kvar innan kvaliteten är i japansk klass. Som spekulant skulle jag vara väldigt noga med dokumentationen. Det verkar nästan vara mer regel än undantag att ägarna gärna servar sina motarder själva "för att det är så lätt" och "jag har kört enduro i många år så jag vet ju hur man tar hand om grejorna....". Inte konstigt att allt rasar ibland...:gnissla
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
XT är värre än min Dr i effekt/vikt och dom är nog ungefär lika pålitliga och fula. :gnissla

En 625a får det bli om jag inte vinner på lotto! :hihi
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Sitter och kollar runt lite på blocket och så funderar jag hur folk bara lyckas köra typ 700mil på 7år!?!? 700mil hinner jag köra innan midsommar normalt sett... Jag kommer ta en del långturer 50-30mil rätt regelbundet då jag troligtvis kommer "pendla" mellan Trosa & Göteborg/Mariestad nästa år. Men med en silikon-sadel borde la det gå tycker jag :tuttar

Jag får nog provköra en och se om maracasen går att köra. Ingen på forumet som har kört DR 650 vs KTM 625/640/660?

Edit: Jag hade gärna kört ur den sista skiten ur DR:en om det inte vore för att landsvägsdäck-utbudet är så fruktansvärt dåligt för 21tums fälgar och för att bromsarna inte är helt ultimata för gata heller. Sen är den lite små slö, precis som jag... :hihi
 
Last edited:

sudden777

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Skara
Hoj
Ingen
Sitter och kollar runt lite på blocket och så funderar jag hur folk bara lyckas köra typ 700mil på 7år!?!? 700mil hinner jag köra innan midsommar normalt sett... Jag kommer ta en del långturer 50-30mil rätt regelbundet då jag troligtvis kommer "pendla" mellan Trosa & Göteborg/Mariestad nästa år. Men med en silikon-sadel borde la det gå tycker jag :tuttar

Jag får nog provköra en och se om maracasen går att köra. Ingen på forumet som har kört DR 650 vs KTM 625/640/660?

Edit: Jag hade gärna kört ur den sista skiten ur DR:en om det inte vore för att landsvägsdäck-utbudet är så fruktansvärt dåligt för 21tums fälgar och för att bromsarna inte är helt ultimata för gata heller. Sen är den lite små slö, precis som jag... :hihi
Tja, tänkte bara fråga hur det går för dig att köra motarder som är så lång? Jag är 198 själv och är rädd att det kommer vara jobbigt och se konstigt ut...
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Tja, tänkte bara fråga hur det går för dig att köra motarder som är så lång? Jag är 198 själv och är rädd att det kommer vara jobbigt och se konstigt ut...

Jag är 192 och det funkar utmärkt för mig på min husa 450. Har iofs förhöjning på styret (25mm) men har kört utan dom utan problem också.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top