Är man verkligen skyddad på SMC kurser?

Det är väl just Folksam som SMC har samarbete med, det är väl folksam som har SMC rabatt, Folksam borde väl ha en försäkring som gäller?

Fast jag tycker inte att några försäkringar ska gälla på bana, jag vill inte betala skrapade kåpor åt dom som vill åka bana, oavsett om det förtäcks som en SMC-"Kurs"

Vill folk åka bana så är jag den förste att uppmuntra det, men då får dom acceptera att bahojar blir ärrade, och då lagar man dom själv med enkla medel istället för att lämna in dom till mc-firma för att byta repiga slipon och lackskadade orginalkåpor, på andras bekostnad.

Beror nog lite på hur pass fin och ny hojen man kör är... :rolleyes:
 
En intressant följdfråga till er SMC-instruktörer blir då hur ofta det egentligen kraschas på dessa kurser? Någon enstaka gång eller flera gånger per kurs.

Jag har fått intrycket av att det delas upp grupp mellan sportiga hojar och en blandgrupp för övriga. Om det stämmer, skiljer det i så fall något mellan grupperna vad det gäller omkulläggningar?

På kurserna delas det in i de steg du har valt, 1, 2, 3 eller 4
Sen väljer man olika hastighetsgrupper; långsam, medel, snabb.
Hastighetsgruppen väljer du också själv.
Har inget med sportigheten på MC'n att göra

Ungefär 1 crash per kurs där jag har åkt instruktör.
och som Bikerwoman säger, ofta vid bromsövningar. Raka armar med vkten på fronten, gör att framhjulet låser och sticker iväg i sidled. Sen är det marksyning. Trötthet orsakar många onödiga vurpor, tyvärr.
Precis som i skidbacken.....skippa det allra sista åket.

Har ni nära till Gelleråsen, så stick dit o ta en titt under helgen.
Weekend Sporthojskurs med SMC Stockholm.
 
Hur är det om man åker med "Banåkning.nu" är det samma sak eller har SMC någott eget avtal?

SMC håller i fortbildning/utbildning för att öka trafiksäkerheten, det är en stor skillnad mot alla övriga bandagsarrangörer även om man i vissa fall har någon form av utbildning där också med duktiga föråkare/instruktörer

SMC har sedan många år samarbetat med försäkringsbolagen i det här fallet.
 
IF försäkringen gäller vid SMC arrangemang. De festa försäkringsbolag har gjort undantag för dem. Kolla med SMC och det försäkringsbolag ni har. Om personen inte vet med säkerhet så får de helt enkelt ta reda på vad som gäller genom rätt kanal.

Däremot är det märkligt att de kan ge olika svar beroende på vem man prata med. Funderade på att ta ner bilen till ringen förra året och hörde mig för med en skadereglerare vad som gällde. Den gällde inte var svaret och man påstod att man hade ett rättsfall som styrkte det. Här om veckan läste jag på deras hemsida klart och tydligt att bilförsäkringen visst gällde under en FAQ fråga. Kontaktade dem och fick det bekräftat. Passade även på att fråga hur det fungerade om man ville ta ner motorcykeln istället. Där var det blankt nej. Man kan alltså ta ner bilen men inte motorcykeln till ringen om man har en IF försäkring. Märkligt att de kan göra skillnad. Undra om det skulle hålla rent rättsligt. På ringen är jag inte beredd att chansa. Men på en bankörning med en seriös arrangör och separerade grupper så kan jag tänka mig att riskera motorcykeln och få det prövat rättsligt i efterhand. En gällande olycksfallsförsäkring är aldrig fel att ha oavsett.

Att köra med SMC är det enda säkra för tillfället om man vill vara säker på att ha en gällande helförsäkring på bana med motorcykel.

Tycker att deras upplägg är suveränt och kan varmt rekommendera att delta i en kurs för alla oavsett färdighet.
 
Har du något emot att jag helförsäkrar ungarnas folkracebilar, jag börjar bli jäkligt less att banka till dom mellan rejsen, att lämna dom till en plåtverkstad och få dörrar och skärmar bytt och omlackade låter ju sannerligen bekvämt.

Kanon men då kanske du ska betala en premie i förhållande till just dina ungars hobby.

Jag betalar 1390:-/månad.....säg att du får betala 2000:-/månad för dina ungars folkrace. O så kan du kanske få 8000:- i självrisk.
Antar att du inte lär lämda bort bilen allt för många gånger.
Doah!

/Dimman
 
Det är precis det jag vill undvika med motorcykelförsäkringen som du kanske förstår.

Dom är dyra nog som det är, utan en massa bankörningsskador.
 
Tjejen kom hem från smc på g-åsen nu,inga krasher på banan enligt henne och skitkul.

Självförtroendehöjande som hon sa,blir tydligen fler gånger.

Henrik
 
Vet någon om bilsport-mc:s försäkring gäller? Samt broms övningarna från vilken hastighet snackar vi? Skulle behöva gå en sån kurs.

//Dafe
 
Vet någon om bilsport-mc:s försäkring gäller? Samt broms övningarna från vilken hastighet snackar vi? Skulle behöva gå en sån kurs.

//Dafe
På SMC:s webbplats finns försäkringsbolagen listade. www.svmc.se Självklart är det bra att förankra med försäkringsbolaget, men jag litar på den info som SMC lämnar.

Det är inte alla arrangörer som inkluderar bromsövningar i programmet för BKK/SHK, speciellt inte högfartsbroms till stopp eftersom det obligatoriska momentet "bara" är broms inför kurva.

SMC Sthlm har hittills alltid haft med högfartsbroms på kurser på storbana, då är det oftast tre stationer där två är lämpligare för hastigheter runt 70-90 km/h, men stationen på långa rakan är det bara att bromsa från den hastighet man själv vågar. Vi rekommenderar att man provar att bromsa från den hastighet man brukar köra på motorvägen och om inte deltagaren behärskar bromstekniken, handlar det INTE om att klippa bromsen fullt i första hand, utan om att känna hur det känns! (naturligtvis föregås övningen av teori och feedback inkluderas under tiden, då övningen ger möjlighet till många varv med bromsningar)
 
IF försäkringen gäller vid SMC arrangemang. De festa försäkringsbolag har gjort undantag för dem. Kolla med SMC och det försäkringsbolag ni har. Om personen inte vet med säkerhet så får de helt enkelt ta reda på vad som gäller genom rätt kanal.

Däremot är det märkligt att de kan ge olika svar beroende på vem man prata med. Funderade på att ta ner bilen till ringen förra året och hörde mig för med en skadereglerare vad som gällde. Den gällde inte var svaret och man påstod att man hade ett rättsfall som styrkte det. Här om veckan läste jag på deras hemsida klart och tydligt att bilförsäkringen visst gällde under en FAQ fråga. Kontaktade dem och fick det bekräftat. Passade även på att fråga hur det fungerade om man ville ta ner motorcykeln istället. Där var det blankt nej. Man kan alltså ta ner bilen men inte motorcykeln till ringen om man har en IF försäkring. Märkligt att de kan göra skillnad. Undra om det skulle hålla rent rättsligt. På ringen är jag inte beredd att chansa. Men på en bankörning med en seriös arrangör och separerade grupper så kan jag tänka mig att riskera motorcykeln och få det prövat rättsligt i efterhand. En gällande olycksfallsförsäkring är aldrig fel att ha oavsett.

Att köra med SMC är det enda säkra för tillfället om man vill vara säker på att ha en gällande helförsäkring på bana med motorcykel.

Tycker att deras upplägg är suveränt och kan varmt rekommendera att delta i en kurs för alla oavsett färdighet.

ringen är inte en bana, ringen är en bit landsväg som är enkelriktad och som kostar pengar att köra på. alla regler som gäller i trafiken gäller även där, tex bara omkörning till vänster. nu är ju inte polisen där så ofta skulle jag tro men det spelar ingen roll.
om dom fortfarande hävdar att det är bana så är fan öresundsbron oxå en bana, enkelriktad, kostar pengar att köra på och är inhängnad.
 
ringen är inte en bana, ringen är en bit landsväg som är enkelriktad och som kostar pengar att köra på. alla regler som gäller i trafiken gäller även där, tex bara omkörning till vänster. nu är ju inte polisen där så ofta skulle jag tro men det spelar ingen roll.
om dom fortfarande hävdar att det är bana så är fan öresundsbron oxå en bana, enkelriktad, kostar pengar att köra på och är inhängnad.

Drog ett liknande argumentet för skaderegleraren förra året. I försäkringsbolagens sett att se det så är ringen en inhägnad bana. Det är möjligt att det rättsfall skaderegleraren hänvisade till förra året överklagades och man därmed var man tvungna att ändra inställning. Tycker som sagt att det är märkligt att man gör skillnad på motorcykelförsäkringen och bilförsäkringen när det gäller ringen. Egentligen borde tolkningen vara densamma.

Visserligen är risken mer överhängande för en motorcyklist. Ett oljespill på banan kan få förödande konsekvenser. Avåkningszonerna är inte anpassade för motorcyklister. De är väl i minsta laget även för bilister har jag hört.
 
När det gäller kraschande så har jag varit instruktör på mer dagar utan krascher än med krascher så fastna inte på antalet utan på innehållet av kursen.

När det gäller indelningen är standard tre grupper hastighetsmässigt, snabb, medel och lugn.

Sedan delas dessa 3 grupper ner i de 4 stegen som utildningsprogrammet är uppbyggt på.

Har precis varit i Finland där vi har provat en 4 dagarskurs sammanhängande som en 4 dagarskurs.

Det var ett otroligt lyckat försök där samtliga deltagare (även de som varit på flera kurser tidigare) uppskattade upplägget. Där hade vi även de första 3 dagarna 4 olika grupper för hastighetsindelningen.

När det gäller försäkringen, kontakta ert försäkringsbolag, och om ni inte är nöjda med svaret ta kontakt med SMCs kansli så kan de hjälpa er.

OBS, Det som är viktigt är att man inte till försäkringsbolaget säger att man ska på en bandag (tolkas som fri fart och ingen utbildning av bolagen) man ska på en fortbildning med SMC, då ändrar de oftast svaret.

/Peo
 
Visserligen är risken mer överhängande för en motorcyklist. Ett oljespill på banan kan få förödande konsekvenser. Avåkningszonerna är inte anpassade för motorcyklister. De är väl i minsta laget även för bilister har jag hört.

och så är det ju på en landsväg, eller?
på en bana har man avåkningszoner, flaggvakter och sjukvårdspersonal. det har man inte på ringen.
 
Det är precis det jag vill undvika med motorcykelförsäkringen som du kanske förstår.

Dom är dyra nog som det är, utan en massa bankörningsskador.

Dig är jag trött på, det är pga gamla gubbjävlar som dig som vi får så höga försäkringar för ni ska ge er ut o ramla omkull överallt o bryta lårbenshalsen sen skylla på oss youngsters...
 
Dig är jag trött på, det är pga gamla gubbjävlar som dig som vi får så höga försäkringar för ni ska ge er ut o ramla omkull överallt o bryta lårbenshalsen sen skylla på oss youngsters...

Tss tss tss, jag har utnyttjat min MC försäkring exakt 0 gånger...
Exakt samma antal gånger som jag har brutit lårbenshalsen faktiskt!
 
Intressant att en del fortfarande tror/tycker att BKK och Sporthojskurser är "skäggiga" gubbar i orange väst som babblar moral. (Jag trodde detsamma för ett par år sedan... men nu är jag instruktör själv :huvet )

Vill bara tipsa om att det inte är som ni tror... Åk och kolla eller testa en kurs själva vet jag. :tummenupp

Passar även på att upprepa vad som skrevs tidigare i tråden.
Man måste ha gått någon av kurserna ovan för att få teckna den s.k sporthojsförsäkringen hos Folksam. Om detta nu vore "förtäckta" banåkningar rimmar det lite illa, eller hur? :rolleyes:
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top