Är man verkligen skyddad på SMC kurser?

Tvivelsutan, verkstäderna är väldigt måna om att få skicka feta saltade fakturor till försäkringsbolagen och mindre intresserade av att folk köper delar från MC skrotar och lagar själv.
För att inte tala om att de bytte delar som varken jag, SMC-besiktningskillen eller min granne som hjälpte till hittade några som helst fel eller märken på. "För säkerhets skull" motiverade firman det med. Jag kunde inte få bitarna, det gick till deras egna "skrot" antar jag.

Betalar gärna lite extra delar bytta på en hoj en bandag än lite extra delar bytta på en kropp i trafiken.

Henrik

:tummenupp
De två gånger jag har varit på SMC-kurs har det kraschats mer, oberoende av grupp, än på de vanliga trafikövningarna som LMS anordnar på Sviestad. Jag har varit på de flesta trafikövningarna som anordnats sedan 2001 och min uppfattning är att det körs generellt bättre och säkrare på trafikövningarna än på SMC-kurserna. Jag tror att det beror på att antalet personer utan banvana är mycket högre på SMC-kurser än vad det är på en vanlig trafikövning.

Stor :tummenupp till gänget i LMS som håller i trafikövningarna.

Hej Zormin
Jag håller med om att det förmodligen är flera med "banvana" på en LMS körning än på en SMC kurs, tycker dock inte att antalet vurpor skiljer sig nämvärt på dom kurser respektive banåkningar jag har kört sedan 1999 och det har blivit en del :)

Den stora skillnaden är att i SMCs regi så bedriver instruktörerna kursverksamhet med Trafiksäkerhet som ett tydligt mål.
I LMS regi så handlar det mest om att få gasa av sig lite, detta under dom mycket säkra förhållanden som råder på en bana. Huvuduppgiften för instruktörerna då är att vara sk, trouble shooter dvs. fånga upp dom som beter sig underligt på banan.
Personlig feedbak går även att få på en LMS körning men då är det upp till deltagaren att fråga om han/hon vill ha återmatning.

Det är också min bestämda uppfattning att LMS gänget har en generellt hög standard på sina körningar, dom flesta varit med länge och vad jag vet så är åtminstone fem av dom även SMC instruktörer :hihi

Mvh, #11
SMC & LMS instruktör :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...