Är mc-hälsningen på väg att hälsa hem!

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Jag har börjat irriterat mig på dom som inte hejar tillbaka, förut så brydde jag mig inte men efter att läst denna tråd så har jag kommit på mig att surna till under krukan. Oftast vad det ser ut som äldre gubbar som inte har kraft nog kvar i sin arm för att vara hövlig tillbaka. :arsele

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Hälsar alltid men oftast e d bad ass knutters som inte hälsar tillbaka. Ambulanser hälsar jag alltid på :)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Skulle precis säga "Ja, om det kommer nån från andra hållet"
Jag provar en ny hälsning: wheelar när jag ser en annan sporthoj :tummenupp

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
När jag tog kortet nu i somras så hejjade jag på alla. Men slutade snabbt med att hejja på customåkare för dom hejjar aldrig tillbaka...

Som igår, mötte totalt 5 st kråmhojar och ingen hejjade tillbaka.

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
När jag tog kortet nu i somras så hejjade jag på alla. Men slutade snabbt med att hejja på customåkare för dom hejjar aldrig tillbaka...

Vi sportåkare får se till att hålla ihop iallafall:yoparty
Ja hejjar på allt:tummenupp Blir ju mest pinsamt för dom själva om dom inte hälsar tillbaka.

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Jag hälsar alltid, men inte alltid folk hälsar tillbaka. Under MC-semestern i sommras genom Tyskland-Österike-Italien-Slovenien-Kroatien var mötande motorcyklister bra på att hälsa, speciellt i Tyskland och Österike, flipp-flopp åkande italienare i shorts på sporthoj var lite sämmre, men överiga italienare var bra. Det land som var sämst är nog Sverige!

Men det är väl främst de som hobby-åker lite som är dåliga, dvs. gubbarna som tar ut sina nya hojar på helgen när det är molnfritt och sol för att lufta deras Rukka ställ för 25 000:- och coola öppningsbara hjälmar med intercom så de kan snacka med varandra medans de kör 13 kilometer till glasskiosken för lite gottis. Kan ju vara som någon sa att de har fullt sjå med att hålla sig upprätta på hojen, de fick ju trots allt kortet "på köpet" och har inte behövt gå någon trafik och manövrerings utbildning.

Sen är ju de där MC-gängen rätt dåliga med, och de som låtsas vara hårda knuttar. Annat var det med det MC-gänget från Tjeckien jag träffade på i Österike.

Men jag tror inte att det är en viss typ av motorcykel, typ sporthoj eller custom, som är vanligare gällande detta. Snarare är det väl att personen bakom inte uppskattar det som är hojåkning och allt som följer med därtill. Vem har inte pratat iväg åtskilliga halvtimmar med främmande människor så fort det rör sig om motorcyklar?

Det är väl inte så mycket gemenskap i sig som att man delar ett intresse som gör att man överbrygger socialaskillnader/ålder/etnicitet/motorcykeltyp.

När någon tar sig tid att heja på mig på en alpväg i Österike är det för mig att person med ett starkt gemensamt intresser hälsar, och det betyder mer för mig än om en flyktig bekant hälsar på mig på stan, kalla det gemenskap eller vad som.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Igår hälsade ett mc-bud på mig genom att "vinka" med skärmen ( på hjälmen ) det var ganska trevligt egentligen. Förmodligen hade han inte hälsat om jag inte kört en offroad.

I övrigt är hälsningen död.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Håller med. Hälsa på alla och skit i dem som inte hälsar tillbaka. Jag har faktiskt svårt att se varför man skulle bry sig. Jag tar inte åt mig alls utan tvärtom, jag känner att jag står över dem som inte hälsar.

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03

Alltså customåkare! Bah, jag ska fan börja tokvifta när jag möter dem...och sen brassa helvetet därifrån för att ungå kompani stryk. :näsblod

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
hmm.. denna tråd borde väl ligga under "överflödiga diskussioner" kanske!

hur mycket egentligen skall man påverkas av alla andra ff sake...
man hälsar väl på vem fan man vill. vad är det mer er ?
och skulle någon inte hälsa tillbaks... pallar ni inte med det eller ?
vilka kärringar ni är :död snyft... synd om mig... jag hälsar utan att få igen ... buhuuuuu

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Igentligen är det typ 10 gånger svårare att hälsa, när man kör en custom hoj, tänk er själva dra ett skottkärra och försöka hälsa.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Igentligen är det typ 10 gånger svårare att hälsa, när man kör en custom hoj, tänk er själva dra ett skottkärra och försöka hälsa.

Ja där försvann lite av historien i din version ditt fyllo, och dessutom är det precis tvärtom, med flack gaffelvinkel och stora hjul är det så stadigt det kan bli.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
De flesta hälsar, är det någon som inte hälsar kan det vara någon man möter snabbt på en motorväg som "missar" hälsa, eller så är det customnizzar som förmodligen har för mörka solbrillor...Brukar tänka "skit i det då din jävel" när folk inte hälsar:D

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Så länge vi fortsätter att hälsa på varann finns det en gemenskap på vägen.

De som inte hälsar tillbaka är deras förlust. Missar man i farten är det en sak men de som uppenbart ignorerar ger mig bara ett gott skratt oavsett vad de kan tänkas ha för anledning till att "stå utanför". Det tar aldrig udden av det positiva från alla andra som hälsar tillbaka. Du är inte ensam på vägen. "You never ride alone.."

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år