Är mc-hälsningen på väg att hälsa hem!

Raderad medlem 51742

Guest
Tog en tur på närmare 30 mil idag och mötte en väldans massa hojar. De flesta hälsade tillbaka. De enda som utmärkte sig negativt var touringhojarna - tror inte en enda hälsade.

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Inte är hälsningen på väg bort. Jag åker både kromsläde och sporthoj och hälsar man till andra tvåhjulingar på vägen så får man hälsning tillbaka till 95%.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det verkar som att färre hälsar om man har klubbtröjan på sig av någon anledning. Om man kör i bara stället, eller som vissa i klubben med bara jacka när vederbörande t.ex. tar hojen till jobbet, vinkar de flesta. Kör man i klubbtröja skulle jag säga att bara kanske 30% hälsar tillbaka.

Busen87

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2011
Hoj
09, Suzuki Hayabusa
Jag hälsar på så gott som alla. Tycker det är en stört skön och härlig kamratskap och jag blir alltid nöjd när jag får en hälsning tillbaka :). Jag körde på 108an mot svedala när mc polisen hade kontroller och provade att hälsa och fick nån nick och nån vinkning tillbaka, det trodde jag faktiskt inte de skulle göra.

Så här i Skåne hälsar vi hjärtligt på varandra. Men visst, ibland kan det vara svårt att upptäcka om det inte viftas med handen. Nicka, vifta och lyfta på fyra fingrar brukar va de vanligaste. Jag visste tex inte om att vissa hälsa med foten ?? låter lite konstigt men jag ska hålla ögonen öppna.

En härlig kille jag mötte nära Sjöbo, det var nån gång i början av kör säsongen, han släppte styret och vifta stort åh hälsade hjärtligt på mig. Var så man undra om jag kände honom.. :) Glad blev man

Skulle jag mot förmodan inte besvara en hälsning så tänk inte för mycket på det, gröngöling som man är så vågar jag förmodligen inte släppa styret just då ^^ haha

snorky_81

z1000
Gick med
28 Jul 2010
Hoj
Suzuki Bandit 1200s -05
jag hälsar med på de flesta som jag hinner hälsa till om inte det hindrar min säkerhet såklart.
vinkade även till polisen igår jag med, å dom vinkade å log :D

tycker de flesta verkar heja tillbaka, de som hejar minst skulle jag påstå är glidarna med stål, dessvärre.... men vart bättre sedan jag själv skaffade en bandit 1200

Ormfn

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
KTM Supermoto
Åker motard och upplever att folk inte alls är intresserade av att hälsa på en, antar att dom inte tycker att en motardhoj inte är en motorcykel.. :s

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Åker motard och upplever att folk inte alls är intresserade av att hälsa på en, antar att dom inte tycker att en motardhoj inte är en motorcykel.. :s

Jag är jäkligt noggrann med att inte hälsa på mopeder. Raka av muchen så vinkar jag även till dig ;)

sublime

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Hoj
Ducati
Har av egen erfarenhet märkt att de ggr man inte får en hälsning tillbaka så har det varit av Touring-hojjar och det har varit när jag kört en kåpaklädd sporthoj. De ggr jag kört nakna modeller så har Touring-hojjarna inte varit lika sparsamma med hälsningarna dock. Fördomar finns väl överallt...

Har också märkt att de ggr jag möter hojjar i min bil så brukar min hand åka upp av reflex, och gärna ut genom den öppna rutan. Väldigt få som hälsar tillbaka dock men gissar att det är en rätt oväntad hälsning från en s.k. undercover brother som säkert både lätt går att missa och lätt förvirrar. :hej

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det där med att hälsa har ju att göra med en konstlad känsla av samhörighet.
Sådana känslor uppstår lätt mellan människor som delar någonting som särskiljer dem från pöbeln.

Bor man i en större stad träffar man på så många mc på vägarna att känslan uteblir. Skulle jag hälsa på alla hojar jag träffar på i sthlm så skulle jag tvingas hålla min ena arm i konstant hitlerhälsning vilket dessutom påverkar körningen negativt.

Men träffar man på en hoj ute på vischan hälsar man såklart.

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Motala - Arvika idag, mötte 33 st hojar (ca) ,2 st hälsade inte, båda var touringhojar.

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Jag försöker då heja på alla jag möter. Om ni skulle möta en svart cbr900 i gävleområdet som inte hejar, så vänd och ge mig en jävel på krukan så jag lär mig att inte sitta i andra tankar medans folk vänligt vinkar :krama.

Murre_

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Hoj
Yamaha R1 -06
Brukar hejja på alla, även glidare och guldvingar, såvida jag inte sitter konstigt på hojjen eller är mitt i en tvär kurva och mycket trafik. De flesta hejjar tillbaka, men det händer att man ändå möter sporthojjar som inte hälsar tillbaka :S

Dom fula guldvingarna hejjar dock aldrig tillbaka.. töntar

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Hoj
Monster 1100 -09
Guldvingar ja..dom är enna svårflörtade ener. En gång struntade jag att hälsa på en sådan men det kändes så fel att det fick bli en engångsföreteelse.

I dag låg jag bakom en Yamahakåpetourer (är inte så bra på att identifiera rövar) på E4 mellan Kramfors (typ) och Örnsköldsvik och den slyngeln släppte inte handtaget för ett enda hojmöte. Lite sorgligt faktiskt. :(

Annars så hejas det friskt efter vägarna, så det där med att hälsningen skulle vara "på väg att hälsa hem" ser jag inte alls. :)

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Hoj
Yamaha R1-01,
jag åkte mestadels solo gävle-norska bergen-gävle, ensam tjej med full packning på en R1, tror jag räknade till två st (en guldvinge och en kråmsläde) som inte vinkade på heeeela den vägen (ca120mil*2) Alla andra vinkade så glatt, blev till och med bjuden på en statoilkorv någonstanns i norge av irlänska herrar som åkt norden runt,.. så nog lever hälsningen allt:):yoparty

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Därför customförarna inte släpper styret är för att en skottkärra kan inte köras med en hand...:tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024