Är mc-hälsningen på väg att hälsa hem!

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Guldvingar

Hälsa på bara! Jag tycker vi är lite orättvisa mot guldvingeåkarna, dom viftar säkert på bra bakom all plasten, det syns bara inte då armen inte når ut på sidan om kåpan :rolleyes:

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Hälsar alltd om jag tycker trifiksituationen medger det. I stan däremot hälsar jag bara om det inte är för tät trafik. Behöver jag bägge händerna för manövrering kan jag nicka istället för att vifta med näven men annars brukar jag vinka med HELA handen:)

Tri Leffe

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
R6 02 Banhoj + Blackbird -97 + Lifan 125
Kart man hejar på alla, fränast är att heja på Goldwing åkare och dom hejar tillbaka med högerhanden...... farthållare..... men man ser en klar försämring på hejandet om man jämför med tidigare, vi alla gillar ju det här med frisk luft och att luta i kurvorna, så ut med handen och bli med i gemenskapen.:tummenupp

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Tycker de allra flesta 90% ialf av de jag möter hälsar alltid. Såklart man fattar alla kanske inte kan eller orkar hälsa men tycker iallfall de allra allra flesta jag möter hälsar,jag hälsar alltid då jag kan på de jag möter oavsett om det är en HD eller sporthoj,I regel verkar sporthojsåkare samt enduro typ ktm motorcyklister o dylikt verka va duktiga på hälsa men även HD folk brukar hälsa frånsett från några få och som ngn sa så kanske beror d på deras image och det orkar man väl ej klandra dom för men de allra allra flesta hälsar enligt mina erfarenheter ialf vilket e trevligt så NEJ det är definitivt INTE påväg att försvinna enligt min åsikt=) !

Last edited:

Vichy

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Yamaha YZF600R -98
Jag hälsar på alla hojar jag möter, oavsett märke/modell. Jag tycker helt enkelt om att hälsa :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hälsar på alla, inkl. polis och ambulans (man vet aldrig när man skulle behöva någon av dom) :tummenupp

Känner en kille som blev stannad för att han hälsade på polisen och de undrade vad han höll på med. >.<

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hälsar på alla, inkl. polis och ambulans (man vet aldrig när man skulle behöva någon av dom) :tummenupp

Samma här, om inte annat så kanske man kan få en vresig polis att börja uppskatta hojåkarna.

Kan aldrig låta bli att le stort bakom mitt mörka visir när man hälsar på barn vid sidan om vägen.
Man ser hur de skiner upp när man hälsar tillbaka till dem! :)

Igår när jag körde hem så såg jag i periferin hur en pappa pekade åt sidan åt sin lilla son som satt i passagerarsätet, förstod att det handlade om att jag kom på hojen... så jag gled upp jämsides och vinkade åt grabben en stund... han log så mycket han bara kunde och vinkade tokmycket... pappan blev glad och morsade/tackade.

Hoppas bara andra gör lika till min son när vi glider fram i bilen. :)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag vinkar (om jag kan pga min egen framfart) på alla utom Polisen o "knuttegäng med västar"

Hejar även på andra mcförare på bensinstationer etc, tycker det hör till.

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Är inte äpple en frukt? :va

Indeed, tillhör fröväxter och vetenskapligt bekant som Malus domestica... Men det är i grönsaksdisken de finns och jag såg det som en passande metafor för de olika mc-typerna, där t ex sporthojar var "äpplen". Eftersom du verkar oklar över detta så tänkte jag hjälpa dig lite på traven, detta är en grönsaksdisk :rolleyes:
fruktogront2.jpg

Är customhojar kålroten måhända, eller kanske sparrisen...

Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Hälsningen är ju en bra tradition, inte bara pga "mysfaktorn". Att signalera fri väg är guld värt när man hör till de som tänjer lite gränser ibland. Posör eller ej, se för böveln till att lyfta på din feta hand när möjligheten ges.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag hälsar på allt, utom mopeder.
Men körskollärare, polisen osv osv hälsar jag glatt på.
Och blir jättesur när jag inte får hälsning tillbaka :D

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
min hand flyger upp rent instinktivt om jag ser en mötande hoj. Skitdumt i en kurva när det går lite för fort...har jag märkt.

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
Ingen annan Än jag som upplevt att folk börjar få för sig att göra sina egna personliga vinkningar. Vissa gör peace märket vissa laddar ända bak från hojen vissa slänger ut armen rakt ut osv osv, tycker jag upplevt det mycket på sistone

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Indeed, tillhör fröväxter och vetenskapligt bekant som Malus domestica... Men det är i grönsaksdisken de finns och jag såg det som en passande metafor för de olika mc-typerna, där t ex sporthojar var "äpplen". Eftersom du verkar oklar över detta så tänkte jag hjälpa dig lite på traven, detta är en grönsaksdisk :rolleyes:
fruktogront2.jpg

Är customhojar kålroten måhända, eller kanske sparrisen...

Om en väsentlig del av livet var att identifiera sig som frukt&grönt-ätare så kanske jag skulle söka mig till en butik där andra likasinnade far runt i grönsaksdisken och hälsa glatt på dem. Där kan jag dela erfarenheter om morötter och päron jag avnjutit, gå på provningskvällar, få tips på besöksvärda grönsaksdiskar i utlandet man borde ta volvon till innan livet är över..

Men nu kör jag hoj, och då hälsar jag på alla likasinnade hojbröder och systrar. Även om de så har snöplog på hojen. :yoparty Det "sociala kapitalet" ska vi vara rädda om! Det behövs lite värme i den hårda kalla fartvinden. :hej

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Om jag inte anser att det är trafikfarligt så hälsar jag ALLTID!!:)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024