Är min bakdämpare död? (Wr250f 2007)

swedishdragon

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Hoj
Yamaha WR250f 2007 och Crf150RB 2010
Hej!
Jag är en 60 kg tung liten fluga och kör en WR250f 2007 inställd för dryga 80 kg. Jag råkade nämna detta inför helt fel kompis och han fick briljanta idén att ta ut en del gas ur bakdämparen.. Okunnig och dum så lät jag honom men efter lite googlande fick jag ju reda på att detta var ju jävligt dumt. Dämparen har gått ca 10h åktid sedan dess (utan gas i dämparen då). Har en liten 150 att busa runt på under vintern så finns det hopp om att jag själv kan få ut hela dämparen och kan lämna in för att fylla på gasen nånstans och att det sedan funkar som det ska?

Fick precis tillbaka den från mcmontörerna efter glapp i vevaxel och 20k fattigare, så kostar detta mer än "lite" så kör jag fan på endast fjäder snart....

Jag märker inte att fjädringen låter eller beter sig något annorlunda sedan gasen försvann - men jag väger ju för lite för att göra nån stor inverkan på fjädringen iallafall.

Hjälp en förvirrad enduro-åkare här hörrni :|

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du kan vara lugn, och fyll på gas hos din närmaste meklare eller hellre föreslår jag att du låter serva den när du ändå är i farten så att du vet att den är fräsch. Har du inte kvar originalfjädern då?

Om du är intresserad så kan jag kolla om jag har nån mjukare beg fjäder liggande.

swedishdragon

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Hoj
Du kan vara lugn, och fyll på gas hos din närmaste meklare eller hellre föreslår jag att du låter serva den när du ändå är i farten så att du vet att den är fräsch. Har du inte kvar originalfjädern då?

Om du är intresserad så kan jag kolla om jag har nån mjukare beg fjäder liggande.

Jodå jag har originalfjädern, men för att leka runt i skogarna relativt oseriöst har det inte varit värt jobbet. Hojen står också ute på landet där jag kör, så när jag väl är där ute vill jag meka så lite som möjligt och köra så mycket som möjligt :yoparty

swedishdragon

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Hoj
Vet ni förresten om det är samma ram/procedur för en Wr450f som en 250f?
Har sett klipp från Youtube hur de bara lossar på underramen lite smått och den glider ut! I min instruktionsbok är det närmare 30 steg och underramar, svingarmar osv måste tas bort, vilket säkert är "rätt sätt" men jag har ju tummen mitt i handen så lättast möjliga sätt är ju det bästa. :crash

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har du en 07a så är det väl med aluramen? Det är i princip samma i alla fall.

Har du tummen där så är det dags att du börjar träna omgående för det är mycket meckande ifall du ska köra cross eller enduro.

Man kan lossa hela bakramen med 3 skruvar men du behöver även lossa insugsgummit och ljuddämparen från grenröret, dvs ytterligare 2 skruvar. Sen är det lite lirkande för att få på insugsgummit mm rätt ifall man lossar på det viset men det går att göra så.

swedishdragon

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Hoj
Har du en 07a så är det väl med aluramen? Det är i princip samma i alla fall.

Har du tummen där så är det dags att du börjar träna omgående för det är mycket meckande ifall du ska köra cross eller enduro.

Man kan lossa hela bakramen med 3 skruvar men du behöver även lossa insugsgummit och ljuddämparen från grenröret, dvs ytterligare 2 skruvar. Sen är det lite lirkande för att få på insugsgummit mm rätt ifall man lossar på det viset men det går att göra så.

Ja det är alu-ram.
Har kört cross i snart 5 år och bara lämnat in en hoj en gång och det var nu, så helt bakom kanske jag inte är men alltid trevligt om det finns snabbare och mer effektiva lösningar :)

Skulle du rekommendera det rätta eller snabba sättet om vi säger så då? :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En sista grej, om jag tröttnar fullständigt och kör som den är nu nästa nästa säsong också, vad är effekterna av detta? Både för mig som åkare och maskinellt :crash

Oljan skummar och när dämparen silar luft istället för olja så gör den ingen nytta. Orkar du inte göra det jobbet så sälj hojen och håll dig till gathojar i framtiden.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept