Är ni med i SMC?

Är du medlem i SMC?


  • Antal röstningar
    0

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Är ni medlemmar i SMC och ni som är det, får ni ut något bra av det? Jag har funderat på om jag som hojåkare borde vara medlem.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jupp.
Jag är medlem främst av politiska skäl. Att SMC politiskt agerar för motorcyklismen.Precis som jägarna, sportfiskarna etc, har sina organisationer.
Men jag har även deltagit SMC:s knix- och bankörningar.
Jag tror dock att iaf knixkörningar får du delta i utan att vara medlem.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Omröstning kanske?

Jag är med för att jag får en mctidning och billigare försäkring.
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag brukar vara med men ibland blir jag så förbannad över tidningen Mc-folket så jag går ur i ren protest.
SMC gör mycket gott men tro inte att du kommer att få ut speciellt mycket av rabatterna dom erbjuder på diverse ställen. En sak som är riktigt bra är om du tänker gå kurser via SMC, dom kommer du inte åt om du inte är medlem.
 

Smagatusk

Guest
Skulle varit kul och se en poll till den frågan. :)

Jag är inte med. Varför vet jag inte egentligen... Kanske pga min osäkerhet om det skulle gynna mig.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Klart du ska va med där, här, nu!

Stötta dem som för ens talan plus att rabatter betalar av årsavgiften snabbt som ögat om man är med lite...
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Också med av politiska skäl. Orkar inte ta fajten själv med alla klåfingriga politiker och de försöker ivf påverka i rätt riktning.
Även om just vissa ordval på sistone känts knepiga. All cred åt dem.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är också med av ungefär samma anledningar som Jörgen.

Bättre att stå enade under en fana än att stå och gapa ensam. :)
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Självklart medlem, inte minst för det arbete man från SMC:sidalägger ner för oss (gat)motorcyklister men det är klart att några procents rabatt på fsg samt tillgången till kursutbudet drar till!
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Jag har faktiskt ingen aning om vad smc faktiskt har gjort för oss, så gick egentligen inte med för att de står upp för oss utan var endast för att knixkurserna betalar avgiften väldigt fort samt att man får gå de riktiga kurserna.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Japp, kan inte påstå att jag är jätteinsatt i vilka frågor de driver osv, men de agerar ju för oss MC åkare samt att NÅN gång ska det bli banåka i deras regi var tanken :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jepp både sambon och jag är med. Tycker at SMC i stort gör ett strålande bra jobb och tidningen har en del intressant att förmedla. Har aldrig gått några kurser, åkt med på några resor eller något annat. Stödjer för att jag tycker att organisationen gör ett bra och viktigt jobb.

//J
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Medlem sedan Hedenhös tid.
-SMC har dels "räddat" oss gentemot politikerna flera gånger (inte minst "Rapport 13") och fortsätter att så göra.
-De har modet att prata klarspråk även gentemot oss motorcyklister vilket är ännu viktigare ("Nakna Sanningen", "Du ville ju åka fort" och nu äntligen reaktionen mot "Extremt Beteende" - inte en dag för tidigt!)
-De medverkar till utbildning i olika former + en massa trevligheter dessutom.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Intressant tråd - egentligen bör jag inte kommentera, eftersom jag var SMC medlem för några år sedan. Hade väl lite jobbigt att hålla tyst, avrför jag råkade komme i SMC styrelsen, och eftersföljande blev jag en av 14 anställda..

Kan bara ta lite kort min arbets vecka, tillsvidare;
Måndag var det möte med infrastruktur ministern och några av departementets duktiga jurister. Vi på SMC bad ganska enkelt ministern om hjälp med att få ordning på att vi kan köra MC i busfilerna. Vi resonerade oss fram till ett sätt att kanske få alla instanser med. Här kommer vi ta del av det internationelle nätverk SMC har, troligen kommer få hit City Of Londons MC expert (där borta har man en sådan, och han kör Fireblade). Vi överlämnade ett Nordisk MC Policy dokument som alla nordiska MC har skrivet - och hoppas vi kan få presentera detta på ett Nordisk Ministermöte. Sedan var vi runt bökigheterna i nya körkort direktivet, och konsekvenserna vi ser komma med att en ökande del kör utan körkort. Vi var runt en skrivning i MC Strategin som blev aningen fel ang. 30 km/t +, samt lite fler småsaker.
Tisdag - möte med företrädare för MC branschen, om gemensamma aktiviteter, försäkringspremier och support från producenterna när vi till våren kör trafikuttskottet till Arlanda banan, vart alla kan provköra diverse MCs.
Idag onsdag, möte ang. planering av trafikmiljö, dvs vägar och infrastruktur och nya tanker om regler mm. Flera myndighets personer tacker för vi kommer och erkänner att man hade inte tänkt på MC! 3 riksdagsmän lyssnade intresseret oxå. Trafikverket var intresserat i att vara med, med väg information i den app vi jobbar på.
Vi lyckades att få en het hollands forskar att komma till Stockholm och hålla en dragning på ett Symposium vi arrangerar med FIM till våren. Studie som visar att varselväst inte ger bättra synbarhet under ett antal förhållande (vi är rädda på att det kan bli lagförslag på tvungen varselväst).

Själv tycker jag detta arbeta är det viktiga med SMC medlemskapet - Och SMC kan i sakens natur inte kommunicera allt detta, och om alla möten som ska till för att få resultat eller en pekfinger!
Nu börjar det bli halv sent - så jag tänker ta ledigt resten av natten, innan nästa möte börjar 09:00

Och jupp, jag är oxå medlem..
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag är inte med. Funderar på att gå med pga kurserna, men det tar emot att gå in i smc efter "Extremt beteende" tramset, har svårt att ta att man jämställer fortkörare med styrfyllon och körkortslösa pundare på stulna hojar...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...men det tar emot att gå in i smc efter "Extremt beteende" tramset, har svårt att ta att man jämställer fortkörare med styrfyllon och körkortslösa pundare på stulna hojar...
Tror Du kan släppa den farhågan nu, kolla på hemsidan, i "Extremt..."-tråden eller senaste MC-folket.

Jag tror faktiskt organisationen lyssnar på medlemmarna...:)
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Ja. Jag är självklart medlem i SMC...

Känner bara till en bråkdel av vad SMC gör för Mc i trafiken, och tycker att bara det.... är värt medlemskapet.

Själv kör jag iofs till 99% bara Roadracing på storbana, men även där gör ju SMC ett gigantiskt arbete.
Om jag kommer ihåg rätt, är det 15.000st om året som tar en SMC kurs...:Bugar

Tänk vilka härliga startfält det skulle vara i Roadracing SM / SO om bara 1% av dem 15000 började tävla i Roadracing varje år. hehe..

SMC stödjer även ungdomssatsningar som 2 Hjul 1 Attityd.
Det ger alla intresserade ungdomar en möjlighet att både "Prova På" Roadracing samt att få hjälp att utvecklas vidare inom den bästa sporten i världen.:rock


Då SMC är mycket duktiga på att sammanställa statistik, vill jag ställa en "enkel" fråga:

Jag läser i Dansken inlägg ovan att det är hela 14st som jobbar på SMC....
Sedan är det ju hur många som helst, inom SMC som lägger ner galet mycket ideell tid på att planera och utföra event samt på andra, olika sätt, förbättra förutsättningarna för hojåkare..

OM man räknar alla ideellt nerlagda timmar under 1 år, för HELA SMC´s verksamhet....
Hur många års arbete skulle man då komma upp i?

Då inser man ganska snart... att SMC drivs och styrs av medlemmar som vill motorcykelns bästa, och som arbetar mycket hårt för detta....

Nu ska jag... som inte behöver lika mycket skönhetssömn som Dansken, ta ledigt resten av morgonen innan mitt 07:00 möte. :7peta:krama
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag har varit medlem i SMC sedan 16-årsdagen och det är förmodligen snart det enda medlemskap jag aldrig övervägt att säga upp, trots en stundtals kärv ekonomi genom åren.

Själv har jag visserligen alltid varit dålig på att använda mig av rabatter, kurser och liknande som erbjudits genom SMC. Som en inbiten knutte i själ och hjärta så har jag istället uppfattat min medlemsavgift som ett sätt att dra mitt strå till stacken för knuttekollektivet då SMC otaliga gånger utgjort en garant för att värna mitt och andras hojintresse mot STOREBRORS nyckfullheter genom åren.

Egentligen är jag generellt sett måttligt road av kollektivistiskt flockbeteende då jag brukar föredra att föra min egen talan och styra mitt eget öde. Jag tror dock att de flesta knuttar i likhet med mig är något av individualister och att de i likhet med mig är för upptagna/lata för att hinna/orka bevaka all idioti som välmenande politiker och byråkrater spottar ur sig på både nationell och europeisk nivå. Eftersom jag dessutom insett att det i den svenska byråkratiska processen är 100, om inte 1000, gånger svårare att i efterhand ändra ett redan fattat beslut, så har jag också insett att jag som privatperson alltid kommer att vara hopplös tvåa på bollen i alla väsentliga beslut som rör min hojåkande framtid.

Därför har jag heller inga betänkligheter att i egenskap av passiv medlem låta SMC föra min talan i ambitionen att i förväg försöka påverka beslutsfattarna, så att dessa i möjligaste mån placerar sina betonghäckar på stolar som inte medför oskäliga inskränkningar i allas vårt MC-utövande.

Sen är det en annan femma att jag personligen inte alltid håller med i de av SMC företrädda åsikterna, men så är det väl i de flesta demokratiska organisationer, och min bestämda uppfattning är att SMC trots allt är ganska duktiga på att även försöka tillvarata åsikterna bland oss som tycker att livet bör avnjutas med ett knä släpandes i backen...:kär

/Björn
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top