Jag har faktiskt ingen aning om vad smc faktiskt har gjort för oss, så gick egentligen inte med för att de står upp för oss utan var endast för att knixkurserna betalar avgiften väldigt fort samt att man får gå de riktiga kurserna.
Utan SMC hade det noh inte vi nog inte kunnat åka hoj överhuvudtaget. SMc bedriver ett mycket aktivt arbete med att påverka diverse politiker och beslutsfattare.
På SMCs hemsida finns en liten förteckning om vad man gjort genom åren. Till det kommer bland annat all kurser vi håller.
Historia
Här är några viktiga årtal i SMC:s historia.
För motorcyklisterna i Sverige har SMC lyckats slå tillbaka en hel del förslag som annars fått katastrofala fäljder för alla som vill köra hoj.
1963 SMC bildas av ett gäng entusiaster från hela landet.
1970 Gränsen för lätt mc ändras från 75 kg till 125 kubik.
1971 SMC stoppar ett förslag om maxfart på högst 70 km/h för mc.
1973 SMC drar igång de första avrostningarna.
1975 Hjälmlagen införs, något som SMC kämpat för.
1976 SMC stoppar Rapport 13, som ville förbjuda alla mc över 250 kubik.
1979 Försäkringssamarbete med Holmia inleds som gett oss års-, chopper- och offroadförsäkringar och SMC-rabatt
1982 SMC stoppar ett förslag om åldersgräns på 20 år för mc över 600 kubik.
1989 Nya rättvisare försäkringsklasser blir äntligen klara för motorcyklar.
1996 SMC stoppar förslag om höjd åldersgräns för 125-an.
1998 SMC deltar i bildandet av en gemensam europeisk mc-organisation, FEMA.
2000 Accisen för mc slopas och förslaget om enhetsskatt hamnar i papperskorgen.
2004 Trygg-Hansa säger upp försäkringssamarbetet med SMC efter 25 år. De första sporthojskurserna genomförs. Kontrollbesiktning för mc glesas ut, en fråga SMC drivit under några år.
2005 SMC inleder ett samarbete med Folksam. SMC startar kurser med CSS.
2006 En helt ny profil för SMC och MC-Folket tas fram i samarbete med företaget Bangalore. En ny hemsida föds!
2007 SMC flyttar till Borlänge. HOJX har 1500 glada resenärer. Vägverket föreslår regskylt fram på mc!
2008 SMC presenterar MC-Visionen. CEN beslutar att ta fram en europeisk räckesnorm för mc. Den negativa medlemsutvecklingen vänder liksom olyckstrenden för dödade motorcyklister. SMC träffar Vägverkets sju regioner för första gången angående 1000 mil MC-väg. SMC:s Rättsfond skapas.
2009 SMC deltar i arbetet med en gemensam MC- och mopedstrategi i Sverige. Samarbetet med Folksam avslutas. Riskutbildning införs för A-behörighet och SMC deltar i arbetet att ta fram riskutbildningen. Medlemsantalet pekar uppåt igen och dödsolyckor på MC fortsätter att sjunka.
2010 Samarbete med Bilsport & MC Specialförsäkring och Moderna inleds. Riksdagen avslog förslag om registreringsskylt fram. SMC polisanmälde Trafikverket och ansvarig entreprenör för vållande till annans död. SMC genomförde två undersökningar med forskare. SMC startade Se Oss-kampanj. Motorcyklister pekas för första gången ut som oskyddade trafikanter i vägsäkerhetslagen. SMC inleder samarbete med MCM kring Mälaren Runt.