Är ni med i SMC?

Är du medlem i SMC?

• Antal röstningar
    0

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Jag har faktiskt ingen aning om vad smc faktiskt har gjort för oss, så gick egentligen inte med för att de står upp för oss utan var endast för att knixkurserna betalar avgiften väldigt fort samt att man får gå de riktiga kurserna.

Utan SMC hade det noh inte vi nog inte kunnat åka hoj överhuvudtaget. SMc bedriver ett mycket aktivt arbete med att påverka diverse politiker och beslutsfattare.
På SMCs hemsida finns en liten förteckning om vad man gjort genom åren. Till det kommer bland annat all kurser vi håller.

Historia
Här är några viktiga årtal i SMC:s historia.

För motorcyklisterna i Sverige har SMC lyckats slå tillbaka en hel del förslag som annars fått katastrofala fäljder för alla som vill köra hoj.
1963 SMC bildas av ett gäng entusiaster från hela landet.
1970 Gränsen för lätt mc ändras från 75 kg till 125 kubik.
1971 SMC stoppar ett förslag om maxfart på högst 70 km/h för mc.
1973 SMC drar igång de första avrostningarna.
1975 Hjälmlagen införs, något som SMC kämpat för.
1976 SMC stoppar Rapport 13, som ville förbjuda alla mc över 250 kubik.
1979 Försäkringssamarbete med Holmia inleds som gett oss års-, chopper- och offroadförsäkringar och SMC-rabatt
1982 SMC stoppar ett förslag om åldersgräns på 20 år för mc över 600 kubik.
1989 Nya rättvisare försäkringsklasser blir äntligen klara för motorcyklar.
1996 SMC stoppar förslag om höjd åldersgräns för 125-an.
1998 SMC deltar i bildandet av en gemensam europeisk mc-organisation, FEMA.
2000 Accisen för mc slopas och förslaget om enhetsskatt hamnar i papperskorgen.
2004 Trygg-Hansa säger upp försäkringssamarbetet med SMC efter 25 år. De första sporthojskurserna genomförs. Kontrollbesiktning för mc glesas ut, en fråga SMC drivit under några år.
2005 SMC inleder ett samarbete med Folksam. SMC startar kurser med CSS.

2006 En helt ny profil för SMC och MC-Folket tas fram i samarbete med företaget Bangalore. En ny hemsida föds!

2007 SMC flyttar till Borlänge. HOJX har 1500 glada resenärer. Vägverket föreslår regskylt fram på mc!
2008 SMC presenterar MC-Visionen. CEN beslutar att ta fram en europeisk räckesnorm för mc. Den negativa medlemsutvecklingen vänder liksom olyckstrenden för dödade motorcyklister. SMC träffar Vägverkets sju regioner för första gången angående 1000 mil MC-väg. SMC:s Rättsfond skapas.

2009 SMC deltar i arbetet med en gemensam MC- och mopedstrategi i Sverige. Samarbetet med Folksam avslutas. Riskutbildning införs för A-behörighet och SMC deltar i arbetet att ta fram riskutbildningen. Medlemsantalet pekar uppåt igen och dödsolyckor på MC fortsätter att sjunka.

2010 Samarbete med Bilsport & MC Specialförsäkring och Moderna inleds. Riksdagen avslog förslag om registreringsskylt fram. SMC polisanmälde Trafikverket och ansvarig entreprenör för vållande till annans död. SMC genomförde två undersökningar med forskare. SMC startade Se Oss-kampanj. Motorcyklister pekas för första gången ut som oskyddade trafikanter i vägsäkerhetslagen. SMC inleder samarbete med MCM kring Mälaren Runt.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är medlem.
SMC har gjort mycket bra, och fortsätter att göra mycket bra för motorcyklister.
Angående hela den där extremt beteendefadäsen så verkar det ha varit ett missförstånd, och sedan en hel hög med folk som drog iväg som en skock huvudlösa höns. De har till och med skrivit en artikel för att förklara sin ståndpunkt i senaste MC-Folket... En artikel som antagligen skulle vara bra att skicka upp här på sporthoj, för den förklarade rätt väl hela saken...

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Är självklart medlem.

Som så många redan sagt så är det både för kurserna samt att bidra med lite pengar till de som för vår talan mot politikerna.

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Som ny i MC kollektivet är jag självklart medlem. Körkortsutbildning på trafikskola i all ära, men merparten av det jag lärt mig om MC körning under min första säsong har jag lärt mig genom 4 knixar och 3 bandagar anordnade av SMC. Kurserna har varit fullproppade med folk som har kunskap och intresse för att lära oss grönisar hur man kör hoj, och det är för mig en riktig guldgruva! :tummenupp

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag tycker att bara arbetet för bättre vägräcken/vajrar är värt hela medlemsavgiften, utöver allt annat bra de gör :tummenupp

Bra inlägg som ger lite insikt Jesper!

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Medlem, finns det någon annan organasition som består av bara eldsjälar?
Jämför facket där betonghäckarna regerar:mad:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag är också med, mest av politiska skäl men också för att köra kurser vilket sker minst en gång varje år.

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
- De organiserar en massa kul.
- Rabatter man får.
- En MC-tidning.
- Politiska skäl.
- Bara för att kunna säga att man är med.

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Medlem utan att blinka! Kommer även forsätta när dom höjer årsavgiften till 400 nånting pga uppnådd gubbålder!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Absolut medlem. :tummenupp

För mig har det aldrig varit en fråga utan snarare självklart med tanke på vad SMC står för och arbetar med dagligen.
Sen för några år sedan så blev jag mer o mer insyltad och numera läggs det ner ganska mycket fritid på att vara en av alla de som jobbar ideellt med SMC också.

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Jag är medlem. Viktigaste anledningen för mig är att det är vår (hojåkarnas) lobby-organisation som har makt och möjlighet att påverka på riksdags- och regeringsnivå. De är ju dessutom remiss-instans i flera frågor som rör lagstiftning inom trafikområdet. Finns flera goda exempel när SMC klivit in och lyckats styra om riktningen på flera beslut som kunde blivit sura för oss hojåkare.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Självklart. Konstant medlem sedan 16-år. Den reducerade försäkringspremien hos flera bolag är ju själ nog, även för fortkörande Pimpstar-klädda personer som kör mer på ett än två hjul.

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Hoj
Kå Te eM 690r
jepp jag är med.
trodde man skulle va med där man körde smc själv.
ska försöka vara med i lite mer smc annordnade körningar
nästa sommar.
var på en avrostning bara i år.
har jobbat så förbannat mycket hela året.:banana

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati