Är ni med i SMC?

Är du medlem i SMC?


  • Antal röstningar
    0

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
vad är nästa steg?
kycklingdrakt.jpg
eller förbjud mc helt o hållet, det är farligt
att köra hoj! och det är farligt att leva, man kan dö?!
om alla gubbkärringar lärde sig att se lite
mer när dom sitter i bilen och inte fipplar med
telefoner,gps,ungar eller dyligt. då kanske dom skulle
se oss bättre???
eller att dom skyller på att dom trodde det var en moped?
blir det varsel västar, då säljer jag min hoj, och köper mig
en enduro och kör på andra ställen.

man ska ju få bestämma lite hur man vill klä sig ändå, vuxna
människor.
 

Smagatusk

Guest
vad är nästa steg?
View attachment 372233
eller förbjud mc helt o hållet, det är farligt
att köra hoj! och det är farligt att leva, man kan dö?!
om alla gubbkärringar lärde sig att se lite
mer när dom sitter i bilen och inte fipplar med
telefoner,gps,ungar eller dyligt. då kanske dom skulle
se oss bättre???
eller att dom skyller på att dom trodde det var en moped?
blir det varsel västar, då säljer jag min hoj, och köper mig
en enduro och kör på andra ställen.

man ska ju få bestämma lite hur man vill klä sig ändå, vuxna
människor.

Jag håller med dig. Blir det lag på varselväst får man försöka att anpassa sig.

Men om man ser det ur ett annat perspektiv... Låt säga att alla de stora byggherrarna, Skanska, PEAB, JM osv skulle släppa alla krav på säkerhet med hjälmtvång, varselväst och säkerhetssele på höga höjder, skulle det vara ett fall framåt eller bakåt ur arbetssäkerhetssynpunkt?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag håller med dig. Blir det lag på varselväst får man försöka att anpassa sig.

Men om man ser det ur ett annat perspektiv... Låt säga att alla de stora byggherrarna, Skanska, PEAB, JM osv skulle släppa alla krav på säkerhet med hjälmtvång, varselväst och säkerhetssele på höga höjder, skulle det vara ett fall framåt eller bakåt ur arbetssäkerhetssynpunkt?

Ibland kan man faktiskt släppa kravet på hjälm, varselväst osv. Ser ingen anledning att jag ska ha det när jag står i ett färdigbyggt hus, i källaren och står o bygger en fjärrvärmecentral. Har även skrattat gott åt tillsägelsen jag fick på bygget av swedbank/friends arena: "Grabbar, nu måste ni allt ta på er hjälmarna en stund åtminstone, vi ska lyfta lite här! - Okej okej *sätter på mig hjälmen* vad är det ni ska lyfta omkring här då? - Lite betongdelar på ett par ton styck bara, det går ganska fort - Jaja, ja men då är det ju skönt att man har hjälm åtminstone om man skulle få en sån på sig...

Jag tror faktiskt mer på körning med helljus än med en varselväst. Ser du inte helljuset så ser du fan inte en varselväst heller. Dessutom ser jag det som en risk att de med varselväst får tanken att "Jag har ju väst på mig, klart den där bilisten ser mig!" , och så smäller det... En annan jämförelse med bilar - Antisladdsystem - varför finns inte det på alla bilar? Varför är det ingen lag på det? Och än viktigare, varför går det att stänga av? Alla vill inte alla gånger ha maximalt skydd på alla sätt och vis. Låt människan bestämma lite själv istället för att styra allt och alla med lagar hela tiden säger jag....
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
- Antisladdsystem - varför finns inte det på alla bilar? Varför är det ingen lag på det? Och än viktigare, varför går det att stänga av?

Har du försökt att åka upp för en brant backe med antispinn inkopplad nån gång?
Kan man inte stänga av den så är man rökt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har du försökt att åka upp för en brant backe med antispinn inkopplad nån gång?
Kan man inte stänga av den så är man rökt.


Dåligt system du har i din bil :p


Stänger jag av om det är halt så går det bara på tvären, inkopplat kommer man oftast fram rätt ostört med en argt blinkande lampa istället.

Kärran är mkt roligare med den avstängd dock :D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Dåligt system du har i din bil :p


Stänger jag av om det är halt så går det bara på tvären, inkopplat kommer man oftast fram rätt ostört med en argt blinkande lampa istället.

Kärran är mkt roligare med den avstängd dock :D
Det är ju för att ni sörlänningar inte kan köra bil, så då klarar ni er bättre med antispinn inkopplad. ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är ju för att ni sörlänningar inte kan köra bil, så då klarar ni er bättre med
antispinn inkopplad. ;)


1. Jag är från uppland
2. Jag bor i östergötland
3. Prova vinterväg med turbolaggande, framtung, bakhjulsdriven diesel nu och återkom i vår sen :D
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tro mig, jag är också för ett fritt val. Men ingen kan väl förneka att det trots allt är SÄKRARE med väst? Det är det jag hänger upp mig på. Att SMC pro-aktivt är så emot ett införande av varselväst.

Låt säga att det verkligen skulle bli en lag med fluoriserande färger? Skulle det vara så jävla farligt? Kolla Rossis raceställ. Skitsnyggt.

En saftblandare skulle vara säkrare än en varselväst, varför skall det då inte lagstiftas om en sådan på hjälmen?
En vit hjälm ökar synbarheten mer än en varselväst har jag för mig, varför får det säljas hjälmar i annat än vit färg?

Det hela handlar om att kunna välja själv, personligen tror jag inte att en varselväst skulle öka mina marginaler nämnvärt, de som inte ser mig skulle inte se mig vad jag än har på mig... de är helt enkelt i sin egen värld med sin kopp kaffe, facebook, rakapparat, sminkspegel, morgonmacka, skrikande bebis, få dicken avsugen, tittandes på något vackert på sidan av vägen... ja välj vad du vill, jag har sett alla dessa och i minst två av fallen har jag till slut knackat på sidorutan då de var nära att vingla in i mig och jag tror som sagt inte att en varselväst skulle ha hjälpt mig på något sätt.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ja, det är väl med all rätt att ni med medlemmarnas medel försöker påvisa att det är dumt att synas i trafiken.

Jag hoppas jag missförstått, för detta kan vara det dummaste jag läst sen [valfri dumhet].

Vad är viktigast att vi åker omkring och TROR att vi syns bra/lätta att uppmärksamma eller att vi vet vad/hur vi måste agera/klä oss för att de facto synas och VARA lätta att uppmärksamma?

Om det nu ÄR så, vilket forskningen kanske har påvisat (jag vet inte för jag har inte tagit del av den), att varselvästen har sämre synbarhet än vad du/jag tror är väl det bra för dig/mig att veta så att vi kan anpassa vårt beteende.

Direkt jämförbart med lagändringen kring övergångsställen där man ett par år senare såg en ökning av antalet skadade/dödade vilket nu resulterar i att man tar bort övergångsställena.

Sjukt i mitt huvud, bättre hade varit att "backa bandet" och återinfört kravet på oskyddade att själva sörja för sin egna säkerhet och avgöra om det är säkert att gå över eller ej. Men principen och hur folk började använda lagen visar ju på en övertro varför då inte en övertro på varselvästar med ökad olycksrisk som följd!?

// Niklas
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Självklart medlem. SMC tar aktivt tillvara våra intressen som hojåkare. Stoppar dumheter, driver opinion, med mera.

Ensam är inte stark när man behöver brottas med politiker eller trafikbyråkrater...
 
Last edited:

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Jag också

Givet att SMC är en ganska stor organisation och det är omöjligt att allas åsikter och behov kan tillfredsställas i varje givet ögonblick men lyfter man blicken lite från det egna jaget och ser till vad SMC gör i stort överväger alla fördelarna (t.ex. regskylt fram, MC-vänliga räcken, årlig besiktning bara för att nämna några få saker SMC jobbat kring) alla de ev. små nackdelar som då och då dyker upp. + att medlemsrabatter, tidning och arrangemang väl kompenserar för medlemsavgiften.

SMC ska köra fullständigt i diket innan jag hoppar av.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Funderar på att gå med för tidningens skull, då det är lite tomt i tidningsstället på dass.
Sen så är jag inte så inläst på vad smc har gjort för mig som hojåkare, men det kanske man blir.

Sen lag om varselväst låter illa i mina öron. Ser dom inte en pilot med discolampor blinkandes bakom sig, så ser dom knappast en varselväst. :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ser inte skogen för alla träden...

Jag tror inte nån tycker du stör, då detta är allt utom OT. ;)

#En hel del borttaget...

Tro mig, jag är också för ett fritt val. Men ingen kan väl förneka att det trots allt är SÄKRARE med väst? Det är det jag hänger upp mig på. Att SMC pro-aktivt är så emot ett införande av varselväst.

Låt säga att det verkligen skulle bli en lag med fluoriserande färger? Skulle det vara så jävla farligt? Kolla Rossis raceställ. Skitsnyggt.

Var någonstans gömmer man bäst ett träd?

Var någonstans är man som osynligast med varselkläder?

Bland en massa likadana, träd respektive varselkläder.

Det sannolikt än så länge säkrare med väst kontra låt oss säga det det vanliga begravningsentreprenörsstuket på customhoj; svart hoj, svart hjälm svarta kläder o.s.v men säkrare i allmänhet? knappast.
I sedvanlig god ordning drivna av missriktad välvilja och blandat med illvilja maskerad till dumhet kommer snart alla varselvästklädda att vara precis lika osynliga som vanligt igen. Vägarbetare, dagisbarn, cyklister, fotgängare...snart varenda en.

Fast å andra sidan så efter som vi pratar om bl.a kontrastverkan så lär väl snart de svartklädda begravningsentreprenörerna sticka ut och bli "synliga" igen.

Det spelar vilket flera varit inne på tidigare här och i andra sammanhang ingen större roll om man syns i objektiva termer om man inte syns i mentala termer.
Som motorcyklister uppfattas du/vi/jag som ofarlig för och av de flesta bilister oavsett hur vi är klädda.
Med ett stort undantag, nämligen då du är klädd på sådant sätt att du kan misstas för att vara polis! Vit hjälm funkar förvånansvärt väl! Som potentiell polis är man helt plötsligt ett hot!

Fler riktiga poliser skulle kanske göra mer nytta?

Visst ja, medlem i SMC sedan jag var 16!
 
Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Det visste jag inte, tack för tipset. I villkoren stod det att försäkringen normalt inte gäller vid träning inför tävlingen, tävling eller tävlingsliknande former. Men på forumet porscheforumet är det flera som skriver att den gäller.
Kolla upp vilka bolag som har avtal med Svenska Porsche Klubben eller BMW klubben. Väljer du något av de bolagen och köper Porsche eller BMW kan du köra med gällande försäkring på deras respektive banmöten med gällande försäkring. Vet att även t ex Porsche Sverige (återförsäljarna) har möjlighet att arrangera event där försäkringen gäller. Borde nog även gälla fler återförsäljare från andra märken kan jag tänka mig som arrangerar event för sina kunder. Som privatperson är det dock inte möjligt att förhandla till sig några undantag i villkoren. Däremot vet jag att det gått att göra tidigare år om man ägt sin bil i bolag. Det har nog inte förändrats. Företagsförsäkringar ger helt andra förhandlingsutrymmen nämligen.

Jag är medlem i SMC. Tycker det är vettigt att stödja en organisation som ser till våra intressen. Tror det vore svårt att hålla sig informerad om alla beslut som är på väg att tas över våra huvuden. Ännu svårare att påverka dem på individnivå. Här har SMC en stor roll att spela.

Sedan gillar jag deras förarkurser på storbana. Bara dem i sig är ett starkt skäl att bli medlem :tummenupp
 
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
Håller med G-L till fullo, SMC gör ett digert jobb och ser till att vi inte blir helt överkörda av politiker och andra verk. Bättre vara med och påverka, än att endast stå bredvid och bli påverkad. SMC ger ju dessutom en hel del fina rabatter, hotell, mc-delar, kläder, försäkringar etc för att inte tala om alla kurser till mycket rimliga priser, så självklart ska man vara medlem i SMC!! =)

Medlem sedan Hedenhös tid.
-SMC har dels "räddat" oss gentemot politikerna flera gånger (inte minst "Rapport 13") och fortsätter att så göra.
-De har modet att prata klarspråk även gentemot oss motorcyklister vilket är ännu viktigare ("Nakna Sanningen", "Du ville ju åka fort" och nu äntligen reaktionen mot "Extremt Beteende" - inte en dag för tidigt!)
-De medverkar till utbildning i olika former + en massa trevligheter dessutom.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Utan SMC hade det noh inte vi nog inte kunnat åka hoj överhuvudtaget. SMc bedriver ett mycket aktivt arbete med att påverka diverse politiker och beslutsfattare.
På SMCs hemsida finns en liten förteckning om vad man gjort genom åren. Till det kommer bland annat all kurser vi håller.

Historia
Här är några viktiga årtal i SMC:s historia.

För motorcyklisterna i Sverige har SMC lyckats slå tillbaka en hel del förslag som annars fått katastrofala fäljder för alla som vill köra hoj.
1963 SMC bildas av ett gäng entusiaster från hela landet.
1970 Gränsen för lätt mc ändras från 75 kg till 125 kubik.
1971 SMC stoppar ett förslag om maxfart på högst 70 km/h för mc.
1973 SMC drar igång de första avrostningarna.
1975 Hjälmlagen införs, något som SMC kämpat för.
1976 SMC stoppar Rapport 13, som ville förbjuda alla mc över 250 kubik.
1979 Försäkringssamarbete med Holmia inleds som gett oss års-, chopper- och offroadförsäkringar och SMC-rabatt
1982 SMC stoppar ett förslag om åldersgräns på 20 år för mc över 600 kubik.
1989 Nya rättvisare försäkringsklasser blir äntligen klara för motorcyklar.
1996 SMC stoppar förslag om höjd åldersgräns för 125-an.
1998 SMC deltar i bildandet av en gemensam europeisk mc-organisation, FEMA.
2000 Accisen för mc slopas och förslaget om enhetsskatt hamnar i papperskorgen.
2004 Trygg-Hansa säger upp försäkringssamarbetet med SMC efter 25 år. De första sporthojskurserna genomförs. Kontrollbesiktning för mc glesas ut, en fråga SMC drivit under några år.
2005 SMC inleder ett samarbete med Folksam. SMC startar kurser med CSS.

2006 En helt ny profil för SMC och MC-Folket tas fram i samarbete med företaget Bangalore. En ny hemsida föds!

2007 SMC flyttar till Borlänge. HOJX har 1500 glada resenärer. Vägverket föreslår regskylt fram på mc!
2008 SMC presenterar MC-Visionen. CEN beslutar att ta fram en europeisk räckesnorm för mc. Den negativa medlemsutvecklingen vänder liksom olyckstrenden för dödade motorcyklister. SMC träffar Vägverkets sju regioner för första gången angående 1000 mil MC-väg. SMC:s Rättsfond skapas.

2009 SMC deltar i arbetet med en gemensam MC- och mopedstrategi i Sverige. Samarbetet med Folksam avslutas. Riskutbildning införs för A-behörighet och SMC deltar i arbetet att ta fram riskutbildningen. Medlemsantalet pekar uppåt igen och dödsolyckor på MC fortsätter att sjunka.

2010 Samarbete med Bilsport & MC Specialförsäkring och Moderna inleds. Riksdagen avslog förslag om registreringsskylt fram. SMC polisanmälde Trafikverket och ansvarig entreprenör för vållande till annans död. SMC genomförde två undersökningar med forskare. SMC startade Se Oss-kampanj. Motorcyklister pekas för första gången ut som oskyddade trafikanter i vägsäkerhetslagen. SMC inleder samarbete med MCM kring Mälaren Runt.

Va bra att smc jobbade för dom! Och dom gäller idag? Sporthoj och Folksam?
Och gränsen för tung mc???
Vika ner sig är ingen höjdare det heller..

Men kommer gå med för att jag tror att massa har större vikt än luft!
 
Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Säkerhetsnojig organisation som gynnat mej persoligen 0 = nej tack
Dock bra om du ingår i tänket:rolleyes:
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Utan SMC hade det noh inte vi nog inte kunnat åka hoj överhuvudtaget. SMc bedriver ett mycket aktivt arbete med att påverka diverse politiker och beslutsfattare.
På SMCs hemsida finns en liten förteckning om vad man gjort genom åren. Till det kommer bland annat all kurser vi håller.

Historia
Här är några viktiga årtal i SMC:s historia.

För motorcyklisterna i Sverige har SMC lyckats slå tillbaka en hel del förslag som annars fått katastrofala fäljder för alla som vill köra hoj.
1971 SMC stoppar ett förslag om maxfart på högst 70 km/h för mc.
1976 SMC stoppar Rapport 13, som ville förbjuda alla mc över 250 kubik.
[Tagit bort massa andra årtal]
De verkar ha gjort en hel del, konstigt nog har man missat allt detta. Men dessa två punkter måste vara de bästa dom har gjort! Undrar hur hoj-Sverige hade sett ut om dessa två gick igenom... :confused: Så det är väl bra att man betalar denna ynka summa för medlemskapet!
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top