Är ni med i SMC?

Är du medlem i SMC?


  • Antal röstningar
    0

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
1 - köra förnuftigt och med vettig marginal bland medtrafikanter, låta "inspirationen" slå till när risker för omgivning är minimala och Du står själv eventuella konsekvenser?
2 - anse att trafikmiljön är Din personliga tummelplats som någon slags medborgerlig rättighet, att omgivning och medtrafikanter får hålla sig på mattan när Du behagar bli inspirerad och var man för sig - skit i konsekvenserna för hojåkarna i allmänhet och SH-ägarna i synnerhet?

Jag tror, på hyggliga grunder, att det ena alternativet inte kvalificerar Dig som extremist...

Det här tror, och hoppas jag, är SMCs ståndpunkt men att man officiellt inte kan säga så...:(
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det här tror, och hoppas jag, är SMCs ståndpunkt men att man officiellt inte kan säga så...:(
Old Badger, för att Du ska slippa tröska igenom 50+ sidor debatt i de andra SMC-trådarna kan jag berätta att detta är vad Galne Dansken och Maria från kansliet skrivit, jag kanske uttrycker mig något mer direkt bara...:hihi

Kör Du med Ditt eget sunda förnuft inkopplat, tar någon form av intryck av debatten inom mc-kollektivet och följer den simpla grundregeln om hänsyn i trafiken omfattas Du inte av begreppet Extremt Beteende, så enkelt är det!

Sedan kan Du (om jag sticker ut hakan) som individ välja att någon gång åka 10, 30 eller 50 km/h för fort när Du anser att situationen så medger, det är upp till Dig att avgöra vilka risker för avåkning eller sanktioner Du vill utsätta Dig för - inte en sak för hojkollektivet. Så länge Du bär eventuella konsekvenser själv.

Kostnaden för mc-kortet är en sak som SMC fajtas för att få ner, än så länge med begränsad framgång. Att Du tar England som gott exempel förvånar mig något, sägs ju vara en av de mest hårdbevakade trafikmiljöerna som finns?

Jag hoppas det känns lite lugnare nu i alla fall:)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
:crash

Nja, AMA, American Motorcyclist Association är störst om man rättar sig efter fakta med mer än 300 000 mc förare och bildades redan 1924.Så hur var det nu med faktan !?. :crash

BMF, British Motorcycle Federation är störst i Europa och bildades 1960 i ett försök att ena alla olika mc grupperingar i England.

Sedan verkar det faktiskt som om SMC seglar in på en hedervärd tredjeplats ... inte illa alls med tanke på folkmängden i Sverige. :crash.

AMA, har hade i september ca. 220.000 medlem. I detta ska man komma ihåg att AMA motsvarar båda SVEMO (sport/licens) som SMC (landsväg).
7 miljoner MCs ruller därborta i landet med 314 miljoner invånare.
BMF i England, är som SMC ideell, och det går inget bra, tyvärr. Ca. 12.000 direkt anslutna medlem (jämförbart m. SMCs 65.000 +/-), sedan har man antal klubbar som är anslutna, skillnaden mot SMC är att klubbarna pröjsar ett mikroskopisk fee - som inte ger ekonomi.
- SMC jobbar tight med båda AMA & BMF, jag var med båda för endast några veckor sedan.

Vist är AMA större än SMC - men, mäter man marknads andel bland hojåkare, är SMC nog den organisation som är högst globalt
(jag har inte hittat någon annan - om det kommer till "aktivt MC politisk arbeta")
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
AMA, har hade i september ca. 220.000 medlem. I detta ska man komma ihåg att AMA motsvarar båda SVEMO (sport/licens) som SMC (landsväg).
7 miljoner MCs ruller därborta i landet med 314 miljoner invånare.
BMF i England, är som SMC ideell, och det går inget bra, tyvärr. Ca. 12.000 direkt anslutna medlem (jämförbart m. SMCs 65.000 +/-), sedan har man antal klubbar som är anslutna, skillnaden mot SMC är att klubbarna pröjsar ett mikroskopisk fee - som inte ger ekonomi.
- SMC jobbar tight med båda AMA & BMF, jag var med båda för endast några veckor sedan.

Vist är AMA större än SMC - men, mäter man marknads andel bland hojåkare, är SMC nog den organisation som är högst globalt
(jag har inte hittat någon annan - om det kommer till "aktivt MC politisk arbeta")

Nämen, är det inte en av huvudrepresentanterna från SMC.Har du fått någon fart på din CB 750 som jag läste senast om i en mc tidning ... (var jag nu har lagt den någonstans). :crash

Då passar jag på att samtidigt fråga om hur det blir med nya mc åkare i landet när jag läst om ett antal som fått betala så höga summor som ca 35 000 :- för ett mc kort.Rent ocker enligt mig för dessa nya körkortsinnehavare som kanske aldrig ens suttit på en moped och på så vis verkar få betala dyrt för sitt nya intresse pga tidigare okunskap om livet i trafiken.Är detta något som SMC vill ta tag i beroende på att det som sagt redan är dyrt nog som det är och riskerar att tunna ut hojåkarledet markant om inget görs.Lös det och du har fått en ny SMC medlem. :fakta
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Acceptera o följa är två skilda ting. Vilja-visst, orka-nej.

Följa ÄR att acceptera. Följer du inte de lagar vi har är samma sak som att du inte accepterar dem. Du ställer dig utanför helt enkelt. Fullständig acceptans innebär med andra ord att man också lever upp till det man accepterar. Däremot kan man vilja något annat. Handlingarna man utför måste således stämma överens med det man accepterar.

Är viljan tillräckligt stark (dvs. motivationen) orkar man så till vida man inte är sjuk.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
jag känner att jag kvalar in på delen där inspirerad körning tolkas som "aggresiv körning jämfört med andra medtrafikanter" och bakhjulskörning .. Det känns som det sitter några stofiler där på SMC och bestämmer vad som är OK körning och inte. SMC kanske inte förstår att en stor del av motorcyklister gillar att köra inspirerat - eller om de förstår, så vill de inte kännas vid den gruppen eftersom jantelagen träder in.

OM, jag skriver OM, det nu är så attt olyckstatistiken talar ett tydligt språk och pekar ut dem som kör väldigt mycket för fort +50km/h allt som oftast och på väldigt dåliga platser (mitt i stan, mellan bilköer etc. etc. ja i stort sett över allt) och samma individer fläskar förbi dig/mig i bilkön på bakhjulet 30-40km/h fortare än kön

Och som senare under säsongen hittas lemlästade i diket utmed din/min favoritväg eller tar med sig Stina 13 år som sitter bredvid mormor 67år som svänger vänster in till Stinas föräldrars hus när sama förare kommer +200km/h och förvåntar sig att Stinas mormor skall förstå att på denna 70-sträcka hålle rman +200. Denne extremåkare tar således med sig både Stina och sig själv in i döden.

Nu kan du byta ut ordet OM i början mot NÄR. För detta ÄR vad statistiken tydligt visar och då detta ÄR ett extremt beteende och på långa vägar ok. MEN detta skall självklart inte förväxlas med hojåkaren som wheelar i industriområdet eller kör för fort på favoritvägen men på vägen dit och därifrån kör vettigt dvs. visar hänsyn till andra trafikanter.

Om du nu hör till den första hojåkaren jag skrev om ja då kan jag förstå att du anser dig träffad av SMC´s påhopp mot extremt beteende. För då ÄR du extrem och inte bara det du är farlig för allt och alla utan att du har den blekaste aning om det själv vilket är det mest allvarliga. Hör du till denna kategori och dina polare också har du de senaste 5 åren gått på minst 2 begravningar (om du nu över huvud taget brydde dig om dina hojpolare).

Hör du däremot till någon annan hojförartyp får du tänka om för då riktas sig SMC´s kampanj INTE mot/till dig!

En gissning är att du INTE hör till gruppen extremåkare som SMC´s kampanj riktar sig mot. De är väldigt få individer men påverkar oss väldigt mycket. Jag hoppas jag gissar rätt!?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nämen, är det inte en av huvudrepresentanterna från SMC.Har du fått någon fart på din CB 750 som jag läste senast om i en mc tidning ... (var jag nu har lagt den någonstans). :crash

Då passar jag på att samtidigt fråga om hur det blir med nya mc åkare i landet när jag läst om ett antal som fått betala så höga summor som ca 35 000 :- för ett mc kort.Rent ocker enligt mig för dessa nya körkortsinnehavare som kanske aldrig ens suttit på en moped och på så vis verkar få betala dyrt för sitt nya intresse pga tidigare okunskap om livet i trafiken.Är detta något som SMC vill ta tag i beroende på att det som sagt redan är dyrt nog som det är och riskerar att tunna ut hojåkarledet markant om inget görs.Lös det och du har fått en ny SMC medlem. :fakta

Tja, vi är inte så poppis runt om - när vi skrev om vad ett körkort kan komma kosta.. Men, vi tyckte vi ville ta i lite gran.. För att påpeka just det problem som du tar upp.
Jag kan inte summera upp allt vad SMC har gjort i matchen för att få bra och rimlig körkorts utbildning.
Ta gärna en 10 minutter och läs här inkl. under menuer - där kommer även senaste remisssvar och även från den debatt i ämnet vi höll publikt på MC mässan med riksdagsfolk och myndigheter. LÄNK

Vi hade det uppe igen med ministern på mötet jag skrev om tidigare i tråden.
Jag doserade på denna konferens om att vi måste ha en sexy körkortsutbildning till ett pris vart alla kan delta - vi ska inte utbilda cirkusartister i konkörning, men säkra motorcyklister i trafik! Därför måste EU direcKt påbörja jobbet med 4´körkorts direktivet och ta hjälp av motorcyklisterna själva!
- jag kan garantera att EU Körkorts Chefen, inte ger mig en öl i baren!

Sen blir Du tyvärr nog inte SMC medlem, för jag tror inte SMC kan lösa denna fråga på kort sikt. Löppet är nog körd tills nästa körkorts direktiv släpps från EU. Där vart vi kan se en liten möjlighet är att få ändrat i några tillägsförskrifter - som sku möjliggöra att man inte ska ha sina kon övningar i prövet, men teoretisk sku körskolen kan göra detta moment på riskutbildningen - Men, som sagt även om vi kan få körskolar med oss är det inte samma sak Transportstyrelsen, mf.. Men, vi är vana att förlora ibland - så vi kör på..

Jag har frågat runt i sommar när jag har mött nya med MC körkort - priser från 7.500 till 15.000....

Gamla 1000z´rn kör där emot inte på, el-fel och annat elända jag inte fixat håller den i garaget..
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Följa ÄR att acceptera. Följer du inte de lagar vi har är samma sak som att du inte accepterar dem. Du ställer dig utanför helt enkelt. Fullständig acceptans innebär med andra ord att man också lever upp till det man accepterar. Däremot kan man vilja något annat. Handlingarna man utför måste således stämma överens med det man accepterar.

Är viljan tillräckligt stark (dvs. motivationen) orkar man så till vida man inte är sjuk.

Ehh...jag ber att få hävda en avvikande åsikt här...:confused:

Acceptans != Följa

Det går alldeles utmärkt att följa utan att acceptera av t.ex den enkla anledningen att priset för att inte följa är för högt! Alltså näven i byxfickanmetodiken.
Acceptans innebär åtminstone för mig att man lite givet omständigheter förstås, gett upp.
De flesta av oss gör saker enligt följemetoden varje dag för att det sociala priset för att demonstrera att man inte accepterar inte är värt att betala.

Men om du sätter likhetstecken mellan följa och gilla läget så väger det nog mer jämnt.

Även detta är förstås bara håklyverier....:rolleyes:
 

Smagatusk

Guest
Var någonstans gömmer man bäst ett träd?

Var någonstans är man som osynligast med varselkläder?

Bland en massa likadana, träd respektive varselkläder.

Det sannolikt än så länge säkrare med väst kontra låt oss säga det det vanliga begravningsentreprenörsstuket på customhoj; svart hoj, svart hjälm svarta kläder o.s.v men säkrare i allmänhet? knappast.
I sedvanlig god ordning drivna av missriktad välvilja och blandat med illvilja maskerad till dumhet kommer snart alla varselvästklädda att vara precis lika osynliga som vanligt igen. Vägarbetare, dagisbarn, cyklister, fotgängare...snart varenda en.

Det spelar vilket flera varit inne på tidigare här och i andra sammanhang ingen större roll om man syns i objektiva termer om man inte syns i mentala termer.
Med ett stort undantag, nämligen då du är klädd på sådant sätt att du kan misstas för att vara polis! Vit hjälm funkar

Trädmetaforen kan jag köpa, om det vore lika tätt med fotgängare, cyklister, hundar och MC-cyklister på landsbygden som det är med träd i skogen. Men..? Det är det så klart inte.

Folk i bil vet att man ska undvika att köra på saker som lyser, exempelvis mötande fordon. Samma människor borde veta att man inte ska köra på saker med grälla färger. För att återkoppla till din jämförelse med naturen vet det flesta rovdjur att man ska undvika byten som lyser.

Jag ser fortfarande inte hur det vara oss till last att ha varselväst, förutom att vår image får sig en törn.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ehh...jag ber att få hävda en avvikande åsikt här...:confused:

Acceptans != Följa

Det går alldeles utmärkt att följa utan att acceptera av t.ex den enkla anledningen att priset för att inte följa är för högt! Alltså näven i byxfickanmetodiken.
Acceptans innebär åtminstone för mig att man lite givet omständigheter förstås, gett upp.
De flesta av oss gör saker enligt följemetoden varje dag för att det sociala priset för att demonstrera att man inte accepterar inte är värt att betala.

Men om du sätter likhetstecken mellan följa och gilla läget så väger det nog mer jämnt.

Även detta är förstås bara håklyverier....:rolleyes:

Likhetstecken var uppenbarligen fel mattematiskt tecken att använda. Jag inser det när du vände på vad jag menade. För det blir inte rätt. Tack för den korrigeringen.

Vad jag menade var dock att om man har accepterat så följer man. Man kan inte påstå att man accepterar och sedan inte följer.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Trädmetaforen kan jag köpa, om det vore lika tätt med fotgängare, cyklister, hundar och MC-cyklister på landsbygden som det är med träd i skogen. Men..? Det är det så klart inte.

Folk i bil vet att man ska undvika att köra på saker som lyser, exempelvis mötande fordon. Samma människor borde veta att man inte ska köra på saker med grälla färger. För att återkoppla till din jämförelse med naturen vet det flesta rovdjur att man ska undvika byten som lyser.

Jag ser fortfarande inte hur det vara oss till last att ha varselväst, förutom att vår image får sig en törn.

Kan det vara så att vi människor trubbas av om vi matas för mycket med vad som är farligt och vad vi skall vara rädda för eller vara försiktiga med? Likväl som tvärt om också natutligtvis.

När jag växte upp användes inga västar med skrikande färger på vägarbetarna eller poliser som stod mitt ute i trafiken. Någonstans mitt i uppväxten (fråga mig inte vilket år) sattes självlysande röda västar på vägarbetarna. Efter ett antal år, när vi hade vant oss vid dem byttes färgen ut till den vi ser idag precis över allt på såväl gångtrafikanter, hundar, vägarbetare, poliser, cyklister, motrocyklister.

GUL självlysande har gått o blivit en modetränd och finns på allt från varselvästar till vantar, mössor, jackor, byxor, shorts förmodligen också halsdukar och snart även kalsonger! :D

Vill man ha självlysande gula kläder skall man få ha det! Eller...skall man det? Inte sjutton gick det lika lätt som idag att köpa samma varselvästar som vägarbatarna hade på 70/80-talet. Det fanns ingen Jula-butik jag kunde shoppa loss i och köpa samma saker som användes som skyddskläder av proffs som dagligen jobbar ute i trafikmiljön. Idag är det dock en självklarhet att vi skall få och kunna köpa allt. Men det KANSKE inte är bra. KANSKE utarmas skyddet för dem som VERKLIGEN behöver det och som inte har något annat val? Så privatpersonerna som använder gatuarbetarnas skyddsutrustning dagligen över allt kanske utarmar skyddet för dem som behöver det bättre än oss. KANSKE!?

Någon stans går en gräns för när gul självlysande varselväst inte längre ökar synbarheten bland övriga trafikanter. När du/jag sedan kör i stort sett ensamma på en väg syns vi själklart bättre likt en stor halvljuslampa syns bättre än ett litet varselljus. Vetskapen/insikten att den bara hjälper mig att synas ibland och förståelsen för i vilka situationer den kanske inte är till hjälp kan ju vara bra attt bära med sig i livet.

Just my 5 cent´s
// Niklas
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Är medlem då jag tycker SMC bevakar och står upp för motorcyklisters intressen i politiska frågor. Sedan är det bonus med kursutbudet och rabatter på diverse försäkringar/resor/prylar.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Trädmetaforen kan jag köpa, om det vore lika tätt med fotgängare, cyklister, hundar och MC-cyklister på landsbygden som det är med träd i skogen. Men..? Det är det så klart inte.

Folk i bil vet att man ska undvika att köra på saker som lyser, exempelvis mötande fordon. Samma människor borde veta att man inte ska köra på saker med grälla färger. För att återkoppla till din jämförelse med naturen vet det flesta rovdjur att man ska undvika byten som lyser.

Jag ser fortfarande inte hur det vara oss till last att ha varselväst, förutom att vår image får sig en törn.

Imagen är redan rökt iaf. :D
Borde veta...jo sug på den du...
Jag har i jobbet mer än en gång stött på diverse märkliga sidor av vad människor bör/borde/förmodas/antas o.s.v göra/uppfatta/se/inse/förstå och slutsatsen av det är att den vettigaste och den sundaste inställning till det hela att ha som motorcyklist att man helt enkelt inte syns! Alls/Överhuvudtaget.

Man måste sticka ut för att uppfattas/synas på radarn eller vad man nu skall kalla det.
Värdet av att vara udda föminskas desto fler som är udda, så länge det nu varar.
Visserligen från en animerad film (Superhjältarna) men citatet som är ungefärligt lyder ungefär så:
"När alla är speciella är ingen speciell!"

Som jag skrev tidigare i tråden så måste/bör man dessutom uppfattas som farlig i någon bemärkelse för att detekteras av "radarn". Ofarlig blir i praktiken lika med osynlig. Du, vi, jag på mc är ofarliga för de flesta bilster, alltså syns vi inte.

Kort sidospår: Apropå naturen så är vad jag förstått också många (de flesta?) i praktiken mer eller mindre färgblinda så det går alldeles utmärkt att ha kamoflagekläder i signalfärger i skogen under jakten.

Apropå lysen och de där djuren i skogen...lik förbaskat lubbar de rakt upp på vägen in i ljuset. Eller varför inte haren som lubbar vidare inne ljuskäglan...ibland ända tills man släckt ljuset på fordonet helt.

Synas är inte tyvärr inte bara en fråga om färg och kontraster...det finns en beteendevetenskaplig aspekt på det som spontant inte nog känns helt självklar och som är okänd för de flesta.

Det är inte oss till last rent praktiskt att ha en varselväst...det är bara det att det skulle vara en last att bära på felaktiga grunder. Vi behöver inte fler lagar tillkommna på grund av att någon politiker återigen vill förefalla göra nåt bra, slå ett slag för trafiksäkerheten eller vilka floskler man använder för dagen och inte ens förstå varför det inte är särskilt vettigt. Det är alldeles för mycket av "men tänk på barnen"-stuk över mycket av det som dyker upp i trafiksäkerhetssammang. Genom att ställa den smått insinuanta frågan; Men du vill väl också arbeta för att...[fyll i med något på det hela taget behjärtansvärt] (I det här fallet då trafiksäkerhet) som används som gisslan så går det att snudd på driva vad som helst i vilken riktning som helst, för vem kan säga emot?

Nåväl...om varselvästen är en så lysande ide så borde i konsekvensens namn också allt svart förbjudas i samma ögonblick. Inga svarta bilar/hojar/kläder/hjälmar. Varför inte passa på förbjuda de riktigt mörkblå också på en gång nu när man ändå är på gång...

Nu har jag nog upprepat mig tillräckligt mycket för den här gången...

Jag tror att för närvarande så kanske man "syns" mer. Men och det är ett stort men för varje ytterligare som bär varsekläder till vardags...så gör man alla de som verkligen behöver dem allt osynligare. Lämna varselkläderna åt vägarbetare, poliserna -utryckningspersonal- så de kan fortsätta att sticka ut och synas!
OK, låt gå för dagisbarnen då.:tummenupp
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Imagen är redan rökt iaf. :D
Borde veta...jo sug på den du...
Jag har i jobbet mer än en gång stött på diverse märkliga sidor av vad människor bör/borde/förmodas/antas o.s.v göra/uppfatta/se/inse/förstå och slutsatsen av det är att den vettigaste och den sundaste inställning till det hela att ha som motorcyklist att man helt enkelt inte syns! Alls/Överhuvudtaget.

Man måste sticka ut för att uppfattas/synas på radarn eller vad man nu skall kalla det.
Värdet av att vara udda föminskas desto fler som är udda, så länge det nu varar.
Visserligen från en animerad film (Superhjältarna) men citatet som är ungefärligt lyder ungefär så:
"När alla är speciella är ingen speciell!"

Som jag skrev tidigare i tråden så måste/bör man dessutom uppfattas som farlig i någon bemärkelse för att detekteras av "radarn". Ofarlig blir i praktiken lika med osynlig. Du, vi, jag på mc är ofarliga för de flesta bilster, alltså syns vi inte.

Kort sidospår: Apropå naturen så är vad jag förstått också många (de flesta?) i praktiken mer eller mindre färgblinda så det går alldeles utmärkt att ha kamoflagekläder i signalfärger i skogen under jakten.

Apropå lysen och de där djuren i skogen...lik förbaskat lubbar de rakt upp på vägen in i ljuset. Eller varför inte haren som lubbar vidare inne ljuskäglan...ibland ända tills man släckt ljuset på fordonet helt.

Synas är inte tyvärr inte bara en fråga om färg och kontraster...det finns en beteendevetenskaplig aspekt på det som spontant inte nog känns helt självklar och som är okänd för de flesta.

Det är inte oss till last rent praktiskt att ha en varselväst...det är bara det att det skulle vara en last att bära på felaktiga grunder. Vi behöver inte fler lagar tillkommna på grund av att någon politiker återigen vill förefalla göra nåt bra, slå ett slag för trafiksäkerheten eller vilka floskler man använder för dagen och inte ens förstå varför det inte är särskilt vettigt. Det är alldeles för mycket av "men tänk på barnen"-stuk över mycket av det som dyker upp i trafiksäkerhetssammang. Genom att ställa den smått insinuanta frågan; Men du vill väl också arbeta för att...[fyll i med något på det hela taget behjärtansvärt] (I det här fallet då trafiksäkerhet) som används som gisslan så går det att snudd på driva vad som helst i vilken riktning som helst, för vem kan säga emot?

Nåväl...om varselvästen är en så lysande ide så borde i konsekvensens namn också allt svart förbjudas i samma ögonblick. Inga svarta bilar/hojar/kläder/hjälmar. Varför inte passa på förbjuda de riktigt mörkblå också på en gång nu när man ändå är på gång...

Nu har jag nog upprepat mig tillräckligt mycket för den här gången...

Jag tror att för närvarande så kanske man "syns" mer. Men och det är ett stort men för varje ytterligare som bär varsekläder till vardags...så gör man alla de som verkligen behöver dem allt osynligare. Lämna varselkläderna åt vägarbetare, poliserna -utryckningspersonal- så de kan fortsätta att sticka ut och synas!
OK, låt gå för dagisbarnen då.:tummenupp

Ett ytterligare problem är att man bara ser det man tittar efter. Det är därför bilister ser lastbilar och andra bilar men inte motorcyklar, och därför de är så in i helvete dåliga på att se dem på våren, eftersom att de inte blivit överraskade av motorcyklar på hela vintern, så hela företeelsen tvåhjulingar är helt borta ur medvetandet på bilister.
Och ser man inte framlyktan så tvivlar jag på att en varselväst hjälper ett dyft för att bli uppmärksammad.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
:7peta Varför nöja sig med varselväst? :va Varför inte ta i rejält, med ett helt skinnställ i neongult! :tummenupp :7peta

Förstår faktiskt inte hur de människorna resonerar som först köper ett svart skinnställ för att INTE synas (enl. lokal mc-handlare), och sedan tar på sig en fladdrig varselväst FÖR att synas. :confused: :va :arsele

Vill hojåkare synas så borde de efterfråga snygga skinnställ i häftiga färger! :tummenupp :rock
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
:7peta Varför nöja sig med varselväst? :va Varför inte ta i rejält, med ett helt skinnställ i neongult! :tummenupp :7peta

Förstår faktiskt inte hur de människorna resonerar som först köper ett svart skinnställ för att INTE synas (enl. lokal mc-handlare), och sedan tar på sig en fladdrig varselväst FÖR att synas. :confused: :va :arsele

Vill hojåkare synas så borde de efterfråga snygga skinnställ i häftiga färger! :tummenupp :rock

Det är ju bara för att man ser smalare ut i svart fattar du väl :mattias

Något mer fåfängt än hojåkare får man ju leta efter, så det är ju inte konstigt alls.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Medlem. Rabatten på försäkringen täcker det mer än väl.

Har inte provat bankörning ännu, då banorna de kör på ligger en bit bort.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top