Imagen är redan rökt iaf.
Borde veta...jo sug på den du...
Jag har i jobbet mer än en gång stött på diverse märkliga sidor av vad människor bör/borde/förmodas/antas o.s.v göra/uppfatta/se/inse/förstå och slutsatsen av det är att den vettigaste och den sundaste inställning till det hela att ha som motorcyklist att man helt enkelt inte syns! Alls/Överhuvudtaget.
Man måste sticka ut för att uppfattas/synas på radarn eller vad man nu skall kalla det.
Värdet av att vara udda föminskas desto fler som är udda, så länge det nu varar.
Visserligen från en animerad film (Superhjältarna) men citatet som är ungefärligt lyder ungefär så:
"När alla är speciella är ingen speciell!"
Som jag skrev tidigare i tråden så måste/bör man dessutom uppfattas som farlig i någon bemärkelse för att detekteras av "radarn". Ofarlig blir i praktiken lika med osynlig. Du, vi, jag på mc är ofarliga för de flesta bilster, alltså syns vi inte.
Kort sidospår: Apropå naturen så är vad jag förstått också många (de flesta?) i praktiken mer eller mindre färgblinda så det går alldeles utmärkt att ha kamoflagekläder i signalfärger i skogen under jakten.
Apropå lysen och de där djuren i skogen...lik förbaskat lubbar de rakt upp på vägen in i ljuset. Eller varför inte haren som lubbar vidare inne ljuskäglan...ibland ända tills man släckt ljuset på fordonet helt.
Synas är inte tyvärr inte bara en fråga om färg och kontraster...det finns en beteendevetenskaplig aspekt på det som spontant inte nog känns helt självklar och som är okänd för de flesta.
Det är inte oss till last rent praktiskt att ha en varselväst...det är bara det att det skulle vara en last att bära på felaktiga grunder. Vi behöver inte fler lagar tillkommna på grund av att någon politiker återigen vill förefalla göra nåt bra, slå ett slag för trafiksäkerheten eller vilka floskler man använder för dagen och inte ens förstå varför det inte är särskilt vettigt. Det är alldeles för mycket av "men tänk på barnen"-stuk över mycket av det som dyker upp i trafiksäkerhetssammang. Genom att ställa den smått insinuanta frågan; Men du vill väl också arbeta för att...[fyll i med något på det hela taget behjärtansvärt] (I det här fallet då trafiksäkerhet) som används som gisslan så går det att snudd på driva vad som helst i vilken riktning som helst, för vem kan säga emot?
Nåväl...om varselvästen är en så lysande ide så borde i konsekvensens namn också allt svart förbjudas i samma ögonblick. Inga svarta bilar/hojar/kläder/hjälmar. Varför inte passa på förbjuda de riktigt mörkblå också på en gång nu när man ändå är på gång...
Nu har jag nog upprepat mig tillräckligt mycket för den här gången...
Jag tror att för närvarande så kanske man "syns" mer. Men och det är ett stort men för varje ytterligare som bär varsekläder till vardags...så gör man alla de som verkligen behöver dem allt osynligare. Lämna varselkläderna åt vägarbetare, poliserna -utryckningspersonal- så de kan fortsätta att sticka ut och synas!
OK, låt gå för dagisbarnen då.