Är ni med i SMC?

Är du medlem i SMC?


  • Antal röstningar
    0

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
De verkar ha gjort en hel del, konstigt nog har man missat allt detta. Men dessa två punkter måste vara de bästa dom har gjort! Undrar hur hoj-Sverige hade sett ut om dessa två gick igenom... :confused: Så det är väl bra att man betalar denna ynka summa för medlemskapet!

Nja är väl lite helgonförklaring. Likaså en ensam man/kvinna kan sitta med sitt plakat i protest mot nått förslag o sedan ta åt sej äran att JAG stoppade det. Nu är iof smc ganska stort med en betydande röst, men ensamma är dom värda 0 i maktens korridorer.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Kommer ni ihåg när hjälmlagen på mopeder infördes? ........ Nä, tänkte just det . Vilket rabalder det blev. Jag själv tyckte oxå det var lite töntigt att ha hjälm på en långsam moped. Idag är det den självklaraste sak att ha hjälm även på moped. Kan det vara lite samma sak med reflexväst? .

Man vänjer sig. Inte för att jag längtar , men....
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nja är väl lite helgonförklaring. Likaså en ensam man/kvinna kan sitta med sitt plakat i protest mot nått förslag o sedan ta åt sej äran att JAG stoppade det. Nu är iof smc ganska stort med en betydande röst, men ensamma är dom värda 0 i maktens korridorer.

Och vad har du själv bidragit med för att JAG skall kunna få köra den hoj jag vill? Misstänkte det, inte mycket!

SMC drivs av sina medlemmar. En del av dem jobbar aktivt för att ALLA motorcyklister skall ha RÄTTEN att få köra mc. Vem som sedan tar åt sig äran när du jag fortfarande har valfriheten spelar mindre roll men om det inte fanns någon annan som ens brydde sig (så det märktes) är det väl rimligt att anta att SMC:s röst påverkade. Om inte annat hördes den, till skillnad från din röst!

Du skall inte bli medlem om du inte tror att SMC jobbar även för dig! Men ta reda på lite fakta innan du börjar misstänkliggöra världens största mc-organisation (japp det är SMC) för att inte bli hörd eller tas på allvar av dem som du valt skall styra detta land (våra folkvalda politiker).

Problemet vi motorcyklister har, och som "jobbar" mot oss, är olyckorna som sker. Oavsett vad DU tycker om det så bryr sig nämligen politikerna som du valt att detta är viktigt att försöka minska. För när du hamnar på sjukhus efter en vurpa som du själv orsakat börjar du kosta oss skattebetalare en massa pengar (japp du är också med och betalar så till vida du betalar in skatt). Och politikerna du valde bryr sig om pengar (sorry men så är verkligheten).

Ett enkelt sätt för de folkvalda politikerna att kraftigt sänka dessa kostnader är att förbjuda mc i trafik. Vi, motorcyklister, är en alldeles rför liten grupp väljare för att det skall påverka valutgången efter mandatperiodens utgång. Dvs. politikerna du valt MÅSTE inte bry sig om vad du tycker i frågan. Så varför förbjuder de då inte framförandet av mc. Det är den i särklass enklaste åtgärden och med det överlägset snabbaste resultatet till bättre ekonomi!? De fattar inte detta enkla beslut för att de inte VILL. Men det kan när som helst ändra sig utan att de måste fråga dig om lov.

Nu RÅKAR det vara så, tack vare ett idogt arbete från SMC:s sida, att politikerna har BÖRJAT fråga SMC om råd/expertishjälp vad gäller motorcyklismen i sverige. HUR har detta varit möjligt, tidigare brydde de sig inte ett skit!? Enkelt käre Whatson. SMC har "smötjt" politikerna med vad de VILL höra/se för att fortsätta tillåta att du och jagskall få köra hoj även i framtiden.

Vad var det de ville se/höra då??? SÄKERHETSTÄNK/RISKMEDVETENHET osv. Så det du kallar säkerhetsnoja var i själva verket en förutsättning för att få politikerna att BÖRJA lyssna och visa LITE hänsyn mot dig och mig.

Då detta är grunden, att de VILL lyssna, till att KUNNA påverka har man således kommit väldigt långt inom SMC. SMC är idag en organisation som våra politiker bryr sig om. Och SMC jobbar för sveriges ALLA motorcyklsiter ÄVEN dem som inte är medlemmar.

SMC kanske inte är något för alla som kör hoj men de är definitivt något för dem som kör hoj och som bryr sig om att få fortsätta köra hoj. Så de som ännu ej är medlemmar saknar antingen kunskapen om vad SMC gör ELLER så har de helt enkelt inte det riktiga intresset för att få fortsätta köra hoj.

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
:crash
Och vad har du själv bidragit med för att JAG skall kunna få köra den hoj jag vill? Misstänkte det, inte mycket!

SMC drivs av sina medlemmar. En del av dem jobbar aktivt för att ALLA motorcyklister skall ha RÄTTEN att få köra mc. Vem som sedan tar åt sig äran när du jag fortfarande har valfriheten spelar mindre roll men om det inte fanns någon annan som ens brydde sig (så det märktes) är det väl rimligt att anta att SMC:s röst påverkade. Om inte annat hördes den, till skillnad från din röst!

Du skall inte bli medlem om du inte tror att SMC jobbar även för dig! Men ta reda på lite fakta innan du börjar misstänkliggöra världens största mc-organisation (japp det är SMC) för att inte bli hörd eller tas på allvar av dem som du valt skall styra detta land (våra folkvalda politiker).

Problemet vi motorcyklister har, och som "jobbar" mot oss, är olyckorna som sker. Oavsett vad DU tycker om det så bryr sig nämligen politikerna som du valt att detta är viktigt att försöka minska. För när du hamnar på sjukhus efter en vurpa som du själv orsakat börjar du kosta oss skattebetalare en massa pengar (japp du är också med och betalar så till vida du betalar in skatt). Och politikerna du valde bryr sig om pengar (sorry men så är verkligheten).

Ett enkelt sätt för de folkvalda politikerna att kraftigt sänka dessa kostnader är att förbjuda mc i trafik. Vi, motorcyklister, är en alldeles rför liten grupp väljare för att det skall påverka valutgången efter mandatperiodens utgång. Dvs. politikerna du valt MÅSTE inte bry sig om vad du tycker i frågan. Så varför förbjuder de då inte framförandet av mc. Det är den i särklass enklaste åtgärden och med det överlägset snabbaste resultatet till bättre ekonomi!? De fattar inte detta enkla beslut för att de inte VILL. Men det kan när som helst ändra sig utan att de måste fråga dig om lov.

Nu RÅKAR det vara så, tack vare ett idogt arbete från SMC:s sida, att politikerna har BÖRJAT fråga SMC om råd/expertishjälp vad gäller motorcyklismen i sverige. HUR har detta varit möjligt, tidigare brydde de sig inte ett skit!? Enkelt käre Whatson. SMC har "smötjt" politikerna med vad de VILL höra/se för att fortsätta tillåta att du och jagskall få köra hoj även i framtiden.

Vad var det de ville se/höra då??? SÄKERHETSTÄNK/RISKMEDVETENHET osv. Så det du kallar säkerhetsnoja var i själva verket en förutsättning för att få politikerna att BÖRJA lyssna och visa LITE hänsyn mot dig och mig.

Då detta är grunden, att de VILL lyssna, till att KUNNA påverka har man således kommit väldigt långt inom SMC. SMC är idag en organisation som våra politiker bryr sig om. Och SMC jobbar för sveriges ALLA motorcyklsiter ÄVEN dem som inte är medlemmar.

SMC kanske inte är något för alla som kör hoj men de är definitivt något för dem som kör hoj och som bryr sig om att få fortsätta köra hoj. Så de som ännu ej är medlemmar saknar antingen kunskapen om vad SMC gör ELLER så har de helt enkelt inte det riktiga intresset för att få fortsätta köra hoj.

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Nja, AMA, American Motorcyclist Association är störst om man rättar sig efter fakta med mer än 300 000 mc förare och bildades redan 1924.Så hur var det nu med faktan !?. :crash
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nja, AMA, American Motorcyclist Association är störst om man rättar sig efter fakta med mer än 300 000 mc förare och bildades redan 1924.Så hur var det nu med faktan !?. :crash

OK, tack för korrigeringen. Vad gäller örig info. stämmer den i alla fall och vilken mc-organisation är störst i Europa? ;-)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
OK, tack för korrigeringen. Vad gäller örig info. stämmer den i alla fall och vilken mc-organisation är störst i Europa? ;-)

BMF, British Motorcycle Federation är störst i Europa och bildades 1960 i ett försök att ena alla olika mc grupperingar i England.

Sedan verkar det faktiskt som om SMC seglar in på en hedervärd tredjeplats ... inte illa alls med tanke på folkmängden i Sverige. :crash

Då har man utelämnat Hells Angels och Bandidos i världen som är klubbar och inte organisationer.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
SMC gör mycket bra arbete, men jag kommer inte att betala medlemsavgiften mer eftersom jag känner mig träffad av extremt beteende rapporten.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
BMF, British Motorcycle Federation är störst i Europa och bildades 1960 i ett försök att ena alla olika mc grupperingar i England.

Sedan verkar det faktiskt som om SMC seglar in på en hedervärd tredjeplats ... inte illa alls med tanke på folkmängden i Sverige. :crash

Då har man utelämnat Hells Angels och Bandidos i världen som är klubbar och inte organisationer.

Är BMF verkligen en idéell organisation?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Du och jag kvalar inte ens i extremgruppen med våra touringjärn.

jag känner att jag kvalar in på delen där inspirerad körning tolkas som "aggresiv körning jämfört med andra medtrafikanter" och bakhjulskörning .. Det känns som det sitter några stofiler där på SMC och bestämmer vad som är OK körning och inte. SMC kanske inte förstår att en stor del av motorcyklister gillar att köra inspirerat - eller om de förstår, så vill de inte kännas vid den gruppen eftersom jantelagen träder in.
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Självklart medlem, kan faktiskt inte komma på något skäl till att INTE vara medlem............
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
jag känner att jag kvalar in på delen där inspirerad körning tolkas som "aggresiv körning jämfört med andra medtrafikanter" och bakhjulskörning .. Det känns som det sitter några stofiler där på SMC och bestämmer vad som är OK körning och inte. SMC kanske inte förstår att en stor del av motorcyklister gillar att köra inspirerat - eller om de förstår, så vill de inte kännas vid den gruppen eftersom jantelagen träder in.

:hihi
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det känns som det sitter några stofiler där på SMC och bestämmer vad som är OK körning och inte. SMC kanske inte förstår att en stor del av motorcyklister gillar att köra inspirerat - eller om de förstår, så vill de inte kännas vid den gruppen eftersom jantelagen träder in.
Sååå - Du känner inte alls Du kanske missat nåååågot litet av debatten i ett antal trådar senaste månaderna? Ser Du någon skillnad på att:
1 - köra förnuftigt och med vettig marginal bland medtrafikanter, låta "inspirationen" slå till när risker för omgivning är minimala och Du står själv eventuella konsekvenser?
2 - anse att trafikmiljön är Din personliga tummelplats som någon slags medborgerlig rättighet, att omgivning och medtrafikanter får hålla sig på mattan när Du behagar bli inspirerad och var man för sig - skit i konsekvenserna för hojåkarna i allmänhet och SH-ägarna i synnerhet?

Jag tror, på hyggliga grunder, att det ena alternativet inte kvalificerar Dig som extremist...

Det där om Jantelagen kanske Du kan utveckla, idag kan väl vem som helst skaffa en värstingmoppe långt under priset för en begagnad herrgårdsvagn av svenskkinesisk eller tysk modell?
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
jag känner att jag kvalar in på delen där inspirerad körning tolkas som "aggresiv körning jämfört med andra medtrafikanter" och bakhjulskörning .. Det känns som det sitter några stofiler där på SMC och bestämmer vad som är OK körning och inte. SMC kanske inte förstår att en stor del av motorcyklister gillar att köra inspirerat - eller om de förstår, så vill de inte kännas vid den gruppen eftersom jantelagen träder in.
Nu är del väl så att de som kör inspirerat, inte alla men en del kör förbannat dåligt.
Det dem man läser om i tidningen:död
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
jag känner att jag kvalar in på delen där inspirerad körning tolkas som "aggresiv körning jämfört med andra medtrafikanter" och bakhjulskörning .. Det känns som det sitter några stofiler där på SMC och bestämmer vad som är OK körning och inte. SMC kanske inte förstår att en stor del av motorcyklister gillar att köra inspirerat - eller om de förstår, så vill de inte kännas vid den gruppen eftersom jantelagen träder in.
Nu är del väl så att de som kör inspirerat, inte alla men en del kör förbannat dåligt.
Det dem man läser om i tidningen:död
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Medlem i över 30 år.

Och tycker att SMC gör och har gjort mycket bra.... MEN

är 32% glömt? Räckte ett jobbskattebidrag för att tysta oss? För det är väl ingen som blivit 32% trafiksäkrare tack vare denna skattehöjning...:va

När Noll Vision kom 1997 råkade en representant försäga sig och säga att motorcyklar inte passade in och därmed måste förbjudas. För Noll Vision handlar om att minska konsekvenserna av en olycka inte förhindra den.:huvet

Lägre hastigheter gör det tråkigare att köra hoj, det blir åka hoj.:mad:
Svårare och dyrare hojkort minskar tillväxten, till slut har vi dött ut!

I UK kan jag köra 105 på en väg som i Sverige skulle vara skyltad 70 utan att bli bötfälld. (60 mph + 10%):) Trafikverket och SMC tycker detta är extremt och det gillar inte jag.


När vi sedan "frivilligt" sätter GPS på hojen för lägre premie och sedan inte får köra fortare än 60 om vägen inte är mötesseparerad, hur kul har vi då?

Jag är inte vårdslös och tillhör inte den extrema gruppen ändå är jag det hos Trafikverket och SMC.:mad:

Gå ur? Naturligvis inte!
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top