Fast vänta nu, 4 miljoner hojåkare (ca 10ggr fler än Sverige) och 800 döda per år... så om vi delar detta med 10 så får vi 80 döda på 400.000 åkare medans sverige har under 50. Så visst gör vi något som är bättre i alla fall.
Eller om vi gör om det till procent så är det 0,02% av åkarna i Tyskland som omkommer... i Sverige torde samma siffra bli 0,015%.
Härligt att jag inte är ensam om ironi!
Med siffor i statistik kan man bevisa allt.
Nu när Trafikverket inte bara är gamla Vägverket så kommer vi att få Noll Vision även på sjön, luften och på järnvägen! Halverad hastighet överallt ger hälften så många döda i olyckor!
OK - det är väl egentligen GD:s puck, men några avslutande kommentarer:
Jag tycker det sägs rätt klart numera? Åker Du
medvetet vårdslöst och riskerar andras liv och lem så
vet Du ju egentligen bättre och
vet att Du befinner Dig i tassemarkerna. Då är Du extrem. Det kan vara 15km/h, det kan vara 75 km/h över skyltad fart - fartöverträdelsen i sig blir med den definitionen endast av akademiskt intresse, det handlar om
omständigheterna just där och då. Den definitionen fungerar väl också med all sannolikhet i de andra länder Du refererar till?
Nollvisionen accepterar väl att människan gör fel, men accepterar inte att konsekvensen blir död eller livslångt lidande - enligt
Trafikverket?
Det finns ju siffror även i Sverige - i
denna rapport. Visst orsakar bilisterna flest korsningsolyckor, tyvärr grumlas detta av vetskapen om att mc-föraren kört över (7/10) eller mycket över (4/10) skyltad hastighet (sidan 23 i länken). I mötes- respektive omkörningsolyckorna är det tyvärr mc-föraren som är ute och vinglar på "fel" planhalva (s 24-25)...
Det finns många delar på ett järnspett...- ha en trevlig helg
Jag kör ibland över skyltad hastighet i Sverige, men sällan för fort eftersom jag anpassar hastigheten efter omständigheterna. Jag vill
köra, inte
åka hoj...
Vårdslös är inte min puck, men så har jag överlevt också.
MEN i länder
utan Noll Vision accepterar man inte att förarna pratar i telefon eller annat vårdslöst eftersom
konsekvenserna av en olycka kan betyda döden eller svåra skador. Därför
måste man undvika en olycka.
Aktiv säkerhet.
Noll Vision däremot accepterar förarfel (förutom hastighetsöverträdelse naturligvis!) och därför
måste konsekvenserna av en olycka mildras, bl.a. med lägre hastighet.
Passiv säkerhet...
För oskyddade trafikanter är aktiv säkerhet, att undvika olyckor, bättre än passiv säkerhet, att ha skydd. Trafikverkets bästa tips till cyklister var att använda hjälm, inget om att anpassa hastighet efter omständigheter, vilket resulterar i att det nu pratas om rekomendationer att använda skydd för armbågar och knän!
Noll Vision är en återvändsgränd som utesluter människans möjlighet att aktivt påverka. När det visar sig att människor dör
även när de blir påkörda i 30 kph så måste ju, naturligvis, hastigheten sänkas ytterligar!
Men Noll Vision har blivit en religion som aldrig får ifrågasättas. Bara detta att man, även här, säger "för fort" istället för "över skyltad hastighet"...
Vill du att människor ska dö? Om inte,
håll då hastigheten annars är du
Extrem!
Om jag som motorcyklist fick bestämma skulle jag vilja att vi satsade
först på att undvika olyckor och
sedan på skydd när olyckan inträffat.
Hårda straff vid förarfel som orsakar olycka. Finns i Tyskland, där kan du få böter även om du inte är vållande...
Mina 10 pence...