Är ni med i SMC?

Är du medlem i SMC?


  • Antal röstningar
    0
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Självklart är man med.

SMC gör mer för motorcyklisterna än de som inte är med och bara klagar.
För att nå framgång får man ibland vara diplomatisk, -annars får man inte vara med.
Jag håller inte med SMC i allt, men jag tycker ändå att de gör ett bra arbete.

Rabatter och liknande är inte avgörande , men en bra bonus.
:hej
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Old Badger, för att Du ska slippa tröska igenom 50+ sidor debatt i de andra SMC-trådarna kan jag berätta att detta är vad Galne Dansken och Maria från kansliet skrivit, jag kanske uttrycker mig något mer direkt bara...:hihi

Att Du tar England som gott exempel förvånar mig något, sägs ju vara en av de mest hårdbevakade trafikmiljöerna som finns?

Jag hoppas det känns lite lugnare nu i alla fall:)


Men varför säger ni inte det officiellt? Noll Vision utesluter människan och även om krockvåldet ökar med hastigheten så gör ju inte risken det per automatik.

CCTV, Gatsos och alla dess efterföljare är naturligvis inte det jag älskar direkt utan det jag menade var att de hastigheter jag har i Sverige är lagliga där... Det går inte att hålla 60 mph men jag anpassar hastigheten både där och här. Skillnaden är att jag, officiellt, är extrem här.
Sedan är det väldans överdrivet med övervakningen. Den finns där det är mycket trafik, inte så ofta på småvägarna. I Wales finns många goa vägar där polisen är lite hårdare, men bombar du inte så är det ingen fara.
Jag har aldrig träffat Mr Plod trots 30 år på vägen, om det är tur eller omdöme får ni bedöma själva!:D

Men visst kunde jag tagit Tyskland som exempel. Där finns det fartkameror också och jag får ofta köra 100 kph där vi i Sverige bara är lagliga i 70 kph... 4 miljoner hojåkare och ca. 800 döda per år i ett land med 10 gånger fler på mindre yta än Sverige... UTAN noll Vision.

En tysk undersökning av dödsolyckor visade att 95% av de dödade i krock mellan bil och Mc var hojåkare, 73% av de vållande var bilister! Med Noll Vision skulle naturligtvis 30%, 240 av dessa hojåkare överlevt.:huvet
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Men visst kunde jag tagit Tyskland som exempel. Där finns det fartkameror också och jag får ofta köra 100 kph där vi i Sverige bara är lagliga i 70 kph... 4 miljoner hojåkare och ca. 800 döda per år i ett land med 10 gånger fler på mindre yta än Sverige... UTAN noll Vision.

En tysk undersökning av dödsolyckor visade att 95% av de dödade i krock mellan bil och Mc var hojåkare, 73% av de vållande var bilister! Med Noll Vision skulle naturligtvis 30%, 240 av dessa hojåkare överlevt.:huvet

Fast vänta nu, 4 miljoner hojåkare (ca 10ggr fler än Sverige) och 800 döda per år... så om vi delar detta med 10 så får vi 80 döda på 400.000 åkare medans sverige har under 50. Så visst gör vi något som är bättre i alla fall. ;)
Eller om vi gör om det till procent så är det 0,02% av åkarna i Tyskland som omkommer... i Sverige torde samma siffra bli 0,015%.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men varför säger ni inte det officiellt? Noll Vision utesluter människan och även om krockvåldet ökar med hastigheten så gör ju inte risken det per automatik....

...En tysk undersökning av dödsolyckor visade att 95% av de dödade i krock mellan bil och Mc var hojåkare, 73% av de vållande var bilister! Med Noll Vision skulle naturligtvis 30%, 240 av dessa hojåkare överlevt.:huvet
OK - det är väl egentligen GD:s puck, men några avslutande kommentarer:

Jag tycker det sägs rätt klart numera? Åker Du medvetet vårdslöst och riskerar andras liv och lem så vet Du ju egentligen bättre och vet att Du befinner Dig i tassemarkerna. Då är Du extrem. Det kan vara 15km/h, det kan vara 75 km/h över skyltad fart - fartöverträdelsen i sig blir med den definitionen endast av akademiskt intresse, det handlar om omständigheterna just där och då. Den definitionen fungerar väl också med all sannolikhet i de andra länder Du refererar till?

Nollvisionen accepterar väl att människan gör fel, men accepterar inte att konsekvensen blir död eller livslångt lidande - enligt Trafikverket?

Det finns ju siffror även i Sverige - i denna rapport. Visst orsakar bilisterna flest korsningsolyckor, tyvärr grumlas detta av vetskapen om att mc-föraren kört över (7/10) eller mycket över (4/10) skyltad hastighet (sidan 23 i länken). I mötes- respektive omkörningsolyckorna är det tyvärr mc-föraren som är ute och vinglar på "fel" planhalva (s 24-25)...

Det finns många delar på ett järnspett...- ha en trevlig helg:tummenupp
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
OK - det är väl egentligen GD:s puck, men några avslutande kommentarer:

Jag tycker det sägs rätt klart numera? Åker Du medvetet vårdslöst och riskerar andras liv och lem så vet Du ju egentligen bättre och vet att Du befinner Dig i tassemarkerna. Då är Du extrem. Det kan vara 15km/h, det kan vara 75 km/h över skyltad fart - fartöverträdelsen i sig blir med den definitionen endast av akademiskt intresse, det handlar om omständigheterna just där och då. Den definitionen fungerar väl också med all sannolikhet i de andra länder Du refererar till?

Nollvisionen accepterar väl att människan gör fel, men accepterar inte att konsekvensen blir död eller livslångt lidande - enligt Trafikverket?

Det finns ju siffror även i Sverige - i denna rapport. Visst orsakar bilisterna flest korsningsolyckor, tyvärr grumlas detta av vetskapen om att mc-föraren kört över (7/10) eller mycket över (4/10) skyltad hastighet (sidan 23 i länken). I mötes- respektive omkörningsolyckorna är det tyvärr mc-föraren som är ute och vinglar på "fel" planhalva (s 24-25)...

Det finns många delar på ett järnspett...- ha en trevlig helg:tummenupp


Allt sprattlande i alla trådar på SH dom sista månaderna har ju visat att SMC verkar inse att vi "sporthojare" faktiskt finns och har en åsikt värd att lyssna på.

Jag kan inte se någon annan anledning till artikeln i MC-folket än att man har lärt sig vikten av tydlighet i det man går ut med, och tydlighet saknades i det man valde att gå ut med i begynnelsen.

Ett STORT plus till dom inom SMS som varit synliga i alla trådar som stängts, öppnats, stängts, flyttats mm:vaoch som i min mening varit väldigt bra trådar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Allt sprattlande i alla trådar på SH dom sista månaderna har ju visat att SMC verkar inse att vi "sporthojare" faktiskt finns och har en åsikt värd att lyssna på.

Jag kan inte se någon annan anledning till artikeln i MC-folket än att man har lärt sig vikten av tydlighet i det man går ut med, och tydlighet saknades i det man valde att gå ut med i begynnelsen.

Ett STORT plus till dom inom SMS som varit synliga i alla trådar som stängts, öppnats, stängts, flyttats mm:vaoch som i min mening varit väldigt bra trådar.
Hehe, jo det som är relevant och bra kommer nog upp i diverse styrelsesammanhang både på SMC och i betydligt kraftfullare sammanhang, så är det nog:hihi Och faktum är att andelen SH-ägare faktiskt är högre i SMC i f t andelen hojar i trafik (tror vi är näst största grupp, efter Touring) så det vore ju underligt om organisationen inte tog hänsyn till medlemmarnas synpunkter?

Tydlighet är viktigt, jag gillade också att MC-folket var så snabba att plocka upp bollen:tummenupp

Jovisst - debatterna har varit bra. Och kanske nyttiga för oss alla med tanke på att det är viktiga frågor vi avhandlat...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fast vänta nu, 4 miljoner hojåkare (ca 10ggr fler än Sverige) och 800 döda per år... så om vi delar detta med 10 så får vi 80 döda på 400.000 åkare medans sverige har under 50. Så visst gör vi något som är bättre i alla fall. ;)
Eller om vi gör om det till procent så är det 0,02% av åkarna i Tyskland som omkommer... i Sverige torde samma siffra bli 0,015%.

Härligt att jag inte är ensam om ironi!:tungan Med siffor i statistik kan man bevisa allt.
Nu när Trafikverket inte bara är gamla Vägverket så kommer vi att få Noll Vision även på sjön, luften och på järnvägen! Halverad hastighet överallt ger hälften så många döda i olyckor! :Bugar

OK - det är väl egentligen GD:s puck, men några avslutande kommentarer:

Jag tycker det sägs rätt klart numera? Åker Du medvetet vårdslöst och riskerar andras liv och lem så vet Du ju egentligen bättre och vet att Du befinner Dig i tassemarkerna. Då är Du extrem. Det kan vara 15km/h, det kan vara 75 km/h över skyltad fart - fartöverträdelsen i sig blir med den definitionen endast av akademiskt intresse, det handlar om omständigheterna just där och då. Den definitionen fungerar väl också med all sannolikhet i de andra länder Du refererar till?

Nollvisionen accepterar väl att människan gör fel, men accepterar inte att konsekvensen blir död eller livslångt lidande - enligt Trafikverket?

Det finns ju siffror även i Sverige - i denna rapport. Visst orsakar bilisterna flest korsningsolyckor, tyvärr grumlas detta av vetskapen om att mc-föraren kört över (7/10) eller mycket över (4/10) skyltad hastighet (sidan 23 i länken). I mötes- respektive omkörningsolyckorna är det tyvärr mc-föraren som är ute och vinglar på "fel" planhalva (s 24-25)...

Det finns många delar på ett järnspett...- ha en trevlig helg:tummenupp

Jag kör ibland över skyltad hastighet i Sverige, men sällan för fort eftersom jag anpassar hastigheten efter omständigheterna. Jag vill köra, inte åka hoj...
Vårdslös är inte min puck, men så har jag överlevt också. :tungan

MEN i länder utan Noll Vision accepterar man inte att förarna pratar i telefon eller annat vårdslöst eftersom konsekvenserna av en olycka kan betyda döden eller svåra skador. Därför måste man undvika en olycka.
Aktiv säkerhet.

Noll Vision däremot accepterar förarfel (förutom hastighetsöverträdelse naturligvis!) och därför måste konsekvenserna av en olycka mildras, bl.a. med lägre hastighet.
Passiv säkerhet...

För oskyddade trafikanter är aktiv säkerhet, att undvika olyckor, bättre än passiv säkerhet, att ha skydd. Trafikverkets bästa tips till cyklister var att använda hjälm, inget om att anpassa hastighet efter omständigheter, vilket resulterar i att det nu pratas om rekomendationer att använda skydd för armbågar och knän!

Noll Vision är en återvändsgränd som utesluter människans möjlighet att aktivt påverka. När det visar sig att människor dör även när de blir påkörda i 30 kph så måste ju, naturligvis, hastigheten sänkas ytterligar!:död

Men Noll Vision har blivit en religion som aldrig får ifrågasättas. Bara detta att man, även här, säger "för fort" istället för "över skyltad hastighet"...
Vill du att människor ska dö? Om inte, håll då hastigheten annars är du Extrem!

Om jag som motorcyklist fick bestämma skulle jag vilja att vi satsade först på att undvika olyckor och sedan på skydd när olyckan inträffat.
Hårda straff vid förarfel som orsakar olycka. Finns i Tyskland, där kan du få böter även om du inte är vållande...

Mina 10 pence...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hehe, jo det som är relevant och bra kommer nog upp i diverse styrelsesammanhang både på SMC och i betydligt kraftfullare sammanhang, så är det nog:hihi Och faktum är att andelen SH-ägare faktiskt är högre i SMC i f t andelen hojar i trafik (tror vi är näst största grupp, efter Touring) så det vore ju underligt om organisationen inte tog hänsyn till medlemmarnas synpunkter?

Tydlighet är viktigt, jag gillade också att MC-folket var så snabba att plocka upp bollen:tummenupp

Jovisst - debatterna har varit bra. Och kanske nyttiga för oss alla med tanke på att det är viktiga frågor vi avhandlat...

Ja när nu SMC är så odemokratiskt demokratisk som en organisation kan vara så vill det till att man tar vara på alla medlemmar oavsett.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Följa ÄR att acceptera. Följer du inte de lagar vi har är samma sak som att du inte accepterar dem. Du ställer dig utanför helt enkelt. Fullständig acceptans innebär med andra ord att man också lever upp till det man accepterar. Däremot kan man vilja något annat. Handlingarna man utför måste således stämma överens med det man accepterar.

Är viljan tillräckligt stark (dvs. motivationen) orkar man så till vida man inte är sjuk.

Följa är definitivt inte att acceptera, liknande händelser man ser var dag i samhällets gång. Likaså motsatsen, att ställa sej utanför o bränna på i 280+ o ändå se att det finns en acceptabel nivå för hastighetsbegränsning fast man ändå inte följer den vid tidpunkten är ett exempel.
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top