Är SAAB 900 ett bra köp?

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Hej!

Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa ett 4-hjuligt transportmedel. Vi har tänkt oss att lägga runt 40000:-

För den prislappen finns det ganska många SAAB 900 till salu. Frågan är bara den om det är ett bra köp?

Det jag har läst mig till är att de tidiga årsmodelerna -94 och -95 har problem med rost i dörrar, de hade även en mängd barnsjukdomar. Stämmer detta? Kom SAAB tillrätta med problemen på årsmodelerna efter -95? Vilken motor ska man välja?

Ett plus är ju att de har kamkedja. Finns det mer positivt? Och vad är negativt?

Jag har hört med försäkringsbolag och fick en premie på 3500:- halvförsäking/helår för en SAAB 900 2.3 -97. Är det en bra premie?

Jag vet att det är en ganska trist bil, men den ska bara användas som transportmedel. Jag använder hojen till bus.

//Christian
 

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Köp en Toyota Carina E istället, du bör kunna få en 95:a eller kanske en -96:a för de pengarna.
Absolut klockren mekanik, motorer och växellådor är inga problem. Dock är kylarna dåliga på toyotorna, kolla vid köp.
Toyota av nyare modeller är inte lika rostkänslig som SAAB'en.
Körmässigt är de nog lika roliga, eller tråkiga ska man kanske säga.
Köp inte Carina E med 1.6 motorn, den är slö, 2.0:an går bra, CS (med Celica motorn) går riktigt bra.

Om du ändå ska köpa SAAB'en så ska du nog välja 2.3 motorn
 

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
För 40 000:- får du många fina bilar. Skall du ha stor motor? Billig förbrukning? Stort utrymme att lasta i? etc etc
Allt beror på vad du skall ha bilen till så klart :)
Gällande motorer så är en hel del av de japanska bilarna fenomenala men kan vara lite problem med rost..dock inte mer på de nya än på vilken bil som helst.Även SAAB och volvo rostar serru ;-)
Sök runtpå blocket/bytbil i den prisklass du vill lägga dig så ser du utbudet. Personligen gillar jag inte saab alls men det är som sagt min personliga åsikt :)
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
har en saab 900. funkar finfint. köp 2 litersmotorn, då slipper du balansaxlarna. rosten är inget problem med dessa bilar då de är galvade upp till taket. är det rost på en sådan så är den oftast omlackad. tänk på att mycket hästar koster flis när det är dax att försäkra. har haft en satans massa saabar och ALLA har funkat klockrent trots höga miltal på vissa.

just det. kamkedja är mumma, har kört 37000 mil på samma kedja. betalar ca 3000 helår/helförsäkring med tillägg.

finns inte många fel på dessa biler men du bör undvika 94:eek:rna. kolla du på turbomotorerna så kolla lådan noga, eller snarare vem som ägt kärran. ung pojkspoling (troligtvis lådan på upphälning), gammal gubbe, lådan ok men kolla kopplingen. har dock aldrig haft några problem själv.
 
Last edited:

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Köp 96 eller nyare så är du säker på att samtliga garantiåttaganden är gjorda...
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Jag kör en NG900 Turbo 94a. Mycket mer vettigt med en 2.0 turbo än en 2.3, som drar mer bensin och är tröttare.
Premieskilnaden vet jag inte.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Kay skrev:
Jag kör en NG900 Turbo 94a. Mycket mer vettigt med en 2.0 turbo än en 2.3, som drar mer bensin och är tröttare.
Premieskilnaden vet jag inte.
ja betalade 5000kr/år på mig... 95a HEL!
 
Last edited:

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
burner skrev:
Snygg, den måste röra på sig lite i alla fall ?
jo visst gjorde den det... hade dock en 200sx med snålt uppskattade 250bhp beroende på vad ja vågade ladda, den släppte på 3an, den rörde på sig däremot.

img405b4ccce0de7-thumb.jpg
img405b4d3dcd54e-thumb.jpg
img4027d3efd94ca-thumb.jpg


Bosch bränslepump 220l/h 5bar
avledd vevhusventilation
19-raders oljekylare från Setrab
Arias smidda kolvar
polerade original vevstakar
spridare från supran kommer inte ihåg va de gav men ca 600cc
T28 med 360* axiallager
2 kg lättat svänghjul, sinter-lamell
Regulator 1:1,2
3"downpipe 3"avgas
smt5/StegChip3
ic modell stor
40mm sänkning med H&R-fjädrar
Justerbara Gula Koni
Motoria fjäderbensstag fram & bak.
BromsarFram: 300zx-ok med slitsade och borrade skivor, Red Dot Competition-belägg, Bak: original

vet inte om ja hann med mer innan ja sålden...
 
Last edited:

#2

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Ort
Norrbotten
Hoj
Paus
SAAB...suck! fast ska du ha den som transport bara så nog vettja det funkar.
säkra är dom ju.. om du råkar kramas med nån annan bil lr dyl.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
MostWanted skrev:
ett par fälgar hittade jag med ja, där var innan ja satt dit väghållningen :gnissla
img40969c94b3d2b-thumb.jpg
Jag brukar inte kommentera utseende på fordon, men det där var
bland det j*vligaste jag skådat ''eltejpsrulle''.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
BMW R90s skrev:
Jag brukar inte kommentera utseende på fordon, men det där var
bland det j*vligaste jag skådat ''eltejpsrulle''.
hehe ja vet, men ägarn efter gillade dem. Nya ägarn har gjort om den så den ser ut som den varit med i pimp my ride. :( haha
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Kay skrev:
Jag kör en NG900 Turbo 94a. Mycket mer vettigt med en 2.0 turbo än en 2.3, som drar mer bensin och är tröttare.
Premieskilnaden vet jag inte.

Är det så att 2,3 drar mer soppa än 2.0T? Att försäkra de två olika kostar för mig 3800:- respektive 5200:- för halvförsäkring /år.

Jag har inte testat någon av dem än, så jag har svårt att avgöra om det är värt att lägga några extra kronor på en turbo. Är det något mer som skiljer bilarna åt förutom motorn?

Tack för eran hjälp.

//Christian
 

farbror mumma

Medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
VALLENTUNA
Hoj
Cbr600rr yzf750r
Chribba skrev:
Hej!

Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa ett 4-hjuligt transportmedel. Vi har tänkt oss att lägga runt 40000:-

För den prislappen finns det ganska många SAAB 900 till salu. Frågan är bara den om det är ett bra köp?

Det jag har läst mig till är att de tidiga årsmodelerna -94 och -95 har problem med rost i dörrar, de hade även en mängd barnsjukdomar. Stämmer detta? Kom SAAB tillrätta med problemen på årsmodelerna efter -95? Vilken motor ska man välja?

Ett plus är ju att de har kamkedja. Finns det mer positivt? Och vad är negativt?

Jag har hört med försäkringsbolag och fick en premie på 3500:- halvförsäking/helår för en SAAB 900 2.3 -97. Är det en bra premie?

Jag vet att det är en ganska trist bil, men den ska bara användas som transportmedel. Jag använder hojen till bus.

//Christian
Jag jobbade för ett par år sedan för en lackfirma och vi lackerade bilar för saab ana . Rosten på dörrarna var ett vanligt problem på dom första årsmodellerna men borde vara åtgärdat på garantin .Dörrarna är helgalvade men det blev väldigt underliga galvsläpp på dom under list. Du kan kontrolera om det har börjat krypa fram igen om du öppnar dörren och tittar på invändigt på nederkanten vid själva kittningen. Lycka till med bilköpet :)
 

Sledge B

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -08
Jag har haft 3 Saabar hittills, den senaste en 900turbo -95 fungerade väl helt ok tills en av balansaxlarna skar och tvingade mig att skrota hela motorn o få tag i en ny... Bilmecken som utförde jobbet (polare sedan högstadiet) berättade för mig att jävligt många saabar strular med kam-/balanstransmission. :va Bilen före den var en 9000i -88, den pajade elektroniken till insprutningen på.. På min första bil (99GL -76) totalhavererade växellådan. Vidare så tycker jag att saab överlag har riktigt kass detaljkvalitét. Jag hade konstant en massa irriterande småfel på samtliga bilar.

Saab = Sälj Aset, Annars Byt!




Volvo V50 nästa... :tummenupp
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Sledge B skrev:
Jag har haft 3 Saabar hittills, den senaste en 900turbo -95 fungerade väl helt ok tills en av balansaxlarna skar och tvingade mig att skrota hela motorn o få tag i en ny... Bilmecken som utförde jobbet (polare sedan högstadiet) berättade för mig att jävligt många saabar strular med kam-/balanstransmission. :va Bilen före den var en 9000i -88, den pajade elektroniken till insprutningen på.. På min första bil (99GL -76) totalhavererade växellådan. Vidare så tycker jag att saab överlag har riktigt kass detaljkvalitét. Jag hade konstant en massa irriterande småfel på samtliga bilar.

Saab = Sälj Aset, Annars Byt!




Volvo V50 nästa... :tummenupp
Se Alla Avundsjuka Blickar
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top