Är SAAB 900 ett bra köp?

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Saab !!! Köp inte, hade en saab 900 turbo -95 för många år sedan massa små fel samt rostade överallt. Samt att den röda lacken bleknade något helt fantastiskt. Aldrig mer saab för min del. Kör Audi nu :tummenupp
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
VaLLe skrev:
Finns det något skönare på fyra hjul???????

A E R O

Haha, du menar "sportbilen" som kör lika med BMW 320 på knutstorp och i samma test blir förnedrad med 4 sek/varv på knutstorp av Honda accord type-r
:hihi
Snacka om överreklamerad skitbil, det enda den har är motorkraft.
Inget annat.
 

VaLLe

天皇
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Harley-Davidson FXDWG
Trango_B skrev:
Haha, du menar "sportbilen" som kör lika med BMW 320 på knutstorp och i samma test blir förnedrad med 4 sek/varv på knutstorp av Honda accord type-r
:hihi
Snacka om överreklamerad skitbil, det enda den har är motorkraft.
Inget annat.

Det enda som behövs är motorkraft..resten är upp till föraren..

Glöm inte att saab tillverkar flygplan också...

Bmw tillverkade också flygplan men det vara bara motorerna..

Och honda type-r......................................jag böjer mig ned :Bugar
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Kör en 9-5 aero och är skapligt nöjd, man åker bekvämt och det går att köra om utan att ta sats en kilometer.
Men bilen är som sagt ett transportmedel, min rullar kanske 5000 mil/år.
Jag har hojen som leksak, att hålla på att jämföra masstilverkade transportbilar med avseende på "sportighet" är ju rätt fånigt.
Har för övrigt inte åkt någon "standardbil" som varit mer än en gäspning i upplevelse.

Skall det gå undan så är det ju fråga om att krysta ur sig en halv mille elr mer...

/F
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Trango_B skrev:
Haha, du menar "sportbilen" som kör lika med BMW 320 på knutstorp och i samma test blir förnedrad med 4 sek/varv på knutstorp av Honda accord type-r
:hihi
Snacka om överreklamerad skitbil, det enda den har är motorkraft.
Inget annat.

Ahhhh, du är galen! Den har "the look!" och den har fruktansvärt sköna stolar. Accord type r har jag inte sett nån gång men jag har provsuttit en civic type r och det känns mer upphetsande att sätta sig i en golf 1 diesel. Men vad är det för klåp som bara kör 4 sekunder snabbare med den än med saaben, låter illa. Med en koloss som saaben borde den piska med mer än 4 sekunder.
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Dee_cati skrev:
Ahhhh, du är galen! Den har "the look!" och den har fruktansvärt sköna stolar. Accord type r har jag inte sett nån gång men jag har provsuttit en civic type r och det känns mer upphetsande att sätta sig i en golf 1 diesel. Men vad är det för klåp som bara kör 4 sekunder snabbare med den än med saaben, låter illa. Med en koloss som saaben borde den piska med mer än 4 sekunder.

Accord type-R är oxå en koloss. Det är en stor sedanbil. det är ju därför det var relevant att den spöade saaben duktigt. Den är alltså lika stor, lika tung men har mindre antal HK. Däremot är den byggd av ett företag som är kompetenta att bygga bra bilar :)

Att SAAB:en körde lika med BMW 320 sedan är ju ganska pisamt, BMW:n är lika stor och tung som SAAB:en och är inte lika profilierad på sport som Hondan. Och den har 100hk mindre än SAAB:en. Ändå åker dom lika, det säger ju allt om hur bra SAAB:en är när det gäller köregenskaper. Sen kanske den är bekvän, kör om snabbt på motorvägen osv men den är ändå en felkonstruerad skitbil med motoreffekt som enda tillgång. Kvaliteten suger rätt rejält jämfört med Honda och BMW dessutom. Det är ju bara att kolla statisik hos bilprovningen eller varför inte växla lite med växellådan. Det känns ju som om det är 2 meter mellan dom oprecisa lägena i SAAB:en. Prova Hondan där eller BMW:n. Sen kan man testa styrningen lite och märka att SAAB:en är ett rent skämt när det gäller styrprecision jämfört med övriga. Man kan ju fortsätat rabbla här i oändlighet. Gillar man SAAB aero så beror det på att man åkt volvo 240 innan :)

Testet på knutstorp gällde 9-3 aero, accord type-r, bmw 320, nissan primera gt och någon bill till. Tror det är från 02 och det var i auto motor och sport tidningen.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Sist jag kollade hade bmw 320 2.2l rak 6'a på 170hk och saaben 2.0l turbo på 210hk. Det är väl 40hk mindre eller...?
Appropå statistik kan man också nämna att runt 22% av alla bmw 3-serie från -00 blev underkända vid senaste besiktning pga kassa länkarmar...
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Trango_B skrev:
Accord type-R är oxå en koloss. Det är en stor sedanbil. det är ju därför det var relevant att den spöade saaben duktigt. Den är alltså lika stor, lika tung men har mindre antal HK. Däremot är den byggd av ett företag som är kompetenta att bygga bra bilar :)

Att SAAB:en körde lika med BMW 320 sedan är ju ganska pisamt, BMW:n är lika stor och tung som SAAB:en och är inte lika profilierad på sport som Hondan. Och den har 100hk mindre än SAAB:en. Ändå åker dom lika, det säger ju allt om hur bra SAAB:en är när det gäller köregenskaper. Sen kanske den är bekvän, kör om snabbt på motorvägen osv men den är ändå en felkonstruerad skitbil med motoreffekt som enda tillgång. Kvaliteten suger rätt rejält jämfört med Honda och BMW dessutom. Det är ju bara att kolla statisik hos bilprovningen eller varför inte växla lite med växellådan. Det känns ju som om det är 2 meter mellan dom oprecisa lägena i SAAB:en. Prova Hondan där eller BMW:n. Sen kan man testa styrningen lite och märka att SAAB:en är ett rent skämt när det gäller styrprecision jämfört med övriga. Man kan ju fortsätat rabbla här i oändlighet. Gillar man SAAB aero så beror det på att man åkt volvo 240 innan :)

Testet på knutstorp gällde 9-3 aero, accord type-r, bmw 320, nissan primera gt och någon bill till. Tror det är från 02 och det var i auto motor och sport tidningen.

Jo tanken är ju inte att det ska vara en sportbil utan en någorlunda vass familjeräcer och det har de lyckats bra med. Annars kan man ju kolla resultat i euroNcap där den har fått vassa betyg, och det är ju det som räknas på riktigt. Hur den uppför sig på knutstorp är nog inget som barnfamiljerna bryr sig om direkt. Däremot kan jag hålla med om att kvaliteten inte håller världsklass med tanke på vad man får betala, men det gäller lika många andra märken som tex VAG mfl.
Om man inte kan gilla en bil bara för att det är tex Saab eller Volvo så har man större problem än med tidigare bilar, lite mer peniskomplex tycker jag det pekar åt.
Personligen köper jag en bil för att den faller mig i smaken men givetvis påverkar kvalitet och pris lika mycket. Finns det ens några prisvärda NYA bilar nu förtiden? Sen förstår jag mig inte på folk som köper sprillans nytt (leasing/tjänstebil räknas naturligtvis inte) när man bara förlorar på det. Nåt år gammal bil är då bättre och sen lägga pengarna på lite mer krut under huven tex, då har man gjort en bra affär.
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Chefen Alabama skrev:
Sist jag kollade hade bmw 320 2.2l rak 6'a på 170hk och saaben 2.0l turbo på 210hk. Det är väl 40hk mindre eller...?
Appropå statistik kan man också nämna att runt 25% av alla bmw 3-serie från -01 blev underkända vid senaste besiktning pga kassa länkarmar...

SAAB:en var en viggen, den har väl 250hk ?
Och året var 02, då hade bmw 320 150hk
Om jag minns rätt
 
Last edited:

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Dee_cati skrev:
Jo tanken är ju inte att det ska vara en sportbil utan en någorlunda vass familjeräcer och det har de lyckats bra med. Annars kan man ju kolla resultat i euroNcap där den har fått vassa betyg, och det är ju det som räknas på riktigt. Hur den uppför sig på knutstorp är nog inget som barnfamiljerna bryr sig om direkt. Däremot kan jag hålla med om att kvaliteten inte håller världsklass med tanke på vad man får betala, men det gäller lika många andra märken som tex VAG mfl.
Om man inte kan gilla en bil bara för att det är tex Saab eller Volvo så har man större problem än med tidigare bilar, lite mer peniskomplex tycker jag det pekar åt.
Personligen köper jag en bil för att den faller mig i smaken men givetvis påverkar kvalitet och pris lika mycket. Finns det ens några prisvärda NYA bilar nu förtiden? Sen förstår jag mig inte på folk som köper sprillans nytt (leasing/tjänstebil räknas naturligtvis inte) när man bara förlorar på det. Nåt år gammal bil är då bättre och sen lägga pengarna på lite mer krut under huven tex, då har man gjort en bra affär.

Ja som familjebil är den utmärkt. Bra komfort, krocksäkerhet m.m
Inte direkt billig att äga iofs.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Du svarade att aeron fick stryk av 320, antog därför att det var nya aeron.
320 fick 170hk -01
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Chefen Alabama skrev:
Du svarade att aeron fick stryk av 320, antog därför att det var nya aeron.
320 fick 170hk -01

Ja, jag var otydlig där, sorry :)
Då är det bara 80hk skillnad då.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Sledge B skrev:
Volvo V50 nästa... :tummenupp

det är en prima bil, tro mig =)

Köp dock inte 2.4an utan kör på 2.4i eller så ändrar du programvaran tror det är det och kammar som skiljer 2.4/2.4i( ???? )
Hursomelst 2.4 utan i är törstig och seg som attans!

Apropå saab har jag haft en 900gl old school, prima pansarvagn blir det en saab så blire en sån, de nya verkar ju inte vara mycket o hurra för?
 

ljungen_79

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
Zx7r -98
GIXxXER skrev:
just det. kamkedja är mumma, har kört 37000 mil på samma kedja. betalar ca 3000 helår/helförsäkring med tillägg.


Då har du haft tur, jag körde bara 22000mil med min sen gick den jäveln av och det blev inte billigt.
Har haft några Saabar men jag kan inte rekomendera dom, skulle nog hellre köpt en riskokare.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top