Är SMC-medlemsskap verkligen frivilligt?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
I ledaren till sista numret av MC-folket nämns att SMC:s medlemmar sparar 4 miljoner i försäkringspengar. Jag tror inte att så är fallet. Vi hade troligtvis betalt ungefär samma premier ifall inte SMC-rabatten funnits. Förhandlingarna med försäkringsbolagen skapar snarare en fälla, där den som inte skulle vilja vara medlem straffas med uppåt tusentals kronor extra per år. Naturligtvis hade de icke-rabatterade premierna aldrig varit så höga ifall inte föreningsrabatten funnits från första början.

SMC är en bra organisation, men jag ogillar den här typen av tvångsvärvning.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag är inte medlem i SMC, men lyckades förhandla mig till en bra premie ändå.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
McB skrev:
För många gäller 10% avdrag vid medlemsskap. Det gör 1500 kr på en årsförsäkring kring 15 papp. Den som inte lyckas förhandla ner försäkringen på eget initiativ straffas alltså med 1500 kr/år om denne väljer att inte bli medlem.

Rabatten, som den är utformad idag, är till stor del ett hyckleri.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Utan SMC hade alla fått köra moppe idag, läs på lite vad SMC har gjort för oss genom åren :tummenupp

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
McB skrev:

Har SMC rabatter på klockförsäkringar också? :tungan

edit: Visst är 10% en del på 40000:-, men tvingad att vara med är man inte, det går att ordna försäkringar till rätt ok pris, om man inte tvunget måste ha helförsäkring.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
10% hos folksam ,tvingar nog inte alltför många att bli medlem....
Folksam är skitdyra(åtminstonde för mig).

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
mb skrev:
Förhandlingarna med försäkringsbolagen skapar snarare en fälla, där den som inte skulle vilja vara medlem straffas med uppåt tusentals kronor extra per år.
Hmmm...så de bolag som inte lämnar SMC-rabatt straffar sina kunder med högre försäkring också då eller :va De borde ju ha ett gyllene tillfälle att ragga kunder....

Dessutom ger många specialförsäkringar mer än de 10% du får som SMC-medlem. Det bidrar väl i så fall i ännu högre grad till att vi som inte kör den-å-den hojen straffas med vådliga premiehöjningar?

Försök igen.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
mb skrev:
För många gäller 10% avdrag vid medlemsskap. Det gör 1500 kr på en årsförsäkring kring 15 papp. Den som inte lyckas förhandla ner försäkringen på eget initiativ straffas alltså med 1500 kr/år om denne väljer att inte bli medlem.

Rabatten, som den är utformad idag, är till stor del ett hyckleri.
Det var det märkligaste resonemang jag läst på länge. :7peta

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Förstår inte vad problemet är egentligen. Ett SMCmedlemsskap kostar 125 spänn för mig / år. Är man över 25 kostar det 250 spänn. Det är en fjärdedels kväll på krogen. Får man då ett gäng rabatter, en hyfsad tidning och möjlighet att gå på ett gäng kurser för att utveckla sig som förare ser jag ingen som helst anledning att inte vara med.

Mina tre kronor.

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
hållundan skrev:
Förstår inte vad problemet är egentligen. Ett SMCmedlemsskap kostar 125 spänn för mig / år. Är man över 25 kostar det 250 spänn. Det är en fjärdedels kväll på krogen. Får man då ett gäng rabatter, en hyfsad tidning och möjlighet att gå på ett gäng kurser för att utveckla sig som förare ser jag ingen som helst anledning att inte vara med.

Mina tre kronor.

håller med om dedär..
fick medlemskap i present nu när ja fyllde år..
å de första man ser i tidningen.. (nästan iaf) e 10%rabatt hos folksam.. 10 800/halv/helår .. billigast hittils.. har inte kollat de andra bolagen sen i höstas, men de borde väl inte ändrats så mkt...
(snubben jag pratade med sade" whooaaa... hoppas du sitter ner" när jag frågade om helförsäkringen) :D

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
spätta på en blackbird
hållundan skrev:

Mina tre kronor.
Ungdomspriset var så rätt så men ANG. det andra priset lägger jag här med in en demeti.

Enskilt medlemsskap: 200 kr. I detta ingår bl a tidningen MC-Folket 7 nr/år, SMC-kalendern (en bok i fickformat med info om träffar, bäddar, klubbar, rabatter med mera) samt förmåner i form av olika rabatter och erbjudanden.
Familjemedlemsskap: 300 kr. Som familjemedlem räknas gift, sambo, egna barn/sambos barn. Barn är den som vid kalenderårets början är 20 år eller yngre. Trycksaker utgår endast i ett exemplar per familj, dock får alla medlemskort. Personnummer uppges i samband med inbetalning/nyanmälan för varje familjemedlem. Du kan lämna uppgifter om familjemedlemmar på formuläret nedan om du inte får plats i meddelandefältet. "

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Gäller de här 10% rabatt hos alla bolag?
Jag hörde nämligen att det inte var nån sån rabatt överallt.

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Poacher skrev:
Gäller de här 10% rabatt hos alla bolag?
Jag hörde nämligen att det inte var nån sån rabatt överallt.

"Bilsport och MC" samt Folksam är de försäkringsbolag som erbjuder SMC-rabatt. Sen är det ett flertal däcksåterförsäljare och andra nyttigheter som erbjuder rabbat. :)

Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Valentinic skrev:
"Bilsport och MC" samt Folksam är de försäkringsbolag som erbjuder SMC-rabatt. Sen är de ett flertal däcksåterförsäljare och andra nyttigheter som erjuder rabbat. :)
Ah, det förklarar saken, jag har TH.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Folksam ger 10% till SMC medlem - och det ær nytt från i år - vart Folksam har blivit SMC´s "førsækrings partner"

Dette betyder bl. a att Folksam, kommer stødje SMCs fortbildnings verksamhet ekonomisk - (kanske man har set att SMC tænker øka på fortbildnings verksamheten med att søka f. 2005 100 nya sporthojs instruktører).
Folksam samarbetat betyder æven att SMC kan få hjælp med att forske i konsekvenderna av den fortbildning som man vill bedriva - altså funkar det t. ex att ha "øvninger på bana" eller kør man ut i trafikken och får flera skador?
Folksam har æven øppnad før att man med SMC kan utveckla olika førsøkrings pakett - som tillgodoser SMCs medlem - tænkt exempel; den som deltar regelbundet på SMC fortbildninger kan kanske få billigare præmie!

Flera andra bolag erbjyder rabatt till SMCs medlem - kolla med dom eller læs i MC Folket...

sandstream

Guest
Jag vet inte om så är fallet men jag tolkar mb:s inlägg som att han inte är kritisk mot SMC i sig utan mot just försäkringsrabatten.

Hur man än vänder och vrider på det så ska försäkringsbolagen tjäna pengar och det blir omöjligt om alla betalar mindre än vad deras utgifter är.
Alltså måste de pengar som försvinner i rabatter tas igen på de som inte får rabatter.

Fackförbunden brukar ha en liknande deal för hemförsäkringar som i princip tvingar in folk som kunder hos vissa försäkringsbolag.

Det bäst vore väl om alla betalade lika mycket oavsett om man är med i en viss förening eller inte.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...