Lättar man framhjulet på VFRen på ettan på gas bara? Trodde man behövde koppla upp den på bakhjulet.
(lite sidospår).
Filmen med hd:n mot sporthojen, vad är det som gör att hd:n vinner egentligen?
/R
Jadå. Det är inga problem att gasa upp den på bakhjulet. Även om jag lägger mig fram över tanken så kommer framhjulet att lätta om jag försöker accelerera maximalt.
Det som gör att HD:n vinner i klippet är nog två saker.
Men jag kan börja från början.
Som en tumregel så kan man säga att uppgiften kg/hk ger en ganska bra fingervisning av hur fort ett fordon kommer att kunna accelerera. Naturligtvis upp till en viss gräns. Dessutom finns en viss felmarginal beroende på hur väl man lyckas utnyttja motoreffekten. Det stämmer också sämre för turbomatade motorer eftersom dom ofta har en flackare effektkurva och därmed lättare kan utnyttja effekten bra. Dom brukar ha en acceleration som är lite snabbare än vad siffran på kg/hk indikerar.
Jag är väl medveten om att det inte är en vetenskapligt korrekt uträkning men den stämmer ofta relativt bra.
Exempel. Min nuvarande bil är en Subaru Outback 3,6R. 260 hk på 1700 kg tjänstevikt. Den är automat dvs under hörd acceleration så släpper den lockup och går på momentomvandlaren vilket leder till ca 10% förluster. Så säg att det motsvarar 230 hk efter att ha tagit hänsyn till den. Det innebär ca 7,4 kg/hk. Den ska göra 0-100 på 7,5 sek. Stämmer relativt bra.
Min VFR har 110 hk och med mig på så är vikten i storleksordningen 310 kg eller lite över beroende på vem som kör. Det ger kg/hk ca 2,8 vilket stämmer relativt bra med dom uppgifter på 2,8-2,9 s 0-100 som jag sett.
En literklubba med 180 hk väger ungefär lika mycket vilket ger ca 1,7 kg/hk med förare på. Dvs teoretiskt sett skulle den kunna göra 0,100 på 1,7 s om man bara får ner effekten i backen.
Men det får man inte. Dels är det en acceleration på närmare 1,8-1,9G vilket inte friktionen mellan däck och asfalt räcker till. Bra däck för gatbruk grejar någonstans i regionen 1,2G innan fästet inte längre räcker till. Dels så begränsar hojens geometri. Tyngdpunkten med förare på ligger så till att det går att accelerera med något över 1G vilket resulterar i att den når 100 på i bästa fall 2,7-2,8 s med rätt förare.
Det innebär att acceleration från stillastående på en sporthoj är relativt förarberoende. En skicklig förare som kan hålla framhjulet helt viktlöst kan uppnå den accelerationstiden. En sämre förare kommer aldrig att uppnå det.
HD:n i klippet har enligt uppgift 70hk och ser relativt lättad ut. Säg att den väger 290 kg med förare på. Det ger 3,6 kg/hk. Jag tror dock att 70 hk är i underkant. Men säg att den har motoreffekt för att greja 0-100 på ca 3,5 sekunder.
Den har också en geometri med lång hjulbas och relativt låg tyngdpunkt som gör att föraren i stort sett kan dumpa kopplingen och dra fullt från början. Dvs med den kan även en klantig förare greja 3,5 sekunder. Den har dock inte kapacitet för att accelerera fortare än så eftersom motoreffekten inte räcker till mer.
Med dom siffrorna så är det rätt tydligt att sporthojen på papperet är snabbare upp till 100. Men det kräver en skicklig förare eftersom det är rätt svårt att gasa precis lagom mycket för att framhjulet ska hållas viktlöst under accelerationen från stillastående. En småklantig förare kommer att ha mycket svårt att åstadkomma det.
Dvs med en skicklig förare så är jag övertygad om att sporthojen ska vinna men killen i klippet som kör sporthojen är inte jätteskicklig.
Så jag tror att det som gör att HD:n vinner är det faktum att den har en geometri som gör att han kan dra på fullt utan att bry sig kombinerat med att sporthojen har en förare som inte förmår utnyttja motoreffekten särskilt bra.
Dvs jag tror att sportisen förlorar pga en geometri som gör att den kräver en skicklig förare men har en amatör bakom styret som inte förmår uttnyttja hojen fullt ut.