Är sporthojar överskattade?

Åh, vad jag inte saknar att stå som starter när någon kör tvåtaktare på strippen. Hörselskydden gjorde knappt nytta alls på de frekvenserna.
 
ASCOOLT!!!!! Gott tryck i de spisarna!!! Men varför burnar dom??? Det är väl ingen större risk att de skulle spinna även om man struntade i att burna... Eller? Varför burna?:va

För att de kan, såklart. Jag kan inte burna, så jag gör det inte. Men om jag hade kunnat så hade jag. :fakta
 
Med tanke på en annan inläggstät tråd just nu. Jädrars vad bra skyddskläder de hade...:3freak :crash
 
Najs!! Det där ska besökas nästa gång man är i Thailand.

Också ett värdigt inlägg i tråden om skyddsutrustning.....

Både långbyxor och långärmat. I detta fall verkar det ju räcka med tanke på att det inte var några olyckor, men jag fattar inte varför de inte kör i bara speedos med simglasögon för att ytterligare minimera riskerna.
 
...jag fattar inte varför de inte kör i bara speedos med simglasögon för att ytterligare minimera riskerna.
För att de inte har dientifierat ett samband mellan färre kläder och ökat skydd? Och din fråga är ställd utifrån ett mycket ovanligt förnuftsperspektiv som är unikt för några få länder på norra halvklotet. I resten av värdeln är andra värden viktigare än förnuft; andlighet, glädje, kollektivism etc.
 
Skulle bli förvånad om "fjanthojen" inte vore snabb på just den banan den är byggd för, om inte annat har de misslyckats i utvecklingen/haft för strängt regelverk.

Dessutom har föraren ett väldigt snyggt spår så man kan väl misstänka han lagt några varv på den typen av bana.

Utrustning och sånt i all ära men underskatta aldrig vilja och skills :)
https://www.youtube.com/watch?v=GHS6xDaTQjk
 
Skulle bli förvånad om "fjanthojen" inte vore snabb på just den banan den är byggd för, om inte annat har de misslyckats i utvecklingen/haft för strängt regelverk.

Dessutom har föraren ett väldigt snyggt spår så man kan väl misstänka han lagt några varv på den typen av bana.

Utrustning och sånt i all ära men underskatta aldrig vilja och skills :)
https://www.youtube.com/watch?v=GHS6xDaTQjk

Så vackert! Jäkla tur att den enda hjälmen som användes var på en stillastående moppe annars hade det kunnat gå riktigt illa.
 
Känner mest att sporthojar är avsaknade här på sporthoj.
Kör tuono själv så jag ska väl inte klaga. Tillägger att jag har ägt och kört SP-1, Fireblade, R1 och S1000RR tidigare i karriären.
 
Last edited:
Fattar inte. Du skrev att sporthojar ”är avsaknade här” – vad menar du alltså?

Det är väldigt sällan någon med en R1:a, Fireblade eller en S1000RR att dem skriver här, trots att här finns något som heter "modellrelaterade diskussioner" en plats där man får råd och rön om sin egen hoj:tummenupp
 
Last edited:
Det är väldigt sällan någon med en R1:a, Fireblade eller en S1000RR att dem skriver här, trots att här finns något som heter "modellrelaterade diskussioner" en plats där man får råd och rön om sin egen hoj:tummenupp

"Dem" skriver? :hej

Det beror på att de flesta som har sådana hojar (+180.000kr samt försäkringskostnad på en fjärdedel per år) är gamla nog att inte skriva om dem på internet. Eller, om man så vill, gamla nog att inte "kunna med datan" så bra...

Vanligaste skribenten är förutom "det drömmande moppefuckot" en 22-årig nybliven ägare av en MT-07 (var det någon som utredde baserat på avancerad inläggsanalys).:fakta

Men om någon (förutom TS och de som arrade filmen) trodde att sporthojar var specialiserade på att accelerera rakt fram under en kort sträcka så trodde ju denne någon fel. Det känns som att tråden kanske borde handla om det istället, hehe.

Själv skulle aldrig våga tjöpa mig än sport hoj, ja skule tjöra ijäl mej direkCt!
 
"Dem" skriver? :hej

Det beror på att de flesta som har sådana hojar (+180.000kr samt försäkringskostnad på en fjärdedel per år) är gamla nog att inte skriva om dem på internet. Eller, om man så vill, gamla nog att inte "kunna med datan" så bra...

Vanligaste skribenten är förutom "det drömmande moppefuckot" en 22-årig nybliven ägare av en MT-07 (var det någon som utredde baserat på avancerad inläggsanalys).:fakta

Men om någon (förutom TS och de som arrade filmen) trodde att sporthojar var specialiserade på att accelerera rakt fram under en kort sträcka så trodde ju denne någon fel. Det känns som att tråden kanske borde handla om det istället, hehe.

Själv skulle aldrig våga tjöpa mig än sport hoj, ja skule tjöra ijäl mej direkCt!

OT förvisso, men nog har CBR1 en poäng, språket till trots. Sporthoj.com har med åren gått från att ha övervägande fokus på sporthojar, fortkörning, wheelande, etc till att vara mer av ett generellt forum för alla sorters hojar. Stör inte mig, men visst kan jag förstå att man saknar det gamla.
 
Vad är i så fall definitionen på en "sporthoj"...? Att hojen måste ha plastkåpor och clip-on styre...? Är min 2015 YZF-R1 en sporthoj och grannens MT10 SP i så fall INTE en sporthoj...? Eller är min XJR 1300 Racer mer sporthoj än grannens MT10 SP, den har ju i alla fall clip-on styre och kålfiberkåpor...?
 
Enkelt, har sagt det förut, Svedea, Bilsport & MC förs osv... kan tala om precis vad en sporthoj är och de tycker en R1 är det, inte en MT-10 :D

De får tycka vad de vill, i mitt garage kommer det alltid stå en riktig sporthoj för sporthoj är min definition på livet :yoparty
 
En sporthoj definieras alltså utifrån olycksfallsstatistik och hur dyra skadorna blir vid en eventuell olycka...?

I så fall kommer det ju inte att ta väldigt länge innan MT10 snart räknas som sporthoj på riktigt. Om MT10 är mycket billigare att försäkra jämfört med en R1 så är det ju inte helt osannolikt att det kommer ut fler MT10 på vägarna och framförallt fler MT10 i den grupp som normalt åker "riktig" sporthoj - unga arga kåta män som brukar köra ihjEL sig dIrecKtt.

Fler MT10 på vägarna innebär dessutom ett större utbud för körkortslösa knarkardrägg som vill stjäla en hoj, bli invalidiserade för resten av livet och sedan skylla på samhället när de får sina femton minuter i skymningspressen. Så ja - MT10 kommer nog att räknas som riktig sporthoj inom mycket kort...
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top