L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Är inte hojarna i de där filmerna racerhojar? En sporthoj har såna där lysen och grejer...
Är inte hojarna i de där filmerna racerhojar? En sporthoj har såna där lysen och grejer...
Triumph
- Bonneville ja, inte vilken T somhelst
Jag vet inte om det där tillförde någon ny kunskap, men tack för förströelsen. För 35 år sedan jobbade jag med en Nortonfanatiker som regelbundet besökte Isle of Man. Jag förstår fortfarande inte charmen med hans 750 Commando.Utan kunskap är det naturligtvis svårt att förstå. Här får du lite kunskap! Välkommen till SportHoj!
https://www.youtube.com/watch?v=BNNUYHhoDiU
Jag vet inte om det där tillförde någon ny kunskap, men tack för förströelsen. För 35 år sedan jobbade jag med en Nortonfanatiker som regelbundet besökte Isle of Man. Jag förstår fortfarande inte charmen med hans 750 Commando.
Jag förstår fortfarande inte charmen med hans 750 Commando.
Det finns många Nortonfanatiker som inte heller förstår charmen med en Commando.
En riktig Norton ska vara byggd på Bracebridge Street i Birmingham, inte i London.
Okej, begreppet sporthoj känns lite yvigt även om jag tyckte min personliga uppfattning var klar.
Men vad skiljer då en sport mot en Super sport (bl, a Yamahas benämning) eller sport tourer, vad är "sport" i så fall?
Okej, begreppet sporthoj känns lite yvigt även om jag tyckte min personliga uppfattning var klar.
Men vad skiljer då en sport mot en Super sport (bl, a Yamahas benämning) eller sport tourer, vad är "sport" i så fall?
Super och hypersport är ju bara för att det gått inflation i sport.
Vad gäller sporttourers är det ju mest bara helkåpade nakenhojar, istället för sporthojar med komfort. De är tunga as med sävliga motorer och svampig fjädring överlag. Väldigt osportigt med andra ord.
Jag vill ha en sporttourer som har motor, fjädring och ram från en sporthoj, med en kanske lite lägre första växel och lite längre steg mellan växlarna, samt mer komfort och lite mer upprätt sittställning med utrymme för att lkrypa ihop över tanken. Någon sån har jag inte stött på när jag provkört hojar däremot.
Vad som skiljer beror på vad tillverkaren vill. Yamaha har kanske inte alltid min personliga syn på Sport...Men vad skiljer då en sport mot en Super sport (bl, a Yamahas benämning) eller sport tourer, vad är "sport" i så fall?
Läcker den mer olja då?
Man kan inte optimera för acceleration och kurvtagning samtidigt.Begreppet är egentligen inte så yvigt. Inte lång fjädringsväg och noppiga däck utan en motorcykel byggd för att kunna gasa, bromsa och svänga på asfalt.
A sportbike, or sports bike, is a motorcycle optimized for speed, acceleration, braking, and cornering on paved roads, typically at the expense of comfort and fuel economy by comparison with other motorcycles.
Man kan inte optimera för acceleration och kurvtagning samtidigt.
För egen del föredrar jag något mer upprätt så jag slipper ha hälarna mot arslet när jag kör.
Så när ni hör en ägare av en brittisk motorcykel säga att den ska läcka olja så har denne troligen försökt, men inte lyckats, få den tät…
*informativ text*
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |