Ozziania
SuperSport är lite roligare
Min praktiska tolkning är att Acceleration betyder positiv hastighetsförändring per tidsenhet vilket enklast kan anges i tre plan, X, Y och Z.
Negativ hastighetsförändring per tidsenhet kallas retardation (på svenska).
Att en motor har hög maxeffekt betyder inte att den alltid arbetar på full effekt, alltså drar den inte per automatik mer bränsle än en motor med lägre maxeffekt vid lika arbete, det som avgör är motorernas verkningsgrad.
Sätter man det i jämförelse med att man kan färdas fem pers i ~1500kg bil med försumbart högre förbrukning..... NEJ, inga rationella resonemang här tack
R1an är fixad med toppen, annat styrprogram mm och den drar ganska precis lika mycket som kompisens Z1000 vid lika körning trots att R1an har ~50hk mer toppeffekt
Kommer vi upp i högre fart så drar Z1000 något mer (vid lika körning) pga sämre luftmotståndsvärde.
(Siffror jag hänvisar till är bl,a från vår Österikeresa i somras)..
Negativ hastighetsförändring per tidsenhet kallas retardation (på svenska).
Hahaha, bra poäng.Bränsleekonomin på min R1 06 var väldigt fin när den var original. Jag snittade 0,55 l/mil när jag var ute och körde ömsom fint och mjukt, men med inslag av gashand då och då.
Det är lika mycket som min frus Gilera-moppe med variator drar när jag cruisar till jobbet i ca 40km/h snittfart.
Att en motor har hög maxeffekt betyder inte att den alltid arbetar på full effekt, alltså drar den inte per automatik mer bränsle än en motor med lägre maxeffekt vid lika arbete, det som avgör är motorernas verkningsgrad.
Sätter man det i jämförelse med att man kan färdas fem pers i ~1500kg bil med försumbart högre förbrukning..... NEJ, inga rationella resonemang här tack
R1an är fixad med toppen, annat styrprogram mm och den drar ganska precis lika mycket som kompisens Z1000 vid lika körning trots att R1an har ~50hk mer toppeffekt
Kommer vi upp i högre fart så drar Z1000 något mer (vid lika körning) pga sämre luftmotståndsvärde.
(Siffror jag hänvisar till är bl,a från vår Österikeresa i somras)..