"By riding the decelerator sled himself, in his 29th and last ride at Holloman Air Force Base in New Mexico, Stapp demonstrated that a human can withstand at least 46.2 g (in the forward position, with adequate harnessing). This is the highest known acceleration voluntarily encountered by a human, set on December 10, 1954.[6] Stapp reached a speed of 632 mph (1,017 km/h),[7] which broke the land speed record and made him the fastest man on earth. Stapp believed that the tolerance of humans to acceleration had not yet been reached in tests. He believed it is much greater than thought possible."
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Stapp
Vid en bilkrasch kan man uppnå över 100G och överleva med.
Det är en viss skillnad på hur många g människan kan överleva
och
hur många g en människa klarar och fortfarande kan agera efter vad som händer i omgivningen.
Jag tror jag sett att man testat människans förmåga att dyka djupt (för många år sedan när man körde med luft i dykartuberna) genom att dyka all djupare och skriva sitt namn på skyltar som satt med tror jag 5 meter mellanrum på wiren ner mot djupet.
Och namnet blev allt sämre skrivet och var oläsligt när dykarna tyckte det var dags att simma uppåt.
Guy Martin var uppe i 78x78/25/38,5=6,3 g i dödstunnan (omkrets 121m vilket ger D=38,5meter) när han valde slå av på farten. #
För det var ju knappast hojen som begränsade farten till 78mph = ca 125kmh
Men är det någon som känner för att slå det (g-belastning på MC) så fanns i varje fall för några år sedan en Wall av Death i Skåne.
"Bara" snacka med ägaren, sätta ihop den (tror den förvaras i transportläge klar för nästa marknad i Skåne), och sätta sig på sporthojen.
Och som jag ser det ogillas rekordet om du inte klarar slå av på farten och stanna efter rekordet, ge intervjuer och skriva autografer precis som Guy Martin.
(För annars blir det för lätt slå rekordet i mest antal g på MC , bara ge järnet rakt in i en bergvägg !)
# Och vad det gällde farten så misstänker jag att man i Guy Martins rekord menade hur fort MC hjulens kontaktpunkt med väggen förflyttade sig.
Vilket betyder att med Guys uppräta ställning och huvudet ca 1,25meter över väggen blir hastigheten för huvudet 36/38,5*78mph=72,9mph och D=36meter för huvudet och g=72,9*72,9/25/36=5,5g för huvudet.