En jetmotor har ju inte direkt momentant gassvar. Från "tomgång" till fullgas så tar det några sekunder innan turbinerna varvat upp så man har full dragkraft.
Det betyder att för att ett jetplan ska kunna accelerera fullt från stillastående så måste det kunna ha fullgas med full dragkraft från jetmotorerna och hålla kvar planet med bromsarna och sedan bara släppa bromsarna när man ska iväg. I annat fall så kommer man ju att få en försröjning på någon sekund efter starten innan man har full dragkraft.
Om ett modernt stridsflygplan har en jetmotor med dragkraft som är ungefär 1,5 ggr planets vikt så innebär det att för att bromsarna ska kunna hålla planet så måste dels bromsarna vara tillräckligt stora. Dels så måste däcken ha en friktionskoefficient på minst 1,5.
Som jämförelse så har ett bra MC däck för gatbruk en friktionskoefficient på ca 1,1-1,2. Dvs det skulle behövas bra mycket klistrigare däck än en MC har vilket jaq betvivlar eftersom däcket samtidigt ska tåla att man belastar det med 10 tons vikt under acceleration upp till ca 350 km/h. Och det måste tåla att gå ner i backen i 250 km/h med stillasstående hjul. Mjukt gummi skulle riskera att slitas i bitar när man landar och jag tror att man värderar att däcken håller framför att dom är klibbiga.
Om dom teoretiskt sett vore tillräckligt klistriga så tillkommer risken att om man drar på med en jetmotor som ligger i plan med tyngdpunkten på planet och håller det med bromsarna så flyttas vikten fram till noshjulet. Risken är att man flyttar över så mycket vikt att planet skulle välta av minsta lilla vindpust. Eller i värsta fall att det slår över av sig själv. Vilket ju blir rätt dyrt.
Dvs jag betvivlar att ett modernt stridsplan kan ha fullgas och man håller kvar planet med bromsarna utan snarare att man har delgas och håller med bromsarna tills man ska iväg och då drar på vilket medför att det är först efter några sekunder som jetplanet har full dragkraft att accelerera med.