Jag hade bara hört talas om den men nu har jag läst den.
Läsvärd men orkar man inte det så räcker sammanfattningen.
Det fetade är mitt, ifall man inte orkar läsa hela sammanfattningen.
Jag försöker hålla mig till sakliga och inte ideologiska skäl...
Nu gör jag själv så många misstag att jag ibland missar att erkänna alla, men jag försöker...
En granskning av den påstådda vänstervridningen
och partiskheten inom SVT
Sammanfattning
...
Resultat
Den kritik som riktas mot SVT är ofta överdriven och saknar grund. Ofta för att den uttalas av ideologiska skäl snarare än av sakliga. Men den stämmer ibland, och när den gör det är SVT inte helt villigt att erkänna sina misstag. Vår fallstudie visade att SVT:s rapportering var väldigt obalanserad sett till intervjuobjekt, men inte partisk, vilket en av kritikerna hävdade.
Frågan om public service trovärdighet är väldigt viktig. Är trovärdigheten bristfällig påverkar det inte bara public service, utan hela journalistkåren eftersom public service
är en av Sveriges största medieorganisationer. De som driver argumenten mot public
service och dess vänstervridning har som syfte att undergräva dess trovärdighet. Vi
anar att det mest beror på deras ideologiska motvilja till statsägda medier, och mindre på partiskhet och subjektivitet.
Bakgrunden till ämnesvalet är våra egna erfarenheter av uttryckt misstro mot public
service som vi stött på i olika sammanhang.
https://expo.jmg.gu.se/wp-content/uploads/kv09-20-3.pdf