Är Sveriges lagstiftning för lamt???

Hur mycket högre borde straffet för MC/BIL-Stöld vara?

• Antal röstningar
    0

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
sirSmokealot skrev:
Eller fokusera på de som orsakar problemet...

På Uppsala Reggaefestival i somras, grep polisen över 150 "drogpåverkade" ungdommar, men inte en enda langare...

Hmmm... känns som om de inte riktigt inser var problemet börjar...

De griper 150 stackare som röker en holk och lyssnar lite på musik och tar det riktigt lugnt och känner sig nöjda.

Vad de istället borde göra är att ta de som langar och tjänar grova pengar på det! Men det innebär ju att de måste arbeta lite... det blir ju lätt jobbigt...

mmm... det är mycket som är fel!

Känns som du inte riktigt inser var problemet börjar heller.

Ett drogproblem börjar med efterfrågan inte tillgång.

Efterfrågan skapas av intresse som skapas av nyfikenhet i mix med okunnighet (tex som dina uttalanden där du liknar kaffe vid droger) eller av musik, kultur och umgänge som främjar ett drogintresse.

Intresset leder till bruk av "lättare" droger (läs hasch).
Bruket leder till ett beroende, stegvis byts drogerna ut.
Beroendet leder till ett missbruk.
Ett missbruk leder till ett djupare missbruk som sen leder till din död.

Det verkar ju väldigt smart att legalisera eller hur?

Måste säga att det verkar väldigt korkat att använda droger och ännu mer korkat att förespråka det.

Kanske läge att hänga på www.sportholk.com istället...

/Fredde

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Kiosken skrev:
Jag tycker att man skulle införa samma system som man har i USA där man får livstid tredje gången man dömts för ett brott. Då hade allt slödder som åker omkring och stjäl hela tiden tiden försvunnit efter ett tag. Nu sitter de högst 6 mån för bilstöld/mc-stöld sen är det igång igen.
OBS! Detta gäller naturligtvis inte gå mot röd gubbe och sånt...

och i USA fungerar detta alldeles utmärkt eller? Att ha staterna som förebild inom brottsbekämpning är väl lite som att fråga rökare efter tips om vilka nikotintuggumin som fungerar bäst....

Generellt anser jag att de juridiska påföljderna i Sverige är aningen för vaga, men bara för det behöver man inte överdriva. Att försöka avskrämma folk från att begå brott fungerar inte! Eftersom jag nyligen skrev en uppsats om dödsstraff råkar jag för övrigt veta att antalet mord i Kanada gick ner efter att man tog bort dödsstraffet :fakta

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
mini-knutten skrev:
uppfattade vissa inlägg som att man ska förbjuda allt bara för att det är beroendeframkallande, exempelvis koffein eller varför inte motorcyklar. Ville bara visa idiotin i detta resonemang, men som sagt, kanske bara var jag som missuppfattade alltihop... :huvet
Precis som du har sagt så har du missuppfattat. Inga problem, kommunikation på internet är lurigt.
Vad jag menade var att t.e.x. koffein påverkar kroppen, precis som alla andra droger. Blodkärlen drar ihop sig, man blir "go" om man inte snusat på länge osv.
Det är bara en fråga om hur mycket drogen påverkar kroppen och knoppen.
Och om då det finns droger som är MINDRE skadliga och beroendeframkallande och ABSOLUT inte orsakat en enda död i jämförelse med lagliga droger så förstår inte jag varför de är olagliga.

Äru me nurå?

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
saltvatten skrev:
Precis som du har sagt så har du missuppfattat. Inga problem, kommunikation på internet är lurigt.

uppfattat...

saltvatten skrev:
Och om då det finns droger som är MINDRE skadliga och beroendeframkallande och ABSOLUT inte orsakat en enda död i jämförelse med lagliga droger så förstår inte jag varför de är olagliga.

syftar du på några särskilda? Annars håller jag med till 100%, om något är "ofarligt" så kan man undra varför de är olagliga :va

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
freddexwing skrev:

Efterfrågan skapas av intresse som skapas av nyfikenhet i mix med okunnighet (tex som dina uttalanden där du liknar kaffe vid droger) eller av musik, kultur och umgänge som främjar ett drogintresse.

Måste säga att det verkar väldigt korkat att använda droger och ännu mer korkat att förespråka det.

/Fredde
Det där med att hasch (läs cannabis) är en inkörsport till tyngre droger tror jag faktiskt stämmer för tillfället. En legalisering hade gjort att de som vill smaka på "det grönare gräset" (åh, va tokigt ordspråk) gör detta och får mersmak. Ungefär som att palla äpplen!

En legalisering hade avdramatiserat det hela och således hade de flesta säkerligen provat drogen, men stannat där.
Fler "pundare" tror jag verkligen inte att det hade blivit här i sverige. Fråga dig själv; hade du drogat ner dig bara för att det blev lagligt?

mini-knutten skrev:
uppfattat...

syftar du på några särskilda? Annars håller jag med till 100%, om något är "ofarligt" så kan man undra varför de är olagliga :va
Cannabis kan man ju kategorisera till dem. Khat ock förresten.
edit: Det är säkert någon som har satt Khat-blad i halsen så stryk det.

Last edited:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
alltid lika kul att följa en tråd av dennas kaliber; vi gick från att diskutera rimliga påföljder för Bil/Mc-stöld till hur man bäst motverkar spridningen av narkotika :hihi. Det är ju uppenbart att meningarna om hur vi bäst går till vida för detta skiljer sig mellan person och person... Är det verkligen värt att diskutera detta då chansen att den andra byter åsikt är minimal? :tummenupp

:pannkyss på er alla!

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
mini-knutten skrev:
alltid lika kul att följa en tråd av dennas kaliber; vi gick från att diskutera rimliga påföljder för Bil/Mc-stöld till hur man bäst motverkar spridningen av narkotika :hihi. Det är ju uppenbart att meningarna om hur vi bäst går till vida för detta skiljer sig mellan person och person... Är det verkligen värt att diskutera detta då chansen att den andra byter åsikt är minimal? :tummenupp

:pannkyss på er alla!
Värt? Självklart!
Diskussion är ju guld!
Men jag slutar med att klottra ner denna fina tråd med mitt smutsiga dödsknarkliberala-dravel.

Last edited:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
saltvatten skrev:

fan...borde verkligen följa mitt egna råd och lägga ner debatten, men va fan :)

Att jag är emot en legalisering av cannabis beror på att jag redan nu uppfattar vanlig rökning som något som förstör detta offentliga rummet. Att få cigarettrök på mig när jag går på gatan är bland det värsta jag vet, och att möte fyllon är inte särskilt mycket bättre (kan dock vara roligt ibland :hihi). Personligen tror jag att detta skulle förvärras, men det är bara min åsikt....

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
saltvatten skrev:
Det där med att hasch (läs cannabis) är en inkörsport till tyngre droger tror jag faktiskt stämmer för tillfället. En legalisering hade gjort att de som vill smaka på "det grönare gräset" (åh, va tokigt ordspråk) gör detta och får mersmak. Ungefär som att palla äpplen!

En legalisering hade avdramatiserat det hela och således hade de flesta säkerligen provat drogen, men stannat där.
Fler "pundare" tror jag verkligen inte att det hade blivit här i sverige. Fråga dig själv; hade du drogat ner dig bara för att det blev lagligt?

En legalisering visar bara att samhället tycker det är ok att röka hasch och därmed kommer fler unga att tycka att det är ok att testa. Vilket börjar bli allt vanligare ändå. Jämför hur många det är som röker vanliga cig idag mot för 15år sen.. Det är stor skillnad och förbjud des mot minderåriga och det nya förbudet om rökförbud på allmännaplatser har dämpar rökningen avsevärt.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Att pollresultatet är så vridet åt hårdare straff måste bero på att det inte finns något vettigt alternativ!

Jag vill ha in alternativet:

"jag skiter i påföljden när brottet redan är begått, jag vill att vi tar itu med orsaken istället"

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
saltvatten skrev:

Helt fel.

En leglaisering av hojstölder skulle leda till?
En legalisering av innehav av barnporr skulle leda till?
En legalisering av droger skulle leda till?

Om du frågar 100 Heroiniser vilken drog de började med, vad tror du att de skulle svara?

Jag drogar inte ner mig för att det är olagligt, jag är tillräkligt påläst för att inse att droger inte har i min kropp att göra. En legalisering leder till en större acceptans vilket givetvis leder till ett större missbruk.

Valet om man ska drog eller inte gör man inte efter att ha provat en drog, det gör man innan man provar.

saltvatten skrev:
En legalisering hade avdramatiserat det hela
Klassiskt snick-snack, ungefär som att prostitution är världens älsta yrke.

/Fredde

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
freddexwing skrev:

/Fredde

Jag håller med dig i vad du säger... i stort är det så att det krävs både utbud och efterfråga för att en marknad skall uppkomma,

men att dra såna kategoriska slutsatser som att cannabis är inkörsporten till andra droger håller jag inte med om.

Det finns inga bevis för det. Det hela är bara en allmänt vedertagen myt.

Jag vill bara att de som är emot en legalisering av cannabis (i konsekvensens namn) osso skall vara emot alkohol.

Och du kan sluta med din inre monolog om att alkohol är ett socialt accepterat berusningsmedel som har använts i tusentals år osv,osv, bla,bla.bla!
Tänk dig följande: Du går på stan. Bakom dig hör du ett gäng som är högljudda och våldsamma mot andra människor. FRÅGA: vilken substans har dessa människor sannolikt intagit?
A: Alkohol? eller B:Cannabis? - jag tror att rätt svar är A-alltid! så,

VARFÖR ÄR A LAGLIGT OCH B OLAGLIGT?

det är det jag undrar över?

Du talar om nyfikenhet? När är en tonåring mer nyfiken på att prova någon drog tror du? När han/hon är nycker eller full???

Och slutigen, kommer här definitionen på en drog: Drog är en substans som är sinnesförändrande (berusande, euforiscerande) och/eller beroendeframkallande.

med handen på hjärtat, stämmer inte denna beskrivningen på kaffe osso??? :hihi :7peta

Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
sirSmokealot skrev:
men att dra såna kategoriska slutsatser som att cannabis är inkörsporten till andra droger håller jag inte med om.
Som sagt, fråga en heroinist vilken som var den första drogen personen använde.

sirSmokealot skrev:
Det finns inga bevis för det. Det hela är bara en allmänt vedertagen myt.
Tvärt om, det är en vedertagen myt att det är en vedertagen myt.

sirSmokealot skrev:
Jag vill bara att de som är emot en legalisering av cannabis (i konsekvensens namn) osso skall vara emot alkohol.
Nej, det är valfritt att vara emot alkohol, då det är lagligt. Hasch är olagligt.

sirSmokealot skrev:
Tänk dig följande: Du går på stan. Bakom dig hör du ett gäng som är högljudda och våldsamma mot andra människor. FRÅGA: vilken substans har dessa människor intagit?
A: Alkohol? eller B:Cannabis? - jag tror att rätt svar är A-alltid! så,

VARFÖR ÄR A LAGLIGT OCH B OLAGLIGT?

Tänk dig följande, du jobbar på DHL och ska leverera en tv till en privatperson som blir arg på dig, sticker dig i hjärtat med en kniv. Hur kan det vara lagligt att ha kniv hemma? Det handlar inte om texten i lagen. Det handlar om inställning och kunskap.

sirSmokealot skrev:
Du talar om nyfikenhet? När är en tonåring mer nyfiken på att prova någon drog tror du? När han/hon är nycket eller full???
Jag var dyngpackad förra fredagen men jag hade inte en tanke på att testa droger för det. Men rätt kunskap och information så blir man inte nyfiken. Men visst försämras ens omdömme när man är onykter.

sirSmokealot skrev:
Och slutigen, kommer här definitionen på en drog: Drog är en substans som är sinnesförändrande (berusande, euforiscerande) och/eller beroendeframkallande.
Ordet drog är har nog ganska olika innebörd för de flesta personer. Vore roligare att höra din definition av drog-missbruk vs drogbruk.

sirSmokealot skrev:
med handen på hjärtat, stämmer inte denna beskrivningen på kaffe osso??? :hihi :7peta
Har din mamma fyra armar? Nej.
Har en sten fyra armar? Nej.
Är då din mamma en sten?
Det är lite mer komplicerat än så.

/fredde

sirSmokealot

Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
freddexwing skrev:
Nej, det är valfritt att vara emot alkohol, då det är lagligt. Hasch är olagligt.
/fredde

Asså, fattar du illa eller vad?

Frågan är varför den ena drogen är laglig och den andra är olaglig!!!

:fatta!

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
sirSmokealot skrev:
Asså, fattar du illa eller vad?

Frågan är varför den ena drogen är laglig och den andra är olaglig!!!

:fatta!

"Ett haschmissbruk kan leda till aggressivitet och personlighetsförändringar. Haschet har dessutom en avtrubbande effekt på hjärnverksamheten".

Vi lägger nog ner detta nu.
Antar att det är svårt att se ut till verkligheten genom dimmorna.

/fredde

sirSmokealot

Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
freddexwing skrev:
"Ett haschmissbruk kan leda till aggressivitet och personlighetsförändringar. Haschet har dessutom en avtrubbande effekt på hjärnverksamheten".

Vi lägger nog ner detta nu.
Antar att det är svårt att se ut till verkligheten genom dimmorna.

/fredde
Jaa, och ett alkoholmissbruk leder till parkbänken med de andra alkissarna...

Vad är det för skillnad??? förklara det, du som är så påläst... :kocko

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
sirSmokealot skrev:
Jaa, och ett alkoholmissbruk leder till parkbänken med de andra alkissarna...

Vad är det för skillnad??? förklara det, du som är så påläst... :kocko

Jag tycker inte det är så stor skillnad. Ett missbruk är ett missbruk avsett om det gäller, droger, alkohol, mat eller sex. Det förstör människors liv och vi borde göra vad vi kan för att så få människor som möjligt ska dö av sina missbruk.

Enda anledningen till att alkohol är lagligt är just att det är lagligt. Om det "uppfanns" idag så skulle det knappats bli lagligt.

Skulle du sova godare om alkohol förbjöds?
/fredde

sirSmokealot

Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
freddexwing skrev:
Enda anledningen till att alkohol är lagligt är just att det är lagligt. Om det "uppfanns" idag så skulle det knappats bli lagligt.

/fredde

Det är så denna tråden startade. Att belysa konstigheterna i Svensk lagstiftning.

Denna är en av många konstigheter...

Som att sälja sex är ok, men inte att köpa det...

En annan grej jag inte fattar är hur det inte är olagligt att skruva tillbaks mätarna på bilar???

Eller ännu mer sjukt: Det är idag inte olagligt att rymma från fängelse...

Sjukt eller hur?

Nu blev det lite mycket :felämne hehe

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
sirSmokealot skrev:
Det är så denna tråden startade. Att belysa konstigheterna i Svensk lagstiftning.

Denna är en av många konstigheter...

Som att sälja sex är ok, men inte att köpa det...

En annan grej jag inte fattar är hur det inte är olagligt att skruva tillbaks mätarna på bilar???

Eller ännu mer sjukt: Det är idag inte olagligt att rymma från fängelse...

Sjukt eller hur?

Nu blev det lite mycket :felämne hehe

För att inte tala om att om ett 100 meter långt tåg färdas tillräckligt fort så får det plats i en 80 meter lång tunnel.
Jättespännande fast kanske inte så mc-relaterat.

/Fredde

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...