Är Sveriges lagstiftning för lamt???

Hur mycket högre borde straffet för MC/BIL-Stöld vara?

• Antal röstningar
    0
Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Nurse Ratched skrev:
samtidigt så tycker du väl att alkohol är på tok för dyrt och borde säljas i livsmedelsaffärer så "vanligt folk" kan få ta sig en öl till helgen billigt.....
Alkohol är det som triggar mest våldsbrott.

Märk väl: jag år inte pro narkotika men given din inställning och argumentation så kräver det i konsekvensens namn att du är emot alkohol också. Annars silar du mygg och sväljer kameler. Utan alkohol skulle mitt jobb på akutmottagningen som läkare vara extremt lugnt på helgerna, istället sliter man ihjäl sig på fyllskallar. Knarkare ser man bara då och då.

Möjligen är jag orättvis mot dig och ger dig åsikter du inte har men jag är less på suparsverige emellanåt, jag ser regelbundet baksidan av det.

samhällsbelastningen var kanske inte mitt tyngsta argument i inlägget men du har en poäng med alkoholen. jag anser att man kan dricka i måttliga mängder och att man då fortfarande har någorlunda kontroll över vad man gör och att man är konsekvensmedveten. droger är olika från drog till drog men påtända människor kan vara väldigt oberäknerliga enligt min erfarenhet
edit: för att göra det extra klart i mitt resonemang så vill jag poängtera att alkohol ur min synvinkel är farligare än hasch

Last edited:

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
triple skrev:
Hallå eller?? :kocko
Hårdare straff hjälper inte ett skit!
Jag skall gladeligen skicka all förespråkare av hårda straff med enkel biljett till Detroit downtown. Här är straffen hårda, poliserna jätte många, men… gissa vad? Brotten är också många!

Grejen är att här är det en jävla skillnad på dom som har mycket och dom som inte har något. Dessutom är ”the american dream” ett skämt; är man född svart med föräldrar som inte kan betala 200-300tk/år för att du skall gå på universitet är det kört! Bara börja jobba på två eller tre skit jobb för att få det att gå runt!
Inte undra på att några blir desperata och skjuter sig till ett bättre liv.

Det enda sättet att minska brottsligheten är att minska skillnaden mellan fattig och rik, enkelt va??
:tummenupp

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
sirSmokealot skrev:
Kom gärna med andra tankar om hur snedvridet systemet är?

Idag har systemet skapat en norm av vad som är normalt straff för ett brott. Tyvärr används denna för hårt enligt mig. Det hade varit väldigt intressant att lägga till ytterligare parametrar som påverkar utgången. Den kanske viktigaste parametern skulle vara vad offret/anhöriga(i värre fall) har för åsikt om rätt straff.

Personligen som mc-störlds offer så skulle jag då kunna påverka domen mot ett hårdare straff för en återfallsförbrytaren än för en ung spoling ute på en joyride. Men inte nödvändigtvis....

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Dr.Bike skrev:
Inget av alternativen i pollen passar, för grundfelet är att det r så förb. svårt att få en polis till platsen, t.o.m under pågående brott.
Ännu svårare att bevisa att det ÄR den och den som snott hojen/bilen osv är det ju nuförtiden och det räcker knappt med att man filmar asen.
Rättvisan jobbar ofta emot den drabbade med närmast omvänd bevisföring.

Kloka ord tycker jag!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...