Är vi så olika mycket värda?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
I rättssystemets ögon att det krävs att man är son till en känd företagsledare för att man ska få upprättelse?
12 år för människorov när en treårings mördare får 4 år?
:(
Någonting är definitivt ruttet..

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
Ugluk skrev:
I rättssystemets ögon att det krävs att man är son till en känd företagsledare för att man ska få upprättelse?
12 år för människorov när en treårings mördare får 4 år?
:(
Någonting är definitivt ruttet..

Vad har jag missat nu vad har hänt?

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Re: Re: Är vi så olika mycket värda?

Gpx skrev:
Vad har jag missat nu vad har hänt?
För några dagar sedan föll domen för Westerbergs(?) kidnappare. 12 år vardera och 500 000 i skadestånd. För mig verkar det vara en absurt hård dom.

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Lika inför lagen?

Vi är inte lika inför lagen främst p g a två orsaker som jag ser det:

1. våra tingsrätter lever ganska långt från den allmänna rättssuppfattningen i många fall

2. Är du stämd? Vid rättegången/förhandlingen, uppträd korrekt,
öva upp din verbala förmåga, var snyggt klädd (kostym), var förberedd och väl påläst (ha gärna med en hel bunt papper (spelar inte så stor roll vad det står på dem) i en dokumentportfölj), visa respekt för domaren och nämndemännen, ajournera gärna någon gång för att skaffa ytterligare upplysningar (tyvärr fick du inte tag i den person du sökte). Hela förhandlingen bygger sannolikt på ett missförstånd!

Med ovanstående råd och garanteras en mycket positiv inställning från rätten. De som intg ställer upp på rådet ligger betydligt sämre till - tyvärr. Att äga språket ger framgång!

;)

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Är vi så olika mycket värda?

Ugluk skrev:
För några dagar sedan föll domen för Westerbergs(?) kidnappare. 12 år vardera och 500 000 i skadestånd. För mig verkar det vara en absurt hård dom.

Just det visste inte att det var det du pratade om. Vet inte om det skulle va för hårt på dom jävlarna bara!

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Det kan ju vara ett tips till Rejvis isf att bara hamra in volvorutor och under inga omständigheter en mercaruta, oavsett vad föraren har gjort.. ;)

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Re: Re: Re: Re: Är vi så olika mycket värda?

Gpx skrev:
Just det visste inte att det var det du pratade om. Vet inte om det skulle va för hårt på dom jävlarna bara!
Missförstå mig rätt, jag menar inte att den domen var för hård. Jag ifrågasätter hur lika vi är inför lagen.

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Re: Är vi så olika mycket värda?

Ugluk skrev:
Missförstå mig rätt, jag menar inte att den domen var för hård. Jag ifrågasätter hur lika vi är inför lagen.

Okej "sorry". Jämnlikhet existe´rar det i Sverige överhuvudtaget ? nu förstår jag dig, Westerberg är en känd familj o får en bra dom på förövrarna- vad skulle vi vanliga svensons fått?

Pawwe

SDK Socio#2533
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000SS -06
Vi är lika inför lagen, tyvärr skulle jag vilja säga.
Att E. westebergs kidnappare fick sådana fängelsedomar har inget med hans familj att göra, som för övrigt, är människor som verkligen har fötterna på jorden. Och i mina ögon skulle kidnapparna fått livstid..

Däremot kan man å samtidigt säga, att slå ihjäl en 4åring och bara får ngra år på kåken e helt sjukt, men man skall nog inte blanda ihop dessa två domar. Utan man skall nog snarare fundera på hur i helvete rättsväsendet kan döma en mördare till ett sådant lågt patetiskt straff..
Men det e väl som vanligt.. skall man ha ngt rejält gjort, då får man sköta det själv...... :mad:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Högre status ger mer värde.....

Som tjej och du blir våldtagen sker det sällan utredningar om flickan var full tonåring och mannen säger att de båda ville det.
Som prostituerad kan du glömma att de reder ut fallet.

Får man press på sig att bli något med högre status då?

750RR

s9d8as0vjk

Guest
12 år låter lagom för människorov ... men mord borde vara livstid. Om det nu finns vattentäta bevis ... annars blir det svårare.

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Hightuned skrev:
Jag håller med dig, det skulle ju självklart vara dödsstraff för båda brotten!. :mad:
Äh, du vill ju ha dödsstraff på det mesta.. ;)

Ska bli intressant att se vad den 40-åringa pedofilen döms till.

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Ugluk skrev:
Äh, du vill ju ha dödsstraff på det mesta.. ;)

Ska bli intressant att se vad den 40-åringa pedofilen döms till.

noen som vet hvem det er?
leser at det er en profesjonell musiker

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Någon som har koll på vad straffskalan för människorov är och kan tänka sig att dela med sig?

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Hightuned skrev:
Vilken straffskala menar du, den för er aldelsmän eller den för oss dödliga?. :D
Naturligtvis den som sträcker sig från stock och prygel till stegling och styckning "androm varnagel".. :whip

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Visst är det svårt att jämföra domar på olika brott men vad tycker ni om följande
Westerbergs familj fick 500 000 i skadestånd för det helvete offret och övriga familjen fått utstå.
Här I Halmstad så har det varit en "styckmordsrättegång" där det inte gick att fastställa mördaren men att det är klart att de två inblandade hade med mordet att göra. Offrets familj får i detta fall 160 000.
Jag har INGA synpunkter på domarna i det första fallet men om 500 000 räcker för att ersätta kidnappningsfallet (5 helvetiska dagar) Hur kan då 160 000 räcka i fall nr 2?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Ugluk skrev:
Någon som har koll på vad straffskalan för människorov är och kan tänka sig att dela med sig?

Brottsbalken
4 Kap. Om brott mot frihet och frid
1 § Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning, döms för människorov till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst tio år, eller på livstid.
Är brottet mindre grovt, döms till fängelse i högst sex år. Lag 1998:393 som trätt i kraft 1 juli 1 jul 1998, 1962:700.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln