Äta Kinesmat, nej tack

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du får endast avliva dem om alla andra tänkbara avlägsningsmedel har misslyckats. Misstänker att du inte jagade dem med hov innan du sköt sönder skallen på dem.

Orsaken till att det vissa år finns mer ormar än andra är tillgången på smådjur. Jag har gärna huggorm runt huset, då dessa hjälper att hålla bort råttor och skadedjur. Dessutom så är huggormen såpass hotad som art att det skall mycket till innan man slår ihjäl en, om man har mer än grundskola i sin utbildning.

Risken att bli biten är ändå såpass liten att det är inget problem, bettet är ju inte precis jämförbart med en skallerorm heller...

Jag avlivar huggorm vid blotta åsynen. (PUNKT)

Jag har inga som helst problem med andra smådjur runt huset, jag avlivar dom också om det behövs.

Skillnaden är då att jag dels måste skiva huggorm medelst spade, dels måste döda dom eventuella gnagare som huggormen ändå skulle ha dödat, men endast om dom är mig till besvär.

Smågnagarna kan vara till besvär, men inte alls lika mycket som huggormen om den biter en hund, katt eller faktiskt en människa, då man inte vet innan om man reagerar allergiskt eller inte på ett bett, därför förekommer jag huggormen.

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag tror ni missuppfattat programmet. Det ni ska förundras över är inte vad de äter i kinarestaurangen i fråga, utan att de har 300 kockar och kan ta 5000 sittande gäster samtidigt. DET är fanimig imponerande.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om hela jorden slutade äta kött helt plötsligt så så skulle allt det redan slaktade köttet ha dött för jäves. Ät och var glad istället, bara det är gott så.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
"upphuggning av orm – bitarna rörde sig på tallriken!"

Då får du sluta käka ål i Sverige då... färsk ål lever oftast när man börjar steka/grilla den t.ex.

Om du hugger huvudet av en orm så lever kroppen i ca 30min till...

Sen är det där vad som anses vara delikatesser... ungefär som när vi gärna kokar levande kräftor/humrar.

orm/ål lever inte men den rör sig en viss skillnad,slår du ihjäl i en orm så ligger den och rör sig en vecka efter pga nervrörelser,men har väl kanske inte så mycket med avancerat djurplågeri som strypa hundar långsamt för att få en fin smak etc som kineserna håller på med,men tvivlar starkt att det förekommer i någon större utsträckning i sverige,själv gillar jag kina mat.

Det finns ju tyskar som äter bajs inför ett kamerateam för några hundra d-mark så vad är det som är så farligt med att trycka en hundburgare?

För övrigt så är det väl inte så många decennier som den sista kannibalstammen gick i konkurs heller?
det är kanske sant men dra inte i tyskar i det här för de gör nog vad som helst

Personligen tycker jag steget emellan Balut och kronfågel är ganska långt...

balut.jpg

Förtydligande; man äter alltså hela ägget och kyckling, rubb och stubb. Jag var lite vek som tog bort näbben och lite dun:).
fy fasen,jag är inte kräsen men det där får jag nog inte i mig

Orsaken till att det vissa år finns mer ormar än andra är tillgången på smådjur. Jag har gärna huggorm runt huset, då dessa hjälper att hålla bort råttor och skadedjur. Dessutom så är huggormen såpass hotad som art att det skall mycket till innan man slår ihjäl en, om man har mer än grundskola i sin utbildning.

Risken att bli biten är ändå såpass liten att det är inget problem, bettet är ju inte precis jämförbart med en skallerorm heller...
precis,de har max en mm långa huggtänder och hugger väl bara om du typ trampar på dom,har du ett par tjocka handskar så kan du stoppa ormen i en påse och åka iväg och släppa ut dom i nån skog en bit bort,slipper du ha en halvrutten och ihjälslagen orm som rör sig trots den är död på tomten:yoparty

ni är allt bra lustiga/skenheliga

kolla in hur köttfabrikerna funkar här i gamla svea och säg att det är så jävla bra för djuren
så sant,brorsan jobbade på en sån fabrik ett tag och efter vad han berättade så är jag glad att jag inte vet mer för då hade jag nog blivit vegan jag med.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
så sant,brorsan jobbade på en sån fabrik ett tag och efter vad han berättade så är jag glad att jag inte vet mer för då hade jag nog blivit vegan jag med.

En gammal klasskompis till mig jobbade i pölskoken på scan här i stan (innan vegandjävlarna fick dom att utlokalisera skiten till en för företaget vänligare stad)

Han tog aldrig med sig matdosa, han öste pölsa direkt ur koken med plastmugg!

Vegan är fornnordiska för "Dålig jägare"

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag avlivar huggorm vid blotta åsynen. (PUNKT)

Jag har inga som helst problem med andra smådjur runt huset, jag avlivar dom också om det behövs.

Skillnaden är då att jag dels måste skiva huggorm medelst spade, dels måste döda dom eventuella gnagare som huggormen ändå skulle ha dödat, men endast om dom är mig till besvär.

Smågnagarna kan vara till besvär, men inte alls lika mycket som huggormen om den biter en hund, katt eller faktiskt en människa, då man inte vet innan om man reagerar allergiskt eller inte på ett bett, därför förekommer jag huggormen.

För det första så är huggormen utrotningshotad, vilket borde mana till eftertanke. För det andra är den inte så farlig som ni vill framstå den som.

Att ens bli biten av en huggorm är ju ett konststycke i sig själv, normalt så försöker den under alla omständigheter att fly.
Hundar och katter kan i vissa fall bli bitna, särskilt hundar som skall undersöka allt. Men även där är det extremt sällsynt att hunden/katten dör. Mindre än 5% av de bitna djuren dör. Lägg då till den låga sannolikheten att dom ens blir bitna. Ditt husdjur kommer knapast att dö av en huggorm, mer sannolikt av en uppäten plastförpackning.

Visst kan den bli farlig för vissa men det så ovanligt med dödsfall av huggormsbett att det nästan inte ens går att få fram någon statistik. Jämför med fästingar, bin och getingar så får man en idé om hur ovanligt det är.

Jag tror att det handlar om en annan sak: ormfobi.

Stora vuxna karlen som inte klarar av ormar, ska försöka linda in det i någon form av befäst sanning att huggormen skulle vara farlig. Man skrattar så man kiknar, försök få en australiensare att uppleva huggormen som farlig.

Slappna av och inse att vi ska leva i och med naturen, inte bekämpa den.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vet precis hur farlig huggorm är, inte för mig själv då eftersom jag aldrig har blivit biten, men grannens hund blev biten och höll på att gå åt, och en kusin till mig blev biten och fick ligga ett tag på sjukhus då han tydligen var allergisk.

Förmodligen är inte jag allergisk och löper väldigt liten risk, men varför ta chansen?

Din hoj välter troligen inte om du ställer den på en gräsmatta utan någonting under stödet heller, men visst fan skulle det vara förargligt om den gjorde det och du behövde köpa en ny sidokåpa, alltså lägger du under stödet.

Huggormar får vara hur fridlysta dom vill, jag slår ihjäl dom för att eventuellt slippa sitta hos vetrinären med ett husdjur som har igensvullna andningsvägar.

Skulle jag slå ihjäl sveriges sista huggormspar så att arten dör ut, buhu, men ingen kommer att sakna den, lika lite som om jag skulle utrota sveriges sista fästingar....

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag vet precis hur farlig huggorm är, inte för mig själv då eftersom jag aldrig har blivit biten, men grannens hund blev biten och höll på att gå åt, och en kusin till mig blev biten och fick ligga ett tag på sjukhus då han tydligen var allergisk.

Förmodligen är inte jag allergisk och löper väldigt liten risk, men varför ta chansen?

Din hoj välter troligen inte om du ställer den på en gräsmatta utan någonting under stödet heller, men visst fan skulle det vara förargligt om den gjorde det och du behövde köpa en ny sidokåpa, alltså lägger du under stödet.

Huggormar får vara hur fridlysta dom vill, jag slår ihjäl dom för att eventuellt slippa sitta hos vetrinären med ett husdjur som har igensvullna andningsvägar.

Skulle jag slå ihjäl sveriges sista huggormspar så att arten dör ut, buhu, men ingen kommer att sakna den, lika lite som om jag skulle utrota sveriges sista fästingar....

Huggormen är väldigt viktig för många andra arter, dör den finns risk att andra arter dör ut. Ekologi är inte lika enkel då man bara håller sig till gymnasial "jag ids inte lyssna på detta" nivå.

Fästingarna är en invasiv art i Norrland, som har rört sig väldigt mycket sedan klimatförändringarna norrut. Dessa kan jag inte svara säkert för, men det skulle inte förvåna mig om den är viktig. Även de plågsamma myggen är en mycket viktig del i naturen.

Egentligen rätt så okunnigt och omoraliskt att tro att man har rätt att utrota en art för egen personlig vinnings skull. Vi förvaltar bara denna plats på jorden åt våra efterlevande. Vi äger den jorden inte, vi lånar den.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Huggormen är väldigt viktig för många andra arter, dör den finns risk att andra arter dör ut. Ekologi är inte lika enkel då man bara håller sig till gymnasial "jag ids inte lyssna på detta" nivå.

Fästingarna är en invasiv art i Norrland, som har rört sig väldigt mycket sedan klimatförändringarna norrut. Dessa kan jag inte svara säkert för, men det skulle inte förvåna mig om den är viktig. Även de plågsamma myggen är en mycket viktig del i naturen.

Egentligen rätt så okunnigt och omoraliskt att tro att man har rätt att utrota en art för egen personlig vinnings skull. Vi förvaltar bara denna plats på jorden åt våra efterlevande. Vi äger den jorden inte, vi lånar den.
Vilket hippiebullshit. Det finns inte en enda fästing i norrland. Klimatförändringarna är en bluff och jag skulle gladeligen slå ihjäl 1000 huggormar för att hindra att min katt eller någon av hundarna bli bitna. Att fästingar skulle vara viktiga är även det löjeväckande. Eller är det därför det inte finns något djurliv i norra sverige? :rolleyes:

Myggorna däremot är väl viktiga för fåglarna och andra skadedjur antar jag. Men med tanke på att två miljoner människor dör av malaria varje år (varav de flesta är barn) så skulle jag inte må illa om myggorna utrotades från jorden de heller.

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Vilket hippiebullshit. Det finns inte en enda fästing i norrland. Klimatförändringarna är en bluff och jag skulle gladeligen slå ihjäl 1000 huggormar för att hindra att min katt eller någon av hundarna bli bitna. Att fästingar skulle vara viktiga är även det löjeväckande. Eller är det därför det inte finns något djurliv i norra sverige? :rolleyes:

Myggorna däremot är väl viktiga för fåglarna och andra skadedjur antar jag. Men med tanke på att två miljoner människor dör av malaria varje år (varav de flesta är barn) så skulle jag inte må illa om myggorna utrotades från jorden de heller.
Finns fästingar längsmed kusten ända upp till skellefteå idag. Även inåt landet i Norrland, fick själv en fångad i Bjurholm. Så du vet nog inte vad du snackar om. De finns där nu, de fanns inte förut.

Vet inte heller varifrån du fått malaria ifrån, det dröjer nog länge innan denna parasit kommer tillbaka till Sverige. Men det kan iof hända även det om klimatförändringen håller i sig.

Bara i Sverige finns det 28 familjer med myggor, i dessa familjer så finns 2250 arter!

Över hela jorden så finns det ett enormt antal myggarter, men endast ca. 40 sprider malaria, Plasmodium-parasiter. Det finns 4 arter myggor som kan sprida malaria i Sverige men dessa har i dagsläget inga Plasmodium-parasiter.

Det är sannolikt att hela jordens ekosystem skulle kunna haverera om alla myggor dog ut, eftersom de är en sådan viktig del i basen. Förmodligen skulle du må mycket illa om alla myggor dog ut.

Vi människor är bara en av miljarder arter på jorden, vi skulle kunna dö ut rätt så snabbt med bara några få förändringar i ekosystemen eftersom vår matförsörjning beror på så få andra arter växter och djur.

Förmodligen skulle detta gagna rätt så många andra arter säkert fler än 50- 100 000 arter som annars skulle dö ut därför vi anser att dom är oviktiga.
Människan kan inte leva utan jordens arter, dessa klarar sig bra utan oss.

Det är ironiskt att den kanske i ekologiska sammanhang mest oviktiga arten utrotar ett enormt antal andra ekologiskt viktiga arter.

Du sov rätt så mycket på biologilektionerna, eller hur honkiie?
:D

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Människan ett rovdjur? My ass...

Att gå till Ica och shoppa stor biff har inget med rovdjur att göra...
Eller för den delen sätta sig i jakttornet och bomba...

Rovdjur lever uteslutande av rov och klarar sig inte utan. Vi är bevisligen nåt helt annat.. Men kött är gott. De där "kamphundarna" ser ju ut att bära på en hel del biff för sin storlek, kanske odla sådana istället för kyckling?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Fritera levande fisk?! Hjälp! Tacka vet jag den svenska rågrymma varianten att koka levande skaldjur, det är grymt!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Människan ett rovdjur? My ass...

Att gå till Ica och shoppa stor biff har inget med rovdjur att göra...
Eller för den delen sätta sig i jakttornet och bomba...

Rovdjur lever uteslutande av rov och klarar sig inte utan. Vi är bevisligen nåt helt annat.. Men kött är gott. De där "kamphundarna" ser ju ut att bära på en hel del biff för sin storlek, kanske odla sådana istället för kyckling?
Människa, varg, björn och gris trivs bäst med samma kostförhållanden.
75% vegetabiliskt, 25% animaliskt.
Samtliga arter kan dock klara sig bra på såväl helvegetabilisk som helanimalisk kost.
Tror jag.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Finns fästingar längsmed kusten ända upp till skellefteå idag.

Vet inte heller varifrån du fått malaria ifrån, det dröjer nog länge innan denna parasit kommer tillbaka till Sverige. Men det kan iof hända även det om klimatförändringen håller i sig.

Vi människor är bara en av miljarder arter på jorden, vi skulle kunna dö ut rätt så snabbt med bara några få förändringar i ekosystemen eftersom vår matförsörjning beror på så få andra arter växter och djur.

Förmodligen skulle detta gagna rätt så många andra arter säkert fler än 50- 100 000 arter som annars skulle dö ut därför vi anser att dom är oviktiga.
Människan kan inte leva utan jordens arter, dessa klarar sig bra utan oss.

Du sov rätt så mycket på biologilektionerna, eller hur honkiie?
:D
Jo jag har läst det i tidningen men jag känner fortfarande inte en enda människa som känner någon som sett en fästing i norrland. Eftersom jag känner rätt så mycket människor i norrland så tänker jag inte tro på det innan dess.

Malaria och myggor var ett exempel. Jag menar att det skulle kunna vara värt att alla myggor i hela världen dör eftersom att det dödar två miljoner människor om året.

Sen snackar du så fruktansvärt mycket i nattmössan när du säger att människan så lätt kan gå under. Vilket år tror du det är? Mänskligheten klarar vid det här laget garanterat vad som helst. Våran föda består av växter och djur ja men inte kommer de från naturen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC