Även Robban Gull skall till utagningarna till Redbull MotoGP Rookies Program

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
Gull, Fagerholm och Rebien med bland de numera 45 återstående, om jag fattar nyheten i Matuldas länk rätt. Ytterligare 25 skall bort, och utvärdering om vilka som blir kvar ska vara färdig till nästa helg?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Peno skrev:
2423497 Gull, Fagerholm och Rebien med bland de numera 45 återstående, om jag fattar nyheten i Matuldas länk rätt. Ytterligare 25 skall bort, och utvärdering om vilka som blir kvar ska vara färdig till nästa helg?
Borch-Fagerhaug men annars var det rätt.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Peno skrev:
2423497 Gull, Fagerholm och Rebien med bland de numera 45 återstående, om jag fattar nyheten i Matuldas länk rätt. Ytterligare 25 skall bort, och utvärdering om vilka som blir kvar ska vara färdig till nästa helg?
Och om jag fatta rätt så ska dom gå igenom olika saker sedan bestämma vilka 20 som ska få chansen och dom får veta nästa helg!?
 

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skälby
Hoj
ZX9R -98 8200mil
därför jag tror att killarna skulle behöva det.Sen tror jag även att det skulle kunna bli en bättre utveckling av sporten. Jag menar , svårt att tänka sig att det inte finns några tjejer som inte skulle kunna ge dessa killar en match och vi får se en hårdare fight och roligare race.
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
P.Björk skrev:
2423526 därför jag tror att killarna skulle behöva det.Sen tror jag även att det skulle kunna bli en bättre utveckling av sporten. Jag menar , svårt att tänka sig att det inte finns några tjejer som inte skulle kunna ge dessa killar en match och vi får se en hårdare fight och roligare race.

Ärligt talat så är det väldigt få tjejer i förhållande till antalet killar som är på GP nivå! Beror säkert mycket på att tjejer, dom flesta, tänker för mycket på hur ont det kommer att göra om man krachar. Vi är fysiskt svagare och det spelar faktiskt roll i längden!

Tror inte riktigt på en tjej som världsmästare, inte än i alla fall...
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Alx skrev:
2423539 Vi är fysiskt svagare och det spelar faktiskt roll i längden!

Inte kan du mena att den fysiska styrkan har någon större betydelse i rr. Titta på motogp som är de klassen med störst och fetast hojar och där ser alla som kör ut som anorexiatjejer. Det måste va något annat som gör att det inte finns må mycket tjejer i sporten.

mer troligt är då det andra du skrev...
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
ozto skrev:
2423590 Inte kan du mena att den fysiska styrkan har någon större betydelse i rr. Titta på motogp som är de klassen med störst och fetast hojar och där ser alla som kör ut som anorexiatjejer. Det måste va något annat som gör att det inte finns må mycket tjejer i sporten.

mer troligt är då det andra du skrev...

Tänkte bara på att killar har lite mer muskelmassa än tjejer även om killar är smala. Men jag håller med om att killarna i Gp inte är överdrivet stora.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
P.Björk skrev:
2423526 därför jag tror att killarna skulle behöva det. Sen tror jag även att det skulle kunna bli en bättre utveckling av sporten. Jag menar , svårt att tänka sig att det inte finns några tjejer som inte skulle kunna ge dessa killar en match och vi får se en hårdare fight och roligare race.
Vad som "behövs" i roadracing är (enligt mina egna erfarenheter) inte fler tjejer. Kanske tvärt om. Män ägnar sig i många fall åt roadracing (och andra manligt dominerande aktiviteter) för att få vara i fred från kvinnor och de förväntningar och krav som umgänge mellan könen ställer. Det är egentligen helt naturligt och inget konstigt. Skulle vi få se ett ökat intresse för roadracing bland tjejer och fler eller till och med många fler tjejer i depåerna och på banorna tror jag det skulle få många, oförutsedda och i många fall oönskade effekter. En het potatis detta som det mesta där jämställdhet mellan könen blandas ihop med manlig respektive kvinnlig "integritet". Kanske något som passar bättre i en egen tråd:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2423674#post2423674
 
Last edited:

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Alx skrev:
Beror säkert mycket på att tjejer, dom flesta, tänker för mycket på hur ont det kommer att göra om man krachar. Vi är fysiskt svagare och det spelar faktiskt roll i längden!

Här måste jag sparka bakut. Jag tror inte på att tjejer som faktiskt väljer RR "tänker för mycket på hur ont det kommer att göra om man krachar". Tjejer som tänker så väljer inte RR. Det gör ont att krascha, väljer man RR vet man att det är en tidsfråga.

Skulle det spela någon roll att vi är "fysikt svagare"? Jag vill inte tro det. För mig är RR en sport där man tävlar mot varandra på lika villkor, vare sig man är kille eller tjej. Okej att man måste vara stark och uthållig för att tävla RR, men det är nog en hel del teknik också.
Jag tror att en lovande tjej med rätt träning (både mentalt, kropp och på banan) och ekonomiska förutsättningar kan ta sig upp i toppen.

my 2cent


/I soffan blir man inte snabb
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Anneli skrev:
2423682 Här måste jag sparka bakut. Jag tror inte på att tjejer som faktiskt väljer RR "tänker för mycket på hur ont det kommer att göra om man krachar". Tjejer som tänker så väljer inte RR. Det gör ont att krascha, väljer man RR vet man att det är en tidsfråga.

Skulle det spela någon roll att vi är "fysikt svagare"? Jag vill inte tro det. För mig är RR en sport där man tävlar mot varandra på lika villkor, vare sig man är kille eller tjej. Okej att man måste vara stark och uthållig för att tävla RR, men det är nog en hel del teknik också.
Jag tror att en lovande tjej med rätt träning (både mentalt, kropp och på banan) och ekonomiska förutsättningar kan ta sig upp i toppen.

my 2cent


/I soffan blir man inte snabb

Missförstå mej rätt, jag ser gärna många snabba tjejer i GP och här hemma med för den delen!

Kan hålla med om att det bara är en tidsfråga innan man vurpar. Men killar är nog lite tuffare, ger sig inte lika lätt i bromsdueller, provar att gasa tidigare med mera. Visst finns det tjejer som gjort sig ett namn inom RR men hur många segrar och pallplatser har dom?

Men får man fråga vad du tror är anledningen till att det inte finns så många tjejer i toppen då? :rolleyes:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Alx skrev:
2423760 Men får man fråga vad du tror är anledningen till att det inte finns så många tjejer i toppen då? :rolleyes:
Den största anledningen är att utvalet är så litet, det är få pappor och mammor som tar med sina tjejer till banan och peppar dem att köra. De får rida med kompisarna istället om man ska generalisera. Tror inte det finns ngt varken fysiskt eller mentalt som hindrar tjejer från att köra lika bra som killar, exempel finns ju på det åtminstone på nationell nivå.
Är utvalet litet är chansen mindre att det kommer fram någon som är duktig.
Jämför med antalet förare från olika länder. Jag är övertygad om att det finns människor i Uganda som skulle var svinvassa på roadracing men de får inte samma möjligheter som människor i västvärlden och därför ser vi ytterst få Ugandier i roadracing sammanhang.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top