isse skrev:Det har sagts en gång redan men jag säger det igen, VARMKÖR INTE EN NY HOJ I GARAGET!![]()
/N
X-up skrev:Men du skulle inte startat den, en ny motor skall inte varmköras, många oroar sig över hur de ska köra in sina nya motorcyklar & svaret blir oftast i stil med "normal körning", men sällan nämns det att motorn skall undvikas att gå varm. Så håll dig tills du kan ut & köra!
N.Blomqvist skrev:Jag snodde ett paket svinto av hustrun och gick ut i garaget och gned. Därefter polerade jag ytan med bilvax.
Jag tror iofs. att Häxan, Ugnsrengöring, etc. hade funkat bättre (snabbare) men nu är fläcken tillräckligt mycket borta för att jag ska vara nöjd. (Det är ju trots allt "bara" ett avgassystem).
Tusen tack för alla tipsen!![]()
N.Blomqvist skrev:Jag snodde ett paket svinto av hustrun och gick ut i garaget och gned. Därefter polerade jag ytan med bilvax.
Jag tror iofs. att Häxan, Ugnsrengöring, etc. hade funkat bättre (snabbare) men nu är fläcken tillräckligt mycket borta för att jag ska vara nöjd. (Det är ju trots allt "bara" ett avgassystem).
Tusen tack för alla tipsen!![]()
MILKY skrev:Finns ju absolut ingen anledning till att starta upp en sprillans ny hoj o bara låta den stå på tomgång!. Det skulle vara om man ville höra ljudet men man klarar väl att hålla sig tills våren!![]()
Sedan att den tar skada på ngt sätt är ju bara bull, absolut inget kan hända o är det ngn annan som har uppgifter om vad i så fall så please make my day!. Skulle det vara kallstarten i så fall då elr?![]()
![]()
Men det klantiga var ju att torka på ett varmt avgasrör![]()
Jag tror mig veta vad du känner!. Du har lust att lämna tillbaks hojen elr köpa ett helt nytt system bara för att du har det märket där nu!.
Hoppas att det löser sig![]()
Den Kommer inte gå sönder men inkörningen är viktigt om du vill få ut bra livslängd och effekt från din motor. Att låta den stå på tomgång det första du gör är det sämsta du kan göra för motorn, det är precis då det är som viktigast att belasta den med ett varierat varvtal och motstånd.MILKY skrev:Sedan att den tar skada på ngt sätt är ju bara bull, absolut inget kan hända o är det ngn annan som har uppgifter om vad i så fall så please make my day!. Skulle det vara kallstarten i så fall då elr?:arsel
MILKY skrev:Skönt att höra!.
Men du borde kanske gå en polerkurs elr så![]()
Använda vax på A-röret![]()
7an skrev:Sno Häxans Kopparputs och en duk av din morsa och gno med så försvinner det. Risken med Autosol är att det repar.
X-up skrev:Anledningen till att man inte skall låta en ny motor gå varm är dels för att det finns en del bearbetningsrester kvar i motorn som gör att det bildas avlagringar och dels för att alla motordelar ska slita in sig korrekt mot varandra. Värme, eller avsaknad av kylning snarare, gör att delarna "växer" & sliter mer än normalt vilket inte är katastrof, men leder till en skramligare motor, kortare total-livslängd och med eventuell högre olje & bränsleförbrukning.
Arbetstemp nås inte snabbast genom tomgångskörning.Somehow skrev:OT:
Blev lite fövånad när ni skriver att man inte ska varmköra motorerna.
Är ganska inläst på inkörning av små 3,5cc motorer. Antar att MC-motorer är en helt annan vetenskap än små 3,5cc motorer, men där ska man i stället så fort som möjligt nå upp i arbetstemperatur (ca 100grader) och sedan köra lungt med varierad gas.
/OT
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy