Ååååå, vad jag är klantig! (Hur får jag bort inbränt tyg från ett avgassystem?)

#48 ss600

SM tvåa!
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1-07
Du kan höra med företag som håller på med kolsyreblästring(Isbläster, c02, Torr-is.)Ska va mycket bra säger dom.
Kostar väl säkert lite men...

Tokfort

www.tokfort.com
Gick med
28 Feb 2006
Hoj
ZX9R & CR 250
Tjena.
Fick ett tips av tjejen tidigare...ta en sockerbit å blöt den å gnugga med.
Det funkade iaf i den kastrull jag glömde 45 min på spisen med makaroner!
Å då menar jag riktigt fastbrända makaroner!!

Lycka till!

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Suck!..Av nån anledning... är jag inte förvånad... :D

Är röret rostfritt och obehandlat där fläcken är så kan du ju ta en sån där putsduk typ scotchbrite eller M3 eller vad dom heter och gnugga fläcken och sen såklart hela röret för att det skall bli lika, efter polera med lämpligt medel (du har väl en skvätt hemma nånstans) :tungan

Men prova först som nån sa att värm upp röret igen och försök skrapa bort det som bränt fast med tex en stål spackel eller liknande (med ta i med måtta)

Lycka till! :tummenupp

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Det har sagts en gång redan men jag säger det igen, VARMKÖR INTE EN NY HOJ I GARAGET! :4skrika

/N

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
HAHAA gå in i köket och hämta lite svinto... Det funkar utmärkt. jag brukar alltid ta bort inbrända byxor på mina krökar på husa och ktm de är ju kromade och de blir inga repor... Nu förtiden så heter de väl mest tvål ull..... Men kör på de lovar att de går bort... Glöm ej fukta tvål ullen först...

Mvh Mikael

HurtsLikeHell

Rock solid and fast!
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
BMW K1200s
X-up skrev:
Men du skulle inte startat den, en ny motor skall inte varmköras, många oroar sig över hur de ska köra in sina nya motorcyklar & svaret blir oftast i stil med "normal körning", men sällan nämns det att motorn skall undvikas att gå varm. Så håll dig tills du kan ut & köra!

Vavavava? Hur menar du? :confused:

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
Sno Häxans Kopparputs och en duk av din morsa och gno med så försvinner det. Risken med Autosol är att det repar.

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Finns ju absolut ingen anledning till att starta upp en sprillans ny hoj o bara låta den stå på tomgång!. Det skulle vara om man ville höra ljudet men man klarar väl att hålla sig tills våren! :confused:

Sedan att den tar skada på ngt sätt är ju bara bull, absolut inget kan hända o är det ngn annan som har uppgifter om vad i så fall så please make my day!. Skulle det vara kallstarten i så fall då elr? :va :arsele

Men det klantiga var ju att torka på ett varmt avgasrör :tungan

Jag tror mig veta vad du känner!. Du har lust att lämna tillbaks hojen elr köpa ett helt nytt system bara för att du har det märket där nu!.

Hoppas att det löser sig :tummenupp

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Nu är problemet ur världen.

Jag snodde ett paket svinto av hustrun och gick ut i garaget och gned. Därefter polerade jag ytan med bilvax.

Jag tror iofs. att Häxan, Ugnsrengöring, etc. hade funkat bättre (snabbare) men nu är fläcken tillräckligt mycket borta för att jag ska vara nöjd. (Det är ju trots allt "bara" ett avgassystem).

Tusen tack för alla tipsen! :)

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
N.Blomqvist skrev:
Jag snodde ett paket svinto av hustrun och gick ut i garaget och gned. Därefter polerade jag ytan med bilvax.

Jag tror iofs. att Häxan, Ugnsrengöring, etc. hade funkat bättre (snabbare) men nu är fläcken tillräckligt mycket borta för att jag ska vara nöjd. (Det är ju trots allt "bara" ett avgassystem).

Skönt att höra!.

Men du borde kanske gå en polerkurs elr så :tungan

Använda vax på A-röret :confused:

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
N.Blomqvist skrev:

:tuttar Va va de jag sa :tuttar

Gno lite till ifall du inte är nöjd .......... Men VAX på ett avgasrör de har jag dock aldrig provat :)

///Micke

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
autosol är det enda rätta. Det hjälpe på min förra hoj i alla fall. Då var det plast som hade smält fast. Röret ska vara kallt!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
MILKY skrev:
Finns ju absolut ingen anledning till att starta upp en sprillans ny hoj o bara låta den stå på tomgång!. Det skulle vara om man ville höra ljudet men man klarar väl att hålla sig tills våren! :confused:

Sedan att den tar skada på ngt sätt är ju bara bull, absolut inget kan hända o är det ngn annan som har uppgifter om vad i så fall så please make my day!. Skulle det vara kallstarten i så fall då elr? :va :arsele

Men det klantiga var ju att torka på ett varmt avgasrör :tungan

Jag tror mig veta vad du känner!. Du har lust att lämna tillbaks hojen elr köpa ett helt nytt system bara för att du har det märket där nu!.

Hoppas att det löser sig :tummenupp

Anledningen till att man inte skall låta en ny motor gå varm är dels för att det finns en del bearbetningsrester kvar i motorn som gör att det bildas avlagringar och dels för att alla motordelar ska slita in sig korrekt mot varandra. Värme, eller avsaknad av kylning snarare, gör att delarna "växer" & sliter mer än normalt vilket inte är katastrof, men leder till en skramligare motor, kortare total-livslängd och med eventuell högre olje & bränsleförbrukning.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
MILKY skrev:
Sedan att den tar skada på ngt sätt är ju bara bull, absolut inget kan hända o är det ngn annan som har uppgifter om vad i så fall så please make my day!. Skulle det vara kallstarten i så fall då elr? :va :arsel
Den Kommer inte gå sönder men inkörningen är viktigt om du vill få ut bra livslängd och effekt från din motor. Att låta den stå på tomgång det första du gör är det sämsta du kan göra för motorn, det är precis då det är som viktigast att belasta den med ett varierat varvtal och motstånd.
Mycket acceleration och motorbroms, inte tomgång!

edit: självklart ska den nå arbetstemp innan du börjar belasta ordentligt, men inte heller det skall den göra på tomgång.

/N

Last edited:

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
MILKY skrev:
Skönt att höra!.

Men du borde kanske gå en polerkurs elr så :tungan

Använda vax på A-röret :confused:

Tro det eller ej, jag är faktiskt utbildad proffesionell bilvårdare. :crash
Att jag råkade smälta putsduken på avgassystemet var ren klantighet.

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
OT:

Blev lite fövånad när ni skriver att man inte ska varmköra motorerna.

Är ganska inläst på inkörning av små 3,5cc motorer. Antar att MC-motorer är en helt annan vetenskap än små 3,5cc motorer, men där ska man i stället så fort som möjligt nå upp i arbetstemperatur (ca 100grader) och sedan köra lungt med varierad gas.

/OT

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
7an skrev:
Sno Häxans Kopparputs och en duk av din morsa och gno med så försvinner det. Risken med Autosol är att det repar.

Repar? Ajfan, då var det slut med att polera krom med Autosol över hela världen... :rolleyes:

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
X-up skrev:
Anledningen till att man inte skall låta en ny motor gå varm är dels för att det finns en del bearbetningsrester kvar i motorn som gör att det bildas avlagringar och dels för att alla motordelar ska slita in sig korrekt mot varandra. Värme, eller avsaknad av kylning snarare, gör att delarna "växer" & sliter mer än normalt vilket inte är katastrof, men leder till en skramligare motor, kortare total-livslängd och med eventuell högre olje & bränsleförbrukning.

Jag tror fortfarande inte att det spelar ngn större roll om man gör det en gång elr två elr tre. Klart att saker o ting ska "köras in" . Men så som du beskriver det så låter lite väl dramatiskt om du frågar mig.

Min högst personliga åsikt såklart!.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Somehow skrev:
OT:

Blev lite fövånad när ni skriver att man inte ska varmköra motorerna.

Är ganska inläst på inkörning av små 3,5cc motorer. Antar att MC-motorer är en helt annan vetenskap än små 3,5cc motorer, men där ska man i stället så fort som möjligt nå upp i arbetstemperatur (ca 100grader) och sedan köra lungt med varierad gas.

/OT
Arbetstemp nås inte snabbast genom tomgångskörning.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!