Åh nej

Dollyeaa

En Honda vet inte vad skära är
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
*/*NU har jag hamnat i klistret :confused:

Jag ringde blåögt in till IF och frågade om försäkring på min honda CBR 954RR

Jag frågar vad självrisken ligger på, han svarar 6000. Sen lägger jag på att "Även om min son som är under 25 lånar den och kör av vägen? Jag har nämligen hört att det blir dubbelt så dyrt.(???)" Han svarar, ja den kommer bara kosta 6000 oavsett vem som kör och kraschar"

Taget tänker jag.............................

Detta samtal är ordagrant, tecknade bara för kanske 2 veckor sedan. Olyckan var dock framme väldigt nyligen och det verkar som om jag blivit rätt så )(/&%¤#"#¤%&/&% över telefonen då allt pekar på en självrisk på 25000:- ??

Va fan liksom :( Jag är rätt nere, hojen är ju typ värt det i inlösen liksom.. :huvet

Lite frågor, måste dom spela in sådana samtal? Finns det någon lag eller liknande?
Vad borde jag göra? Jag HAR blivit felledd men hur skall jag gå till väga?
Behöver massa hjälp nu :gråta

Dollyeaa

Gick med
19 Feb 2009
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
NEJ, jag RINGDE in och frågade han det väsentliga som i mina ögon är just det jag beskrev. Resten är ju aldrig dyrare..

Dollyeaa

Gick med
19 Feb 2009
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
Ja min son har smällt hojen. Singelolycka. Fick sladd och la omkull.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Visst gäller muntliga avtal men i verkligheten kan man ju aldrig bevisa något om man inte spelat in själv, och det har man ju aldrig gjort.

Litar själv aldrig på svamlande säljare, har man det inte skivet så kommer man ingenstans.

Men 99.99% av alla MC försäkringar jag har sett har ju specialvilkor om man ställer maskinen på någon äldre ioh en unge kraschar den sedan, så du borde väl knappast vara förvånad.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Visst gäller muntliga avtal men i verkligheten kan man ju aldrig bevisa något om man inte spelat in själv, och det har man ju aldrig gjort.

Litar själv aldrig på svamlande säljare, har man det inte skivet så kommer man ingenstans.

Men 99.99% av alla MC försäkringar jag har sett har ju specialvilkor om man ställer maskinen på någon äldre ioh en unge kraschar den sedan, så du borde väl knappast vara förvånad.

Nja och njoo, brukar (ofta) täcka för familjemedlemmar på samma adress.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Så länge du inte kan bevisa att dom gett dig självrisken du nämde överst så ja tyvärr.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Nja och njoo, brukar (ofta) täcka för familjemedlemmar på samma adress.

Visst täcker de familjemedlemmarna, men det brukar alltid vara någon hake, tex högre självrisk pga att det är så utbrett att föräldrarna brukar stå på pappret som ägare trots att ungdommarna kör maskinen (även om det inte var så för trådskaparen i detta fallet)

46&2

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2010
Hoj
Daytona 675
Tjena, fan vad surt!

Jag rinde till if för att kontrollera vad jag skulle få betala i försäkring på en hoj jag tänkte köpa. Efter att ha lämnat reg. nr. till dem fick jag ett pris på 4300:-/år (helförsäkring). Detta tyckte jag lät bra och jag köpte hojen dagen efter. När jag då skulle ringa in och föräkra den låg priset på 7990:-/år.

Efter ett jävla tjatande fick jag ner det till 4300:- första året, men därefter fullpris :huvet

Till mig sa de för övrigt att det var dubbel självrisk om man lånade ut den. Men konstigt att det kan gå från 6000-25 000

Sorry att det blev lite långt men en liten varning när man kollar försäkringar!

Hoppas det löser sig för dig/er!

minid

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
2010, KTM 690 SMC
Förstår inte hur man vågar ha sina saker försäkrade hos IF.. Tycker man både hör och läser i bil och mc kretsar även på forum att IF inte är bra och att de bara "luras" hela tiden.
Det var väl i tvprogrammet Plus vår allas käre Sverker tog upp ett fall av en tjej som inte fick ut något på försäkringen (IF) när bilen blev stulen på ett köpcenters parkering. De menade då att denna Saab var utrustad med startspärr och den var helt omöjlig att sno utan nyckel enligt IF. Men ägarinnan hade ju kvar båda nycklarna men IF vägrade att betala och menade i princip att hon snott bilen själv.

Jag kommer aldrig att försäkra något i IF iaf. Sen finns det säkert många som har blivit bra behandlade av IF men det hjälper inte.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Visst täcker de familjemedlemmarna, men det brukar alltid vara någon hake, tex högre självrisk pga att det är så utbrett att föräldrarna brukar stå på pappret som ägare trots att ungdommarna kör maskinen (även om det inte var så för trådskaparen i detta fallet)

Vid tjej-, 35+-, 50+-försäkringar brukar det vara dubbel självrisk om man lånar ut den till familjemedlem på samma adress om personen är yngre / fel kön.

Är ju 29 så har inga sådana förmåner,har iaf haft de villkoren på KTMen och sukkan.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Pröjsa 25 000:- verkar inte vettigt om du inte vill ha den i perfekt skick. Kolla vad det kostar att fullaga själv eller sälja i befintligt skick.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Förstår inte hur man vågar ha sina saker försäkrade hos IF.. Tycker man både hör och läser i bil och mc kretsar även på forum att IF inte är bra och att de bara "luras" hela tiden.

Tycker man hört lika mycket om folksam (har där idag), så frågan är vad man skulle kunna försäkra på, finns ingen premie i närheten.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!