Åh nej

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hmm, vad kan den ha varit värd? Hursomhaver går det på strax över 50 000 att laga och då går det på ett ut så jag tror jag gör så att jag ställer bort skiten, jo just det,

Är det du eller en verkstad som kommit fram till siffran 50 000 kr?

Tänk på att en verkstad köper in dyra originaldelar, 30 - 40 000 för ett kåpset t.ex., medan man som privatperson kan skaffa samma kåpset lackat o klart för 5 000kr. En originalframgaffel går ju lös på långt mycket mer än en begagnad osv. Det kanske ställer hela reparationen i en annan dager om du (din son...) är beredd att göra jobbet själv?

Eller är det bara kaffeved kvar av hela hojen?
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Är det du eller en verkstad som kommit fram till siffran 50 000 kr?

Tänk på att en verkstad köper in dyra originaldelar, 30 - 40 000 för ett kåpset t.ex., medan man som privatperson kan skaffa samma kåpset lackat o klart för 5 000kr. En originalframgaffel går ju lös på långt mycket mer än en begagnad osv. Det kanske ställer hela reparationen i en annan dager om du (din son...) är beredd att göra jobbet själv?

Eller är det bara kaffeved kvar av hela hojen?

Ett kostnadseffektivt sätt att laga en kvaddad hoj är att hitta en lämplig donatorhoj (som är snorbillig pga defekt, men alla delar du behöver är intakta), och sedan göra jobbet själv. Skulle inte det kunna vara ett alternativ?
 

Dollyeaa

En Honda vet inte vad skära är
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Östersund
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
Om det är så att du tecknat denna över telefon och inte kollat upp den på nätet först så rekommenderar jag dig att ringa tillbaka med IF, be att få tala med någon chef och dra historian igen om vad som hänt och infon du fått över telefon.

Det är tyvärr inte första (och förmodligen inte sista) gången som IF´s säljare på telefon ger fel självrisk över telefon.

Exakt så det gick till. Har nu ringt och chefen över försäljning skullle ringa upp mig.

LHändelseförlopp i samtalet.
Jag ringde och bad om detaljerna för min försäkring gällande självrisker. Då han kom till Vagnskada så sade mannen i telefon än en gång 6000:-.
Då började jag prata om nåt skit för att sedan återvända och få det bekräftat med frågan.

-Vad va självrisken vid vagnskada på min hoj sa du? ehmm, 6000:- va svaret igen.

Då frågade jag hur det kommer sig att jag då har en självrisksfaktura på 50000 framför ögonen. Då bad han mig vänta ett tag och kopplade bort, efter lite drygt en minut kommer han tillbaka i luren och säger, ja tyvärr är det så på din hoj är det 25 000:- . Och sen då någon som inte är folkbokförd hos dig körde blir den dubbel. :huvet :huvet :huvet

Jag berättade hur jag blivit missledd av första fösäljaren och denna försäljaren beklagade och sade att "såhär får det minsann inte gå till".
Han försäkrade mig om att en chef skulle ringa upp och ta tag i ärendet.

Hoppas verkligen dom inser sitt ansvar i detta och att det är deras ansvar att rätta till.

Är det du eller en verkstad som kommit fram till siffran 50 000 kr?

Tänk på att en verkstad köper in dyra originaldelar, 30 - 40 000 för ett kåpset t.ex., medan man som privatperson kan skaffa samma kåpset lackat o klart för 5 000kr. En originalframgaffel går ju lös på långt mycket mer än en begagnad osv. Det kanske ställer hela reparationen i en annan dager om du (din son...) är beredd att göra jobbet själv?

Eller är det bara kaffeved kvar av hela hojen?

Jag ringde verkastaden och frågade vad dom kommit fram till. Ja visst har man tänkt så, men rätt ska banne mig vara rätt tycker man?

Ett kostnadseffektivt sätt att laga en kvaddad hoj är att hitta en lämplig donatorhoj (som är snorbillig pga defekt, men alla delar du behöver är intakta), och sedan göra jobbet själv. Skulle inte det kunna vara ett alternativ?

Ska ha det i bakhuvet om det nu mot förhoppning går så långt att det blir aktuellt. tack!

Kollade just, har ALDRIG skrivit under någonting så det jag gått med på är det som sades på telefon.
 
Last edited:

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Brukar man behöva skicka in ett påskrivet avtal? Har jag aldrig gjort på några ev de mc/bil-försäkringar jag haft. inte heller på några andra försäkringar, räcker med att teckna över telefon och antar att i.o.m att man betalar fakturan så godkänner man avtalet....
 

Dollyeaa

En Honda vet inte vad skära är
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Östersund
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
Brukar man behöva skicka in ett påskrivet avtal? Har jag aldrig gjort på några ev de mc/bil-försäkringar jag haft. inte heller på några andra försäkringar, räcker med att teckna över telefon och antar att i.o.m att man betalar fakturan så godkänner man avtalet....

Tur man inte har betalat fakturan? :)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Tur?

Oförsäkrad med andra ord! :gnissla
Vad är fakturan på för belopp?

50 000:- från verkstan säger du.
Jag gissar att blinkers och backspegel är av
samt att det finns lite ytliga repor på höger sida. :rolleyes:

Men allvarligt, som andra skriver det
där fixar ni kanske lätt själva för vad
försäkringen hade kostar.
(om ni nu kan smita från den.)

Vore som sagts intressant att veta status på hojjen?
Kartongny med lite repor eller fullkomligt totaltklotad?

/e
 

Dollyeaa

En Honda vet inte vad skära är
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Östersund
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
Tur?

Oförsäkrad med andra ord! :gnissla
Vad är fakturan på för belopp?

50 000:- från verkstan säger du.
Jag gissar att blinkers och backspegel är av
samt att det finns lite ytliga repor på höger sida. :rolleyes:

Men allvarligt, som andra skriver det
där fixar ni kanske lätt själva för vad
försäkringen hade kostar.
(om ni nu kan smita från den.)

Vore som sagts intressant att veta status på hojjen?
Kartongny med lite repor eller fullkomligt totaltklotad?

/e

Fakturan på självrisken 50 000:-
Den andra fakturan är på premien som har förfallodag om en vecka typ. Så den är försäkrad med andra ord.

Motorn reagerar inte på startförsök, men tändningen fungerar. Plus det du skriver om kåpor med mera.
Jag skulle säga totalklotad då den hade förlorat all motorolja efter vurpan, likaså låg det en kylarvätske fläck där också.
Skadorna är på Kåporna (fram/topp höger vänster bak), blinkers, backspeglar, bakljus, Repor på sving och ram, stänkskärm fram och hugger bak.
Tror det var alla synliga skador jag lyckades se innan jag lämnade den på verkstaden.
 
Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Fakturan på självrisken 50 000:-
Den andra fakturan är på premien som hgar förfallodag om en vecka typ. Så den är försäkrad med andra ord. Motorn reagerar inte på startförsök. Plus det du skriver om kåpor med mera.
Jag skulle säga totalklotad då den per automatik hade atppat ur all motorolja och kylarvätska efter vurpan.

Det där är ingen särskilt bra beskrivning på skadorna..:va gör ett försök iaf att beskriva dem lite bättre( kanske bilder..) så kan du säkert få hjälp med en bedömning av kunnigt folk här...
Ingetdera av vad du beskrivit hittills betyder att den är värd att skrotas.

Tappat oljan?? jag utgår ifrån att den stod upp och att du fyllt i ny olja+kylvätska innan du försökte starta den? Eller är motorkåporna trasiga så att det läckt ut där?? Är dödarknappen(reglaget) hel?? brytaren till stödet??...finns mycket som kan orsaka det du berättar.
 

Dollyeaa

En Honda vet inte vad skära är
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Östersund
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
:va
Det där är ingen särskilt bra beskrivning på skadorna..:va gör ett försök iaf att beskriva dem lite bättre( kanske bilder..) så kan du säkert få hjälp med en bedömning av kunnigt folk här...
Ingetdera av vad du beskrivit hittills betyder att den är värd att skrotas.

Tappat oljan?? jag utgår ifrån att den stod upp och att du fyllt i ny olja+kylvätska innan du försökte starta den? Eller är motorkåporna trasiga så att det läckt ut där?? Är dödarknappen(reglaget) hel?? brytaren till stödet??...finns mycket som kan orsaka det du berättar.

Gjorde just en edit =) Hade klent med tid och var tvungen att rusa på jobb.
LÄS EDITEN

Startmotorn reagerade inte alls. Nej prövade inte fylla på innan. Tittade bara så att dödarknappen var hel, resten kollade jag inte alls på vid tillfället.
 
Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Som plåster på såren kan jag glädja er IF-hatare med att jag för 3 år sedan fick min zx10:a lagad (den stals men hittades) för 46 000:- som IF fick hosta upp, utan att gnälla dessutom.

1-1
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Förstår inte hur man vågar ha sina saker försäkrade hos IF.. Tycker man både hör och läser i bil och mc kretsar även på forum att IF inte är bra och att de bara "luras" hela tiden.
Det var väl i tvprogrammet Plus vår allas käre Sverker tog upp ett fall av en tjej som inte fick ut något på försäkringen (IF) när bilen blev stulen på ett köpcenters parkering. De menade då att denna Saab var utrustad med startspärr och den var helt omöjlig att sno utan nyckel enligt IF. Men ägarinnan hade ju kvar båda nycklarna men IF vägrade att betala och menade i princip att hon snott bilen själv.

Jag kommer aldrig att försäkra något i IF iaf. Sen finns det säkert många som har blivit bra behandlade av IF men det hjälper inte.

Jag har jobbat inom IF och kan säga såhär:

Vad som än sägs på Plus eller av Sverker så är det förmodligen fel. Gällande försäkringar så är det bl.a. lite lustigt att ALLA bolag, utom Länsförsäkringar fått rejäla törnar i omgångar genom åren. Samtidigt som hans eget svar till säljare är att "jag har så bra avtal med Länsförsäkringar, så det slår ni inte".

Vidare ÄR det så att 98% av alla ärenden reds ut till det rätta. IF hade för ett par år sen (jag var involverad i den repan) ett case uppe i Plus som det var ett jävla liv om i media. 3 månader efter TV-inslaget dömdes personen i fråga till försäkringsbedrägeri.

Vad man däremot ska vara försiktig med är att lyssna på "säljarna", och det gäller alla bolag. Möjligen bör man lyssna mer på Bilsport&MC som är specialiserade på fordon. Men att begära av en rådgivare som jobbar med alla typer av sakförsäkringar att kunna specifika villkor, inte bara för MC, utan för en viss, ganska liten kategori MC, är för mycket begärt. Jag kunde det när jag jobbade med det, men det var ju för att man var intresserad själv. För att förklara hur ovanliga frågor ni ställer så fick jag ansvaret för de frågorna på hela kontoret (inofficiellt) så alla "knepiga" frågor gick genom mig. Ändå var det inte mer än 1 per kvartal eller så.

Att jämföra med kluriga villavillkor som man svarar på dagligen. Det kan de flesta som jobbat ett tag tämligen fantastiskt, åtminstone inom IF.

Gällande muntliga (paragraf 18) avtal så är de alltid underordnade tidsrymden och skriftliga generalklausuler (tror jag fick det där rätt). Mao ord är det alltid det senaste avtalet som är giltigt. Så oavsett vad som sägs i telefon, så gäller det avtal som följer med posten och fakturan då det är presenterat senast, och accept enl. FAL (FörsäkringsAvtalsLagen) sker vid betald faktura. Vidare kan det vara så att det skriftliga avtalet är formulerat så att vissa punkter är icke-dispositiva (en jurist får gärna rätta mig om jag har fel nu, men det är en kvalificerad gissning) vilket gör att det är skitsamma vad som utlovas i tlf.

Tricket gällande sånt är att be om en sammanfattning av huvuddragen som diskuterats i ett mail. E-post är giltigt stöd i en tvist, och ex. IF skulle låta det gälla då de i stort sett aldrig går emot en kund om denne kan anses ha rätt, även om det är fel.

Spelar dom verkligen in allt som sägs INNAN själva tecknandet av försäkringen?

Nej, det spelas inte in. Enstaka samtal spelas in i utbildningssyfte, men that´s it.
 
Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
:va

Gjorde just en edit =) Hade klent med tid och var tvungen att rusa på jobb.
LÄS EDITEN

Startmotorn reagerade inte alls. Nej prövade inte fylla på innan. Tittade bara så att dödarknappen var hel, resten kollade jag inte alls på vid tillfället.

HAR LÄST EDITEN111

Skojar du med mig..försöker du starta den utan olja i ?? Kanske bara bra att den inte startade..Är motorkåporna hela så att det inte kommit in skräp i motorn ser jag inga problem mer än att du kommer att vara sysselsatt på Ebay ett tag. Lite läckage av kylarvätska får man räkna med om den ligger ner.
Har motorkåpor(na) gått så kan du ju sätta den som orsakade olyckan på att plocka ner motorn och göra rent den i vinter. Helt skrot för att den är repig är ju lite att ta i.

För rätt mycket mindre än självrisken du pratar om går det att få mycket grejer, typ allt du nämner...visserligen tar det lite tid, men det är ju inte så mycket kvar av årets säsong ändå..

Vill du inte ha den, så kan jag ta den och göra banhoj av den, mer fel än så är det nog inte på den.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Nu skall jag vara lite besvärlig men det är inte personligt menat.

Att man inte skall lita på telefonförsäjare trodde jag alla visste.

Hur svårt kan det vara att faktiskt läsa avtalstexten så att man vet vad försäkringen gäller?

Lånar man ut sin hoj får man väl vara beredd på att nått händer inte sant?

Avslutningsvis förstår jag inte varför detta är trådskaparens problem, rimligtvis borde väl grabben som vurpat få betala självrisken. Om inte annat får väl pappa begära kvarstad på pojkens veckopeng ;)

Det finns ju en anledning till att villkoren är som dom är, hojar som lånas ut till personer skrivna på annan adress vurpas ju uppenbarligen i högre omfattning.
 

jetson

Guest
Jag tycker det är bra att du skriver om detta så kanske någon annan naiv stackare läser villkoren när dom försäkrar hojen.
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Avtalet accepteras vanligtvis genom inbetalning av fakturan, om ja inte minns fel. Lycka till!

Avslutningsvis förstår jag inte varför detta är trådskaparens problem, rimligtvis borde väl grabben som vurpat få betala självrisken. Om inte annat får väl pappa begära kvarstad på pojkens veckopeng ;)

Skulle du vilja pracka på din son en räkning på 50'000kr när det kan finnas ett billigare alternativ? Hoppas du inte har barn, elller att du ändrar attityd tills den dagen då du får barn. Annars tycker jag synd om dem.
 
Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ja min son har smällt hojen. Singelolycka. Fick sladd och la omkull.

5/10:
Jag körde till igår då jag la ner hojen i 35km/h :huvet Svängde knappt o körde på nåt objekt mitt i stan som va halt som snor :brinnerup Ägt hojen i 2 veckor!!!!!! hade stora planer runt vinterpysslet! :huvet piss och skit!

Fan vad otur ni har i er familj. Bägge hojarna på kort tid. Jag lider med er.

Skönt att det för en gångs skull var den huvudsaklige brukaren som stod som försäkringstagare och inte någon annan, d v s inte skenförsäkring. De som skenförsäkrar tycker jag gott kan betala rubbet själva.

Hoppas det reder ut sig till det bästa.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Nu har jag inte läst hela tråden.... Är det polisanmälan med före försäkringaen? Ifall ni har gjort sen sån så är det ju svårt men...


Personligen så hade jag gjort samma kovändning som försäkringsbolaget...

Om inte ni vidhåller era 6K i självrisk så ändrar jag mig och påstår att det var jag som körde...


Det ska inte spela nån roll vad det står i ett avtal, eftersom det som killen sa i början är det som gäller, även om han läst fel. Du har ju inte tecknat avtal på att det ska kosta 25K*2 för din son att vurpa din hoj, utan 6K.

Jag hade försökt iallafall, och vidhållit att det är bolagets fel...
Sen hade jag högst troligen inte fått rätt ändå men...

När jag hamnar i fall numera då det blir en tolkning av försäkringsbolagets villkor, så ändrar jag min egen utsago om vad som hänt i förväg, för att det inte ska kunnas misstolkas av försäkringsbolaget.

sålänge det inte drabbar nån mer än ekonomiskt så tycker jag att det funkar. Man skriver ju inte på ett avtal som inte följer det man avtalat om, alltså kan man va ful tillbaka...
 

Peepoo

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Företagets Yamaha XT660R/XT660Z, suktar efter en egen motard...
5/10:


Fan vad otur ni har i er familj. Bägge hojarna på kort tid. Jag lider med er.

Skönt att det för en gångs skull var den huvudsaklige brukaren som stod som försäkringstagare och inte någon annan, d v s inte skenförsäkring. De som skenförsäkrar tycker jag gott kan betala rubbet själva.

Hoppas det reder ut sig till det bästa.

:D

Men hoppas ändå det löser sig! :)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top