Åk för f-n inte utan handskar...och andra skydd...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det ingen som kommer i håg hur det kändes när man var barn och hade snubblat och tagit emot sig med händerna? Eller kanske cyklat omkull och reste sig upp med blodiga handflator som var fulla med grus.
Jag kommer i håg det trots att jag är gammal så jag försöker vara rädd om händerna och kör aldrig utan handskar. Nu hjälper ju inte det mot allt så om nån vill kan jag berätta hur det var att ha båda händerna i gips i 7 veckor förra sommaren....
Var rädda om er

Jag ramlade ganska nyligen framåt nedför en asfaltstrappa och gled på händerna nedför hela. Så jävla farligt var det inte. När jag kom in till jobbet knallade jag in på dass och sköljde av händerna och petade ur gruset som satt kvar med en nål. :hihi
Jag är så totalklantig att det där med att slå i allt möjligt hela tiden gjort mig lite avtrubbad. :crash
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ofta är det ju skräckexempel som visas upp, och visst fan kan det hända att man skadas allvarligt även i låga farter. Känner en personligen som bröt ryggen när han halka i badkaret(hur många badar med ryggskydd?) , Vet oxå en som skrapa upp sej rätt ganska rejält i ca 30km/h.
Trots detta har jag kört omkull en hel del då man har intresse för stunt i farter omkring 20-60 utan skydd desamma för många andra i min omgivning, eller ja, utan skydd brukar vara ryggskydd/hjälm/hanskar.
Just i skrapskador är det 99,9% småskrubbsår som man åker vidare med utan problem.

Sen hur skadad man blir finns det ju enhel del som påverkar, fysik/smidighet/ålder/asfaltstyp har en avgörande faktor, likaså otur. Sen finns ju faktiskt valmöjligheten att ligga o skava på samma ställe eller vrida sej när man väl trattar omkull..

Är en jävla skillnad på att träna stunt där piloten är både van och förberedd på en klotning än när Svensson tar viragon och köper glass!
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Nu är ju inte jag fullsketen med knepiga substanser när jag kör hoj så mina sår tar ju lite längre tid att läka ut.

Men sist när en fulKTM råkade välta över mitt klena ben i typ 15 km/h så resulterade det i kärlek från snygga syrror 2 ggr/dag och en pencilinkur som fick mig att längta till att få en rejäl spräckarförstoppning.

men som sagt nu sprutar jag ju inte in saker i kroppen heller.

Vad cyklister pumpar i sig är väl, om än inte i detalj, relativt allmänt känt, men vad Bandidos_peking har pumpat i sig är höljt i dunkel! "Jag hävdar att kroppen klarar att kana på gatan i hastigheter upp emot 70-80 km/h utan skydd" Ja jävlar.... :D
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det var ju bra men hade det inte varit bättre om du haft handskar? Du hade kanske sluppit peta grus då.

Jag ramlade ganska nyligen framåt nedför en asfaltstrappa och gled på händerna nedför hela. Så jävla farligt var det inte. När jag kom in till jobbet knallade jag in på dass och sköljde av händerna och petade ur gruset som satt kvar med en nål. :hihi
Jag är så totalklantig att det där med att slå i allt möjligt hela tiden gjort mig lite avtrubbad. :crash
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var ju bra men hade det inte varit bättre om du haft handskar? Du hade kanske sluppit peta grus då.

Jo, men nu var ju frågan om man kom ihåg när man gjorde sånt som liten, jag har aldrig slutat. :hihi Sedan var det sommar och jag gick/joggade, så handskar hade varit lite overkill. :crash
Men har handskar när jag kör hoj, om det inte är en kort runda för att lyssna på motorgång eller liknande...
 
Last edited:

sellingj

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
kojan
Hoj
husqvarna sm450RR
Förra veckan kom jag ut från en Pizzeria sekunden efter att en motard-pilot klotat. :crash
Jeansen och hoddien på högersidan hängde i trasor och blodfläckarna växte. :(
Det var redan några framme och hjälpte killen så jag åkte för att inte vara i vägen.

Hörde dag två att det var en polares arbetskompis.
Han låg då fortfarande på sjukhus och dom höll fortfarande på att plocka jeansbitar från huden.

Skönt att han klarade sig så pass men en del "sveda-och-värk" blir det nog i några veckor. :3freak


ojoj världen är liten ibland.:)
motard-piloten var faktiskt jag och jag hade snickarbyxor ;) vilket nog får anses vara lite bättre än jeans,dom höll ganska bra iallafall. men jag har då lärt mig att man ska absolut inte åka utan skydd även om man bara ska en bit.
jag var hem till en kompis ca 2km hemifrån och på hemvägen åkte ja gick ja ikull efter lite lek på 5ans växel, vilket resulterade i en hel del skrapsår över i princip hela höger/vänster sida samt en del "hål" i armbågar och knän, två små brutna ben.
Jag har garanterat haft änglavakt då ja klarat mig så pass bra.
men använd huvudet och ha skydd på er.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att inte använda handskar är idioti! :död Är det varmt använder man tunna, ventilerade sommarhandskar. :)

Men trampar man själv på hojen är det viktigaste åtsittande lycra! :hihi Är man flera så håller man ihop, gärna tre ibredd, så ingen kommer förbi utan att mosa igenom klungan...:hihi Dessa övermänniskor klarar vurpor i 80 utan att skadas!:yoparty
 

d.ojja

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
2013, KTM 1190 Adv R & 2000, XR400R
Att inte använda handskar är idioti! :död Är det varmt använder man tunna, ventilerade sommarhandskar. :)

Men trampar man själv på hojen är det viktigaste åtsittande lycra! :hihi Är man flera så håller man ihop, gärna tre ibredd, så ingen kommer förbi utan att mosa igenom klungan...:hihi Dessa övermänniskor klarar vurpor i 80 utan att skadas!:yoparty

Jaja, Inget ont utan något gott! Tvekade i 10 år på att ta MC kort för att jag tyckte det verkade farligt (har alltid haft "otur" på tvåhjuliga fordon). Först när jag kört landsvägscykel i några år och vart uppe och nosat på hastigheter i 70-80 iklädd lycrakläder och cykelhjälm som det faktiskt verkade ganska så säkert att köra mc. Nu känner man sig osårbar (i jämförelse med lycra....) i sina kläder, skydd hjälm etc på motorcykeln..
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
ojoj världen är liten ibland.:)
motard-piloten var faktiskt jag och jag hade snickarbyxor ;) vilket nog får anses vara lite bättre än jeans,dom höll ganska bra iallafall. men jag har då lärt mig att man ska absolut inte åka utan skydd även om man bara ska en bit.
jag var hem till en kompis ca 2km hemifrån och på hemvägen åkte ja gick ja ikull efter lite lek på 5ans växel, vilket resulterade i en hel del skrapsår över i princip hela höger/vänster sida samt en del "hål" i armbågar och knän, två små brutna ben.
Jag har garanterat haft änglavakt då ja klarat mig så pass bra.
men använd huvudet och ha skydd på er.

Skönt att det gick såpass! :tummenupp
Hoppas du är uppe i sadeln snart igen! :)
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
har inte riktigt hajjat varför det helt plötsligt blir jÄtteFarligt så fort man sätter sig på en MC ... "åker inte en meter utan full rustning , etc,etc"
Dom som väljer att ta sin dödsmaskin till stranden/glasskiosken och kommer köra max 30-50 blås är väl inte farligare än moppekissot som har en biltemahjälm och linne och shorts :va :va

Själv har jag ALLTID full mundering eftersom jag vet att jag alltid kommer köra fortare än 50 blås :) (annars kan jag likagärna ta survolvon :rolleyes: )
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
har inte riktigt hajjat varför det helt plötsligt blir jÄtteFarligt så fort man sätter sig på en MC ... "åker inte en meter utan full rustning , etc,etc"
Dom som väljer att ta sin dödsmaskin till stranden/glasskiosken och kommer köra max 30-50 blås är väl inte farligare än moppekissot som har en biltemahjälm och linne och shorts :va :va

Själv har jag ALLTID full mundering eftersom jag vet att jag alltid kommer köra fortare än 50 blås :) (annars kan jag likagärna ta survolvon :rolleyes: )
Helt klart att det inte är farligare än att åka moppe i samma hastighet, men inte ska det vara ok för det? Att moppeåkarna beter sig som nötter ska väl inte vara argument till varför andra ska ta efter deras beteende? Sen måste man ta fordonets vikt i beaktande också. Står man still och välter en hoj på en människa kommer skadorna med störst sannolikhet bli värre än om man välter en moppe en människa.


Till trollet som påstår att det är lugna puckar att köra omkull i 70-80 knyck utan skydd; bevisa det.
Jag vill se dina händer efter en sån marksyning. Haft flertalet patienter på akuten efter cykelolyckor i normala hastigheter som fått men för livet med skadade senor, mjukdelsdefekter, inskränkt funktion och rörlighet i leder, infektioner etc etc.
Och skulle man klara sig från en sådan olycka utan bestående men är det enbart tur och inget annat.

I bästa fall får man en asfaltstatuering, i sämsta fall blir man av med en extremitet eller livet.
 

Nicky K

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2011
Ort
Västkusten
Hoj
KTM 640 Prestiege -05
Behöver inte vara höga hastigheter för att det ska vara farligt. Körde in i ett staket en gång i 10-15 med moped på grund av att den jag skjutsade tyckte det var kul att vingla och hoppa framåt tillbaka :huvet
Hur som helst så klämde jag foten/benet så jag fick ett betydligt större smalben, samt lite skrapsår och så vidare.

Krockade även i ca 60 en gång i Shorts, foppa tofflor samt en Tshirt och flög in i en stolpe. Skrapsår överallt + ont i ryggen och på köpet fick jag bruten fot.

Även om jag skall korta sträckor så är det skydd som ska på, folk som struntar i det kommer ångra det till slut.:fakta
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Som gammal tävlingscyklist är jag van vid att syna asfalt med blottade ben och armar. Hjälmen har nog räddat mig en gång, men annars är det min hud som har hindrat asfalten från att äta stora mängder kött. Jag hävdar att kroppen klarar att kana på gatan i hastigheter upp emot 70-80 km/h utan skydd, så jag tycker inte man behöver överdriva när man ska ut och finköra. Hjälmen är dock viktig.

Du glömmer en liten detalj...en spinkig lätt cykel, eller 200-300 kg hoj som kan trycka, klämma riva upp..Men kul att du gillar vara uppskrapad ;)
 

Tjita1

Guest
Körskolan jag tog lappen på tvingar sina moppeelever att köra med full mundering med ryggskydd och hela kittet också. En tjej som körde risktvåan i min grupp berättade att hon hade klotat med moppen i sommarklänning en fin kväll när hon var 16. Efter det har hon inte vågat köra nåt tvåhjuligt förrän hennes pappa övertalade henne att ta MC-kortet, eftersom hon skrapade sönder sig fullständigt. I 45 knyck.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Pfft, kör inte 10 meter på allmän väg utan full skyddsutrustning. Gick omkull i typ 30km/h och slog i båge huvud och händer och det gjorde jävligt ont även om jag hade hjälm och handskar.

Moped?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Körskolan jag tog lappen på tvingar sina moppeelever att köra med full mundering med ryggskydd och hela kittet också. En tjej som körde risktvåan i min grupp berättade att hon hade klotat med moppen i sommarklänning en fin kväll när hon var 16. Efter det har hon inte vågat köra nåt tvåhjuligt förrän hennes pappa övertalade henne att ta MC-kortet, eftersom hon skrapade sönder sig fullständigt. I 45 knyck.

Det är en marknad som jag inte förstår varför ingen utnyttjar: Mopedkläder.
Man behöver inte skinnställ, ryggskydd och integralhjälm när man mopederar.
Men snygga skyddskläder med mjuka skydd tror jag skulle kunna bli lite modernt.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Det är en marknad som jag inte förstår varför ingen utnyttjar: Mopedkläder.
Man behöver inte skinnställ, ryggskydd och integralhjälm när man mopederar.
Men snygga skyddskläder med mjuka skydd tror jag skulle kunna bli lite modernt.

De e dags för grabben snart (15 i vår) .... tänkte han ska få börja med en 30 moppe med växlar för att sedan börja på med 125'a kortet (tror de e 15,5 år eller nått sånt man får börja) .... men det kommer inte va en moppe i 15 års paketet utan ett par MC jeans å en såndäringa kevlar hoodie
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top