Åka kollektivt/Trängselskatt?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
HönaPower skrev:
Nä...eller jo, detta inlägg var nog skattefritt! :banana

Är du full?
Inköp av ett stycke dator = många skattekronor i Moms..
Bredband = Moms
El för att hålla skiten igång.. energiskatt å miljöskatt å moms...

Fattar du inte att du spelar Nörder i händerna för varje inlägg. Stäng av datorn din djävla kommunist! :fatta!

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Swedie skrev:
Det kommer bli ett drastiskt antal MINDRE besökande till stockholm. Tänk på alla turister och sådant.

SKRATT i ansiktet på de som kom på iden.

Du tror väl inte på allvar att en familj som har tänkt åka till Stockholm över en helg på semester väljer bort det på grund av att det är avgiftsbelagt? Vi pratar om småpengar i sammanhanget, 20, 30 eller kanske allra värsta fall 100 kronor.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Magnus-Sthlm skrev:
Du tror väl inte på allvar att en familj som har tänkt åka till Stockholm över en helg på semester väljer bort det på grund av att det är avgiftsbelagt? Vi pratar om småpengar i sammanhanget, 20, 30 eller kanske allra värsta fall 100 kronor.
Vet inte hur det är med familjer osv. Men jag själv väljer lätt att inte åka till stockholm längre för att "shoppa" eller se på stan.

HansJ skrev:
Turister som propsar på att åka in till stan mellan 0630 och 0900 vardagar kan vi lika gärna vara utan... De tar plats, hittar inte och åker i mittfilen...

Är det bara mellan den tidpunkten som de är på?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Swedie skrev:
Vet inte hur det är med familjer osv. Men jag själv väljer lätt att inte åka till stockholm längre för att "shoppa" eller se på stan.

Nej?. :va
det är bara de att det är då folk åker till jobbet och han tycker de vore skönt med mindre trafik.

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Hoj
HansJ skrev:
Turister som propsar på att åka in till stan mellan 0630 och 0900 vardagar kan vi lika gärna vara utan... De tar plats, hittar inte och åker i mittfilen...

Har en polare som bor i London. När de införde sina avgifter där, skrev tabloiderna krigsrubriker om hur korkat det var, namninsamlingar etc (gissa om Expressen/Aftonbladet ligger i stratgroparna...). Nu har det tydligen funkat bra i London, mindre trafik, bättre luft, bättre allmänna kommunikationer, och tabloiderna har övergått till att hetsa mot Svennis. Enligt polaren är de han känner motvilligt positiva såhär i efterhand. Vi får väl se, satsar de inte på infartsparkeringar och utbyggd kollektivtrafik så faller det nog helt i alla fall.

Äntligen ett sansat inlägg. Det är självklart att man måste göra något åt trafiksituationen i Stockholm. Nu har man valt ett sätt som är så opopulistisk som det någonsin kan vara men som har visat sig effektivt i London, Oslo mm, se ovan. Politiskt självmord kan man tycka, speciellt om man tittar på dom omröstningar som gjordes för vad jag vill minnas ett halvår sen där ca 75-90% av invånarna i varje kommun röstade nej. Jag är fullkomligt övertygad att den folkomröstning som kommer att vara i september 2006 kommer att visa på helt annorunda siffror. Det är möjligt att det fortfarande kommer att vara nej-röster i majoritet men långt ifrån det procentförhållande som är idag.

Det är så otroligt märkligt med just bilägare att man anser sig vara totalt ansvarsfri när det kommer till trafik- och miljöproblem. Man ser det som någon slagt rättighet att köra hur, när och vart man vill med vilken typ av fordon som helst. Att Stockholm får en väldigt utbyggd kollektivtrafik spelar ingen roll för det är ju inte möjligheten att ta sig från A till B som är viktig utan att man kan göra det i sin egen bil. Att hela Stockholmsregionen får kraftigt höjda anslag till olika infrastrukturssatsningar som kompensation för trängselavgifterna är ännu en sak som alla väljer att blunda för.

Jag tror inte heller att yrkestrafiken har några invändningar. Maxbeloppet för varje bil och månad är ca 1.200 kronor och det är nog inte en allför djärv gissning att exempelvis en budbil kör in den summan och mycket mer därtill genom större framkomlighet och möjligheten till fler leveranser per dag.

Swedie skrev:

Helt ärligt...nästa gång du hade tänkt att åka till Stockholm men väljer bort det pga trängselavgiften så PM:a mig innan så kan jag sätta in 40kr på ditt konto :nicka

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
vem får finansiera skiten? Jo skattebetalare i hela landet får punga ut med 3,8 miljarder för att politikerna skall få ha sin lekstuga som den stora majoritéten inte vill ha :huvet
demokrati = all makt utgår från folket ?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Swedie skrev:

Nja, det är avgiftsfritt på dagar innan helgdag, helgdagar, helger, samt mellan 1830-0630 vardagar. Kostar mest under peak, dvs morgon och kvällsrusning, mitt under dagen är det bara en tia...

Det de absolut kommer att tjäna pengar på lär vara påminnelseavgifter, eftersom man själv måste hålla reda på hur mycket som ska betalas in, och ska betala inom fem dagar! Jag har beställt en dosa...

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Hoj
Kiosken skrev:
vem får finansiera skiten? Jo skattebetalare i hela landet får punga ut med 3,8 miljarder för att politikerna skall få ha sin lekstuga som den stora majoritéten inte vill ha :huvet
demokrati = all makt utgår från folket ?

Och du tror på allvar att dom som tagit beslutet har gjort på grund av deras tvångsmässiga läggning att spendera pengar?

Du kanske tycker att man ska folkomrösta om precis varenda beslut? Alla 100.000-tals beslut ska du, din granne, jag och min frisör ha något att säga till om? Den form av demokrati som vi har bygger på att Du får rösta och välja vem som ska företräda dig. I och med det så får du med på köpet att det kommer att fattas beslut som både gagnar dig och som kommer att ligga dig till last.

Eller också gör vi så att vi skiter i all skatt och så får man klara sig bäst man vill. Det är väl en förbannad tur att det finns människor som trots all skit dom får till en usel lön tar det ansvar som krävs och tar beslut som kan vara obekväma för en större saks skull än att blidka den stora massan.

young_rider

sommar sommar sommar
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Bmw s1000r
En annorlunda form av trängselavgift...

Det är extremt trångt på bussar o spårvagnar och så höjer kollektivtrafiken priset på biljetten e det trängselavgift de me?

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Magnus-Sthlm skrev:
Och du tror på allvar att dom som tagit beslutet har gjort på grund av deras tvångsmässiga läggning att spendera pengar?

Du kanske tycker att man ska folkomrösta om precis varenda beslut? Alla 100.000-tals beslut ska du, din granne, jag och min frisör ha något att säga till om? Den form av demokrati som vi har bygger på att Du får rösta och välja vem som ska företräda dig. I och med det så får du med på köpet att det kommer att fattas beslut som både gagnar dig och som kommer att ligga dig till last.

Eller också gör vi så att vi skiter i all skatt och så får man klara sig bäst man vill. Det är väl en förbannad tur att det finns människor som trots all skit dom får till en usel lön tar det ansvar som krävs och tar beslut som kan vara obekväma för en större saks skull än att blidka den stora massan.

Nej men vad händer med demokratin när folket tycker "fel"? Dessutom är det ju inte lite pengar vi pratar om. Snacka om dubbelbeskattning man ska både betala avgift samt för kostnaden för att inbringa denna blir ca 400 kr per innvånare i hela riket som man redan betalat (snabb huvudräkning men det det blir nog något liknande)

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Hoj
Kiosken skrev:
Nej men vad händer med demokratin när folket tycker "fel"? Dessutom är det ju inte lite pengar vi pratar om. Snacka om dubbelbeskattning man ska både betala avgift samt för kostnaden för att inbringa denna blir ca 400 kr per innvånare i hela riket som man redan betalat (snabb huvudräkning men det det blir nog något liknande)

Nu är jag lite osäker på vad du menar men om exempelvis folket skulle vara för dödsstraff eller att mörkhyade inte fick åka med kommunala transportmedel så är åtminstone jag tacksam för att det finns politiker som står mot opinionen och tar sansade beslut.

Förresten, 3 frågor. Vad kostade din bro där nere i myllan, vad kostar det att åka över den och hur tror du att den finansierades?

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
En sak som ingen har sagt är att det trots allt blir en folkomröstning i samband med valet nästa år. Läste någonstans (DN tror jag) att prognosen säger 65% emot trängselskatt inom "08-tullarna" och 90% emot utanför i Lidingö, Solna, Haninge m.fl.

Om det nu stämmer blir det inte mer än 6 månaders försöksperiod. Bara att rösta NEJ nästa år. (de som bor i 08-kommunen). :tummenupp sen får vi hoppas att politikerna inte kör över folkomröstningen och "hindrar demokratin" :D

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Hoj
ape skrev:
En sak som ingen har sagt är att det trots allt blir en folkomröstning i samband med valet nästa år. Läste någonstans (DN tror jag) att prognosen säger 65% emot trängselskatt inom "08-tullarna" och 90% emot utanför i Lidingö, Solna, Haninge m.fl.

Om det nu stämmer blir det inte mer än 6 månaders försöksperiod. Bara att rösta NEJ nästa år. (de som bor i 08-kommunen). :tummenupp sen får vi hoppas att politikerna inte kör över folkomröstningen och "hindrar demokratin" :D

Läs lite högre upp så hittar du ;)

För det första är det inte klart än att hela länet får rösta så det stämmer inte riktigt med att Lidingö, Solna och Haninge bara har att rösta nej.

För det andra så är folkomröstningen endast rådgivande vilket juridiskt sett ger politikerna utrymme att fortsätta med trängselavgifterna trots ett nej. Däremot så finns det en överenskommelse mellan samtliga partier att faktiskt följa resultatet och det skulle vara högst osannoligt om så inte skedde.

Men...som jag skrev tidigare så tror jag att procentfördelningen på ja/nej kommer att se helt annorlunda ut i september 2006 och jag blir inte helt förvånad om det till och med blir ett ja till att permanent införa trängselavgifter.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Jag är för Biltullar ...
:)
Fast jag tycker dom är lite beiga..
Enligt mig skulle man Mura upp en 2,5 meter hög tegelvägg eller varför inte betong, vid varje Tull så att det inte går att åka ut ....
För då vet man att stollarna på insidan inte kommer ut liksom... :Bugar
Tuben å tågen går ju i alla fall :huvet

Det sura i kråksången är att det är jävligt risigt med alternativa vägar runt ... vilket bevisades när lodbrok misslyckades med att riva Essingeleden ...
Inte för att jag Önskar en olycka ,men det hadde vart intressant å se hur man hadde löst en "riven Essingeled" ...Snacka om S.P.O.F.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Magnus-Sthlm skrev:
Äntligen ett sansat inlägg. Det är självklart att man måste göra något åt trafiksituationen i Stockholm. Nu har man valt ett sätt som är så opopulistisk som det någonsin kan vara men som har visat sig effektivt i London, Oslo mm, se ovan. Politiskt självmord kan man tycka, speciellt om man tittar på dom omröstningar som gjordes för vad jag vill minnas ett halvår sen där ca 75-90% av invånarna i varje kommun röstade nej. Jag är fullkomligt övertygad att den folkomröstning som kommer att vara i september 2006 kommer att visa på helt annorunda siffror. Det är möjligt att det fortfarande kommer att vara nej-röster i majoritet men långt ifrån det procentförhållande som är idag.

Det är så otroligt märkligt med just bilägare att man anser sig vara totalt ansvarsfri när det kommer till trafik- och miljöproblem. Man ser det som någon slagt rättighet att köra hur, när och vart man vill med vilken typ av fordon som helst. Att Stockholm får en väldigt utbyggd kollektivtrafik spelar ingen roll för det är ju inte möjligheten att ta sig från A till B som är viktig utan att man kan göra det i sin egen bil. Att hela Stockholmsregionen får kraftigt höjda anslag till olika infrastrukturssatsningar som kompensation för trängselavgifterna är ännu en sak som alla väljer att blunda för.

Jag tror inte heller att yrkestrafiken har några invändningar. Maxbeloppet för varje bil och månad är ca 1.200 kronor och det är nog inte en allför djärv gissning att exempelvis en budbil kör in den summan och mycket mer därtill genom större framkomlighet och möjligheten till fler leveranser per dag.

Helt ärligt...nästa gång du hade tänkt att åka till Stockholm men väljer bort det pga trängselavgiften så PM:a mig innan så kan jag sätta in 40kr på ditt konto :nicka
Funkar biltullarna i Oslo, du måste skämta, när jag åker dit från Göteborg, är resan Gbg till första biltullen i Oslo det snabbaste partiet. Att sedan komma in i city... helt hopplöst.

/F

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Hoj
Felix skrev:
Funkar biltullarna i Oslo, du måste skämta, när jag åker dit från Göteborg, är resan Gbg till första biltullen i Oslo det snabbaste partiet. Att sedan komma in i city... helt hopplöst.

/F

Oj, vad konstigt. För när jag åker från Stockholm till Göteborg så går det i krypfart hela sträckan på motorvägen men sviiisch vad det går när man väl ska komma in i city.

Du hade nog bara otur när du tänkte det du skrev.

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
men allvarligt.. hur jobbigt är de att smita undan avgiften om ni verkligen vil. ligga nära bilen framför, ta bort skylten, vinkla skylten, kardborre, hur många kör inte utan skylt fram nu i alla fall. och är det bara mellan kl 6 och 9 på morgonen och eftermiddagen så spelar det ju ingen roll. knappast gäller på helgerna..

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024