Äntligen ett sansat inlägg. Det är självklart att man måste göra något åt trafiksituationen i Stockholm. Nu har man valt ett sätt som är så opopulistisk som det någonsin kan vara men som har visat sig effektivt i London, Oslo mm, se ovan. Politiskt självmord kan man tycka, speciellt om man tittar på dom omröstningar som gjordes för vad jag vill minnas ett halvår sen där ca 75-90% av invånarna i varje kommun röstade nej. Jag är fullkomligt övertygad att den folkomröstning som kommer att vara i september 2006 kommer att visa på helt annorunda siffror. Det är möjligt att det fortfarande kommer att vara nej-röster i majoritet men långt ifrån det procentförhållande som är idag.
Det är så otroligt märkligt med just bilägare att man anser sig vara totalt ansvarsfri när det kommer till trafik- och miljöproblem. Man ser det som någon slagt rättighet att köra hur, när och vart man vill med vilken typ av fordon som helst. Att Stockholm får en väldigt utbyggd kollektivtrafik spelar ingen roll för det är ju inte möjligheten att ta sig från A till B som är viktig utan att man kan göra det i sin egen bil. Att hela Stockholmsregionen får kraftigt höjda anslag till olika infrastrukturssatsningar som kompensation för trängselavgifterna är ännu en sak som alla väljer att blunda för.
Jag tror inte heller att yrkestrafiken har några invändningar. Maxbeloppet för varje bil och månad är ca 1.200 kronor och det är nog inte en allför djärv gissning att exempelvis en budbil kör in den summan och mycket mer därtill genom större framkomlighet och möjligheten till fler leveranser per dag.
Helt ärligt...nästa gång du hade tänkt att åka till Stockholm men väljer bort det pga trängselavgiften så PM:a mig innan så kan jag sätta in 40kr på ditt konto