Åka på bakhjulet med R6

Danne_121

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
cbr 900 -95
Tjena allihopa.
Köpte min R6 -02a i somras och det är den första hojen jag har. Kört hela sommaren och har varit grymt kul. Precis börjat öva på wheelies, men har lite problem.
Jag får upp den utan problem på 1:a växeln, men kommer ju inte så långt.
Det är väl 2:a växeln som gäller för bakhjulsåkning vad jag läst.
Kollat på lite youtube filmer som förklarar att man ska click the clutch.
Jag försöker och försöker. Ligger runt 70 km/h, kopplar me ett finger, drar upp han i lite varv och släpper fort, men lyfter några cm bara...
Någon som har tips på andra varianter eller ställen i sthlms området man kan träna. Tacksam för svar.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Pröva att köra lite långsammare, Fan 70 är ju fruktasvärt snabbt ändå för att wheela som nybörjare eller? Behöver du hojen till andra ändamål än att wheela så kan du ju alltid dreva om den... Det funkar GARANTERAT!

Annars har man hört massa om att rycka upp den medans man släpper kopplingen och bla bla blaaa... Mitt tips, köp en Daytpna 675... gick upp på bakan på 3an med full gas! DEN DU!

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
70 är nog ganska perfekt att börja med på ettans växel.

fortsätt du som du gör så ska du se att du vågar gå högre och högre och kunna ligga kvar längre.

sen (om ca 2 flygtimmar) när du fått upp höjden är det dags att lära sig broms och koppling och då blir det roligare :)

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
10k rpm på 2an och koppla till den och ryck, tänk på att hålla fullgas från säg 7krpm så du inte ligger hela tiden runt 10 och rycker....

Danne_121

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
cbr 900 -95
10k rpm på 2an och koppla till den och ryck, tänk på att hålla fullgas från säg 7krpm så du inte ligger hela tiden runt 10 och rycker....

Okej det låter intressant, så fort de finns ledig tid ska jag ut o träna!!
tack för tipsen!!

En till grej förresten...
Vad kör ni för lufttryck i däcken?? Hört att det är lättare att köra bakhjulet om det är mindre lufttryck.. För och nackdelar??

Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
En till grej förresten...
Vad kör ni för lufttryck i däcken?? Hört att det är lättare att köra bakhjulet om det är mindre lufttryck.. För och nackdelar??

spelar ingen roll i högre hastigheter. i lägre hastigheter ( -50 km/h) så tippar den inte lika lätt åt sidan men i högre hastigheter så har du fartvinden som håller sidobalansen åt dig. sen att det går trögare med lite luft gör ju även att du "kör med lite broms" vilket gör det lättare att få ner farten på bakan fast du inte har nån broms.

däremot så kan du ifall du känner att hojjen ålar sig på bakhjulet laborera lite mellan 1.8 - 2.6 för att se ifall du tycker det är skönare med ett annat lufttryck än det du har. det är olika mellan olika däck samt slitage på däck och det kan lika gärna bli bättre om du höjjer trycket som när du sänker trycket.

jag tror ju fortfarande att du är rädd för höjden och har du ett sätt att få upp hojjen på som funkar för dig så tycker jag att du ska fortsätta på det sättet tills du vant dig av höjdrädslan och det kan vara vettigt att ha mycket motorbroms (köra på ettan på höga varv) tills det är dags att gå vidare...

edit: såg att det var R6 du skulle köra på - 2an funkar säkert bra också med den motorbromsen. fick för mig att det va cbr900 du ville träna på...

Last edited:

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
KTM 690 SMC
Pröva att köra lite långsammare, Fan 70 är ju fruktasvärt snabbt ändå för att wheela som nybörjare eller? Behöver du hojen till andra ändamål än att wheela så kan du ju alltid dreva om den... Det funkar GARANTERAT!

Annars har man hört massa om att rycka upp den medans man släpper kopplingen och bla bla blaaa... Mitt tips, köp en Daytpna 675... gick upp på bakan på 3an med full gas! DEN DU!

är Daytonan så jävla stark att den går upp på bara gas på 3:an orginal?

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Hoj
K5
spelar ingen roll i högre hastigheter. i lägre hastigheter ( -50 km/h) så tippar den inte lika lätt åt sidan men i högre hastigheter så har du fartvinden som håller sidobalansen åt dig.

Det är mer gyro-effekten från dina snurrande hjul som håller dig på rätt köl vid de hastigheterna! ;)

(jag vet... besserwisser) :yoparty

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
annars kan du råda bot på problemet med att köpa dig en literhoj då slipper du å slita ut kopplingen:tummenupp

eller så köper du nash:s 675:a den är ju überstark:gnissla

Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Gamla R6a är lite mer lättstegrad än den som jag har så tokdumpa inte kopplingen när du provar så du står på öronen utan prova dig fram...

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
glid över till lunda ikväll, kolla sthlms tråden för att se vart det ligger ;)

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
R1

Gasa upp 675:an på trean låter konstigt, men grattis om det går:tummenupp

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Hoj
R6 ratrace edition
Inte tänk så mycke hur du ska göra hit å dit. Ut å åk och känn dig fram. De kommer me tiden. :tummenupp

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Daytonan reser inte på trean, på tvåan gör den det med koppling.

Kanske var det ett krön han pratade om... då lättar det lite på framhjulet :)

Min Hornet verkar dock vara omöjligt att uiiila med på tvåan. Kopplar så studsar den upp väldigt lite bara. Ettan är inga som helst problem att wheela på.

ABS versionen, 08. Lite tyngre också.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...