Åka runt Eksjö trakten.

bobo08

PMC Member
Gick med
20 Feb 2005
Ort
Nu i Bästa Svängen!
Hoj
BMW s1000rr GRÖN inte gul!! Gixxer 1000 K6a litehängigedition
Vi är ett gäng från hela landet som kommer att träffas i Eksjö i augusti.
Min undran är hur är vägarna i Eksjö trakten.
 

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Eksjö
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
Menar du om de är roliga att köra på eller hur bra asfalten är?
Vafan ska du göra i Eksjö? :hihi
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
bobo08 skriver.

Det låg lite mitt i mellan allt,så det blev bara så.. :rolleyes:
Roliga vägar?
Bra vägar?

Det är nog knappast utelivet man åker dit för.. :lol
 

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Eksjö
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
Jag föredrar vägarna inom det lila markerade området.
1.jpg


Börja i Eksjö, kör väg 134 mot Österbymo/Kisa, när du kör genom Rydsnäs bör du ta det lugnt för där gillar polisen att stå och skjuta med laserpickan. Innan du kommit fram till Kisa svänger du vänster mot Malexander, ca 1 km innan Malexander stannar ni och tar en paus samt lägger en blomma vid minnesstenen för de två mördade polismännen. Fortsätt sedan genom samhället och vidare mot Boxholm, sväng sedan mot Tranås. Om ni vill posera lite kan ni svänga in första avfarten (norra) mot Tranås och köra storgatan genom "byn" och sen svänga ut på vägen igen (står nog Vetlanda på skyltarna), annars bränner ni bara förbi Tranås. 2-3 km efter Tranås svänger ni höger mot Gränna. Börjar det kännas i röven? Bit ihop!

Forsätt hela vägen till Gränna, sväng in och sug av några polkagrisar om suget finns, annars svänger ni mot Ölmstad och vidare genom Skärstad och Kaxholmen. Efter Kaxholmen kommer ni till Huskvarna, nu är det fritt val att åka vidare eller att åka in till Jönköping och posera/äta lite (skippa efterrätten isåfall). Hur ni än gör se till att hitta tillbaka till Huskvarna för där ska ni svänga mot Aneby (är inte 100 på att det står Aneby, kan även stå Lekeryd, vägen heter 132 iaf). När ni har glidit ut ur Huskvarna kör ni på Ådalsvägen där finns ett parti på tja 300-400 m med feta kurvor, kör upp och ned ett par gånger tills ni tröttnar. Fortsätt sen mot Lekeryd där ni stannar vid kiosken som är på vänster sida mitt emot macken. Ät så mycket glass ni orkar!

Fortsätt sen på den vägen ni svängde in på vid kiosken. Efter några mil kommer ni till en håla som heter Hullaryd, där svänger ni höger mot Aneby. När ni kommer fram till Aneby kommer ni till en stoppskylt där tar ni höger, kör tills ni kommer ut på "stora vägen" där tar ni höger mot Huskvarna eller om det står Lekeryd (väg 132 igen). Kör 1,5-2 mil tills ni kommer fram till Sund där svänger ni mot Solberga/Anneberg/Eksjö eller vad det nu står. Nu har ni ca 3 mil kvar till Eksjö. Avsittning!

På nedanstående bild har jag ritat lite grovt hur ni ska köra.
2.jpg
 

bobo08

PMC Member
Gick med
20 Feb 2005
Ort
Nu i Bästa Svängen!
Hoj
BMW s1000rr GRÖN inte gul!! Gixxer 1000 K6a litehängigedition
Man får tacka för den eminenta vägbeskrivningen,kanske får anlita dej som vägvisare när vi kommer ner.. :tummenupp
 

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Eksjö
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
bobo08 skrev:
2160947 Man får tacka för den eminenta vägbeskrivningen,kanske får anlita dej som vägvisare när vi kommer ner.. :tummenupp

Just nu har ingen moppe som jag får köra med på vägen, men om du fixar fram en så... :hjälm
 

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Västervik
Hoj
RF 600R, Honda CR
Jag var i Gränna förra sommaren och körde runt lite med ett par polare. När jag skulle hem, tvärs över till Västervik på samma breddgrad, så tog jag vägen via Tranås som föregående snackar om. Vad jag kommer ihåg av den var det bland de bästa hojvägarna jag kört! Ganska snabb sträcka, mycket kurvor och bra asfalt. Rekommenderas varmt.
 

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Eksjö
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
granen skrev:
2161328 Jag var i Gränna förra sommaren och körde runt lite med ett par polare. När jag skulle hem, tvärs över till Västervik på samma breddgrad, så tog jag vägen via Tranås som föregående snackar om. Vad jag kommer ihåg av den var det bland de bästa hojvägarna jag kört! Ganska snabb sträcka, mycket kurvor och bra asfalt. Rekommenderas varmt.

Exakt! :banana

Har inte kört så mycket i nordöstra Småland men en väg som jag gillar är 135:an från Gamleby mot Kisa. Fan detta är inte bra nu blir jag sugen på att skaffa lv-hoj igen. :hihi
 

Mibelle

Värmlandstös.. längtar hem!
Gick med
22 Sep 2005
Ort
Eksjö
Hoj
En röd.. Bandit
Skoj med nåt som händer i Eksjö =)! Synd bara att dom inte har mammakläder i skinn.. mitt ställ börjar bli trångt nu :va

Jag jobbar i Eksjö och befinner mig i mitt arbete på vägarna runt i kring här rätt mycke så man passar ju på att kolla efter om det skulle va en skoj hojväg..

Finns hur många krokiga vägar som helst men många är asfalten tyvärr dåligt på.

Några fina tips är dock:

Från Nässjö via Äng mot Sund (man kommer fram i närheten av Lekeryd)

Från Holsbybrunn via Ädelfors mot Silverdalen/Lönneberga

Och sist men inte minst Hultsfred - Vena - sväng vänster i Vena mot Tuna och följ den vägen norrut (går parallellt med 34 från Hultsfred mot Vimmerby)

Sen om det går att knyta ihop med andra skojiga sträckor har jag ingen koll på alls men det är inte alls omöjligt.. Runt Kisa finns jättemycke fina vägar

Ha det så skoj alla och kör lugnt! :pannkyss
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top