Åka utomlands när man är sjukskriven

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nopp never never never :)

Men OT, prata med fk å se vad hon säger först alltså?
Jag förstår hur det låter "gratis semester" lalalala men alla som legat hemma i månader vet nog och jag trivs dessutom med mitt jobb
Enkelt upplagt så kan du ju inte utföra ditt jobb pga din skada, och istället för att riskera psykiska defekter av din isolering hemma så väljer du att påskynda ditt tillfrisknande på annan ort. Det borde inte vara något att gnälla om?

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Enkelt upplagt så kan du ju inte utföra ditt jobb pga din skada, och istället för att riskera psykiska defekter av din isolering hemma så väljer du att påskynda ditt tillfrisknande på annan ort. Det borde inte vara något att gnälla om?

Blir till att ringa på måndag så får vi se vad hon säger

Tackar för hjälpen då :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Väntade bara på ett sånt här härligt inlägg som riktigt värmer i hjärtat!

Jag byter gärna mot ett friskt knä

Vad vill du åstadkomma genom att lägga upp en bild på ett blodigt knä och anklaga mig för bristande empatisk förmåga?

Jag meddelade helt enkelt att du inte i första hand skall ringa din läkare om du vill ha FK ersättning vid semester. Det är fel instans ungefär som att ringa byggaren av huset när en glödlampa går sönder.....

Där finns en enorm tilltro i samhället att bara man får en läkare att skriva ut ett intyg så öppnar sig himmlens portar och manna faller ur skyn. Detta gör att man dagligen dränks av folk som vill utnyttja sin rätt att få intyg för de mest bisarra saker....

Ledsen men där finns ingen blankett 1546A Läkarutlåtande för utlandsvistelse i samband med skada som jag kan fylla i och skicka till FK för att du skall få rätt. Det bästa är att alltid ta kontakt med FK och utifall de behöver kompletterande handlingar så ger du dem Namn email och nummer till läkaren så kan handläggaren tala med läkaren och få ev frågor besvarade....

Resultatet är annars ofta att pat ber om ett intyg som man lägger 1h på att skriva ut och fixa byråkrati kring bara för att man 2v senare skall behöva skriva ut något nytt då den andra myndigheten ville ha ett intyg enl just sin mall...

Adde83

Milda Matilda...
Gick med
12 Jan 2008
Hoj
09 Street triple R
Jag åkte till side i turkiet när jag var sjukskriven...oxo efter en mc vurpa där jag bröt lårbenet, ska man inte hitta på diverse "aktiviteter" på semestern utan bara ligga å slappa vid pol kanten å dricka pilsner så funkar dä kanon, man får bara passa säj så man inte halkar å slår upp skadan igen bara speciellt när man är lite små lurig :D

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag åkte till side i turkiet när jag var sjukskriven...oxo efter en mc vurpa där jag bröt lårbenet, ska man inte hitta på diverse "aktiviteter" på semestern utan bara ligga å slappa vid pol kanten å dricka pilsner så funkar dä kanon, man får bara passa säj så man inte halkar å slår upp skadan igen bara speciellt när man är lite små lurig :D

Jättebra för läkningsprocessen att dricka alkohol.....:rolleyes:

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen

Om du hade skrivit som du gjorde nu i ditt första inlägg hade jag inte tagit illa vid mig.

Kändes som att du försökte få mig att framstå som en parasit som försöker få lite gratissemester.

Jag visste inte vart jag skulle vända mig först, min läkare eller fk men nu har jag fått svar och kommer först och främst besvära fk och inte stjäla läkarens tid.

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Jag har faktiskt frågat två läkare om alkhol och läkning. Den första läkaren gav mig ett svar som jag tyckte lät riktigt oseriöst så jag frågade en annan och fick samma svar

"bara du inte blir så full att du ramlar och gör illa knät på det sättet"

vafan? :hihi

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag har faktiskt frågat två läkare om alkhol och läkning. Den första läkaren gav mig ett svar som jag tyckte lät riktigt oseriöst så jag frågade en annan och fick samma svar

"bara du inte blir så full att du ramlar och gör illa knät på det sättet"

vafan? :hihi

En enstaka fylla under några månaders läkning är inget problem men att åka till medelhavet för att ligga och vara lullig vid poolen en vecka är totalt bortkastat som läkningstid. Det må vara bra för välmåendet men för frakturen är det ingen hit..

Får du in en patient vars frakturer är svårläkta så är denna med stor sannolikhet diabetiker som sköter sin diabetes illa eller en person med stor alkoholkonsumtion. (Den tredje kategorin är bensköra tanter och cancerpatienter fast de kan vara ursäktade)

Adde83

Milda Matilda...
Gick med
12 Jan 2008
Hoj
09 Street triple R
Varför måste man bli full bara för att man är utomlands? Är det så jäva tråkigt så man måste döva sig med sprit för att stå ut kan man väl lika gärna stanna hemma?

Vem har sagt att man måste va full?

Slinker iaf ner ett par pilsner om dagen när man är i värmen...och jag tror inte jag är ensam om det

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Vem har sagt att man måste va full?

Slinker iaf ner ett par pilsner om dagen när man är i värmen...och jag tror inte jag är ensam om det

Vatten gör jobbet också :tummenupp

Och är man där med en läkande fraktur så är de bara att hålla sig ifrån pilsnern

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Resonerar man så ska ju ingen som är sjukskriven för fysisk åkomma fara utomlands som inte är nykterist...:rolleyes:

Alla som är sjukskrivna för fysiska åkommor där en läkningsprocess ingår borde i princip avhålla sig från alkohol under läkningen ja. En flaska vin i veckan eller en nedsupning med grabbgänget under en läkningsperiod över någon månad är inget problem...

Alla läkningsprocesser handlar om att aktivera kroppens inbyggda anabola funktion för att få den nya vävnaden att tillväxa så snabbt som möjligt. (att pilla ryssfemmor fungerar tyvärr inge vidare) Detta gör man genom att hålla sig så aktiv skadan medger (har man ett komplicerat benbrott är maratonlöpning olämpligt men jag vill slå alla pat som inte pallar sjukgymnastik då det är trist) och leva hälsosamt. Ingen rökning, inge sprit och inge WoW är melodin...

Om man vänder på det och ser det ur ett samhällsperspektiv:
När du kör omkull med motorcykeln och får ett schyst benbrott som behöver lite skruv och spik så kostar du direkt vården en 150kkr. Sedan kostar din sjukskrivning ett tiotal tusen i veckan för staten.

Som skattebetalare är jag ungefär lika sugen att betala socialbidrag till Blendrökande WT kärringar som puckon som sabbar sin rehabilitering då det är roligare att festa och spela wow än att gå till sjukgymnasten...

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Håller tummarna.

:krama krya på dig o trevlig helg till dig o alla andra :)

fkassan sa okey! :) Mycket trevlig dam måste jag faktiskt säga!

Jag hade kommit överrens med chiifen att han skulle skicka in orginalen till fkassan eftersom han måste skicka en kopia till löneavdelningen, denna hade inte kommit fram så de skulle inte hade betalat ut nån ersättning denna månad.

Men handläggaren löste detta genom godta en pdf av orginalet och gör utbetalningen till på torsdag :)
:krama

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...