GuW skrev:...Det är inte därför det händer så många onödiga olyckor heller, ...
Nej självklart inte. Men om du är beredd och tränad inför vissa situationer så klarar du dom lättare. Det gäller såväl i trafiken som inom allt annat.
GuW skrev:...Det är inte därför det händer så många onödiga olyckor heller, ...
Japp det är inte så fränt att rosta av, har man en RRRRR hoj så kan man ju redan köra som RossiTbA skrev:Försöker vara med varje år. Trots att jag kört hoj i många år (eller kanske just därför) anser jag mig behöva avrostningarna. Man får träna på situationer som man garanterat stöter på i trafiken under säkra förhållanden samt får tips från instruktörerna.
Tyvärr ser man allt för få nybörjare och sporthojsåkare (yngre). Dvs dom som verkligen borde vara med. Antagligen är dom rädda att avslöja sina (bristande?) kunskaper, eller så har dom inställningen att dom redan är fullfjädrade motorcycklister som inte behöver träning?
GSXR1100R skrev:Japp det är inte så fränt att rosta av, har man en RRRRR hoj så kan man ju redan köra som Rossi
Jag åker iaf och rostar av i år oxo, vi ses på SMC
GSXR1100R skrev:Nej jag har aldrig gjort det i hela mitt liv...
GSXR1100R skrev:Jag brukar försöka att komma iväg en runda på våren och rosta av lite med SMC, förra året va vi på Ljungbyhed och tränade bromsningar och lite annat kul.
Visst låter det märkligt att någon som tävlar i road racing gör detta, det kan säkert bero på att jag inte är så tuff som vissa andra.
Även om det är lite segt ibland på dessa kurser så gör det nytta
Mavve skrev:När är avrostningen i Skåne då?
Kanske framförallt VAR är den?
#Olsson# skrev:Tycker det verkar överdrivet att gå en kurs för att man är lite ur form. Man kan ju träna själv. När säsongen börjar kan man ta det lite försiktigt. Kanske en fet P-plats? En bra raka för bromsing etc. Med någon wheelie i mellan blir det dessutom ganska latjo. Kurvträningen kan man göra på t ex Bogesund eller andra liknande vägar. Oslagbart
#Olsson# skrev:Tycker det verkar överdrivet att gå en kurs för att man är lite ur form. Man kan ju träna själv. När säsongen börjar kan man ta det lite försiktigt. Kanske en fet P-plats? En bra raka för bromsing etc. Med någon wheelie i mellan blir det dessutom ganska latjo. Kurvträningen kan man göra på t ex Bogesund eller andra liknande vägar. Oslagbart
ironi är svårt att förstå, vad jag menar är att många som kör sporthojar väljer att inte avrosta pga dom tror att det endast är till för gamla gubbar med glidare.GuW skrev:Och har man en blysläde så kan man köra ifrån rossi, bara man avrostar först.
Lite ödmjukhet kanske skulle värva fler avrostare?
Bara att dyka upp, sen sätts du i en grupp som lotsas runt på olika stationer.Mavve skrev:Hur funkar det då? Är det helt osammanhängande att alla kör runt huller om buller och testar själv att bromsa o dyl.?
Ska man anmäla sig i förväg eller är det bara att dyka upp?
TbA skrev:Nja så enkelt är det tyvärr inte. Om du övar själv får du ingen hjälp. Kurserna hålls av utbildade instruktörer som hjälper till och förklarar momentena. Sedan får man prova olika saker. Åk och var med på en avrostning så får du se om du tycker det ger dig något. För mig är det en trevlig stund där man får öva lite, snacka skit med likasinnade, spana in andras hojar. Träffa nya polare. Ge det en chans, Du kanske gillar det.
#Olsson# skrev:Jo det är sant. Det är säkert trevligt och så.(fika) men om man nu gått diverse kurser och fått lära sig grundläggande MC-hantering (som trafikskolan av någon anledning aldrig erbjöd) T ex den kursen som hölls av SMC på LMS 04 och som var mycket bra(subjektiv åsikt). Vad är det då en rostkurs tillför egentligen? Jag behöver inte ytterligare versioner på hur man skall göra och som konfliktar med det jag tidigare lärt mig.
Att kurserna hålls av "utbildade instruktörer" säger mig ingenting annat än uttrycket faktiskt. Var fick de sin utbildning och vad är det som säger att dem gör rätt?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |