Åker ni på avrostningskurs varje vår

Rostar du av

• Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Lime skrev:
Jorå, man försöker. Inte bara på SMC-avrostningen utan även på avrostning med den märkesklubb som man är med i.

En sak som är lite kul att se är när man börjar med inbromsningen. Finns alltid ett par stycken med knäpuckar på som vid den första, relativt milda inbromsningen, när man sitter bakpå en instruktör, smackar hjälmen i instruktören... :-D

Lanefelt... det är allt jag behöver säga. :-D
Får man åka som passagerare? det brukar inte vi göra.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
GSXR1100R skrev:
Meningen är att man ska rosta av sig själv varje vår om man känner för det, men om du känner att det inte tillför dig något annat än att fika så kanske du redan är avrostad, dock är det inte säkert att övriga anser dig vara en god trafikant, det ryktas även att du är känd inom polisväsendet?

Jag behöver definitivt avrostas. Det kanske de flesta behöver emellanåt. Jag vill bara marknadsföra idén om att det går att göra på flera sätt.

Det stämmer att jag är känd inom polisväsendet. Jag är MC-polis till yrket och vi behöver kanske träna lite extra för att klara de speciella krav som ställs på oss. :D

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Murra skrev:
Får man vara med på dessa kurser utan att vara medlem i smc?

Ngn som vet om de brukar vara fulla i sthlms trakten?

morlock skrev:
Måste man vara medlem i SMC för att rosta av?
Tror att Murra svarade själv, men nej, man behöver inte vara medlem i SMC för att vara med på de "vanliga" avrostningsdagarna och det tas in så många som kommer innan "grindarna" stängs och avrostningen kör igång! Kul, nyttigt och lärorikt för alla!

SMC Sthlm har en VIP-avrostning med färre deltagare per instruktör. För att vara med på den krävs medlemskap och föranmälan (se hemsidan).

Datum i Sthlmsområdet
30/4 TK-parkeringen, (Scania) Södertälje
7/5 Bromma
8/5 VIP, Bromma

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
GSXR1100R skrev:
Får man åka som passagerare? det brukar inte vi göra.

Jo, så var det iof ifjol. Det började bromspasset med att man fick åka bakpå en instruktörs hoj, hålla ut armarna och försöka att inte slå i instruktören när denna bromsade. Ytterst nyttigt.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Jaha, så har man letat efter en avrostningskurs på SMC:s hemsida utan framgång...
Tar då istället och provar att googla "avrostning mc" och vips så är första träffen denna tråd:pangihuve

Lite moment 22 och en smula komiskt att bli länkad in hit igen, men nu till min fråga;
Var och när hålls dessa kurser, om de nu ens finns kvar? :confused:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Rätt skrämmande att över 40% svarar "Aldrig i livet".

Är folk här så jävla inskränkta och lider av så mkt hybris???

För egen del har jag inte åkt på många (1 faktiskt), men mest för att jag missat det varje år. Även om jag bromsar mkt och hårt under en säsong och kör en del bana som man tycker ska ge tillräckligt med övning så är dessa 70-0 bromsningar nåt helt annat. Jag är betydligt bättre på att bromsa 170-90 än 90-0. Balansövningar och sånt är dessutom bra för att "pigga upp" en lite på våren även om just det reder sig själv ändå.

Men man kan dricka kaffe, och ljuga, och tjuvröka och så...

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Jag kör hoj året runt...

Men visst tar man det lite extra piano första turerna på landsvägssmiskaren, den har ju aningens mer pulver än den lilla blöj-50:n man geggat runt på under vintern... :D

/issi

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag kör hoj året runt...

Men visst tar man det lite extra piano första turerna på landsvägssmiskaren, den har ju aningens mer pulver än den lilla blöj-50:n man geggat runt på under vintern... :D

/issi

Vilka körningar ska du på i år?

Tänkte om det blir nån dag med SuperDuke-maffia i år också?

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
KTM
Anmäld och bekräftad till min första "avrostning". Blir trogna Torslanda i Göteborg. För min del så har jag gått från ABS till icke ABS vilket jag måste komma ihåg när det springer ut en bil framför näsan på mig.
Synd bara att den infaller samma helg som det är MC dagarna här i Götet. Men men, det hinns nog med båda delar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"För min del så har jag gått från ABS till icke ABS..."

Belöningen stavas "själ och kärlek".. Du har ju fått världens roligaste hoj istället, värt mer än lite säkerhet :rolleyes:. Kör med dubbla ryggskydd eller nåt istället :D

Allvar.. Du har vääärldens roligaste gathoj där.. Saknar den fortfarande!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
det har tyvärr aldrig blivit av att jag gjort det.
Inte för att jag är emot det. Det känns som en riktigt bra idé. Dock har jag haft otur och varit bortrest eller på annat sätt upptagen varenda gång.

Men jag tänkte faktiskt försöka i år om ingen djäkel får för sig att jag ska vara någon annanstans.

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Rätt skrämmande att över 40% svarar "Aldrig i livet".

Är folk här så jävla inskränkta och lider av så mkt hybris???

svarsalternativen var ju värdelösa.. Jag har aldrig varit på en kurs men kan tänka mig gå en. I brist på alternativ vart det "Aldrig i livet"..

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag röstade "Nej aldrig i livet" då jag bokstavligt talat aldrig varit på en specifik avrostningskurs.

Förra året så var jag på en BKK (Broms och Kurv Kurs) i slutet på April och den visste var den satt (min första BKK). Kostade ju en slant men den gjorde nytta för mig!
Har bokat BKK igen fast blir senare i år.

Kollade upp nu var och när i mitt län det går. Om jag inte har något annat att göra då så kanske det blir första avrostningskursen får-evah i år.

jag ska åka på av-frostning nu i maj, där kan man ju även bes. sin hoj, dom brukar vara snälla och bullerliberala dom däringa från SBP.

Kan man besiktiga hojen på avrostningskurser också?
Gäller detta bara "South Sweden (Skåne)" ?
Eller du menar någon form av besiktning enbart för att få köra avrostningen?

Jag får körförbud från 1:a juni om jag inte besiktigar hojen. Kan man få både avrostning och besiktning gjort vid samma tillfälle är det ju smidigt. Avrostningen är dessutom billigare än vanlig kontrollbesiktning.

Men låter det för bra för att vara sant så ... ?

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Nja, någon avrostning har det inte blivit.
Men en tidig bandag brukar det bli. Om exakt två veckor är det dags för första.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kan man besiktiga hojen på avrostningskurser också?
Gäller detta bara "South Sweden (Skåne)" ?
Eller du menar någon form av besiktning enbart för att få köra avrostningen?

Jag får körförbud från 1:a juni om jag inte besiktigar hojen. Kan man få både avrostning och besiktning gjort vid samma tillfälle är det ju smidigt. Avrostningen är dessutom billigare än vanlig kontrollbesiktning.

Men låter det för bra för att vara sant så ... ?
Tråden är från 2005 så det kan ju ha ändrats sen dess... :näsblod

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
I Stockholm så verkar de flesta avrosta sig på "bulten".. med tanke på att man redan mött/sett folk i fel fil och med konstiga kurvtagningar..

Jag har inte bokat någon avrostning, men tar det jävligt lugnt nu. Dels för att jag känner mig rätt rostig och dels med tanke på att jag gått från naken 600 till kåpförsedd 1000.

Kommer att istället att köra ungefär varenda gokartbana i Maj och sen storbana i slutet på Maj.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024