Åkt fast för mc begränsad

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
Tror du dom hade dött lite mindre om hojen bara gick i 180 istället för 250?

Det är ju inte bara toppfarten som blir begränsad iom 25Kw strypning. Accelerationen ökar ju åxå så hojjen bli mer "lätt hanterlig" Och jag vet inte omständigheterna kring olyckan men dom kanske hade levt idag ifall det vart 25Kw effekt i knarrarna
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Visst är det så. Däremot tror jag inte det spelar så stor roll. Att dom dog pga att den var ostrypt säger ju egentligen bara att dom givetvis körde som idioter. Köra som
en idiot kan man göra på en strypt också.
 

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
Visst är det så. Däremot tror jag inte det spelar så stor roll. Att dom dog pga att den var ostrypt säger ju egentligen bara att dom givetvis körde som idioter. Köra som
en idiot kan man göra på en strypt också.

Man behöver inte köra som en idiot på en ostrypt hoj för att förolyckas i trafiken.. ett litet för rappt vrid på rullen och loosa kontrollen in i korsning lr en mötande bil.. Känns som om risken är många gånger större på en ostrypt hoj än en strypt hoj om man inte har nån erfarenhet lr respekt för det fordon man framför... :)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
En sak jag undrar gällande samma ämne är just vad som gäller vid eventuell olycka. Är den försäkrad på 25kw så förstår jag att det inte är säkert man får pengar men har man en 25kw reggad hoj men betalar premie för en ostrypt hoj dvs. full effekt. Vad händer då?

Anledningen till att få försäkrar på 25kw nu för tiden är väl att många drar strypningen och således borde man ju få ut ersättning om man betalar för fulleffekt?
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
det beror väl på om du har a begränsad så har du ändå ett körkort att visa upp än om du inte har det, och sen så måste de ju då kunna bevisa att hojjen är ostrypt



Då räcker de ju med B körkortet då har du med ett kort att visa upp. Inte redigt så det funkar, och sen är det ju olika på olika hojjar om dom märker strypningar lätt, en sporthoj märks ju rätt lätt om den är strypt eller inte vid 25kw. Det kan dom nog konstatera ganska lätt när dom provkör.

Btw varför inte bara vänta till du får köra den som tung hoj och köra strypt tills dess? Då riskerar du inte att åka dit.
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Med risk för att bli klassad som moraltant...
I mitt tycke så skulle jag klassa det som försäkringsbedrägeri/falskförsäkring, eller??
/T
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
En sak jag undrar gällande samma ämne är just vad som gäller vid eventuell olycka. Är den försäkrad på 25kw så förstår jag att det inte är säkert man får pengar men har man en 25kw reggad hoj men betalar premie för en ostrypt hoj dvs. full effekt. Vad händer då?

Det ända jag skulle kunna se är väl att det står i villkoren att du skall ha körkort för behörigheten? :va
 

Dr. Moto

Ambitious but rubbish
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Enköping
Hoj
Honda
Vad händer då?

Anledningen till att få försäkrar på 25kw nu för tiden är väl att många drar strypningen och således borde man ju få ut ersättning om man betalar för fulleffekt?

I IF's villkor står det:

"Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat fordon och:
a. föraren gör sig skyldig till rattfylleri
b. föraren inte har det körkort/förarbevis eller den ålder som krävs"

Gäller alltså inte.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror du dom hade dött lite mindre om hojen bara gick i 180 istället för 250?

Som du förstår kan jag omöjligt svara på det, men det är en ohygglig skillnad mellan tex en R6:a på 25kW och 100 kW. Farten byggs upp enormt mycket fortare. Håller man stumt 1 sek för länge med 100kw innan böj så är det enormt mycket mer skrämmande och trassligt att reda ut än 1 sek för länge med 25kW.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Då räcker de ju med B körkortet då har du med ett kort att visa upp. Inte redigt så det funkar, och sen är det ju olika på olika hojjar om dom märker strypningar lätt, en sporthoj märks ju rätt lätt om den är strypt eller inte vid 25kw. Det kan dom nog konstatera ganska lätt när dom provkör.

Som sagts tidigare i tråden, det syns inte skillnad på en hoj med begränsning eller utan.

Och förutom 125or så provkör dom nog ytterst sällan.
 

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
Det jag tycker är jävligt märkligt är att f-bolagen många iaf... har samma premie för full effekt som för en 25Kw av samma modell... När jag ringde upp så va deras (TH) att det är så lätt att plocka bort strypningen... SO WHAT!! Om man plockar bort den och klotar friskt så är det ju bara att säga att nej försäkringen gäller inte för du har plockat bort strypningen för f-bolagen... Ett annat alternativ är ju att låta en certifierad verkstad skall montera strypningen och sen plombera den synligt som sedan ska kunna anmärkas på vid besiktning/flygandebesiktning mm.... Bara en lite idé... Lr så tar man tungt kort och slipper tugget det gjorde iaf jag :D
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
I IF's villkor står det:

"Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat fordon och:
a. föraren gör sig skyldig till rattfylleri
b. föraren inte har det körkort/förarbevis eller den ålder som krävs"

Gäller alltså inte.
Okej, då kan man ju undra varför de införde den "regeln".
 

goffy

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Hemma
Hoj
KTM Superduke 05
Jag pratede med en märkesvärkstad om hur vida dom får i uppgift från FB att kontrolera en sådan sak vid olycka och fick bara till svars att det har alldrig hänt under hans 20 år där så risken är nog inte så stor. vist andra märken kanske gör det men det vet jag tyvär inget om.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Beror ju givetvis på vilken hoj man har, själv hade det inte spelat någon roll om jag tog bort strypningen, får 10hk mer och i princip samma vrid och de hade vart näst intill omöjligt att bevisa. En sporthoj däremot hade nog vart mer troligt att snuten kollat upp. Men säger inte att jag tror de är speciellt vanligt..
 

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Vi får se.
Kan enbart dra paralleller med det irländska forumet jag sitter på. Där sitter folk, liksom TS och spekulerar i hur h*n ska göra med strypkit. På/Av, investera i det, eller skita i't o köra rettan som om ingen morgondag existerar.

Detta har orsakat många nerslag och konfiskerade hojar enbart den senaste månaden.
Priset på strypkit har ökat marginellt då säljarna noterar att dom börjar gå åt. ;)

En kille blev stoppad med tjejen bakpå (inte tillåtet att skjutsa) oskattad och ostrypt.
Dom fick gå hem.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag förstår inte varför folk ens tar A begränsad om dom endå kommer köra en hoj inte inte går under den kategorin varför inte bara köra utan kort för det är precis samma sak. De blir olovlig körning i båda fallen.

Du tänker inte så logiskt va? Med ett körkort i handen stannar man för polisen. Vare sig det är obegränsad eller inte... och poliserna gör inte ett dugg. Har tom kört ostrypta hojar på PAPPRET utan problem vid poliskoll. De är inte alls noggranna.

Har kört ostrypt under nästan hela min begränsad period och jag talar av erfarenhet. Hade jag inte haft kortet alls hade det ju inte funkat... vad ska man visa då? :)
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
En polare körde omkring på sin R1'a, en dag gick det för fort och han åkte rakt fram i en kurva. Ingen värsting-krasch, utan han stod på benen efter en kvart eller nåt, men fick ändå åka ambulans till sjukan.
Han var lite orolig eftersom han inte hade något körkort för hojen ifråga, utan endast a-begr. Slutade för honom lyckligt, inte ens böter eller indraget körkort. Hojen var bara trafikförsäkrad så ingen ersättning betalades ut.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
till TS: jag skulle aldrig ta risken ifall något händer, kör du på någon så får DU stå för kalaset......
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
till TS: jag skulle aldrig ta risken ifall något händer, kör du på någon så får DU stå för kalaset......

Njae, vi bor ju i Sverige, här har vi överbeskyddare.

Trafikförsäkringsföreningen reglerar sådant.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top