Åkt fast för mc begränsad

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Njae, vi bor ju i Sverige, här har vi överbeskyddare.

Trafikförsäkringsföreningen reglerar sådant.

Trafikförsäkringsföreingen kliver bara in och skyddar/täcker kostnaden för den oskyldige som blir skadad. Sen kontaktar trafikförsäkringsföreningen kronofogden och så hjälps de åt att sätta den olagliga förarens testiklar i ett skruvstäd. Därefter så drar de åt tills det sprutar ut några miljoner ur arslet på den som kört utan giltig försäkring.

Visst är väl det en schyzzt början på vuxenlivet för den ungdom som inte stod ut med att vänta i ett par år innan man fick köra ostrypt? Är det VERKLIGEN värt risken att leva ett liv i skuld bara för att köra ostrypt?

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
2 år gick utan problem för mig på avstrypt. Blev tom stannad för fortkörning på en tung mc och de sa inte ett fnatt. Att köra strypt är bara ren tortyr för hojen och en själv. Kör på och kör lungt ;)

Dsg

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
2009, Yamaha R6
hade en Kawasaki er6n som ja körde in i en bil med, hade den bara strypt till 25kw på pappret men va orginal effekten i den. det va inga problem med försäkringen lr nåt annat=)kanske tur ja vet inte. tror inte dom kan göra nåt heller, finns ju säkert en anledning till att många försäkrings bolag går på fabrikseffekten istället för det som står på pappret=)

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Var med och köpte/körde hem en mc (600cc) från en större mc firma i västsverige åt min lillsyrra. (Cykeln hade tidigare varit till salu via blocket av en privatperson men senare inköpt av firman...)

Den var registrerad som "strypt", stod som strypt i annonserna MEN vid kontroll (Jag tyckte det var l i t e för mycket effekt för att vara strypt...) visade det sig att strypningarna var borttagna.

Den intressanta frågan är vilket ansvar jag (Egentligen min syrra, då...) har som köpare/ägare att undersöka om strypningarna sitter kvar när hon köpt hojen registrerad som strypt och omnämnd som strypt både av tidigare ägare och mc-firma i annons...

Ser risken att Polisen skulle intressera sig som liten utan tänker mer på Fb vid en eventuell olycka...

Någon med erfarenheter?

Min svåger som är en rättskaffens man kommer att "typa" om den till fulleffekt hos bilprovningen utan jag är mer nyfiken på tankar om ägarens ansvar att kontrollera vad man köpt för något...

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Trafikförsäkringsföreingen kliver bara in och skyddar/täcker kostnaden för den oskyldige som blir skadad. Sen kontaktar trafikförsäkringsföreningen kronofogden och så hjälps de åt att sätta den olagliga förarens testiklar i ett skruvstäd. Därefter så drar de åt tills det sprutar ut några miljoner ur arslet på den som kört utan giltig försäkring.

Visst är väl det en schyzzt början på vuxenlivet för den ungdom som inte stod ut med att vänta i ett par år innan man fick köra ostrypt? Är det VERKLIGEN värt risken att leva ett liv i skuld bara för att köra ostrypt?

Du menar på allvar att en ostrypt hoj skulle få följande konsekvenser?

Såklart uppmanas ingen att köra på annat sätt än man försäkrat och vad man har behörighet till.

Du får gärna påvisa att det du skrivit, någonsin?!, har inträffat i ett fall som ämnet ställer fråga kring.

Last edited:

spyx

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
ktm 690 08
2 år gick utan problem för mig på avstrypt. Blev tom stannad för fortkörning på en tung mc och de sa inte ett fnatt. Att köra strypt är bara ren tortyr för hojen och en själv. Kör på och kör lungt ;)

så det man kan konstatera är att det är väldigt liten risk att bli stannad och om man blir det ska man ha en fruktansvärd otur för att åka dit på att ha tagit bort strypningen. men om man gör det så ryker körkortet eller ?

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
så det man kan konstatera är att det är väldigt liten risk att bli stannad och om man blir det ska man ha en fruktansvärd otur för att åka dit på att ha tagit bort strypningen. men om man gör det så ryker körkortet eller ?

Allt e rellativt :tungan (resonera som fullskallarna nee ja kalarar mej bara ja inte blir in vinkad på en nykterhets test) lite grov men ta en fulle köring me och en diskution om detta :tummenupp

//Robin

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Den intressanta frågan är vilket ansvar jag (Egentligen min syrra, då...) har som köpare/ägare att undersöka om strypningarna sitter kvar när hon köpt hojen registrerad som strypt och omnämnd som strypt både av tidigare ägare och mc-firma i annons..

Om förre ägaren säger att hojen är strypt är det en fråga mellan dig och honom. Så fort du äger hojen ansvarar du för att den överensstämmer med registreringsbeviset.

Gääsparn

Medlem
Gick med
22 May 2006
Hoj
Gsx-r 1216, Yamaha rd 350
Har både besiktat och tagit mellankort med en "strypt" hoj, hojen ifråga var en Gpx 600R med nästan 90hk original. Inga probs.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning