Ånger inför lågfarten...

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Jo nu är det så att jag ska köra upp för mellankortet på onsdag.
Tog A1 förra året och klarade alla moment bra ombord på skolans Honda MTX 125 (offroad). Men nu har jag på allvar börjat träna lågfart med min gixxer 750.

Den är sjukt lättkörd i alla verkliga situationer jag råkat ut för, det går utmärkt att stanna eller rulla sakta ut i korsningar etc. Men nu när jag satt upp den jävulska serpentinbanan efter trafikverkets mått är det stört omöjligt att vända runt inom toleranserna utan att antingen stötta med fot eller öka på drivet ur svängen och därmed öka hastigheten över krypfart.

Så min fråga är: hur hård kan förarprövaren tänkas vara med hastigheten i vändningarna vid krypkörningen? Är det nog för att kugga mig? Detta är det enda moment jag har problem med.:mad:
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Lyft blicken. Tittar du ned på konerna är det svårare...och se till att hämta höjd hela tiden, planera inför nästa kurva.
Det och att fila på trepunktskörningen, blippa med gasen (varvar du till med maskinen urkopplat så stabiliserar det hojen), jobba med koppling och fotbroms.

Traggla på ba'.
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Du kan ju alltid köra lågfarten med choken utdragen då får du lite bättre fart
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag övade med på tok för lite fart, ingen blev underkänd för att dom körde för fort
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Jag råkade faktiskt vingla till lite i min lågfart och så nuddade jag gasen, ökade dock kanske bara hastigheten med 1-2km/h men det hördes. Han brydde sig inte alls.
En snubbe körde in i en kon, han fick göra om den bara och lyckades.
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Jo jag antar att de oftast har överseende med mindre grejer om man är stabil överlag. Ska öva stenhårt imorrn med och kanske lite tisdag kväll.

Sen har jag ju faktiskt klarat av det förr, och så jäkla stor skillnad är det inte. Är ju ingen kråmpråm eller guldvinge man kör. Får försöka sluta nojja!:gnissla
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jo jag antar att de oftast har överseende med mindre grejer om man är stabil överlag. Ska öva stenhårt imorrn med och kanske lite tisdag kväll.

Sen har jag ju faktiskt klarat av det förr, och så jäkla stor skillnad är det inte. Är ju ingen kråmpråm eller guldvinge man kör. Får försöka sluta nojja!:gnissla

På det bara, du kommer garantera grejjat:tummenupp
 

tommi

Guest
Bara att köra och stödja med lite gas om det går vingligt sen är det väl ännu lättare nu än för ett par år sedan så kör på bara :banana
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Dom ser om du har koll eller inte.. farten är inte så jäkla viktig.. Jag övade den där banan till förbannelse och när jag körde upp så sa han till mig sa han att "det är okej att köra banan, du står nästan stilla"..
 

sovasked

Det är aldrig försent att ge upp!!!!!
Gick med
21 Nov 2007
Ort
Nora
Hoj
-97, triumph, t595
jag körde upp på min daytona och fick ta en större vändningscirkel
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ja lyft blicken, du kan krypa ner mot tanken för att sänka tyngdpunkten, in med armbågarna, och flytta ut röven lite så du kan luta in cykeln och ändå hålla tyngden centrerad. Och som nån annan sa, håll på å blippa lite på gasen hela tiden, och justera farten med kopplingen.

Lycka till!
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Lyft blicken. Tittar du ned på konerna är det svårare...och se till att hämta höjd hela tiden, planera inför nästa kurva.
Det och att fila på trepunktskörningen, blippa med gasen (varvar du till med maskinen urkopplat så stabiliserar det hojen), jobba med koppling och fotbroms.

Traggla på ba'.

Använd endast koppling och gas, föreskrifterna för manöverprovet säger att det är reglering med koppling (och gas antar jag) som gäller.
Jag råkade bromsa (med fotbromsen) när jag gjorde provet och fick göra om det pga det :huvet
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
"Kom ihåg att du kör hoj också, och man är ju inte mer än mänsklig. Så att sätta ner en fot är inte hela världen"

Sa min körskolelärare.
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
"Kom ihåg att du kör hoj också, och man är ju inte mer än mänsklig. Så att sätta ner en fot är inte hela världen"

Sa min körskolelärare.

Helt sant! Jag kör i min takt, sen får vi se hur det går.
btw... jag är helt säker på att jag skrev ÅGREN inte ånger i rubriken:va
Någon mystisk kraft som vart i farten?? :tungan
 

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Ort
Malta
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Tipset som jag fick, som gjorde susen, va att det faktiskt är helt ok
att ligga på med gasen hela tiden (~2-2,5k varv) och så fort det känns
som att foten vill ner, släppa ut kopplingen till dragläge så stabiliseras
hojen tämligen omgående.. Att det låter lite extra med varven spelar
inte så stor roll..
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Jag tror på att ligga lite överkant i fart, det viktigaste är att visa kontroll och visa lite känsla...

Det fungerade för mig varjefall:tummenupp
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Använd endast koppling och gas, föreskrifterna för manöverprovet säger att det är reglering med koppling (och gas antar jag) som gäller.
Jag råkade bromsa (med fotbromsen) när jag gjorde provet och fick göra om det pga det :huvet
Hmm.... är du säker på det? Ok, dum fråga, du var ju där...:näsblod
Men var det BARA för att du använde bromsen, eller kan det vara så att du vid något tillfälle råkade få anmärkningsvärt hög fart och var tvungen att bromsa ordentligt, d.v.s. så att det såg/kändes vingligt ut?

Jag skulle GISSA (OBS!) att så länge det rör sig om en mindre fartjustering gör det inget om man tåar till bromsen någon enstaka gång. Och är nästan säker på att min lärare sa att det var ok, bara man inte låg och lyste rött hela tiden, och om det ser stabilt ut på det stora hela...

Men TS, kolla med körskoleläraren för säkerhets skull vad som gäller.

Du grejar't säkert! :tummenupp:yoparty:tummenupp:yoparty
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top