Årets motorcykel: Suzuki GSXR 1000 K5 !

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
Torrvikten vart lägst (166 mot ZX10R 170) men Suzuki måste ha haft en bra våg för när de är fulltankade väger ZX10R 198 och K5:an 199.7 (men K5:an har 1 liter större tank).
Hur som helst så är både 10:an och K5:an ett par kilo lättare än konkurrenterna med seat-pipes både torrt och fulltankade :)
Du menar den uppljugna torrvikten? :tungan Man är ju van vid att de inte uppger i vilket skick hojen är när de väger och att de förmodligen inte vet vad ett kilogram är heller men att Suka ljuger 5 kilo mer än Kawa ljuger så att de byter plats det är då droppen för mig. Jag är inte ens intresserad av vad tillverkarna uppger för vikter utan går bara på vad de väger dem till i samma test under samma förutsättningar, sedan om det är med tom eller full bränsletank kvittar för mig.
 

sandstream

Guest
don_tomazo skrev:
Jaha..
Jo det är väl lite taktiskt av Suzuki kanske men de är ju fortfarande ett år senare.
Som Suzuki-fan hävdar jag självklart att det är tvärtom, Suzuki ligger ett år före de andra vartannat år :)
Neutral skrev:
Du menar den uppljugna torrvikten? :tungan Man är ju van vid att de inte uppger i vilket skick hojen är när de väger och att de förmodligen inte vet vad ett kilogram är heller men att Suka ljuger 5 kilo mer än Kawa ljuger så att de byter plats det är då droppen för mig. Jag är inte ens intresserad av vad tillverkarna uppger för vikter utan går bara på vad de väger dem till i samma test under samma förutsättningar, sedan om det är med tom eller full bränsletank kvittar för mig.
För Suzuki kanske torrvikt innebär att man tar bort sånt som inte behövs när hojen står parkerad med motorn avstängd men okej för ett foto, tex: kolvar, vevaxel, ventiler, kamaxel osv :hihi

Hade Kawan haft lägst torrvikt hade du haft det som avatartext :D

Zee skrev:
Vad hade vi gjort utan dig Sandström? :Bugar :)
Läst kortare trådar :D
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Zee skrev:
Jag måste faktiskt säga att K5:an verkar mest rejsig av alla jappsarna (säger jag utan att ha kört alla de andra liters-jappsarna). Mest komprimisslös (jag gillar t.ex. att Suzuki inte följde trenden att dra upp avgaset under bönpallen, låg vikt och funktion först). .

Dra upp piporna under sadeln är inget annat än ett resultat av rejstänkande (Ducati Corse och Aprilia Corse har praktiserat det i 10-15 år på tävlingsbanorna). Det är det mest skyddade stället på cykeln, jag har mosat två pipor som skulle varit hela om de varit uppdragna under sadeln.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chris Ash skrev:
Dra upp piporna under sadeln är inget annat än ett resultat av rejstänkande (Ducati Corse och Aprilia Corse har praktiserat det i 10-15 år på tävlingsbanorna). Det är det mest skyddade stället på cykeln, jag har mosat två pipor som skulle varit hela om de varit uppdragna under sadeln.


Du menar att det är rejsigt för att avgaset klarar sig vid klotning? Kanske det gör men visst innebär det också längre rör vilket innebär mer vikt. Det är väl inte särskilt rejsigt?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Zee skrev:
Du menar att det är rejsigt för att avgaset klarar sig vid klotning? Kanske det gör men visst innebär det också längre rör vilket innebär mer vikt. Det är väl inte särskilt rejsigt?

Man har viktgränser i racing, det är ganska lätt att bygga lättare än så i de flesta klasser. Så ett lite längre eller kortare rör spelar inte så stor roll eftersom vikt kan reduceras på ett annat ställe,orginalavgassystem är väl inte spec viktoptimerade i vilket fall?. Dessutom är det fullt möjligt att köra ut piporna bakåt och göra dem riktigt korta om man vill, så som man gjort på många tvåtaktare.

Det sämsta stället att ha pipan/piporna på är höger sida, vänster sida är lite bättre men bäst är under sadeln. Tycker jag.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Zee skrev:
Du menar att det är rejsigt för att avgaset klarar sig vid klotning? Kanske det gör men visst innebär det också längre rör vilket innebär mer vikt. Det är väl inte särskilt rejsigt?
...och dessutom extra vikt på helt fel ställe. Då tror jag nya R6:an visar vägen mot något bättre.
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
...och dessutom extra vikt på helt fel ställe. Då tror jag nya R6:an visar vägen mot något bättre.
...och R600 och R750.
Skulle inte förvåna mig om R1000 K7 har samma lösning.

GSXR600K6.jpg
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chris Ash skrev:
Man har viktgränser i racing, det är ganska lätt att bygga lättare än så i de flesta klasser. Så ett lite längre eller kortare rör spelar inte så stor roll eftersom vikt kan reduceras på ett annat ställe,orginalavgassystem är väl inte spec viktoptimerade i vilket fall?. Dessutom är det fullt möjligt att köra ut piporna bakåt och göra dem riktigt korta om man vill, så som man gjort på många tvåtaktare.

Det sämsta stället att ha pipan/piporna på är höger sida, vänster sida är lite bättre men bäst är under sadeln. Tycker jag.


Jo det är väl sant. Men när det gäller gahojarna så finns det ju inga mini-viktgränser så på det sättet blir det ju lättare om man har avgaset så kort som möjligt. Sen kan man ju dissikera hur bra (eller dåligt rättare sagt) det är att ha osymetrisk viktfördelning höger/vänster. Det blir ju helt symmetriskt med pipor under bönpallen.

How som helst, personligen tycker jag MotoGP-avgas-trenden a la nya R6/Gixxer600/Gixxer750 (som ovan) verkar vara vägen.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Tror ärligt talat placeringen av ljuddämpare på gathojarna styrs till 95% av en enda sak: mode.

Placeringen som R6-06, GSXR600/750 -06 osv har nu är ju densamma som en del gathojar hade för 20 år sedan, t.ex. Yamaha SRX.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Zee skrev:
Jo det är väl sant. Men när det gäller gahojarna så finns det ju inga mini-viktgränser så på det sättet blir det ju lättare om man har avgaset så kort som möjligt. Sen kan man ju dissikera hur bra (eller dåligt rättare sagt) det är att ha osymetrisk viktfördelning höger/vänster. Det blir ju helt symmetriskt med pipor under bönpallen.

How som helst, personligen tycker jag MotoGP-avgas-trenden a la nya R6/Gixxer600/Gixxer750 (som ovan) verkar vara vägen.
nu är ju inte systemen kortare direkt, stor ful burk ala bil under motorn med massa kanaler..
viktfördelningen höger/vänster är inte jätteviktig och ett avgassystem påverkar mkt lite.
systemet är mkt lätt och borde ta så lite plats under motorn som möjligt, men men, ingen är gladare än jag så länge japsen inte hajar detta..
jag ska iaf ha andra tunga prylar där.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
R2 skrev:
men men, ingen är gladare än jag så länge japsen inte hajar detta..
jag ska iaf ha andra tunga prylar där.
Att ha en extremt låg tyngdpunkt är inget självändamål, det har japsen redan gått ifrån och det kommer kanske du att göra också efter du provkört. :tungan
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Neutral skrev:
Att ha en extremt låg tyngdpunkt är inget självändamål, det har japsen redan gått ifrån och det kommer kanske du att göra också efter du provkört. :tungan

sa jag inte heller, jag omplacerar komponenter som sitter fel, viktfördelning på höjden långt fram.
men bygg din hoj som du vill,,, :tungan
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top