Årlig service

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
När brukar ni göra den årliga servicen, på hösten eller till våren innan ni tar ut hojen?

Vilja saker brukar ni göra vid den årliga servicen?
Förutom kontrollen brukar jag byta olja och oljefilter. Hur gör ni med luftfilter, byter ni det varje år? Något annat ni byter årligen?
Bromsvätska? Har ABS så det kanske blir svårt att göra själv?
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
När brukar ni göra den årliga servicen, på hösten eller till våren innan ni tar ut hojen?

Vilja saker brukar ni göra vid den årliga servicen?
Förutom kontrollen brukar jag byta olja och oljefilter. Hur gör ni med luftfilter, byter ni det varje år? Något annat ni byter årligen?
Enligt bok men med en ganska stor modifikation.

Jag servar på körda mil, inte tid. Nu kör jag visserligen oftare mer än de 1000 milen per år ändå, men drar mig inte för att låta det gå längre mellan service.

Sen låter jag det inte gå hur länge som helst. Men att slänga ut olja efter 200 mil för att det gått ett år är verkligen att kasta pengar i sjön.

Undantag finns såklart, ny hoj med garanti eller att man kör väldigt hårt. Och det är ju såklart aldrig fel att serva.

Men det här med årsservice helt ovillkorligt utan hänsyn till hur långt hojen gått känns som ett bra sätt för verkstaden att tjäna pengar på folks oro.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Enligt bok men med en ganska stor modifikation.

Jag servar på körda mil, inte tid. Nu kör jag visserligen oftare mer än de 1000 milen per år ändå, men drar mig inte för att låta det gå längre mellan service.

Sen låter jag det inte gå hur länge som helst. Men att slänga ut olja efter 200 mil för att det gått ett år är verkligen att kasta pengar i sjön.

Undantag finns såklart, ny hoj med garanti eller att man kör väldigt hårt. Och det är ju såklart aldrig fel att serva.

Men det här med årsservice helt ovillkorligt utan hänsyn till hur långt hojen gått känns som ett bra sätt för verkstaden att tjäna pengar på folks oro.
Först ut med denna villfarelse var väl BMW, och nu har alla andra tagit efter, min första kontakt med årsservice var med min S1000RR modell 2011.
Föredrar milservice som det var förr i tiden.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Min bromsvätska kan närmast liknas vid mörk sirap till färgen men den tar så vafan.... :näsblod

Brukar alltid säga att jag ska göra servicen på hösten men det blir oftast lite hastigt efter första varma vårdagen.

Bromsvätskan har jag aldrig bytt, troligen är den original från 2001 :hihi

Bromsbeläggen lika så och då har tigern snart rullat 8000mil.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Först ut med denna villfarelse var väl BMW, och nu har alla andra tagit efter, min första kontakt med årsservice var med min S1000RR modell 2011.
Föredrar milservice som det var förr i tiden.
Satt just och funderade på när jag hörde talas om årsservice för första gången. :D
Fast nu när "alla" privatleasar sina bilar och köper servicavtal för 500 kr/mån så kanske dom kommer att gå tillbaka till milbaserad service. För bilar i alla fall. Det blir ju billigare för verkstäderna. :D
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
När brukar ni göra den årliga servicen, på hösten eller till våren innan ni tar ut hojen?

Vilja saker brukar ni göra vid den årliga servicen?
Förutom kontrollen brukar jag byta olja och oljefilter. Hur gör ni med luftfilter, byter ni det varje år? Något annat ni byter årligen?
Bromsvätska? Har ABS så det kanske blir svårt att göra själv?
Service blir under "lågsäsong".
Så det blir en kombination av vinterförvaring och service.
Hojarna som går mycket byter jag olja och filter på varje år, och dom som inte går så många mil gör jag det var 3:e-4:e år.
Luftfilter vid behov, och kylvätska vart 4:e år.
Bromsvätska byter jag varje år, och har inte upplevt att det är något problem på de hojar som jag har ABS på.
Passar även på att kränga däck, renovera framgafflar och byta drivpaket om det behövs, allt för att det ska vara både körklart, men även bekymmersfritt under större delen av sommaren.
Och en annan viktig sak (för mig) - jag dokumenterar all typ av service i en servicebok.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Jag servar efter miltal MEN lägger saker som är jobbigare än att byta olja vintertid (100 mil hit eller dit på en ventilinställning på en maskin man inte kör kontinuerligt hårt spelar nog ingen roll?).
Sen byter jag kylvatten lite slumpmässigt var 4-6 år iofs och gör vid annat som slits efter hand som det behövs.

Ja alltså. Ni hör ju. Jag är hopplös men jag tror faktiskt att hålla koll kontinuerligt är viktigare än service enligt intervall. Förutom sakerna man inte märker om de är på dekis förrän det är för sent, de brhöver göras på intervall.

Som en utvikning så gillar jag inte att byta olja onödigt ofta, särskilt då på motorer där det inte går att förfylla oljefiltret eller primea systemer. Varje start efter oljebyte blir metall mot metall...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag föredrar att byta olja på hösten och serva under vintern, men ibland hinns det inte med, så då blir det tidigt vårmeck istället. Teorin bakom är att få bort den förorenade oljan ur motorn och förvara den med fräsch olja. Sen om det har någon som helst praktiskt funktion kan jag inte uttala mig om.

Ventiljustering gör ju lämpligen under vintern, det är ju ändå inte miltalen som är mest intressant, utan hur många varv motorn har snurrat. Att det står tex 2400 mil i serviceschemat bygger på av tillverkaren uppskattade körcykler, men självklart slits ju motorn hårdare om man kör dom milen på ettan och nära maxvarv, eller lugnt puttrar strax över tomgång på sexan.
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Service blir under "lågsäsong".
Så det blir en kombination av vinterförvaring och service.
Hojarna som går mycket byter jag olja och filter på varje år, och dom som inte går så många mil gör jag det var 3:e-4:e år.
Luftfilter vid behov, och kylvätska vart 4:e år.
Bromsvätska byter jag varje år, och har inte upplevt att det är något problem på de hojar som jag har ABS på.
Passar även på att kränga däck, renovera framgafflar och byta drivpaket om det behövs, allt för att det ska vara både körklart, men även bekymmersfritt under större delen av sommaren.
Och en annan viktig sak (för mig) - jag dokumenterar all typ av service i en servicebok.
Skriver du själv i serviceboken? Några åsikter om det från presumtiva köpare när du sen säljer hojen?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Skriver du själv i serviceboken? Några åsikter om det från presumtiva köpare när du sen säljer hojen?
Ja, jag skriver och stämplar serviceboken själv, efter det att garantin har gått ut.
Har inte hört någonting negativt om det, varken från köpare eller handlare.
Det har bara varit positiva tongångar angående att det finns dokumentaion på vad som är utfört.

Servicebok_1.jpg
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
På hösten om jag inte glömmer bort, annars våren. Skitsamma, bara det blir gjort.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Skriver du själv i serviceboken? Några åsikter om det från presumtiva köpare när du sen säljer hojen?
Skriver inget i serviceboken. På kvittot skriver jag vad som bytts, miltal och datum. Skriver även ner åtdragningsmoment på oljeplugg, bromsok mm på kvittot. Då hittar man det lätt vid nästa service. När jag sålt bilar och mc har vi gått igenom kvittohögen. Ingen har kommenterat att jag servat själv. Har jag fyllt på olja sedan senaste servicen skriver jag ner det och hur mycket som fylldes på. Det bästa med att spara kvittot är att nästa gång är det bara att beställa saker med samma artikelnummer.
 

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB500X '23
Fick just höra från Honda att min hoj måste servas omgående för att garantin ska gälla :/
4 års fabriksgaranti kvar så man vill ju hålla sig väl med Honda tänker jag (inköpsdatum maj så det börjar bli sent på "årsservicen" nu)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Mitt luftfilter i Kawan har gått 4000 mil. Ett för kort filter. Felleverans från xlmoto.
Senast jag kollade, vid 3000 mil såg det ok ut.
IMG_0785.jpeg
Hojen går bra och drar runt 0,4 som den gjort de senaste 5500 milen.
Jag har bytt tändstift en gång.
Oljebytesintervallen är 500 mil och filterbyte 1000 mil. Det kör jag på. Så ibland byter jag olja i maj för att det var 100 mil kvar.


Min andra hoj gick 5000 drygt på samma luftfilter och tändstift. Byttes på verkstad när de ändå skulle kolla ventilspelet. (Vilket var inom spec.)

Nu är det dags igen, 5000 mil på luftfilter, tändstift och ventiljustering. Verkstadsjobb igen. Fast tändstiften får gå ett tag till.
Jag frågade om intervall för luftfilter sådär på en höft. Killen sa 1800-2000 mil. Jag har inte kollat. Hojen har dragit 0,39 och 0,43 de senaste två gångerna. Startar lätt såklart. Tror inte att motorn lider av andnöd

IMG_0452.jpeg

Oljebytesintevall är 1000 mil och filter 2000 mil. Jag kan ha bytt i förtid någon vinter.

Kylvätska bytte jag själv en gång för att jag gått över tiden. Ren och fin. Sedan byttes den igen något år senare vid ventilkollen.
Bromsvätska bytte jag fram i samband med byte av belägg. Bak sköt jag på. Dumt. Nedför Stelviopasset gick pedalen i botten så tempot blev lite turistigt. När skiva och ok svalnat så funkade det kalas igen. Bytte redan året efter tror jag. :) För övrigt den enda gången jag råkat ut för bromsbortfall pga vatten i bromsvätskan. Jag har kört med skiva fram sedan -78 och bak sedan -81.

Folk får ju tokserva sina hojar de vill. Olja och oljefilter är viktigt. Gammal olja över vintern? Jag är inte orolig för min del och mina hojar som jag gillar.
Kokande bromsvätska är inte så vanligt men ser bromsvätskan missfärgad ut så byter jag.
Det är dessutom lätt även på det gamla sättet genom att pumpa med en slang på nippeln.
Samma sak med kylvätska. Dumt att inte byta. Byt till rätt sort.

Gaffelolja är bra att byta. Gammal olja sliter på bussningarna och dämpar såklart sämre.
Om inte radialtätningarna (packboxarna) läcker så är det hyfsat enkelt att byta bara oljan. Och kul! Särkilt om det finns en dräneringsskruv i botten på de nedre gaffelbenen. Omodernt men bra.

Byta fett i styr-och svinglager, vem gör det? Stötdämparlänkaget? Nä. Fettnipplar finns på en del hojar. Lite olika på mina.
På min Kawa skulle jag se hur kulorna i styrlagret mådde. Det satt koniska lager. Asbra! Nytt fett.
TDMen har fått styrlagret efterdraget vid 5000 mil pga glapp. Vid 10.000 mil nytt fett och tvättad gaffel, alla delar inuti plus nya tätningar och olja.

Så det jag tycker folk byter i onödan är stift och luftfilter. Inte dyrt men bökigt att komma åt på moderna hojar.
IMG_3003.jpeg
TDMens gamla stift. Byttes vid 10.000 mil och hade då gått 6.000 mil. Byttes när de ändå skulle kolla ventilspel. Bökigt att byta annars.
Jag märkte ingen skillnad efter nya stift och luftfilter som gått dessa 6.000 mil.

Dessa ”underhållsfria” kardaner vet jag inget om. Bara att det är dyrt när de rasar. Följ bokens rekommendationer.

Kedjan kan man ju pyssla om. Torka den ren länk för länk och en droppe motorolja på varje rulle så oljan tränger in under rullarna. En tunn hinna olja på länkarna. Ett rent bakdrev är hojen värd. Aldrig spruta avfettning nära kedja, sving och bakhjul. Spruta på diskborste. Avfettning dödar kedjor. Min ena kedja har gått 4100 mil. Den andra 3900 mil. De ska inte bytas än.

Läste ett test om bilvax. Kontentan var att det bästa vaxet är det du använder. Vaxa hojen! 🙂
Förr kunde man vaxa utan polermaskin. Det ska nog gå i år också.

De tre vanligaste trådarna på våren är:
Urladdat batteri, tar inte laddning. Ladda några gånger under vintern.
Läckande förgasare. Töm flottörhusen på hösten. Finns dräneringsplugg för det.
Det nya är att köra på alkylatsoppa på hösten. Jag vrider på mina två skruvar och häller tillbaka skvättarna i tanken.
Läckande gaffeltätningar. Jag har varit med om att de torkat fast på gaffelbenen och börjat läcka när man rullar ut hojen. Körde silicondpray i många år. Många gånger har det inte varit några problem alls. Man får ställa en burk spray mot två radialtätningsbyten när solen skiner. För solen skiner då.

Ett annat tips som är billigt och bra:
Ge fan i att starta hojen då och då under vinter bara för att…
Det är sällan något går sönder mitt i vintern när hojen bara står. Ladda med batteriladdare så mår batteriet bra.
Många hävdar att dålig varmkörning ger kondens i motorn. Oavsett leder det inte till något bra. En bra varmkörning är på ca 10 minuter. Som varmkörning vid kylarvätskebyte för att kolla nivån när termostaten behagat öppna sig.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
att man har servad själv tycker köparen som regel är positivt.
om dom kan se att man vet vad man gör, o inte har suttit i en grushög o servad
Helt rätt. Tattig säljare = > dåligt omhändertagen hoj. Ordning och reda på säljaren och garage => bra
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
När brukar ni göra den årliga servicen, på hösten eller till våren innan ni tar ut hojen?

Vilja saker brukar ni göra vid den årliga servicen?
Förutom kontrollen brukar jag byta olja och oljefilter. Hur gör ni med luftfilter, byter ni det varje år? Något annat ni byter årligen?
Bromsvätska? Har ABS så det kanske blir svårt att göra själv?
1) Vid dåligt väder o trist hemma.
2) Olja/filter
3) Nej
4) Har ABS byter själv, inga konstigheter.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Ja, jag skriver och stämplar serviceboken själv, efter det att garantin har gått ut.
Har inte hört någonting negativt om det, varken från köpare eller handlare.
Det har bara varit positiva tongångar angående att det finns dokumentaion på vad som är utfört.

View attachment 504493
Kört lika som du! samma dokumentation i många År, funkat fint vid försäljning både privat och till Handlare! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top