Mitt luftfilter i Kawan har gått 4000 mil. Ett för kort filter. Felleverans från xlmoto.
Senast jag kollade, vid 3000 mil såg det ok ut.
Hojen går bra och drar runt 0,4 som den gjort de senaste 5500 milen.
Jag har bytt tändstift en gång.
Oljebytesintervallen är 500 mil och filterbyte 1000 mil. Det kör jag på. Så ibland byter jag olja i maj för att det var 100 mil kvar.
Min andra hoj gick 5000 drygt på samma luftfilter och tändstift. Byttes på verkstad när de ändå skulle kolla ventilspelet. (Vilket var inom spec.)
Nu är det dags igen, 5000 mil på luftfilter, tändstift och ventiljustering. Verkstadsjobb igen. Fast tändstiften får gå ett tag till.
Jag frågade om intervall för luftfilter sådär på en höft. Killen sa 1800-2000 mil. Jag har inte kollat. Hojen har dragit 0,39 och 0,43 de senaste två gångerna. Startar lätt såklart. Tror inte att motorn lider av andnöd
Oljebytesintevall är 1000 mil och filter 2000 mil. Jag kan ha bytt i förtid någon vinter.
Kylvätska bytte jag själv en gång för att jag gått över tiden. Ren och fin. Sedan byttes den igen något år senare vid ventilkollen.
Bromsvätska bytte jag fram i samband med byte av belägg. Bak sköt jag på. Dumt. Nedför Stelviopasset gick pedalen i botten så tempot blev lite turistigt. När skiva och ok svalnat så funkade det kalas igen. Bytte redan året efter tror jag.
För övrigt den enda gången jag råkat ut för bromsbortfall pga vatten i bromsvätskan. Jag har kört med skiva fram sedan -78 och bak sedan -81.
Folk får ju tokserva sina hojar de vill. Olja och oljefilter är viktigt. Gammal olja över vintern? Jag är inte orolig för min del och mina hojar som jag gillar.
Kokande bromsvätska är inte så vanligt men ser bromsvätskan missfärgad ut så byter jag.
Det är dessutom lätt även på det gamla sättet genom att pumpa med en slang på nippeln.
Samma sak med kylvätska. Dumt att inte byta. Byt till rätt sort.
Gaffelolja är bra att byta. Gammal olja sliter på bussningarna och dämpar såklart sämre.
Om inte radialtätningarna (packboxarna) läcker så är det hyfsat enkelt att byta bara oljan. Och kul! Särkilt om det finns en dräneringsskruv i botten på de nedre gaffelbenen. Omodernt men bra.
Byta fett i styr-och svinglager, vem gör det? Stötdämparlänkaget? Nä. Fettnipplar finns på en del hojar. Lite olika på mina.
På min Kawa skulle jag se hur kulorna i styrlagret mådde. Det satt koniska lager. Asbra! Nytt fett.
TDMen har fått styrlagret efterdraget vid 5000 mil pga glapp. Vid 10.000 mil nytt fett och tvättad gaffel, alla delar inuti plus nya tätningar och olja.
Så det jag tycker folk byter i onödan är stift och luftfilter. Inte dyrt men bökigt att komma åt på moderna hojar.
TDMens gamla stift. Byttes vid 10.000 mil och hade då gått 6.000 mil. Byttes när de ändå skulle kolla ventilspel. Bökigt att byta annars.
Jag märkte ingen skillnad efter nya stift och luftfilter som gått dessa 6.000 mil.
Dessa ”underhållsfria” kardaner vet jag inget om. Bara att det är dyrt när de rasar. Följ bokens rekommendationer.
Kedjan kan man ju pyssla om. Torka den ren länk för länk och en droppe motorolja på varje rulle så oljan tränger in under rullarna. En tunn hinna olja på länkarna. Ett rent bakdrev är hojen värd. Aldrig spruta avfettning nära kedja, sving och bakhjul. Spruta på diskborste. Avfettning dödar kedjor. Min ena kedja har gått 4100 mil. Den andra 3900 mil. De ska inte bytas än.
Läste ett test om bilvax. Kontentan var att det bästa vaxet är det du använder. Vaxa hojen!
Förr kunde man vaxa utan polermaskin. Det ska nog gå i år också.
De tre vanligaste trådarna på våren är:
Urladdat batteri, tar inte laddning. Ladda några gånger under vintern.
Läckande förgasare. Töm flottörhusen på hösten. Finns dräneringsplugg för det.
Det nya är att köra på alkylatsoppa på hösten. Jag vrider på mina två skruvar och häller tillbaka skvättarna i tanken.
Läckande gaffeltätningar. Jag har varit med om att de torkat fast på gaffelbenen och börjat läcka när man rullar ut hojen. Körde silicondpray i många år. Många gånger har det inte varit några problem alls. Man får ställa en burk spray mot två radialtätningsbyten när solen skiner. För solen skiner då.
Ett annat tips som är billigt och bra:
Ge fan i att starta hojen då och då under vinter bara för att…
Det är sällan något går sönder mitt i vintern när hojen bara står. Ladda med batteriladdare så mår batteriet bra.
Många hävdar att dålig varmkörning ger kondens i motorn. Oavsett leder det inte till något bra. En bra varmkörning är på ca 10 minuter. Som varmkörning vid kylarvätskebyte för att kolla nivån när termostaten behagat öppna sig.