Åsikter om Kawasaki J300

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Googlar så att fingrarna glöder. Känns som jag måste förvara att jag ställde frågan här, så mitt försvar blir att jag trots allt känner lite samhörighet här...fastän frågan inte kom från mig, handlade om någon sporthoj.
Skit i det.
Jag svarade faktiskt så bra jag kunde, även om det kanske inte verkade så.
Det är en scooter är en scooter är en scooter är en scooter.
Det är inga bra fordon till något annat än att köra fram och tillbaka och det finns knappast någon här inne som vet om/vilka som har några ev. brister.

Det är nog bättre att farsgubben kör och klämmer lite och ser vad han är sugen på.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Här trodde jag MC-folket var känt för att vara trevliga, hjälpsamma och tillmötesgående människor. Nog att man kan skoja lite om man inte gillar skotrar men att be någon att söka hjälp på annat håll kanske är lite väl? Har man inget vettigt och säga kan man vara tyst istället. Sådeså

Vi kan väl bjuda in folk från moppe.com för vi har ju alla en samhörighet vi kör fordon med 2 hjul!!! Sedan kan vi ju besöka fransar.se och skicka en öppen inbjudan till dom med förhoppningsvis fylls köp o sälj då med vargtröjor :yoparty:krama

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gubben är 70, och vill klämma ut lite livsglädje till, men reder inte ut större maskiner. Han brukar att passa på att hyra scootrar när han och morsan är ute och reser. Morsan är 75 men åker piggt bakom, men nu misstänker jag att dom vill med mig i sommar. Scootern ska vara enkel nog, men ändå bekväm för en passagerare.

Ni som inte har något vettigt att tillföra kan väl vara snälla att låta bli att göra inlägg. Jag förstår faktiskt inte frestelsen med att hoppa på tråden med (i det närmsta) slagord och förödmjukelser bara för att ni har fler kubik/cylindrar och mer tum på hjulen.

Jag skulle tro att eftersom att en del av de tidigare unga och sporthojsframförande klientelet här på sidan gått över till glidare som förr var det främsta objektet att rikta sitt ogillande mot här så behövs nåt nytt, scooters ligger ju nära till hands eftersom att det är lite sådär annorlunda och praktiskt, inte någon tuff image på nåt sätt.
Men det är ju i princip det ultimata pendlingsfordonet i städer med mycket bilköer. Och de är bekväma med en okej vindruta som skyddar bra mot väder och vind, med ett skapligt lastutrymme. Och handen på hjärtat, även om de är lite tråkiga så slår de ändå att köra bil.
Vi har ju starstriker här på forumet som kör en riktig ärkescooter, och får en kommentar lite då och då för det. :hihi

Last edited:

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Hittar tyvärr inte mycket info om denna "moppe". Verkar vara ganska ny. Blir nog att jag provkör den själv. Blir med största sannolikhet det säkraste och bästa sättet att ge Min far en åsikt om åket. Tack alla som gjorde sig besväret att blotta sin åsikt i fallet.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Okaj, jag tackar för alla mogna svar, och inser att folk som sneglar åt scooterhållet inte hänger här.
Min far hade sett en hos Kawasakihandlaren och blev nyfiken. Jag lovade att jag skulle se om jag fick tag i någon med egna erfarenheter från scooterlivet och speciellt denna modell, och vem vet? Det kanske dyker upp någon längre ner i tråden...om han/hon nu vågar med tanke på reaktionerna.

Modigt inlägg på sporthoj! :D Prova på www.hojen.nu

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Lugn o fin :)

Nu varvas det med crossar, skogsendurosar, touringbussar, äventyrshojar, customhojar, bobbers etc etc här och dom verkar då tummen upp för.

Scooter är ju häftigt och jag har varvat allt möjligt i motorcykelväg med 45-moppe, 125 scooter, större scootrar, trehjuliga scootrar. Allt har sin lilla tjusning, men för min del ersätter den inte en vanlig motorcykel. Däremot får en sån gärna stå i vagnparken som man kan ta ut emellanåt.

Finns också en not om den i tidningen Bike http://www.bike.se/bloggar/redax/portimo-och-lanseringen-av-j300

Den där Kawan läste jag nånstans att det är nån "Kymcomodell"? Tror prislappen hamnade på under 50´så det är väl den som lockar. Annars så är den väl förmodligen som vilken scooter som helst att köra...

Annars så finns det ett lättsam scootersida som du kan regga in dig på och få tips. http://www.scooterforum.se/forum/index.php Finns också en lite tråd om denna kärra

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Undra på att det blir krig i världen... När en enda liten "felaktig" (i vissas ögon) fråga publiceras på sporthoj så går drevet igång. Det låter ju som ett gäng 12-åringar på skolgården som hetsar varandra i att hata mest.

Moppefucko, bögpulka, inlägg med VERSALER ... Vad hände med hjälpsamheten bland oss hojåkare? Tjonge har ju en seriöst menad fråga och förtjänar något bättre än snytingar.

Nu har jag gnällt färdigt! Åter till ämnet.

Plöj genom pressen de senaste månaderna. Flera tidningar har provkört. Men modellen är ju helt ny så det lär inte finnas någon som har praktiskt erfarenhet. Kymco (har gjort scootrar i åratal) har gjort grunden och Kawasaki (ett varumärke med viss respekt t o m på SH) har sedan adderat sina komponenter. Resultatet borde bli helt ok! Gissar jag - utan att egentligen veta. 300 cc är en bra mellanstorlek. Stor nog för landsvägen och samtidigt liten (smidig) nog i stan och till vardags. Så ta dig iväg och provkör! Honda har också en 300 cc som fått mycket beröm i tester. Piaggio, Yamaha... ja, det finns många att välja på. På http://www.scooterforum.se/forum/index.php som nämnts i tråden finns en del att läsa. Inte lika coola inlägg som på SH, betydligt mer "medelålders", men med en hel del nyttigt.

Och för de oupplysta, som antingen inte har vågat testa ("vad skulle polarna säga?!") eller som bara kört en moppescooter ner till stranden: Prova. Det är kul! Läs senaste Bike!

Nä, det är inte riktigt samma som en traditionell hoj. Men roligt på ett annat sätt. Och de största och snabbaste scootrarna gör i mångt och mycket samma jobb som en motsvarande "vanlig" mc. Fast på ett lite annorlunda sätt.

// *Över 4000 mil på scooter sedan 2001*

Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Och för de oupplysta, som antingen inte har vågat testa ("vad skulle polarna säga?!") eller som bara kört en moppescooter ner till stranden: Prova. Det är kul! Läs senaste Bike!

Nä, det är inte riktigt samma som en traditionell hoj. Men roligt på ett annat sätt. Och de största och snabbaste scootrarna gör i mångt och mycket samma jobb som en motsvarande "vanlig" mc. Fast på ett lite annorlunda sätt.

// *Nära 5000 mil på scooter sedan 2001*

Jag har provat (en gång i helställ och integralhjälm, fick konstiga blickar :D ) och att de skulle göra samma jobb som en riktig motorcykel är en sanning med modifikation.
De är vad jag har sagt tidigare, bra transport A till B. Varken mer eller mindre.

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Tack för feedbacken.
Som jag tangerat tidigare så handlar det mycket om en scooter i rätt storlek. Motoreffekt är nog inte relevant i hans fall, utan hanterbarhet vs passagerarkomfort. Tyckte på något sätt att J300:an verkade "lagom" i detta fallet. Dom större modellerna från Yamaha verkar vara fysiskt för stor för hans del.
I Början på 2000-talet körde jag Maxter 150, ett enmansband som nätt och jämt höll tempo på 90-vägarna. Accet fick det ju inte direkt att svartna för ögonen, men den fyllde en funktion som jag tror hade passat min far perfekt. Han får komma ut och känna friheten på två hjul, hänga på mig när jag ska ut och lufta mig, samt ta med morsan på en runda i den skånska landsbyggden.
Erbjuds det en billig mc-scooter så är jag inte sen att ställa den i stallet, men jag skulle aldrig slänga ut min DR, men om 30 år när jag är i farsans ålder så...

Nu fick jag aldrig uppleva scooterlivet från mer än 150cc, men tror att det är viktigt att kunna hänga med trafiktempot i alla lägen, så jag har sagt åt farsgubben att inte kika på något mindre än 250cc.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....hänga på mig när jag ska ut och lufta mig, samt ta med morsan på en runda i den skånska landsbyggden. .... Nu fick jag aldrig uppleva scooterlivet från mer än 150cc, men tror att det är viktigt att kunna hänga med trafiktempot i alla lägen, så jag har sagt åt farsgubben att inte kika på något mindre än 250cc.
Hänga med dig? Skjutsa? Håller med. Inte mindre än 250 cc. Min Aprilia på 198 cc och 21 hk är definitivt klen när den börjar närma sig 100 knyck (även om den toppar mer än så). Och går (förstås) trögt med två personer i sadeln. Trots att den har rensad bak och ett slip-on från GPR... ;)

Det låter som att en 300 eller eller rentav 400-500 är mer rätt. En 500:a väger dock 200+ kilo och blir då lite mer att hantera för din far. Å andra sidan har den kapacitet att rulla hela dagen i vänsterfil om det skulle behövas. Min gamla Yamma-scooter från 2002 körde man ledigt 130-140 på rätt landsväg. Bekvämt, säkert, stabilt. Nu menar jag inte att din far måste göra det... :) utan att den typen av stor scooter har den kapaciteten. 50 mil gjorde jag som mesta dagsetapp på min gamla TMax.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Okaj, jag tackar för alla mogna svar..............

Jo men hallå - Det är ju samma sak som att ha inne en annons "Rösta på Gudrun Schyman" i Svenska Hustler eller att ha en annons för hur bra svenska Haubits-kanoner är i Svenska freds tidning, eller en annons för Vänsterpartiet i DagensIndustri eller ................

ELLER !!!

Skyll dig själv !

Ähh redigerar mitt inlägg en aning.

TS kunde lagt detta i ett annat forum och då fått seriösa svar - Nu upplevs frågan så felplacerad att svaren blir därefter.

http://www.scooterforum.se/

Denna sida är bättre - Vad tror ni jag får för svar DÄR om jag undrar vad de tror om S1000rr vs Yzf R1 vs zx10r - Vilken av dessa är det bästa köpet ?

Last edited:

Isoiivari

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Hoj
@
När man ser denna trådssvar så märker man att sporthoj.com tyvärr blivit moppefucko.ass! Fråga tusen gånger om VARFÖR BLINKAR MINA LEDBLINKERS SÅ SNABBT verkar vara helt ok! Fy fan vad löjligt att hålla på sådär!

Min en bekant kör hela norden runt nästan varje sommar på en scooter, bränner över 1000 mil varje år. Hon har vänstra sidans fot halvt frölamad så automat är ett måste. Hon kör lika hårt som alla andra mc chaufförer ut på vägarna så en scooter går absolut hur bra som helst att köra på. Det beror bara på vad man själv tycker om!

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
När man ser denna trådssvar så märker man att sporthoj.com tyvärr blivit moppefucko.ass! Fråga tusen gånger om VARFÖR BLINKAR MINA LEDBLINKERS SÅ SNABBT verkar vara helt ok! Fy fan vad löjligt att hålla på sådär!

Min en bekant kör hela norden runt nästan varje sommar på en scooter, bränner över 1000 mil varje år. Hon har vänstra sidans fot halvt frölamad så automat är ett måste. Hon kör lika hårt som alla andra mc chaufförer ut på vägarna så en scooter går absolut hur bra som helst att köra på. Det beror bara på vad man själv tycker om!
Klart hon gör... :rolleyes:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Hmm, jag har provat några ggr. Har tom ägt en Aprilia 200 en gång. Tycker dom är helt LIVSFARLIGA! Har blivit ett rätt ansenligt antal vurpor på en sådan där. En gång med en gammal YP250 (gigantisk och tokslö) in på en villa tomt där jag krockade med en stenhäll och föll på en dyngsur gräsmatta (regnade). Snacka om förnedring när jag reste mig i mitt (geggiga) alpinestars race ställ.......

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år