Åsikter om Kawasaki J300

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Prövade en scooter för nån månad sedan med avsikten att ha den som handikappfordon tills funktionen i högerbenet är återställt. Kunde konstatera att den funkar utmärkt i det syftet, att ta sig från a till b med minimal anstränging. Bestämde mig dock för att vänta ett par månader och köpa en mc istället. Stod inte ut med dess köregenskaper och de små hjulen, kändes inte stabilt nånstans..

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jo men hallå - Det är ju samma sak som att ha inne en annons "Rösta på Gudrun Schyman" i Svenska Hustler eller att ha en annons för hur bra svenska Haubits-kanoner är i Svenska freds tidning, eller en annons för Vänsterpartiet i DagensIndustri eller ................

...eller som att fråga om vilken bil som är bra på Sporthoj.com. Fast tydligen går ju det bra med tanke på hur många sådana trådar som skapas. Och då har väl ändå en scooter mer med MC att göra än en bil.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag hade en Italjet Jupiter 250 (i princip en Yamaha Majesty men med annan plast)
i ett par år som stadsmoppe (bor i Stockholms innerstad). Jag hade den som nyttofordon
till och från jobbet mm.

I city så var den mycket trevligare att köra än sporthojen pga av bekvämare körställning
och automat. Fasen så skönt att slippa slira på kopplingen och mindre än en vanlig hoj så
det är smidigare att ta sig fram i köerna.

En 250 tycker jag var litet klent, den toppade 130-140 men var rätt seg efter 100 så jag
skulle tro att en 300 är ganska lagom.

Jag har inte sett Kawasaki J300 men så vitt jag förstår så är det i stort sett samma
som en Kymco Downtown 300i. Kymco gör bra scootrar, jag har en kompis som har en
så Kawan är säkert bra. Det finns tester av Kymco-varianten på nätet.

Klart att farsan ska ha en scooter!

Mvh,
Ingvar

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Okaj, jag tackar för alla mogna svar, och inser att folk som sneglar åt scooterhållet inte hänger här.
Min far hade sett en hos Kawasakihandlaren och blev nyfiken. Jag lovade att jag skulle se om jag fick tag i någon med egna erfarenheter från scooterlivet och speciellt denna modell, och vem vet? Det kanske dyker upp någon längre ner i tråden...om han/hon nu vågar med tanke på reaktionerna.

Jag gillar den iallafall men priset ca 50000kr, kanske bättre att satsa på en beg Suzuki Burgman som har funnits några år i olika storlekar, om priset inte spelar någon roll provkör köp:tummenupp

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Nu börjar det brinna i knutarna här i skåneland. Fint väder och en farsa som tjatar om att få låna min. Jag vägrar att låna ut. Han säger att det är väl som att köra moppe, och jag kontrar med att då kanske det är en moppe du ska ha :crash .
Någon som kan rekommendera en bekväm scooter med mindre motor fast fortfarande med bra komfort för två? Misstänker att även Kawan blir honom övermäktig.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Mindre motor än 300? Bra komfort för två? Nä. Kommer inte på någon... ;)

Att köra på en 250 (eller mindre) med passagerare är ingen jättebra idé annat än kortare sträckor. Tycker jag. Jag har skjutsat min tonårsdotter till hennes extrajobb på min scooter (200 cc, 21 hk). Och redan på de 10 kilometerna, med en "ung tös" bakpå, känner man att det inte är riktigt bra. Visst, det funkar, man kommer fram. Men det blir mer transport A till B än hojåkning.

(Nu kommer nog någon att skriva att "farsan och morsan åkte till Paris på en 150 cc Vespa 1962". Och så är det säkert. Du kommer till Paris på en Vespa 150. Men det är inte det ultimata sättet att hoja till Paris.

EDIT: Veijo Saarela åker ju till Alperna på moppe. Så allt går om man verkligen vill... ;))

Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Var ett reporteage om skotrar i senaste bike om jag inte minns fel. Kontentan var väl att den bästa av dem inte erbjöd lika mycket skoj som en vanlig hoj, inte ens de tråkigare vanliga hojarna...
Det var inte kontentan.

Och en skoter kan vara hur kul som helst. En modern modell kan utan vidare hålla jämnt tempo med vilka hojar som helst längs kurviga vägar; om föraren kan sina saker.

http://youtu.be/zGZFAZqRRT8
http://youtu.be/DNwMcyLNKwU

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Hey, den har åtminstone två hjul! Den dag jag inte får benet över en motorcykel är det ett alternativ jag kommer att överväga. Även om något med tre hjul kanske också kommer att vara på tapeten.

Fast, nej, jag kan inget om skotrar jag heller. Har inte ens kört en på någon semesterort. Men jag har haft guldvinge, och det var inte helt fel faktiskt...

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Personligen är jag lite småfötjust i Hondas SH300. Lite mindre "buss" och lite större hjul.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Stora scootrar är feltänkta.
Vill man ha en landsvägsmaskin med låg sitthöjd så finns det småglidare.
Vill man ha en scooter till stadskörning/pendling så bör den vara lätt och smidig.

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Nu tycker jag ni är lite tvära, frugan hade en trimma EU moppe innan som gjorde ca 75 och den var ju klart roligare än bilen om man skulle på ett snabbt ärende när tempen klickar över 20-25 grader! Men visst den ersätter ju ingen mc precis.

-Jonathan-

Bike
Gick med
11 Dec 2008
Hoj
Blåa Faran '04
Något sent svar, men nu har vi laddat upp dels vår provkörning av Kawasaki J300 och dels vårt skotertest.

Testet hittar du här.

Och provkörningen här.

Testdeltagarna är dock lite större skotrar, vilket kanske inte är så aktuellt för din far.

Skotrar är svåra att slå när det gäller att ta sig från A till B i stadsmiljö. Personligen tycker jag att Kawasaki hittat en "sweet spot" med J300, den är tillräckligt stor för enklare motorvägsetapper och passar perfekt för stadskörning. Jag och mina 190 centimeter upplevde den som rymlig, även i jämförelse med vissa av de större skotrarna som var med i testet. Vi fick aldrig tillfälle att testa passagerarkomforten vid lanseringen.

Säg till om du har några frågor och lycka till!

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Köpte du någon J300?

Jag körde en häromveckan. Gillade den riktigt bra! Lättmanövrerad i lågfart. Tillräckligt pigg. Motorn räcker långt trots bara 27-28(?) hästar. Stadig och fin på motorväg (testade ett kortare stycke i 120/130). Svängvillig. Lätt att lägga ned i kurvor. Provade några småvägar, rondeller och liknande. Var inte på Anderstorp med den... ;) Överraskade mycket "mc-känsla" för att vara en halvstor scooter på 300 cc.

Blev riktigt sugen själv på att köpa en sådan för vardagsåka. Istället för bil. Nu har jag ju visserligen en "istället-för-bil-scooter". Men J300:an är väldigt mycket mer "mc" än min lilla Aprilia på 198 cc.

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Nej, har inte blivit någon än ( åt min far). Varken han eller jag har provkört den, bara fluktat i butik. Precis som du, så blev jag också sugen, och då har jag som sagt inte provkört än. Dock är det lite mycket pengar, och rädslan att den skulle överträffa min DR650 är överhängande ?. Blir nog moppe för min del om jag ska ha något istället-för-bil.
Som jag nog nämt tidigare i tråden, så hade jag en 150cc scooter istället för bil i min ungdom och saknar enkelheten på något vis. Kommer ihåg många trevliga rundor, men man saknade att vara en del av motorcykel-communityn och att alltid bli misstagen för att vara en moppe. Många formade munnen "Vafan" när man körde ut på motorvägspåfarterna.

Last edited:

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
6,5 tums hjul...
Allvarligt, Kawa'n e nog mer till dig själv än till din far. Små hjul som gör att det känns som man gör 150 i kurvorna. Skall du ha mycket för pengarna skall man inte köpa nytt.

Nja till din far skulle jag nog hellre ta en lite äldre moppe med större hjul (osexigt så det förslår) men stabilt och bra för din far också med någon bak på; Aprilia Scarabeo...
500, enstånka på trötta 30-talet hästar men gör precis det som din far behöver - ta honom en glädjetur in till Helsingborg.

http://www.blocket.se/stockholm/Aprilia_Scarabeo_53608534.htm?ca=23_3&w=3

Lycka till.

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Var o provkörde en idag. Som sagt så får man ju ta det för vad det är, men föga inspirerande. Tur att det var ABS, för det var mer än en gång jag försökte bottna vänsterhandtaget vid rödljuset :). Bra och linjärt drag upp till 110, men sen kändes det som om kraftreserverna började ta slut. Skön skålad sits, men trots att jag är ganska liten (1,68) så kändes den trots sin storlek lite klaustrofobisk. Visste inte riktigt var jag skulle göra av ben och fötter. Är nog för att jag är van vid min DR där jag sitter med fötterna under mig, och inte framför mig. Får se hur den tas emot av min far.

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Du är inte van... ;) Jag som kört scootrar i 15 år tyckte den var klart trevlig att köra.

Inte konstigt att kraftreserverna börjar ta slut över 110. Vi talar ju 28 hästar och 190 kilo. Fötterna sätter man rätt ned, på fotplattan/durken eller vad man vill kalla den. Känns mysko i början, men ge det några mil så vänjer man sig. Det är ju en scooter (= rätt många kilo även baktill) så glöm inte att även bromsa med högerhandtaget. Kan göra rätt stor skillnad.

Men det är ju din far som skall avgöra...

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Jo, visst ska man bromsa med bägge, men den sista rullande biten mot rödljuset vid krypkörning, så vill man ju liksom "frikoppla".

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år